Sikre riktig bruk av blålyrolle. Ivareta informasjonssikkerhet og personvern.
Gjelder brukere som får tildelt rollen.
Institusjonsleder må kjenne omfang av rettigheter rollen gir.
Bruker som får rollen må kjenne prosedyren.
Systemkoordinator i Sykehjemsetaten har ansvar for å kontrollere bruken.
Helseetaten v/PRO-seksjon tildeler rollen.
På grunn av sikkerhet er det kun utvalgte ansatte som kan få tilgang til blålysrolle. Institusjonleder bestiller ny rolle i Kompass. Rollen kan gis permanent eller for en bergrenset periode (eks. ifm. opprydding).
Bruk av blålysrolle blir loggført og de som benytter den må begrunne bruken.
Når en ansatt bytter til en blålysrolle, kommer følgende meldingsboks opp hvor det må dokumenteres hvorfor denne rollen brukes:
Kontroll av loggen
Systemkoordinator i Sykehjemsetaten kontrollerer hvordan rollen brukes. Det kan gjøres regelmessig, som stikkprøve eller ved mistanke om urettmessig bruk.
Instruks for informasjonssikkerhet i Oslo Kommune
Tildeling av tilgangsrettigheter i Gerica - fellesskriv fra EST av 26.02.08
Tilgangsrettigheter - kommentarer til fellesskriv