Forebygge fall og skader hos beboere ved å identifisere risikofaktorer og iverksette nødvendige tiltak
Sikre enhetlig dokumentasjon av fallrisikovurdering, fallregistrering og oppfølging av fall og fallforebyggende tiltak
Medarbeidere på langtidshjem i Sykehjemsetaten
Institusjonssjef har det overordnede ansvar for at rutinen gjøres kjent og følges
Institusjonssjef har det overordnede ansvaret for at medarbeidere som har ansvar og oppgaver innenfor fallforebygging og oppfølging etter fall har nødvendig kompetanse
Avdelingsleder er ansvarlig for at rutinen følges i egen avdeling samt å legge til rette for kompetansehevende tiltak knyttet til fall
Tjenesteansvarlig sykepleier og primærkontakt har ansvar for å sikre at fallrisikovurdering og fallregistrering blir gjennomført og dokumentert i ELISE. De skal også sørge for at fallforebyggende tiltak blir dokumentert, iverksatt og fulgt opp. Videre har de ansvar for å koordinere det fallforebyggende arbeidet, og samarbeider med annet helsepersonell ved behov for å sikre en helhetlig og faglig forsvarlig oppfølging.
Sykehjemslege har ansvar for å forebygge fallrisiko ved å tilpasse medisinsk behandling, justere legemidler og behandle om mulig, underliggende helseproblemer som kan bidra til fall. Etter et fall har legen ansvar for å samarbeide med annet helsepersonell for å eventuelt vurdere beboerens helsetilstand, behandle eventuelle skader og sikre at nødvendige tiltak følges opp for å forebygge nye fall.
Alle medarbeidere er ansvarlige for å utføre fallforebyggende tiltak, følge opp tiltak etter fall samt dokumentere etter denne rutinen
Alle medarbeidere har ansvar for å sette seg inn i denne rutinen, delta på nødvendige læringsaktiviteter samt bidra til opplæring og veiledning av kollegaer
Begrepsforklaring:
Fall: En utilsiktet hendelse som medfører at en person havner på bakken, gulvet eller et annet lavere nivå, uavhengig av årsak og om det foreligger skade som følge av fallet (World Health Organization, 2021)
Multifaktoriell kartlegging: Tverrfaglig samarbeid for å kartlegge pasient/beboers individuelle sammensatte risikofaktorer for fall
Fallrisikovurdering
|
Følgende situasjon og tiltak skal registreres i Gerica Situasjon: Bevegelse/fysisk funksjon Tiltak:
Dersom beboerens fallrisiko nylig er vurdert som høy i ELISE, er det ikke nødvendig å gjennomføre en ny fallrisikovurdering ved innkomst. Inntil videre: Vurdering av ny beboers fallrisiko skal gjennomføres med bruk av Stratify i ELISE så snart som mulig etter innkomst, og senest innen tre dager. Etter planlagt utvikling av ELISE: Sykehjemsbeboere bør som hovedregel anses å ha høy fallrisiko. Fallrisiko kan registreres som høy uten bruk av Stratify. Fallrisikovurderingen overføres til Gerica med journaltype 170, under tjenestene 50, 35, 36, 40, 41, 42, 43 eller 44, dersom tilgjengelig. |
Multifaktoriell kartlegging av risikofaktorer |
Kartlegging av risikofaktorer for fall Kartlegging av risikofaktorer for fall skal gjennomføres så raskt som mulig etter innkomst, og senest innen én uke. Kartleggingen gjøres i samarbeid med beboer og eventuelt pårørende, samt tjenesteansvarlig sykepleier, primærkontakt, lege og fysioterapeut/ergoterapeut. Omfanget av kartleggingen vurderes av lege og sykepleier, eventuelt i samarbeid med fysioterapeut og/eller ergoterapeut, og tilpasses den enkelte beboers helsetilstand og funksjonsnivå. Fordeling av ansvar og arbeidsoppgaver mellom involvert helsepersonell bør beskrives i lokal rutine. Vurderingsverktøy og funksjonstester benyttes der det er hensiktsmessig. Kartleggingen bør så langt det lar seg gjøre, integreres i eksisterende rutiner – for eksempel i forbindelse med innkomst eller legemiddelgjennomgang. Eksempler på risikofaktorer som bør kartlegges:
Tabellen Multifaktoriell kartlegging av risikofaktorer for fall viser oversikt over potensielle måleinstrumenter og tilnærminger for vurdering av individuelle, modifiserbare risikofaktorer for fall Dokumentasjon og tiltak: Kartleggingen dokumenteres i Kartleggingsjournal (journaltype 170). Basert på kartleggingen oppretter tjenesteansvarlig sykepleier relevante tiltak. Tiltakene skal beskrives med individuelle mål og tilhørende prosedyrer. Aktuelle tiltak:
Standardtekst for prosedyrefeltet: |
Pasientvarslingssystem |
Lokal rutine følges for aktivering av alarmer i pasientvarslingssystemet ved innkomst. Benytt fallrisikovurdering, multifaktoriell kartlegging og andre observasjoner for å vurdere hvilket alarmoppsett som er korrekt for den enkelte beboer. |
Fallregistrering |
Alle fall skal registreres i ELISE. Etter et fall skal beboer ivaretas, og ansvarlig sykepleier tilkalles for å tilse beboeren. Sykepleier vurderer om lege skal kontaktes. Dersom det er behov for å iverksette strakstiltak, dokumenteres dette slik:
Pårørende skal informeres dersom det foreligger en avtale om dette. Det skal alltid gjøres en vurdering av omstendighetene rundt fallet. Fallet dokumenteres i ELISE, og registreringen overføres deretter til Gerica, hvor den legger seg i journal 114. |
Fallrisikovurdering |
|
Multifaktoriell kartlegging av risikofaktorer |
Det gjøres en tverrfaglig vurdering, basert på eventuell ny fallrisikovurdering og omstendighetene rundt fallet, for å avklare om det er behov for en ny multifaktoriell kartlegging, eller om det er tilstrekkelig å justere på eksisterende tiltak i tiltaksplanen |
Pasientvarslingssystem |
Benytt fallrisikovurdering, multifaktoriell kartlegging og andre observasjoner for å vurdere hvilket alarmoppsett som er korrekt for den enkelte beboer. |
Fallrisikovurdering |
Inntil videre: Hvis fallrisko fra før er lav/moderat bør ny fallrisikovurdering ved bruk av Stratify gjennomføres og dokumenteres i ELISE. Etter planlagt utvikling av ELISE: Fallrisiko kan registres som høy i ELISE uten bruk av Stratify |
Multifaktoriell kartlegging av risikofaktorer |
Det gjøres en tverrfaglig vurdering, basert på endringer i beboeres funksjon, for å avklare om det er behov for en ny multifaktoriell kartlegging, eller om det er tilstrekkelig å justere på eksisterende tiltak i tiltaksplanen |
Pasientvarslingssystem | Benytt fallrisikovurdering, multifaktoriell kartlegging og andre observasjoner for å vurdere hvilket alarmoppsett som er korrekt for den enkelte beboer. |
Multifaktoriell kartlegging av risikofaktorer |
Minimum årlig gjøres en tverrfaglig vurdering av om det er behov for en ny multifatktoriell kartlegging av beboer eller om det kun er behov for å justere på tiltak i tiltaksplanen |
Det er mulig å se statistikk for fall for avdelinger i ELISE under "Dashboard" og ELISE Statistikk. For individuelle pasienter/beboere ser man dette under funksjonsvurderinger inne på den spesifikke pasienten/beboeren i ELISE. Se Gerica_Journal_Fallrapportering
Det er ikke et sentralt krav at alle fall skal meldes som uønsket hendelse i EQS.
Fall skal meldes i EQS dersom det avdekkes, eller det er mistanke om at fallet skyldes ett eller flere av følgende forhold:
Utstyr har ikke fungert som forutsatt
Rutiner eller tiltaksplaner er ikke utført som beskrevet
Rutiner eller tiltaksplaner er mangelfulle
Dersom et igangsatt tiltak ikke er fulgt opp, skal dette meldes som en uønsket hendelse i EQS – selv om det ikke har resultert i et fall. Det må sikres at tiltaket blir fulgt opp videre for å forebygge nye fall.
Videoveiledning ELISE institusjon - Stratify fallrisikovurdering (videoveileder) : Dokumentasjon av fallrisikovurdering i ELISE institusjon
Medarbeidere skal ha systematisk opplæring i forebygging av fall og fallskader så ofte dette er hensiktsmessig.
Eksempler på E-læringskurs:
Lov om pasient- og brukerrettigheter
Nasjonale faglige råd fra Helsedirektoratet - Forebygging hos eldre
VARnett - Risikofaktorer for fall: kartlegging - eldre på sykehjem