Gerica - Innsynsrett - Rutine v. 1.0

 

Innhold

Hva har pasient/ bruker og pårørende rett til å se og ikke 

Rett til innsyn

Untatt innsyn

Frist for å svare ut

Hvilke data er registrert på pasient/bruker og pårørende

Hvilke data finnes i Gerica

Journaler

I systembilder

Logg

Utfyllende data

Om data fra andre systemer

Systemer som samhandler med Gerica

Fremlegging av data

Forberedelser og vurderinger

Bakgrunn og hensikt

Relevant data

Presentasjon av data

Utskrift fra Gerica

 

Hensikten med rutinen

Sikre at innsynsbegjeringer skjer faglig forsvarlig og samsvarer med gjeldende lover og forskrifter, se Helsedirektoratets kommentarer til Rett til innsyn i journal.

Hvem gjelder rutinen for

Ansatt som skal sjekke opplysninger

Ansatte som skal ta ut opplysninger og de som saksbehandler innsynsbegjæringen

Det er den databehandlingsansvarlige ( jf. pasientjournalloven § 2 e og helseregisterloven § 2e) som skal ivareta innsynsretten. Rutinen gjelder for alle virksomheter som bruker Gerica.

Ansvarsfordeling

Den enkelte virksomhet har ansvar for å innfri innsynsforespørsler etter gjeldende lover og retningslinjer for Oslo kommune.

 

Utførelse av rutine

Hva har pasient/bruker og pårørende rett til å se og ikke

Rett til innsyn

§ 5-1.Rett til innsyn i journal

Pasienten og brukeren har rett til innsyn i journalen sin med bilag og har etter særskilt forespørsel rett til kopi, jf. personvernforordningen artikkel 15. Pasienten og brukeren har etter forespørsel rett til en enkel og kortfattet forklaring av faguttrykk eller lignende.

Pasienten og brukeren kan nektes innsyn i opplysninger i journalen dersom dette er påtrengende nødvendig for å hindre fare for liv eller alvorlig helseskade for pasienten eller brukeren selv, eller innsyn er klart utilrådelig av hensyn til personer som står vedkommende nær.

En representant for pasienten eller brukeren har rett til innsyn i opplysningene som pasienten eller brukeren nektes innsyn i, med mindre representanten anses uskikket for dette. En lege eller advokat kan ikke nektes innsyn, med mindre særlige grunner taler for dette.

Reglene i § 3-3 og § 3-4 om andres rett til informasjon gjelder tilsvarende for innsyn i journal.

Nærmeste pårørende* har rett til innsyn i journal etter en pasients eller brukers død, om ikke særlige grunner taler mot dette.

* Nærmeste pårørende er den personen som pasienten har oppgitt som sin nærmeste pårørende før sin død.

 

Pårørende (jfm § 3-3 og § 3-4)

Nærmeste pårørende er den pasient eller bruker selv oppgir. Dersom bruker ikke selv kan oppgi nærmeste pårørende skal nærmeste pårørende være den som i størst utstrekning har varig og løpende kontakt med pasienten eller brukeren.

Det skal tas utgangspunkt i følgende rekkefølge:

  • ektefelle, registrert partner​, personer som lever i ekteskapslignende eller partnerskapslignende samboerskap med pasienten eller brukeren, 
  • barn over 18 år,
  • foreldre eller andre som har foreldreansvaret,
  • søsken over 18 år,
  • besteforeldre,
  • andre familiemedlemmer som står pasienten eller brukeren nær,
  • verge eller fremtidsfullmektig med kompetanse på det personlige området

Nærmeste pårørende kan få innsyn hvis:

  • Pasient eller bruker samtykker.
  • Pasient eller bruker er over 16 år og åpenbart ikke kan ivareta sine interesser på grunn av fysiske eller psykiske forstyrrelser, demens eller psykisk utviklingshemning.

Pasient eller bruker under 18 år, innsyn for nærmeste pårørende:

  • Er pasient eller bruker under 16 år skal foreldrene eller andre som har foreldreansvaret få innsyn.
  • Er pasient eller bruker mellom 14 og 16 år skal innsyn ikke gis til foreldrene eller andre som har foreldreansvaret, dersom tungtveiende hensyn til pasienten eller brukeren taler mot det.
  • Innsyn som er nødvendig for å oppfylle foreldreansvaret, skal likevel gis til foreldrene eller andre som har foreldreansvaret, når pasienten eller brukeren er under 18 år. Pasienten eller brukeren skal orienteres om at innsyn gis.

Det betyr at det må gjøres en konkret avveining mellom pasientens eller brukerens behov for at innsyn ikke skal gis den som har foreldreansvaret, opp i mot behovet som den med foreldreansvaret har for innsyn for å ivareta ansvaret sitt.

 

Unntatt innsyn

I enkelte situasjoner er det grunner til at pasient/pårørende ikke skal ha innsyn, som for eksempel dersom dette er påtrengende nødvendig for å hindre fare for liv eller permanent personskade for pasienten eller brukeren selv eller pårørende. For utfyllende informasjon, se §5-1 i pasient- og brukerettighetsloven.

 

Frist for å svare ut

Virksomheten skal som hovedregel gi innsyn i personopplysninger senest innen 30 dager fra forespørselen er mottatt

Et innsynskrav skal som hovedregel avgjøres innen tre virkedager. Det følger av offentleglova § 29 (1) at et innsynskrav skal avgjøres uten ugrunnet opphold. Det innebærer at innsynskrav skal avgjøres så raskt som praktisk mulig

Innsynsbegjæringer skal behandles "uten ubegrunnet opphold". I henhold til praksis og forarbei der betyr dette krav om behandling samme dag og senest innen 1-3 virkedager.

 

Hvilke data finnes på pasient/ bruker

Hvilke data finnes i Gerica

Journaler (dokumentert data)

Dokumentajsonen i Gerica er vanligvis knyttet til en journal. Alle journaler er mulig å skrive ut, men det er ikke alltid det er hensiktsmessig å gjøre det. I denne manualen får du oversikt over journaltypene som finnes i Gerica og hva de vil kunne gi av informasjon, slik at man lettere kan vurdere hva som er relevant for den enkelte henvendelse. 

Journaler kan inneholde strukturert data eller fritekst. Ved innsynssaker er det ofte journaler med fritekst som er relevant å ta ut, da disse inneholder data som helsepersonell har dokumnetert på pasienten. Se også kapittelet Forberedelser/ vurderinger om hvilke vurderinger du bør gjøre rundt dette. 

Insynsretten gjelder i utgangspunktet alle type journaler. Retten kan inkludere beskjeder eller oppgaver, dersom dette er relevant, se kapittel om Forberedelser og vurderinger.

 

I systembilder (Informasjon om pasient/bruker, pårørende, tjenester osv)

Enkelte opplysninger ligger direkte i Gericas systembilder, for eksempel brukerkortet, tjenestebildet, tiltaksplan, medisinbildet osv. For å ta ut denne dataen, se kapittelet Presentasjon av data for oversikt over hvordan disse dataene lettes kan tas ut via rapporter. 

 

Logg

Det finnes loggdata i Gerica over hvilke handlinger som er utført av hvem, og tidspunkt for handlingen. Dette finnes i loggen for Gerica. Denne ligger ikke tilgjengelig, og må innhentes spesifikt. For å få tilgang til loggen, ta kontakt med systemkoordinator for bydel/etat. 

 

Utfyllende data

Om data fra andre systemer

Enkelte data/ informasjon er ikke opprettet i Gerica, men har kommet inn fra samarbeidsparter via digitale kanaler som PLO-meldinger og innbyggerdialog. Innbyggerdialog har pasienten selv tilgang til, og er normalt ikke nødvendig å ta ut. PLO-meldinger kan tas ut fra systembildet for Elink (se kap. Hvilke data finnes på pasienten/bruker for utfyllende informasjon og kap. Presentasjon av data om hvordan skrive ut eller presentere data).

I tillegg skannes relevante dokumenter som kommer utenfra, via brev, mail osv. Dette kan være dokumenter som kontrakter, bekymringsmeldinger, medisinlister, kartlegginger, epikriser. Disse dataene kan være skannet inn i systemet, og ligge som journaltypen Skannede dokumenter (se kapittelet Journaler (dokumentert data) for utfyllende informasjon)

Det bør opplyses om at samarbeidsparter eller andre aktører kan sitte på utfyllende opplysninger som ikke er tilgjengelig i Gerica, feks brev som ikke er skannet inn eller prøvesvar og epikriser fra sykehus osv. Ved behov kan den som ber om innsyn innhente utfyllende data fra hovedkildene. Under følger en oversikt over systemer og aktører som samhandler med Gerica, og hvor det kan være relevant å innhente opplysninger.

 

Systemer som samhandler med Gerica

  • VKP (Dignio, Medido osv)
  • HelseNorge
  • ELISE
  • Sykehus
  • Fastleger
  • Laboratorier
  • SamPal
  • Pasinfo (OHO)

 

Fremlegging av data

Forberedelser og vurderinger

Ved innsynsbegjæringer er det helt sentralt at man, i dialog med den som ber om innsyn, får et klart bilde av hva det ønskes innsyn i, slik at man kan vudere hvilke opplysninger som er relevante å utlevere.

Bakgrunn og hensikt

Bakgrunnen for innsynet kan være ulikt, for eksempel kan det være knyttet til en klage eller en hendelse, eller et ønske om å se hva som finnes av opplysninger på den som ønsker innsyn. Dette er avgjørende for hvilke opplysninger som er relvante. Det bør derfor gjøres en kartlegging av bakgrunnen og hensikten med innsynet:

  • Hva er bakgrunnen for innsynsbegjæringen? 
    • Er det en generell henvendelse av typen "Jeg ønsker å se alt som finnes på meg"?
    • Er den knyttet til en klagesak på noe (feks saksbehandling)?
    • Er den knyttet til en hendelse eller et avvik?
  • Hva er hensikten med innsynet?
    • Er det er spesifikt område man har interesse av (ut fra bakgrunnen)? Evt hvilke?
    • Hvilke opplysninger bes om spesifikt?
    • Hvilen periode er det ønskelig å få innsikt i?

 

Relevant data

Det må, ut fra bakgunn og hensikt med innsynet, gjøres en vurdering av hvilke data som faktisk gir den informasjonen som er ønsket:

  • Strukturert data eller fritekst. Ofte er journaler med fritekst mest relevant å ta ut, fordi det inneholder tekst som ansatte har skrevet/dokumnetert. I enkelte saker kan det imidlertid være mer relevant å ta ut journaler som ikke inneholder tekst. For eksempel kan arbeidslistejournaler vise tidspunkt og varighet for besøk, som kan være relevant om man ønsker innsikt i besøkshistorikken hos en pasient.
  • Hvilke dataer vurderes med felles gjennomgang. Det må gjøres en vurdering av hvilke data som må gjennomgås sammen med den som ønsker innsyn for å kunne være forståelig for den som ber om innsyn (eller andre). Ekempler på data som kan kreve dette er loggen fra Gerica, eller fagutrykk. 

 

Presentasjon av data

Det må gjøres en vurdering av hvordan data presenteres, slik at innholdet i dataene blir forståelige. 

Avtal med pasient/bruker eller pårørende:

  • Hvilke data fra Gerica er relevant å gjennomgå eller vise? Enkelte data lar seg lettere presentere gjennom å sitte sammen med den som ønsker innsyn, og gjennomgå data i Gerica
  • Hvilke data er relevant å ta utskrift av? Det må avklares og avtales hvilke dataer det ønskes utskrift av. Se neste kapittel beskrivelse av rapporter som kan være relevant å ta ut.

 

Utskrift fra Gerica

Under er en beskrivelse av hvilke rapporter og filter som kan være aktuelle for å skrive ut personopplysninger:

Data Rapport Filter Kommentar
Adl historie Adl historie (-6) Adl-liste (-2)  
Personopplysninger (IPLOS) Personopplysninger IPLOS (-160) Brukerliste (-21) +brukerID  
Medikament Medisinliste alle (-36) Medisiner -alle (-22)  
Dosering Medisinliste alle (-36) Medisiner -alle (-22)  
Cave Medisinliste alle (-36) Medisiner -alle (-22)  
Bruker Brukerkort (-7) Markert bruker  
Brukers avtale brukers Avtaler (-161) Brukerliste (-21)  
Journaler

Journaler liste (-18)

Journaler per bruker (-22)

OK_Oversikt Journaler (alle) med fritekst per bruker (id 17649)

Journal-liste (-6) + BrukerID

 

OK_Oversikt Journaler (alle) med fritekst per bruker (id 34048)

Se beskrivelse av journaler

Rapport 17649, henter ut alle journaler med fritekst.

Tiltaksplan med situasjoner,

tiltak og brukerstatus

Tiltaksplan rapport (-154) Fast filter i rapporten Benyttes av tjenester som benytter tiltaksplanen
Tjeneste/tiltak

Tjenesteliste (-8)

Tjenestestatus (-51)

Tjenesteliste (-86) +BrukerID

Tjenestestatus (-87) + BrukerID

For tjenester som ikke benytter tiltaksplan
Midlertidig stopp Midlertidig stopp (-26) Midlertidig stopp (-10) + BrukerID  
Saker

Sakstyper innvilgede (-53)

Bør også ha med avslag og avgjørelse.

Saker innvilgede søknader (-102) +BrukerID Brevmal for komplett innhold, postjournaler, Postjournal SvarUt og Postjournal SvarUt knyttet til sak.
Labsvar resultat Utskrift av svarrapporter eLink   Kopier labsvar (egne prøver/helsekort)
elink? Utskrift av eLink   Skriv ut relevante meldinger som er opprettet av tjenesten? Spør Kristine om også andre meldinger skal være med.
Faktura Fakturagrunnlag (-85) Fakturagrunnlag (-88) +BrukerID  
Bilag Kontoutskrift på valgt konto (-105) Kontoutskrift på valgt konto  (-105)  
Vederlagsberegninger Brevmal/fletting    
Plassadministrasjon -Venteliste Ventelisterapport (-133) +BrukerID  
Brukers tekniske hjelpemidler ? Utlån av hjelpemidler (-43) Fast filter i rapporten (merkede poster)  
Loggrapporter

-141 Aktivitet på bruker

-140 Detaljert aktivitet på bruker

-119 Liste systemlogg

Aktivitet på bruker

(id 23630)

Detaljert aktivitet på bruker (id 23630)

-119 Liste systemlogg

Det er kun systemkoordinator i bydel/etat som har tilgang til systemloggene.
Tilgang til bruker -149 Brukertilgansrapport -149 Brukertilgansrapport Henter ut ansatte som har tilgang til bruker.

Lovverk

Pasient- og brukerrettighetsloven, kap. 3 og kap. 5

Helsepersonelloven, § 41. Plikt til å gi pasienter innsyn i journal

Helsedirektoratets kommentarer til Helsepersonelloven, § 41. Plikt til å gi pasienter innsyn i journal

Helseregisterloven, § 24. Rett til informasjon og innsyn 

Pasientjournalforskriften § 11 andre ledd

Informasjonsplikt og innsynsrett etter personopplysningsloven

Helsedirektoratets kommentarer til Rett til innsyn i journal

Offentleglova § 29