Gerica - Kontroll utskrivningsklare - Rutine v. 1.1

Hensikten med rutinen

Lage grunnlag for å ta ut statistikk over utskrivningsklare, betalingspliktige døgn og hvor de blir skrevet ut til etter sykehusinnleggelse etc. 

Hvem gjelder rutinen for

  • Bydelene

Ansvarsfordeling

Leder har ett overordnet ansvar for at rutinen er kjent og følges. Ansatte i bydelen har ansvar for å utføre kontrollrutinen hvert kvartal.

 

Aktivitet Beskrivelse Ansvarlig
Ta uttrekk fra Gerica på utskrivningsklare  Tilrettelegge excel skjemaet, slik at eventuelle feil og mangler fremkommer Pro-seksjonen
Kontrollere meldte feil Kontrollere meldte feil og rette disse i Gerica Bydel
Sammenstille statistikken Når feil og mangler er utbedret, lages statistikk over utskrivningsklare pasienter.  FOA

 

Kontroll og retting av kontrollisten av utskrivningsklare pasienter

Bydel mottar excel skjema fra Pro-seksjonen på mail,  hvert kvartal hvor det er markert med forskjellige farger hva som er mangler, feil eller spørsmål. 

Kontroll_utskrivningsklare_6.jpg

Det er ett ark pr bydel og nummeret er det samme som bydelsnummeret. 

Det er mulig å filtrere på hver overskrift på første linjen. Siste kolonne er kommentarfelt. Her settes det inn kommentarer når det er noe som er uklart, slik at bydel lettere kan forstå hva Pro-seskjonen mener. Helt klare feil kommenteres ikke ( feks mangler sykehus, feil årstall eller dato etc). 

På fanen før arkene, står det en liten beskrivelse av hvordan ventelisten skal fylles ut og det står en forklaring på hva de forskjellige fargene betyr. Dette for å gjøre det enklere når man går igjennom excel arket. 

Fargeforklaring_statistikk_UK.jpg

Bydel går igjennom ecxel skjemaet og retter i Gerica om det er feil eller mangler. 

I samme mail som excel arket, sendes også med info om hvordan man fyller ut ventelisten når UK- trekkes og når pasienten overføres til annen avdeling/sykehus samt informasjon om diverse rapporter/ filter bydelen kan sjekke regelmessig for å sikre at ventelisteregistreringene på utskrivningsklare pasienter gjøres rikitg.

Kontroll_utskrivningsklare_1.jpg

Kontroll_utskrivningsklare_2.jpg

Kontroll_utskrivningsklare_3.jpg

Bydel melder til Pro-seksonen når de har kontrollert og rettet på mail: prosit@hel.oslo.kommune.no ( ikke til servicedesk). Dette meldes fortløpende når en er ferdig og innen fristen som er satt i mailen bydelene mottok. 

 

Når Pro-seksjonen mottar mail med bekreftelse på at de har kontrollert og sjekket, sjekker Pro-seksjonen om alt er i orden. Om Pro-seksjonen oppdager at det fortsatt er noen feil, mangler eller uklarheter kontakter de bydel og spør om det de lurer på og ber de rette det som gjenstår.Tilbakemeldinger etter retting bør gjøres så raskt som mulig. 

Når alt er ferdig rettet i Gerica sender Pro-sekjsonen excel arket til FOA som sammenstiller tallene og lager statistikken. Om vedkommende som gjør dette har spørsmål, stilles disse til Pro-seksjonen som igjen spør aktuell bydel. 

Pro-seksjonen anbefaler at bydelene skriver i fritekst feltet på ventelisteregistreringen om det er ting som avviker fra normalen og/eller rutinen ( mange overliggerdøgn, men som er korrekt (gjerne med antall overliggerdøgn), om en bruker er UK-meldt men ikke skrevet ut og det har gått lang tid, om det er en tvistesak, gjerne om bruker har byttet sykehus/ avd og gjerne om innlagte brukere fortsatt er innlagt om det har gått mer enn 1 måned etc). Dette vil lette arbeidet for pro-seksjonen og bydelene, da vi ikke trenger å spørre bydelene om disse tingene etter spørsmål fra FOA som går igjennom uttrekket. 

Når statistikken er ferdig sendes den på mail til bydelene. 

 

Lovverk

Forskirft om kommunal betaling for utskrivningsklare pasienter https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2011-11-18-1115