Pasinfo - Gjennomgang av logger v. 1.2

Hensikten med rutinen

Hensikten med rutinen er å sikre at virksomhetene kontrollerer og gjennomgår logger fra Pasinfo-løsninger ved mistanke om at ansatte urettmessig tilegner seg helse- og personopplysninger, og å synliggjøre for medarbeidere at all aktivitet i Pasinfo-løsninger blir loggført.

 

Hvem gjelder rutinen for

For virksomheter og tjenestesteder som benytter Pasinfo-løsninger.

 

Ansvarsfordeling

Tjenesteleder har ansvar for at kontroll og gjennomgang av logger fra Pasinfo-løsninger blir gjennomført ved aktuelle tjenestesteder.
Tjenesteleder kan bestille logger fra Helseetaten ved å henvende seg til support@pasinfo.no. 
Tjenesteleder har ansvar for å slette logg etter at kontroll og gjennomgang er utført. Relevante deler av loggen kan beholdes dersom det avdekkes forhold som fører til personalsak.

Pasinfo har ansvar for å hente ut og bearbeide logger basert på bestillingen.

 

Utførelse av rutine

Kontroll og gjennomgang av logger skal gjennomføres ved mistanke om at ansatte urettmessig tilegner seg helse- og personopplysninger.

Logg oppgis på forespørsel ved at tjenesteleder henvender seg til support@pasinfo.no hvor det beskrives hva det er behov for logg på (f. eks. hvilke/hvilken ansatt/innbygger, datoperiode og hvor/hva i den aktuelle løsningen).

Virksomheten må følge opp resultater fra loggjennomgang som ikke kan forklares ut i fra et tjenestlig behov for tilgang til personopplysninger i henhold til virksomhetens HR-rutiner.

Opplysninger fra logg skal ikke benyttes for annet formål enn det som er definert ved forespørsel.
Tilsendt logg skal slettes etter endt gjennomgang. Relevante deler av logg kan beholdes dersom det avdekkes forhold som fører til personalsak.

 

Lovverk

Personvernforordningen artikkel 24, 32 

Helsepersonelloven § 21 a

 

Referanser

Faktaark 15 i Normen