Smittevern - Prevalensundersøkelse i sykehjem og helsehus v. 2.2

Hensikten med rutinen

Registre forekomst av helsetjenesteassosierte infeksjoner og antibiotikabruk for å målrette smitteverntiltak og forebygge infeksjoner og unødvendig antibiotika.

 

Hvem gjelder rutinen for

Alle helseinstitusjoner i Sykehjemsetaten er pålagt å delta i de nasjonale prevalensundersøkelsene av helsetjenesteassosierte infeksjoner (HAI) og antibiotikabruk i henhold til Forskrift om Norsk overvåkingssystem for antibiotikabruk og helsetjenesteassosierte infeksjoner, NOIS-registerforskriften. Registreringen gjøres to ganger i året (vår og høst). Resultatene publiseres i Power BI.

 

Ansvarsfordeling

Institusjonssjef skal påse at prevalensregistrering gjennomføres og at resultatene sendes til Folkehelseinstituttet. Det er institusjonssjef som har ansvar for oppfølging av resultatene.

Avdelingene på sykehjemmene foretar registreringen den dagen de har legevisitt. 

Folkehelseinstituttet deler de innsendte dataene med smittevernteamet i SYE som legger dette inn i PowerBI. 

Prevalensdataene følges opp i POM og KOM.

 

Begrepsforklaring

Begrep

Forklaring

Helsetjenesteassosierte infeksjoner (HAI)

En HAI er en infeksjon som oppstår mer enn to dager etter at beboeren ble innlagt i sykehjemmet, eller en infeksjon som oppstår som følge av opphold eller behandling i et annet sykehjem eller sykehus. Unntak er infeksjon i operasjonsområdet som regnes som HAI, selv om den oppstår mindre enn to døgn etter operasjon.

HAI er en av de hyppigst forekommende komplikasjonene ved behandling i helsetjenesten, og forebygging av HAI bidrar til økt pasientsikkerhet.  UVI er fortsatt den vanligste HAI i sykehjem.

Prevalens

Prevalens er tallet på beboere eller pasienter på hver institusjon som har en HAI eller får antibiotikabehandling (forebyggende eller behandlende) den dagen registeringen gjøres. De som får diagnostisert en HAI senere samme dag skal ikke inkluderes i registreringen.

 

Utførelse av rutinen

Prevalensundersøkelsene består av to deler, én hvor utvalgte helsetjenesteassosierte infeksjoner registreres og én hvor all systemisk bruk av antibiotika registreres.

I infeksjonsdelen registreres følgende infeksjoner: urinveisinfeksjoner, nedre luftveisinfeksjoner, infeksjoner i operasjonsområder og hudinfeksjoner.

I antibiotikadelen skal all systemisk antibiotika bruk til forebygging og behandling av infeksjoner registreres (ikke bare bruk knyttet til de fire typene helsetjenesteassosierte infeksjoner). Antibiotika er definert som:

  • Antibakterielle medikamenter, inkludert metenamin
  • Antimykotika
  • Enkeltmedikamentene vankomycin, fidaksomicin, metronidazol og rifampicin

Prevalensdataene skal leveres inn til Folkehelseinstituttet ved hjelp av dataverktøy, PIAHnett. Det er kun helsepersonell (registrert i HPR-registeret) som får tilgang til PIAHnett, og pålogging krever enten MinID, BankID, Buypass eller Commfides.

En fullstendig beskrivelse av prevalensundersøkelsene i sykehjem finnes i: NOIS-PIAH registreringsmal for sykehjem 2015. Registreringsmalen inneholder skjema for registrering av helsetjenesteassosierte infeksjoner (se vedlegg) og antibiotikabruk (se vedlegg) til bruk på avdelingene.

For at forekomsten av infeksjoner skal kunne sammenlignes over tid og mellom sykehjem, må overvåkingen være enhetlig. Alle sykehjem skal derfor benytte samme definisjon av helsetjenesteassosierte infeksjoner og av de ulike typene helsetjenesteassosierte infeksjoner (kasusdefinisjoner) som registreres. 

McGeer-kriteriene skal benyttes for fastsettelse av infeksjoner. De er utarbeidet for bruk i sykehjem. Lenke til den norske versjonen ligger under kompetansekrav lenger ned i rutinen.

Når

Beskrivelse

Ansvar

 

Før hver registrering

Det oppnevnes en koordinator som koordinerer institusjonens registrering.

Institusjonssjef

Koordinator sjekker at passord og pålogging til PIAHnett er i orden en uke før prevalens skal gjennomføres. Ta evt. kontakt med prevalens@fhi.no dersom det er ny person som trenger tilgang.

Det er kun helsepersonell (registrert i HPR-registeret) som får tilgang til PIAHnett, og pålogging krever enten MinID, BankID, Buypass eller Commfides. 

Koordinator

 

Uken før

Informerer avdelingene uken før selve registreringen. Veiledning finnes på nettsidene til Folkehelseinstituttet.

Det anbefales å skrive ut eller sende registreringsskjemaene digitalt til hver avdeling.

Begge skjemaene ligger som vedlegg i denne prosedyren.

Koordinator

 

Prevalensuken

Prevalensundersøkelsen skal gjennomføres den dagen i den fastsatte uken hvor det er legevisitt.

Avdelingsleder/ sykehjemslege

De som skal gjennomføre registeringen må gjøre seg kjent med de fastsatte kriteriene for de ulike infeksjonene (McGeers definisjoner)

Koordinator/Avdelingsleder/ sykehjemslege

 

Umiddelbart etter registreringen

Ferdig utfylte skjema som er kontrollert av sykehjemslegen leveres til koordinator.

Avdelingsleder/sykehjemslege

Data fra prevalensundersøkelsene skal leveres til Folkehelseinstituttet ved hjelp av et internettbaserte dataverktøy, PIAHnett.

Koordinator

 

Etter innlevering av prevalensdata

Dersom det, basert på funnene fra registreringen er behov for det, skal sykehjemslegen i samarbeid med institusjonssjef/kvalitetsrådgiver/smittevernkontakt utarbeide forslag til smitteverntiltak for sykehjemmet eller de ulike avdelinger.

Institusjonssjef, kvalitetssjef/ sykehjemslegen og eventuelt smittevernsykepleier

Gjennomføring og oppfølging av smitteverntiltakene skjer på hver enkelt avdeling, eller samlet for sykehjemmet.

Avdelingsleder/ sykehjemslege/ smittevernkontakt

Dataene for alle institusjoner blir publisert i Power BI HAI (tilgang for de kommunale institusjonene).

 

Kompetansekrav

Den som registrerer prevalens, må kjenne til McGeer-kriteriene Her finner du Norsk oversettelse av infeksjonsdefinisjonene som inngår i NOIS-PIAH i sykehjem, 2015.

Lovverk

Forskrift om smittevern i helsetjenesten (lovdata.no)

Forskrift om Norsk overvåkingssystem for antibiotikabruk og helsetjenesteassosierte infeksjoner, NOIS-registerforskriften (lovdata.no)

Referanser

Sykehjem: Prevalensundersøkelser av helsetjenesteassosierte infeksjoner og antibiotikabruk, NOIS-PIAH, (fhi.no)

NOIS-PIAH registreringsmal for sykehjem 2015 (fhi.no)

Brukerveiledning for PIAHnett, 2015 (pdf) (fhi.no)

Eksempler på avvik fra rutinen (uønsket hendelse)

Manglende innlevering av data til Folkehelseinstituttet

Manglende oppfølging av funn (f.eks. unødvendig antibiotikabruk, manglende seponeringsdato, eller unødvendig HAI).

Her kan du lese mer

Nasjonale kvalitetsindikatorer: Sykehjem - forekomst av helsetjenesteassosierte infeksjoner (helsedirektoratet.no)

Nasjonale kvalitetsindikatorer: Infeksjon - sykehjem som deltar i undersøkelsen om helsetjenesteassosierte infeksjoner (NOIS-PIAH) (helsedirektoratet.no)

Kort rapport fra sykehjem: Helsetjenesteassosierte infeksjoner og bruk av antibiotika i 2020 (fhi.no)

Antibiotikabruk i primærhelsetjenesten, nasjonal faglig retningslinje (helsedirektoratet.no)

Handlingsplan mot antibiotikaresistens i helsetjenesten (regjeringen.no)

Veileder for forebygging av kateterassosierte urinveisinfeksjoner (fhi.no)