Gerica Tilgang til beboer-/pasientopplysninger og journalopplysninger etter at tjenesten er avsluttet v. 1.0

Formål

Ivareta personvern til beboere og pasienter i Sykehjemsetaten. Sikre at kun de som har tjenstlig behov får tilgang til helse- og presonopplysninger til tidligere pasienter/beboere.

Omfang/Virkeområde

Gjelder alle medarbeidere og alle institusjoner i Sykehjemsetaten.

Ansvar

Institusjonssjef har ansvar for at prosedyren er kjent og at den følges.

EPJ-team i administrasjonen har ansvar for å gi og avslutte tilganger som opprettes etter denne prosedyren.

Aktivitet/Beskrivelse

Enkelte medarbeidere kan unntaksvis ha behov for tilgang til opplysninger i pasientjournal i tiden etter at journalen ikke lenger er tilgjengelig (pasient/beboer har flyttet eller gått bort). Noen eksempler er: samtale med etterlatte, klagesak, vitne i en rettssak osv.

Institusjonssjef, kvalitetssjef, avdelingsleder eller lege må sende henvedelse i Kompass. Henvendelsen må inneholde følgende opplysninger:

  • begrunnelse for tilgangen
  • beboer/pasient ID
  • til-fra dato for tilgangen
  • Gerica ID til medarbeidere som skal ha tilgang

EPJ-teamet behandler henvendelsen og gir tilgang til enkeltbruker via egen rolle i Gerica. Dersom det er behov for tilgang utover den opprinnelige perioden må det sendes ny henvendelse.

Tilgang til enkeltbruker skal alltid ha en sluttdato.

En medarbeider kan ikke ha tilgang til flere enn 10 enkeltbrukere samtidig. Dersom medarbeideren som skal ha tilgang allerede har 10 pasienter/brukere på lista vil den eldste avsluttede tilgang fjernes.

 

Henvendelser fra pårørende om f.eks. utlevering av journalopplysninger behandles lokalt på institusjonen.

Hjemmel

Forskrift om pasientjournal (pasientjournalforskriften)

Lov om pasient- og brukerrettigheter (pasient- og brukerrettighetsloven)