Dokumentasjonssystem for legemiddelhåndtering v. 1.6

Formål

  • Sikre at dokumentasjon oppbevares og arkiveres hensiktsmessig og forsvarlig.
  • Sikre at identiteten bak signaturer på dokumentasjon er tilgjengelig.

Omfang/virkeområde

  • Prosedyren gjelder for medarbeidere som deltar i legemiddelhåndteringen på helsehus og langtidshjem

Ansvar

  • Institusjonssjef har overordnet avsvar for legemiddelhåndteringen ved institusjonen.
  • Institusjonssjef har ansvar for at prosedyren implemteres
  • Avdelingssykepleier har ansvar for et hensiktsmessig og forsvarlig system for dokumentasjon av legemiddelhåndtering i avdelingen, i samsvar med gjeldende prosedyrer og øvrig regelverk.

Aktivitet/beskrivelse

1. Signaturliste

For hver avdeling i institusjonen skal det være signaturliste for ansatte som deltar i legemiddelhåndteringen (se vedlegg "Signaturliste"). Den ansatte skal ikke ha legemiddelhåndteringsoppgaver før det er signert på signaturlisten.

Signaturlisten skal inneholde:

  • Fullt navn skrevet med blokkbokstaver
  • Stilling
  • Full signatur (for-, mellom- og etternavn)
  • Kort-signatur med tre bokstaver: Initialer fra for- mellom- og etternavn, eller første bokstav i fornavn og to første bokstaver i etternavn.

Når kort-signaturbrukes for å dokumentere utførte oppgaver i legemiddelhåndtering skal det alltid brukes de samme tre bokstavene som er ført i signaturlisten

Avdelingssykepleier har ansvar for at signaturlisten for egen avdeling er oppdatert. Signaturlisten skal stå i legemiddelpermen. Ved oppdatering skal gammel signaturliste arkiveres i 3 år.  

2. "Legemiddelperm"

Ved hver avdeling eller samlet for institusjonen skal det være en legemiddelperm hvor minimum følgende skjema og lister oppbevares:

  • Signaturliste
  • Oversikt over ansatte med fullmakt til utdeling av legemider
  • Fullmakter til utdeling av legemidler
  • Fullmakt til å bestille legemidler
  • Internkontrollskjemaer for medisinrom og andre legemiddellagre
  • Skjema for Utdeling av reseptfrie legemidler til medarbeidere
  • Evt. skjema for adgangskort/ kodekort medisinrom

3. "Medisinperm"

Hver avdeling eller hvert team/gruppe skal ha en medisinperm som inneholder følgende aktive dokumenter vedrørende legemiddelbehandlingen til alle pasienter/beboere i avdelingen/teamet/gruppen:

  • Siste oppdaterte Doseringsliste skrevet ut av lege
  • Doseringsliste for Marevan, signert av lege
  • Kvitteringsliste for istandgjøring og utlevering av faste legemidler
  • Insulin- og blodsukkerskjema
  • Kvitteringsskjema rullering av legemiddelplaster
  • "Rotasjonskjema" for rullering av insulininjeksjoner dersom dette er i bruk 

Medisinpermen oppbevares innelåst i medisintrallen og skal være utilgjengelig for uvedkommende

Utskrevne dokumenter i medisinpermen med unntak av Doseringslisten og "Rotasjonskjema" for rullering av insulininjeksjoner, skal etter bruk scannes inn i Gerica fordi dokumentene er endel av pasient/beboers journal. 

4. Dokuementasjonssystem for legemidler i gruppe A og B

Dette vil beskrives i prosedyre Oppbevaring og kontroll av legemidler i reseptgruppe A og B (Ikke tilgjengelig)

Hjemmel

Forskrift om legemiddelhåndtering i virksomheter som yter helsehjelp

Forskirft om pasientjournal