Sikre at internkontroll gjennomføres
Sikre at resultatene følges opp over tid og brukes til forbedringsarbeid
Sikre god kvalitet i tjenestene
Sikre styringsdata og datagrunnlag til andre systemer (ELISE, DVH, IPLOS, LIV m.v)
Alle ledere i Sykehjemsetatens institusjoner
Institusjonssjef har ansvar for at rutinen er kjent og at resultater brukes til kvalitetsforbedring
Kvalitetssjef har ansvar for å organisere kontrollen, sammenstille og presentere resultatene for ledergruppen i institusjonen
Avdelingsledere har ansvar for at resultater er kjent og følges opp
Det anbefales at følgende rapporter/uttrekk implementeres i intsitusjonenes eget årshjul.
Institusjonen må selv sørge for å dokumentere at kontroller er gjennomført og dokumentasjon må kunne fremlegges ved forespørsel.
Under vises ulike ikoner som det refereres til :
eLink : Filtrere på ubehandlede meldinger (Helsehus)
eLink: Filtrere på meldinger feilet
Bruker: e-post/mobilnr. pårørende flettemal 3907 16_SYE_Varslingsliste pårørende. Brukes for å kontrollere/oppdatere mailadresse og mobilnr. til pårørende (Helsehus)
Bruker: filter 29168 OK_Kontroll-Ergo/fysio inst. uten inst Brukere med avsluttet korttidsopphold eller langtidsopphold som har aktive fysioterapi- eller ergoterapitjenester ved institusjon.
Tjeneste: rapport 11922 OK_Kontroll av aktive tiltak med avsluttet tjeneste. Brukere som kommer opp har aktive tiltak på pasienter/beboere som er flyttet.
eLink: Filtrere på ubehandlede meldinger (Langtidshjem)
Ansatt: rapport 16879 16_Ansatt_Tilgangsliste pr inst. Brukes til kontroll av den ansattes ansettelsesforhold, formalkompetanse og aktive roller i institusjonen. Brukerveileder for månedlig tilgangskontroll
Ansatt: rapport -52 Ansatt -liste. Viser hovedarbeidsgiver i ansattkort og hovedrolle. Brukes til kontroll av samsvar mellom arbeidgiveransvar og hovedrolle. Brukerveileder for månedlig tilgangskontroll
Ansatt: filter pr institusjon. Brukes til kontroll av om ansatte mangler utfylt helseprofesjon i ansattkort. Brukerveileder for månedlig tilgangskontroll
Bruker: filter 33681 OK_Ulikt nivå tjeneste 50-47,48 og 94.
Filteret henter ut brukere som har aktiv tjeneste aktivitetstilbud, fotpleie eller tvang som har et annet tjenestenivå enn langtidstjenesten. Brukes til å avslutte tilgang til bruker. EPJ internkontroll: Ulikt nivå på tiltak
Bruker: bruker 32631 OK_Ulikt nivå tjeneste 50 -16 og 21
Brukerne som kommer opp har aktive institusjonstjenester på et annet nivå enn langtidstjenesten. Brukes til å avslutte tilgang til bruker. EPJ internkontroll: Ulikt nivå på tiltak
Bruker: e-post/mobilnr. pårørende flettemal 3907 16_SYE_Varslingsliste pårørende. Kontrollere/oppdatere mailadresse og mobilnr. til pårørende (Langtidshjem).
Tjeneste: rapport 15613 Oslo22 Fakturerbare dager pr bruker. Kontroll av avsluttede tjenester, dato og årsak.
Ansatt: rapport 10526 16_SYE_Ikke Innlogget_ pr.inst_ siste 3mnd. Erstatte XX med institusjonsnivå før kjøring. Brukes til kontroll om ansatte fortsatt skal ha tilgang til Gerica
Bruker: filter 21740 16_SYE_Bruker uten ADL siste 3mnd (Finnes også for siste 6 og 12 mnd)
Bruker: filter 31564 16_SYE_LMG ikke registrert alle aktive LTO
Bruker: Filter 31560 16_SYE_LMG_ eldre enn 180 dgr_alle aktive LTO
Sak: rapport 15351 16_SYE_Helsehjelp med tvang- PBRL kap 4A. Sett inn fra og til dato i ønsket periode. Henter ut vedtakstekst og antall vedtak
Tjeneste: rapport 15613 Oslo22 Fakturerbare dager pr bruker. Viser bydelstilhørighet.
Bruker: filter 29249 OK_Folkeregsitrert adresse ikke fylt ut Gerica Brukerveileder for kontroll av folkeregistrert adresse for beboere i langtidshjem