Smittevernplan - Smittenivå og ulike scenarioer v. 1.4

Smitteniva_og_senario.png

"Smittenivå og ulike Scenarioer" er en del av en helhetlig smittevernplan for Oslo Kommune. Hele planen finner du her. 


Beskrivelse

I denne delen beskrives tre ulike smittenivå, og hvordan kommunen jobber ut fra disse. Deretter beskrives seks scenarioer for ulike smittehendelser, og håndteringen i kommunen. 


Innholdsfortegnelse:

 

Smittenivå

Smittevernet i Oslo har tre nivåer for håndtering av utbrudd, samt truende eller manifeste kriser i fredstid.

Bydel er alltid ansvarlig for oppfølging av smittetilfeller tilhørende egen bydel, uansett omfang av hendelsen. Bydel med første påviste indeks eier saken. Personer uten bydel og de som kommer med skip fordeles til bydel etter fødselsdato i fastsatt liste. Faggruppe smittevern gir alltid råd om smittevern uansett smittenivå.

  • Nivå 1 har tilfeller som bare berører en bydel. De løses innenfor vanlig organisasjon, men det kan være behov for å øke ressursene innenfor egen linje for å håndtere hendelsen. Normalt beredskapsnivå i kommunen. Bydel kan ha behov for økt beredskap og flere ressurser ved store hendelser. Beredskapsgruppen for smittevern kan kalles inn.

  • Nivå 2 har noen få involverte bydeler. Bydel med første indeks eier saken, og samarbeider direkte med de andre berørte bydelene. Normalt beredskapsnivå i kommunen, men de aktuelle bydelene kan ha behov for økt beredskap og ressurser lokalt. Beredskapsgruppen for smittevern kan kalles inn.

  • Nivå 3 har mange eller alle bydeler berørt, eller det er store og omfattende saker med mange syke eller mange smittekontakter som krever koordinering fra HEL. Bydelene er fremdeles ansvarlig for å følge opp berørte i egen bydel, men HEL koordinerer alle berørte parter slik at man løser krisen felles. Kriseledelsen i HEL aktivert, og varsler HLS. Kriseledelsen i HLS og evt. sentral kriseledelse i kommunen kan aktiveres. En av kommunelegene i HEL må delta i sentral kriseledelse dersom den aktiveres. Beredskapsgruppen for smittevern kalles inn.

 

Følgende kommer seks Scenarioer for ulike smittehendelser og hvordan de kan håndteres i Oslo kommune.

 

Scenario 1 - Smittsom hjernehinnebetennelse (meningokokker gruppe Y)

  • Et 5 år gammelt barn blir en mandag kveld innlagt OUS via Allmennlegevakten. Smittevernoverlegen i HEL informeres telefonisk tirsdag formiddag fra Barnesenteret ved OUS. Barnet går i barnehage. Pasienten registreres i Pasinfo og fordeles til riktig bydel.

  • Smittevernoverlegen sender ut anonymisert melding til legevaktene (Allmenn- og Aker legevakt), AMK og FHI om aktuelle innleggelse. Bydelsoverlege i pasienten sin bostedsbydel underrettes telefonisk og tar ansvar for videre informasjon og oppfølging av saken. Indekspasienten har to søsken, to og ti år gamle, og bydelsoverlege i bostedsbydel sørger for at disse neste dag gis forebyggende behandling og vaksinasjon.

  • Barnehagen, som ligger i en annen bydel, har 50 barn, herav 12 i samme avdeling som indekspasienten. Bydelsoverlegen der barnehagen ligger, sørger for at foreldre til disse 12 kontaktes neste formiddag og at barna gis forebyggende behandling. De samme 12 gis tilbud om vaksinasjon på onsdagen og da i samarbeid med helsestasjonen i barnehagen sin bydel.

  • Alle barn i barnehagen får melding med hjem tirsdag ettermiddag om det aktuelle tilfellet, samt opplysningsbrosjyre fra Folkehelseinstituttet.

  • Denne informasjonen gis av bydelsoverlegen der barnehagen ligger. Det understrekes at det bare anses nødvendig med forebyggende behandling og vaksinasjon til de nærmeste kontaktene (barn i samme avdeling), men at alle foreldre bør ha lav terskel for å ta barna til lege/legevakt ved feber og/eller redusert allmenntilstand de nærmeste dagene. Stenging av barnehagen anses ikke nødvendig.

Scenario 2 - «Pulveralarm»

  • En ansatt ved postens brevsenter merker at det har lekket en del hvitt pulver ut av en stor konvolutt på et sorteringsrom. Det er ettermiddagsskift og ca. 20 personer i rommet. Den ansatte varsler skiftleder som igjen varsler politiet. Politiet ber om at konvolutten ikke berøres, at alle personer som har vært i rommet, går inn i et tilstøtende rom og oppholder seg der til politiet kommer, og at aktuelle rom stenges av.

  • Politiet har med seg apparatur (spektrometer) for analyse av pulveret. Dette kan i mange tilfeller indikere hva slags stoffgruppe man har med å gjøre. I det aktuelle tilfellet gir imidlertid analysen ikke noe konklusivt svar. Politiet kontakter bydelsoverlegen i bydelen der arbeidsplassen ligger. Evt. beredskapstelefonen til smittevernoverlegen i HEL. Etter konferanse med smittevernvakten på Folkehelseinstituttet besluttes det å gi to doser ciprofloxacin til alle eksponerte, og ikke bruke aktuelle sorteringsrom inntil nærmere undersøkelser er foretatt.

  • Hver ansatt får ciprofloxacin 500 mg, samt en dose til som skal tas etter 12 timer. Bydelsoverlege ringer inn reseptene på de aktuelle ansatte til et apotek.

  • Ved mange ansatte kan man få hjelp av bydelsoverleger i andre berørte bydeler, kommunelegene i avdeling for samfunnsmedisin eller legevakten.

  • Politiet stenger av sorteringsrommet. Politiet sørger for at rester av pulver blir innlevert på Folkehelseinstituttet for nærmere undersøkelse. Folkehelseinstituttet melder neste formiddag at det ikke er mistanke om anthrax i pulveret. Sorteringsrommet kan umiddelbart støvsuges og tas i bruk.

 

Scenario 3 - Stort utbrudd av shigellose (dysenteri) knyttet til serveringssteder i Oslo sentrum

  • April måned. Tidsrom: to uker. Sted: Gatekjøkken i Oslo sentrum og på Majorstuen. Mer enn 100 personer rammet.

  • Involverte instanser: Smitteverngruppe og kommuneoverleger i avdeling for Samfunnsmedisin, bydelshelsetjenester inkludert bydelsoverleger i berørte bydeler, legevaktene, Barnesenteret og Infeksjonsmedisinsk avdeling ved OUS-Ullevål, Beredskapsgruppen, Folkehelseinstitutt, Mattilsynet.

  • I begynnelsen av uke 14 blir seks personer innlagt OUS-Ullevål med kraftig diaré, til dels blodig, samt høy feber. Etter et par dager viser det seg at alle tilfellene skyldes Shigella flexneri. Samtidig får mikrobiologisk avdeling ved OUS-Ullevål og andre mikrobiologiske laboratorier en rekke prøver fra polikliniske pasienter med diaré som gir oppvekst av samme bakterie.

  • Pasientene kommer fra hele byen, dog med en overvekt fra vestlige bydeler. Flere pasienter legges inn med lignende sykdomsbilde senere i uka. Via Folkehelseinstitutt meldes også om funn av samme bakterie fra pasienter tilhørende andre kommuner. De fleste av disse har nylig vært i Oslo.

  • Det viser seg at samtlige pasienter, med et par unntak, har spist på to restauranter, en i sentrum og en på Majorstuen. Mattilsynet inspiserer begge restaurantene og har bare mindre merknader. Etter tilråding fra beredskapsgruppen blir begge likevel stengt av Mattilsynet. Det tas prøver av oppbevarte matvarer og matrester, samt av alle ansatte, uten at det kommer oppvekst av bakterier. I samarbeid med Folkehelseinstituttet gjennomføres en spørreundersøkelse (pasient-kontroll-studie) som peker ut salat som den mest sannsynlige infiserte matvare.

  • Det viser seg at begge restauranter får salat fra samme importør. Mattilsynet legger ned omsetningsforbud for varer fra denne importøren. I uke 15 opptrer bare sporadiske tilfeller. Restaurantene får åpne igjen i løpet av uke 16. Det blir ikke gjort funn av shigellabakterier i salat, men importøren skifter leverandør.

 

 

Scenario 4​ - Viral hemorrhagisk feber

  • Person fra Uganda er kongressdeltager på stor kongress i Oslo. Har vært i Oslo i 10 dager. Har bodd på kongresshotellet sammen med sin mann og ber om legetilsyn på grunn av høy feber og dårlig allmenntilstand.
  • Pasienten har vært syk i flere dager, men likevel deltatt i arbeidsgruppe på 20 personer flere ettermiddager. Undersøkes i 17-tiden. Legen mistenker hemorrhagisk feber og pasienten innlegges i luftsmitteisolat ved Infeksjonsmedisinsk avdeling, OUS-Ullevål, som straks melder fra til bl.a. samfunnsmedisinskberedskapsvakt og sykehushygieniker.

  • Beredskapsgruppen innkalles til møte kl. 20 samme kveld. Alle kongressdeltagere bes om å holde seg på sine hotellrom inntil videre. Kongressen stanses.

  • Det sendes ut en pressemelding i samråd med informasjonsavdelingen i Rådhuset.

  • Pasienten dør neste morgen. Det blir bestemt at pasientens ektemann og de 20 deltagerne i arbeidsgruppen (hovedsakelig utlendinger) skal holdes i Oslo inntil smitte er avkreftet (tre uker).

  • De får valget mellom fortsatt isolasjon på sine hotellrom, noe de imidlertid må betale selv, og gratis innkvartering i en tom avdeling ved et sykehjem. Øvrige kongressdeltagere får reise hjem, men disse, samt betjeningen på hotellet, anmodes om å måle temperaturen to ganger daglig i tre uker, og kontakte lege (helst infeksjonsmedisiner/avdeling) ved feber over 38oC.

 

 

 

Scenario 5 - ​SARS

  • To ektepar drar på ferie til Vietnam. Fem dager etter at de er kommet hjem, gir WHO melding om flere SARS-tilfeller i Vietnam. To dager senere får mannen i den ene familien feber, frysninger og hoste. Via fastlege blir han innlagt OUS-Ullevål, der han legges inn på luftsmitteisolat.

  • Røntgenundersøkelser viser dobbeltsidige infiltrater, forenlig med SARS.

  • Virus eller antistoff mot virus kan ikke påvises. SARS-mistanken er imidlertid sterk. Pasienten er lærer. Det gis beskjed om hjemmekarantene til husstandsmedlemmer, venneparet som var i Vietnam, lærerkolleger og alle klasser der pasienten har undervist etter at han kom hjem, samt til fastlegen og personer som satt på venterommet hos fastlegen sammen med pasienten; til sammen 120 personer. Skolen stenges inntil videre.

  • Beredskapsgruppen innkalles til møte samme kveld, representanter for AMK og Folkehelseinstituttet deltar også.

  • Isolasjonskapasitet i Oslo gjennomgås.

  • Det avtales at man neste dag skal sette opp et telt på plenen foran Infeksjonsmedisinsk avdeling på OUS-Ullevål, bemannet med personale fra legevaktene og Infeksjonsmedisinsk avdeling, for sortering.

  • Kriseledelsen i HEL kalles inn, og kriseledelsen i HLS informeres om at de bør aktiveres og vurdere sentral kriseledelse i kommunen. Orientering gis gjennom massemedia om at alle personer med feber og luftveissymptomer, spesielt kontakter av pasienten eller kontakter av personer i karantene, kan henvende seg direkte dit.

  • Befolkningen oppfordres til å benytte egen transport, evt. ringe AMK, som kan bruke spesialambulanse. Det opprettes en kommunal informasjonstelefon, bemannet av bydelsoverlegene og kommuneoverlegene i avdeling for Samfunnsmedisin. Etter råd fra beredskapsgruppen treffer smittevernoverlegen hastevedtak etter smittevernloven § 4-1 med påbud om hjemmekarantene for identifiserte smittekontakter.

  • De neste dagene er pågangen til sorteringsstedet stor. AMK må improvisere en ekstra bil med adskilt bagasjerom for transport. Det er stor mediepågang i forbindelsen med møter i beredskapsgruppen og også utenfor teltet på sykehuset. To personer innlegges dag 2 med mistanke om SARS, fem personer på dag 3. Fire av disse er blant personer som allerede er i hjemmekarantene, den femte er en drosjesjåfør som kjørte indekspasienten hjem fra Gardermoen. En av pasientene henvendte seg ikke til sorteringsstedet på OUS-Ullevål, men ble ved en misforståelse undersøkt av legevaktlege som ikke brukte beskyttelsesutstyr. Kontakter til de nye tilfellene settes også i hjemmekarantene.

  • Beredskapsgruppen for Helse Sørøst har også hatt møte, og det bestemmes også å ta i bruk isolater ved OUS-Rikshospitalet. Fem av de åtte opprinnelig innlagte pasientene viser seg å ha sannsynlig SARS. Byråden (HLS) vedtar at alle konserter, kino- og teaterforestillinger mv. i Oslo skal avlyses inntil videre. I løpet av neste uke innlegges ytterligere 14 personer, hvorav 7 viser seg å ha sannsynlig SARS.

  • Bydel Vestre Aker har et nytt sykehjem som er innflytningsklart, men ikke tatt i bruk. Det etableres en avdeling der i samarbeid med SYE, og med personale fra OUS.  Pasienter med sannsynlig SARS som er i bedring, overflyttes dit for fortsatt isolering.

  • Den tredje uken innlegges fire personer til, to av disse har sannsynlig SARS. Etter dette kommer det ikke flere tilfeller. Fem uker etter at utbruddet startet, oppheves hjemmekarantenen for de siste pasientene. Seks av SARS-pasientene er nå døde, de andre i bedring.

 

Scenario 6 - Bioterrorisme - kopper

  • I forbindelse med et utenlandsk statsbesøk til Oslo får Dagbladet en anonym henvendelse om at ”noen kommer til å bli alvorlig syke dersom ikke besøket avlyses”. Saken får en viss publisitet, men besøket blir gjennomført.

  • Halvannen uke senere får flere personer som var på et møte med den besøkende statsministeren, feber. Tre blir undersøkt på legevakten og en hos fastlege, alle sendes hjem. Morgenen etter er imidlertid to av pasientene dårligere og har nå også fått utslett. To innlegges OUS-Ullevål under diagnose vannkopper med komplikasjoner. Neste morgen er de to kritisk syke. Det bemerkes at de har blemmer som er mest utbredt på hender, føtter og i ansiktet. Det tas en rekke prøver. Om kvelden opplyser Folkehelseinstituttet at man har påvist sannsynlig koppevirus, og at prøver vil bli sendt til WHO for endelig bekreftelse.

  • Regjeringens kriseråd møtes samme kveld, og kaller inn til møte med alle kommunene sine kriseledelser. Oslo kommune setter sentrale kriseledelse, kriseledelse i HLSog HEL og beredskapsgruppen. Folkehelseinstituttet melder at 20 000 vaksinedoser kan være tilgjengelige i løpet av få timer, flere hundre tusen doser i løpet av en dag eller to.

  • Det besluttes fra nasjonale myndigheter at man neste dag skal tilby vaksine til alle personer som møtte den utenlandske statsministeren og deres familier, samt alt sykehuspersonale, legevaktansatte og fastleger i Oslo, samt legevaktansatte. Beredskapsgruppen tilrår kriseledelsen at all ordinær virksomhet på helsestasjoner og i skolehelsetjeneste suspenderes de neste dagene, og at alt personell som på den måten frigjøres settes inn i vaksinasjon, med ett sentralt vaksinasjonssted i hver bydel.

  • Pasienter med feber skal ringe til Legevakten, og skal så langt mulig tilses av ”feberpatruljer” med lege og sykepleier som er født før 1975 og derfor forventes å være vaksinert.

  • Alle suspekte tilfeller skal innlegges OUS-Ullevål, som overfører en rekke pasienter til andre sykehus i Oslo og Akershus for å skaffe mest mulig ledig plass.

  • Neste dag innlegges et titalls pasienter med feber og suspekt utslett. Flere bydeler melder om stor pågang av folk utenom de allerede prioriterte gruppene som forlanger å få koppevaksine, og det er tegn til panikk. Befolkningen oppfordres til å holde seg i Oslo og unngå reisevirksomhet, men mange hamstrer matvarer og drar ut av Oslo. Folkehelseinstituttet foreslår å vaksinere alle Osloinnbyggere under 40 år, med personer i samfunnsviktige stillinger som høyeste prioritet. Det meldes nå om mulige tilfeller fra Stavanger, Bergen og Mo i Rana.

  • En rekke land fraråder sine innbyggere å reise til Norge, og flere land, blant annet USA og Storbritannia, beslutter at bare reisende fra Norge med gyldig koppevaksinasjonssertifikat får innreise.