Beredskap når det ikke oppnås kontakt med GERICA v. 1.5

Hensikten med rutinen

Sikre at nødvendig informasjon er tilgjengelig når det ikke oppnås kontakt med Gerica

Sikre at dokumentasjon ivaretas når Gerica ikke er tilgjengelig

Rutinen inngår i overordnet beredskapsplan for Sykehjemsetaten

Hvem gjelder rutinen for

Alle ansatte som bruker Gerica i Sykehjemsetaten

Ansvarsfordeling

Institusjonssjefer har ansvar for at rutinen er kjent i sin institusjon

Avdelingsledere har ansvar for at rutinen følges

Koordinerende superbruker tilgang har ansvar for å holde seg oppdatert på varsler om nedetid

Alle ansatte som bruker Gerica har ansvar for å sette seg inn i og følge rutinen

Systemkoordinatorer i Sykehjemsetaten har ansvar for å utarbeide og revidere rutinen

Utførelse av rutine

Utskrift av nødvendige opplysninger fra Gerica

Alle institusjoner skal ha utskrift av nødvendige opplysninger for alle beboere / pasienter for å ivareta helsehjelpen. Dette oppbevares på den enkelte avdeling og på en slik måte at uvedkommende ikke får tilgang

Det skal tas utskrift av følgende:

  • Brukerkort
  • Medisinliste
  • Journaler: løpende journaler må skrives ut daglig og må foreligge for en uke tilbake
  • Tiltaksplan

Utdaterte utskrifter makuleres.

Dokumentasjon når Gerica er utilgjengelig

  • Løpende dokumentasjon skrives på papir og oppbevares i en perm på den enkelte avdeling​ 
  • Dokumentasjon på papir føres inn i Gerica når den er tilgjengelig. Avdelingsleder har ansvaret for å organisere dette.
  • Leger, fysioterapeuter, ergoterapeuter og andre faggrupper har selv ansvar for å føre dette inn i Gerica når den er tilgjengelig

Dokumentasjon på papir makkuleres etter det er ført inn i Gerica.

Nedetid

  • Varslet
    • Ved varslet nedetid legger systemkoordinator ut informasjon om dette i Teams på TEAM/SAM/SYE/EPJ 
    • Koordinerende superbruker tilgang  må holde seg oppdatert ved å gå inn på
      • Teams  TEAM/SAM/SYE/EPJ 
      • Driftsmedlinger Oppdateres hverdager fra 08.00 til 20.00. 
    • Informere om nedetid i egen institusjon
  • Ikke varslet
    • Koordinerende superbruker tilgang  må holde seg oppdatert ved å gå inn på
      • Teams TEAM/SAM/SYE/EPJ 
      • Driftsmedlinger her Oppdateres hverdager fra 08.00 til 20.00. 
    • Vedvarende nedetid som påvirker tjenesten til beboer/pasient varsles til brukerstøtte i Kompass i skjema Melde IKT feil og/eller i Kontaktskjema SYE. Utenom ordinær arbeidstid kan UKE servisesenter kontaktes på tlf. 23 47 70 70.
    • Informere om nedetid i egen institusjon
    • Meldes som uønsket hendelse i EQS (eller eget kvalitetssystem for ikke kommunale institusjoner)