Beskrive hvordan brukeres helse- og livssituasjon kan kategoriseres for å
Helse- og livssituasjon omfatter brukers totale fysiske, psykiske og sosiale situasjon. De ulike situasjonene indikerer hvilken kompetanse som trengs for at oppfølgingen skal være faglig forsvarlig og synliggjør brukere tjenesten skal være ekstra oppmerksomme på.
Det finnes 4 situasjoner som krever ulik grad av faglig kompetanse i utførelse av tjenesten:
Bruker kan kun være i én situasjon av gangen og ved endring i brukers behov, kan helse- og livssituasjon endres. Endringer i helsetilstand, kognitiv funksjon, psykisk tilstand, bo-/familiesituasjon og overganger fra sykehus/helsehus er forhold som kan påvirke helse- og livssituasjon.
Tjenesteansvarlig vurderer og registrerer brukers helse- og livssituasjon i tiltaksplan på bakgrunn av innhentede opplysninger, observasjoner, utførte kartlegginger og faglig skjønn. Vurderingen gjøres i samarbeid med primærkontakt og andre fagpersoner der det er aktuelt.
Leder kan hente ut oversikt over brukernes helse- og livssituasjon og bruke informasjonen til å sikre riktig bruk av kompetanse i tjenesten. Ved å ta ut oversikter jevnlig, vil leder kunne følge med på utvikling over tid og sammenligne status for kompetansebehov, både internt og mellom tjenester.
Helse- og livssituasjon |
Beskrivelse av situasjon |
Uavklart situasjon
|
Ny bruker i tjenesten eller nyoppståtte behov hos kjent bruker Brukers situasjon er ikke avklart. Brukers behov, ressurser og mål må kartlegges, tiltak vurderes og planlegges, ofte i samhandling med annet helsepersonell. Bruker (og eventuelt pårørende/verge) deltar aktivt i prosessen. Det er et mål at bruker er så kort tid som mulig i uavklart situasjon. Oppfølgingen skal i stor grad utføres av medarbeidere med helsefaglig bachelorkompetanse. |
Stabil situasjon
|
Bruker med avklarte og stabile behov Bruker kan ha både mindre eller mer omfattende behov for bistand (flere ganger daglig). Behovene er kjente og stabile. Tiltaksplan er utarbeidet og oppdatert. Det er viktig med regelmessige observasjoner, for å fange opp endringer i brukers situasjon eller oppdage funksjonssvikt så tidlig som mulig. Oppfølgingen utføres i stor grad av helsefagarbeidere eller tilsvarende. Medarbeidere med helsefaglig bachelorkompetanse utfører tjenester jevnlig for å holde oversikt og gjøre faglige vurderinger. |
Ustabil situasjon |
Bruker med et eller flere ustabile behov Brukers situasjon er kjent og det er avklart at et eller flere av brukers behov (fysiske, psykiske eller sosiale) er ustabile. For eksempel utfordringer somatisk, psykisk, nevrologisk, kognitivt, ernæringsmessig eller med atferd. Behovet for helsefaglig bachelorkompetanse i brukeroppfølgingen, sees i sammenheng med det ustabile i brukers behov. Jo mer ustabil situasjonen er, desto høyere grad av helsefaglig bachelorkompetanse trengs i oppfølgingen. |
Ustabil avansert situasjon
|
Bruker med ustabile avanserte behov Brukers behov er betydelig ustabile og krever avansert håndtering. For eksempel ved kritisk sykdom, krevende/komplekse symptomer, farlig atferd og ved spesielle prosedyrer. Brukers situasjon krever regelmessige observasjoner, vurderinger og justeringer av tiltak, ofte i samhandling med annet helsepersonell (for eksempel fastlege, spesialisthelsetjeneste, annen spesial kompetanse). Oppfølgingen utføres i stor grad av medarbeidere med helsefaglig bachelorkompetanse. |
Aktuell situasjon registreres i tiltaksplanen under området Medisinsk oppfølging. Nedenfor vises BOB-tiltakene som er lagt under tjenestetype 3; Hjemmesykepleie.
Skriv inn navn på tjenesteansvarlig og primærkontakt i prosedyrefeltet så informasjonen er lett tilgjengelig. Det er laget en standardtekst med navn OK_BOB_Tjenesteansvarlig og Primærkontakt som kan brukes.
Feltet Brukerstatus i tiltaksplanen brukes til å beskrive brukerens status per dato og valgt kategori begrunnes faglig. Det er knyttet historikk til denne registreringen slik at det er mulig å følge utviklingen i brukers situasjon.
Ved å knytte tidsplan til valgt kategori vil brukers helse- og livssituasjon bli synlig i tjenestekalenderen og fordelingsbildet samt på mobiltelefonen (LMP).
Seleksjon med id 22894; OK_BOB_Mine brukere mangler situasjon henter ut brukere som jeg (innlogget ansatt) er tjenesteansvarlig for og som mangler situasjonstiltak. Trykk på pilen ved siden av ”menneskene" øverst i brukerlista og velg seleksjonen.
For å få oversikt over hvilke kategorier "mine" brukere er registrert i, kan rapporten OK_BOB_Tjenestestatus i tjenestebildet brukes. Fyll i navnet i filteret:
For å få oversikt over hvilke brukere og/eller hvor mange brukere som er registrert med en bestemt helse- og livssituasjon, kan rapporten OK_BOB_Tjenestestatus i tjenestebildet brukes.
Det går også å hente ut statistikk per Tjenesteansvarlig ved å fylle inn feltet Tjenesteansvarlig i filteret. Se bilde under punktet "Oversikt over brukere i de ulike kategoriene" for å se hva som skal fylles ut.
Seleksjon med id 22841; OK_BOB_Mangler situasjon henter ut brukere i brukerlista som mangler aktivt situasjonstiltak. Trykk på pilen ved siden av ”menneskene” og velg seleksjonen.
Oslo kommune: BOB-prosjektet 2010-2011 sluttrapport
Oslo kommune: Behovsstyrt bemanning 2012-2014 statusrapport
Oslo kommune: Behovsstyrt bemanning 2014 kartleggingsundersøkelse
Kommuneforlaget 2011: Veien til bedre helseledelse IKOS-individbasert kompetansestyring (Marit Strandquist, Lise Adal)