Gerica - Omorganisering/ endringer i nivåstruktur - Rutine v. 1.6

Formål

Få innsikt i hva som må gjøres, eller hva virksomhetene må tenke på ved endring av nivåstruktur i Gerica.

 

Omfang/Virkeområde

Denne prosedyren viser en beskrivelse av faste oppgaver og ansvar ved nivåendring/omorganisering, og hva virksomhetene bør tenke på ved endring av nivåstruktur i Gerica.

 

Ansvar

PRO-seksjonen har ansvar for prosedyren.

Virksomhetene har ansvar for at nivåstrukturen er gjeldende i henhold til personvern og tilgangsstyring i kommunen. Se punktet referanser

 

Aktivitet/Beskrivelse

Tjenestekonverteringsverktøy

Tjenestekonvertering er en funksjon i Gerica applikasjonen, som kan benyttes for å registrere nytt tjenestenivå på brukernes aktive tjenester/tiltak. Gammelt tjenester/tiltaksnivå blir erstattet med nytt tjenestenivå når rutinen tjenestekonvertering benyttes. Tjenesten/tiltakene som er aktiv når rutinen kjøres, uavhengig av start dato på tjeneste/tiltak vil bli overskrevet med nytt tjenestenivå.

I tjenestekonverteringsbildet kan brukere filtreres etter tjenester/tiltak, adresser, brukerid, navn, fødselsnummer, nivå/er, bydel eller grunnkrets. Det kan også lages egne QBE eller tekstseleksjoner, som henter ut det man har behov for å filtrere på.

Tilgangen til tjenestekonverteringsverktøyet styres av tilgangen i sikkerhetsprofilen. Tilgangen blir gitt i rollen systemkoordinator på den dagen tjenestekonverteringen gjennomføres. Etter utført nivåendring tas tilgangen bort igjen. Tjenestekonvertering skal alltid gjøres i samarbeid Pro-seksjonen.

Endring av nivå tjeneste/tiltak

En annen metode er å endre tjenestenivået manuelt per tjeneste og oppdatere tiltak med nytt tjenestenivå.

For å beholde historikk, så bør aktiv tjeneste med tilhørende tiltak kopieres. Den nye tjenesten med nye nivåer kobles til aktiv sak. Husk at all informasjon på tjenesten må oppdateres.

Eksempel bydel og private tjenesteleverandører: Utfører, tjenesteansvarlig/primærkontakt, sekundærkontakt og ruter.

Eksempel sykehjemstetaten: Institusjon, rom, type plass, tjenesteansvarlig/primærkontakt, sekundærkontakt.

Endringer av nivå tjeneste/tiltak ved omorganisering skal alltid gjøres i samarbeid med systemkoordinator.

Hva må virksomhetene tenke på ved omorganisering?

Virksomhetene har ansvar for at tildeling av tilganger er i tråd med gjeldende føringene for personvern og tilgangsstyring i kommunen. Virksomheten må tenke på hvordan nivåstrukturen i Gerica skal være, slik at ansatte ikke får tilgang til brukere de ikke skal ha tilgang til. Se Fellesskriv til bydelene; Tildeling av tilgangsrettigheter i GericaKommentar til fellesskriv; Tildeling av tilgangsrettigheter i Gerica.

Standard nivåstruktur i Gerica

Nivåstruktur nivå2 (Bydel/Sykehjemsetaten) og nivå3 (Hjemmeboende, Bolig, Bestiller, Rus, Sykehjem/Institusjon) skal ikke endres. Unntak: Hvis sykehjemmet/institusjonen legges ned. For private tjenesteleverandører av hjemmetjenester i Oslo kommune skal i tillegg nivå4 (Leverandørnavn) ikke endres.

Standard nivåoppsett for alle bydelene. 

Standard nivåoppsett for alle sykehjemmene 

 

Standard nivåoppsett for private tjenesteleverandører av hjemmetjenester i Oslo kommune 

Virksomheten står fritt til å bygge opp nivåstrukturen slik de ønsker, med unntak av standard nivåoppsettet. Opprettelse av nye nivåer i nivåtreet skal alltid gjøres i samarbeid med Pro-seksjonen.

Ved nivåendring/omorganisering så ønsker Pro-seksjonen et møte med virksomheten, for å gå igjennom ny ønsket nivåstruktur. Dette for å sikre at virksomheten blir kjent med fordeler eller konsekvenser nivåendringene kan ha for tilgangsstyring, GAT-integrasjon, dokumentfletting ol. I tillegg så vil Pro-seksjonen komme med anbefalinger på hva virksomheten kan gjøre, for å gjennomføre nivåkonverteringen i Gerica. For eksempel: ved flytting av brukere på adresser, så anbefaler vi at grunnkrets feltet i Gerica benyttes. Dette fordi at det går mye raskere å gi nytt nivå på brukere med grunnkrets enn brukere med adresse/gata/nr. 

Fakturering

Bydel som fakturere på nivå, må fakturere på gammelt og nytt nivå den mnd. nivåendringene utføres. 

Sykehjemsetaten må varsle Pro-seksjonen ved endringer av nivåstruktur på sykehjem. Pro-seksjonen varsler bydeler som fakturerer på nivå, evt. bistår bydelen ved med å få legge inn nye kostnadssteder på de nye institusjonsnivåene, slik at faktureringen blir korrekt.

Statistikk

Ved uttak av statistikk tilbake i tid, så er det viktig å ta ut data på gammelt og nytt tjenestenivå.

Arbeidslister

Vi anbefaler at det generert/fordelt arbeidslister til dagen etter nivåkonvertering. Ny organisering ifht fordeling/generering av arbeidslister vil gjelde fra dagen etter nivåkonvertering. Gamle arbeidslister som er laget frem i tid på gammelt nivå må slettes!

Oppgaver/Ansvar/Frist 

Oppgaver   Ansvar Frist

Registrer nye nivåer i Gerica.

Husk legg inn telefonnummer og eventuelt om tjenesten skal være tilgjengelig på helsenorge.no

  Systemkoordinator i samarbeid med Pro-seksjonen Før nivå endring/konvertering
Opprette nye roller   Systemkoordinator  Før nivå endring/konvertering
Tildele ansatte nye roller, skal ikke settes som hovedrolle før etter nivåkonverteringen.   Systemkoordinator Før nivå endring/konvertering
Lage nye filtre/rapporter på nytt nivå. Eks. daglig rapport utskrift   Systemkoordinator Før nivå endring/konvertering
Ved tjenestekonvertering av brukere på adresser, sjekke at adresser er skrevet korrekt i brukerkortet   Virksomhet Før nivå endring/konvertering

Ved tjenestekonvertering av brukere fordelt på grunnkrets, sjekk at alle bruker som skal få nytt nivå har registrert korrekt/grunnkrets.

  Virksomhet, kontrolleres av systemkoordinator Før nivå endring/konvertering
Gi beskjed om dato for gjennomføring av nivåkonvertering og ny nivåstruktur som er planlagt i Gerica til Elise. Det er også endringer i Elise applikasjonen som må gjøres den dagen nivåkonverteringen skjer.  Mail: support@pasinfo.no   Virksomhet Før nivå endring/konvertering

Gjelder kun for bydel.

GAT-Integrasjon på nye nivåer. Nye kostnadssteder i GAT sendes til Pro-seksjonen 

  Systemkoordinator Før nivå endring/konvertering
Legge inn tekst i tekstfanene på nye nivåer. For at dokumenter skal flette topp og bunntekst.   Systemkoordinator Før nivå endring/konvertering

Gjelder kun for sykehjemsetaten

Opprette ny institusjon. Sykehjemsetaten sender informasjon om Institusjonsnavn, pris per mnd, område, nivå og evt. merknad.

  Systemkoordinator og Pro-sekjonen Før nivå endring/konvertering

Gjelder kun for sykehjemsetaten

Opprette nye rom og senger i Plassadministrasjon

  Formidlingsenheten/systemkoordinator Før nivå endring/konvertering

Arbeidslister fordeles kun til dagen etter nivåkonvertering, kjør ut back up på papir.

  Virksomhet Før nivå endring/konvertering

Kjører ut rapport på brukere som skal få nytt nivå per tjenestenivå/evt. bydel, tjenestetype rett før konvertering.

Dette for å sikre at resultatet av antall brukere er likt etter nivåendring

  Pro-seksjonen og Systemkoordinator Datoen for endring av nivånivåendring

Gjelder kun for sykehjemsetaten

Plassadministrasjon Steg 1: Registrere ny reservasjon med bruker, type opphold, type plass, type reservasjon, koble til rett tjeneste, fra dato og hake av for manuelt registrert. I tillegg så må informasjon på tjenestene oppdateres med romnr, typeplass og institusjon.

  Formidlingsenheten/systemkoordinator Datoen for endring av nivå
Nivåkonvertering, endring av nivåer på tjeneste/tiltak.   Pro-seksjonen og systemkoordinator, ansatt fra virksomhet. Datoen for endring av nivå

Gjelder kun for bydel

Importere inn nye kostnadssteder fra GAT, knytte til de nye nivåene

  Pro-seksjonen Datoen for endring av nivå

Gjelder kun for bydel

Ved fakturering på nivå, legge inn nye kostnadssteder på de nye nivåene

  Pro-seksjonen i samarbeid med bydel Datoen for endring av nivå

Kjører ut rapport på brukere som har fått nytt nivå per tjenestenivå/evt. bydel, tjenestetype rett før konvertering.

Kontroller at  antall brukere er likt som før nivåendring

  Pro-seksjonen og systemkoordinator Datoen for endring av nivå

Gjelder kun for sykehjemsetaten

Plassadministrasjon Steg 2: Sykehjemsetaten må sette sluttdato på reservasjoner, senger og rom på institusjon som ikke er i bruk lenger.

Sende mail til Pro-seksjonen om at Institusjonen skal settes passiv

  Systemkoordinator/Formidlingsenheten og Pro-seksjonen Dato for endring av nivå

Ved bruk av kjernejournal, registrer inn nye nøkler i tjenestenivået. Se EQS rutine Kj_Opprette nytt tjenestested i selvbetjentløsningen.

  Pro-seksjonen Før eller etter nivå endring/konvertering
Ved bruk av kjernejournal oppdatere navn og org.nr i brønnøysundregister, slik at det kommer riktig tjeneste navn opp ved oppslag i kjernejournal.   Virksomhet Før eller etter nivå endring/konvertering

Eventuelt endre "gruppene/nivåene" i velferdsteknologiløsningene, slik at de varsles på riktig ansvarstelefon.

Hvis det skal endres grupper/nivåene i Evondos må Velferdsteknolog i Helseetaten bistå hvis grupper skal ha nytt navn i systemet.


Ved opprette nye eller flytte på enheter på tvers av omsorgsorganisasjoner som Evondos kaller det må de involveres.

  Virksomhet Før eller etter nivå endring/konvertering

Gjelder kun for bydel og private tjenesteleverandører

Endre ruter eller opprette nye på nytt nivå

  Systemkoordinator Før eller etter nivå endring/konvertering

Gi beskjed til brukerstøttemailen til LIV (Rapport i Ledelse og informasjonsverktøyet) at det er nye nivåer og hvilke kostnadssteder disse nye nivåene har.

support.liv@pasinfo.no

  Superbruker i LIV Før eller etter nivå endring/konvertering
Filtre/rapporter på gammelt nivå, settes til ikke i bruk.   Systemkoordinator Etter nivå endring/konvertering

Koble til hovedrolle (Gul hake) på ansatte på de nye rollene, sette sluttdato på gammel rolle.

  Systemkoordinator Etter nivå endring/konvertering

Gjelder kun for bydel og private tjenesteleverandører

Endring av utfører på tjeneste/tiltak.

Kan utføres ved script som kjøres av Pro-seksjonen, hvis utfører XX skal erstattes med utfører XX. 

  Pro-seksjonen evt. virksomhetene Etter nivå endring/konvertering

Legge inn tjenesteansvarlig/primærkontakt og sekundærkontakt

Gjelder kun for bydel og private tjenesteleverandører

Legge inn nye ruter

  Virksomhetene Etter nivå endring/konvertering
Sette sluttdato på gamle roller som ikke er i bruk i Rollekartoteket. Husk! Kvalitetssikre at ingen ansatte har denne rollen som en aktiv rolle.   Systemkoordinator Etter nivå endring/konvertering

 

Kompetanse

Ansatte i Pro-seksjonen som skal bistå bydel/leverandør/etat med rutinen Tjenestekonvertering i Gerica, må ha kompetanse på å kunne lage QBE-seleksjoner, for å filtrere ut riktige brukere som skal få nytt nivå. I tillegg så må ansatt ha kompetanse på uttak av rapporter før/etter nivåendring, samt feilsøking hvis det er nødvendig. 

Referanser

Fellesskriv til bydelene; Tildeling av tilgangsrettigheter i Gerica

Kommentar til fellesskriv; Tildeling av tilgangsrettigheter i Gerica