Smittevernplan - Innledning, roller, lovverk og organisering v. 1.3

Innledning__roller__lovverk_og_organisering.png

"Innledning, roller, lovverk og organisering" er en del av en helhetlig smittevernplan for Oslo Kommune. Hele planen finner du her. 


Beskrivelse

I denne delen kan du lese om bakgrunn for smittevernplanen, og få en oversikt over hvilket lovverk smittevernplanen bygger på. I tillegg beskrives organiseringen og rollefordeling i kommunen, og til slutt om internasjonale bestemmelser. 


Innholdsfortegnelse

Bakgrunn

  • Smittevernplanen beskriver Oslo kommunes rutiner for smittevernberedskap og er en del av kommunens beredskapsplan. Kommunens smittevernarbeid skal verne befolkningen mot smittsomme sykdommer, sikre at helsemyndighetene og andre myndigheter iverksetter nødvendige smitteverntiltak og ivareta rettssikkerheten til den enkelte som blir omfattet av smitteverntiltak. 

  • Smittevernplanen bygger på smittevernloven og lov om helsemessig og sosial beredskap. Smittevernloven av 5.august 1994 nr.55 § 7-1 pålegger kommunen å utarbeide en kommunal smittevernplan. I Oslo er det Helseetaten ved avdeling samfunnsmedisin som er delegert oppgaven med å utarbeide og oppdatere den overordnede smittevernplanen på vegne av byråd for helse.

 

Organisering

  • Organiseringen av smittevernet i Norge er karakterisert ved at primæransvaret for smittevernet gjennom kommunehelsetjenesteloven og smittevernloven er lagt til kommunehelsetjenesten.
  • Selv om de regionale helseforetakene har en rådgivnings­funksjoner innen smittevern i helseinstitusjoner med infeksjonsmedisinsk, sykehushygienisk og medisinsk-mikrobiologisk kompetanse, er hovedansvaret for rådgivning og assistanse til kommunene i smittevernspørsmål lagt til Folkehelseinstituttet.
  • Kommunen skal ifølge smittevernloven sørge for at alle som bor eller midlertidig oppholder seg i kommunen er sikret nødvendige smittevernhjelp. Dette kan være forebyggende tiltak, nødvendige undersøkelser, behandling og pleie utenfor institusjon og pleie i sykehjem eller annen kommunal helseinstitusjon.
  • I Nasjonal beredskapsplan for pandemisk influensa, sist revidert i 2014, er det angitt at kommunene skal ha beredskapsplaner, gjerne som en del av smittevernplanen, for håndtering av eventuell influensapandemi.
  • Smittevernplanen for Oslo ble sist revidert i 2019. Planen revideres i 2023 etter gjennomgått pandemi med covid-19 fra mars 2020. Flere år med pandemihåndtering har gitt nyttig og god erfaring med å håndtere en omfattende og langvarig pandemi over flere år.
  • Planen omfatter de tiltak og tjenester Oslo har for å forebygge smittsomme sykdommer eller motvirke at de blir overført, og ansvarsfordeling mellom aktuelle instanser. Målgrupper er først og fremst politikere, plan- og helsemyndigheter, helsepersonell og teknisk-hygienisk personell.
  • Formålet med smittevernplanen er å gjøre Oslo kommune i stand til å ivareta sine forpliktelser i smittevernarbeidet. Den omfatter kommunens arbeid for å:
    • Verne mot smittestoff fra mennesker, dyr, varer, avfall og andre kilder.
    • Overvåke forekomsten av smittsomme sykdommer.
    • Forebygge spredning av smittsomme sykdommer.
    • Bekjempe alvorlige smittsomme sykdommer.
    • Behandle personer som er rammet av smittsom sykdom.
    • Opprettholde en beredskapsorganisasjon for smittevern.
  • Bydelene og alle virksomheter i Oslo kommune har egne smittevernplaner som bør leses i sammenheng med denne byomfattende planen.

  • Les mer om organisering av Smittevernarbeidet i Norge (Folkehelseinstituttet)

 

Nasjonalt lovverk 

Smittevernloven er den mest sentrale lov i smittevernarbeidet. Den angir rettigheter og plikter for den enkelte person som er smittet, samt for befolkningen eller deler av den; behandlende lege; andre leger og annet helsepersonell, kommuner, statsforvalteren og helseforetak, samt enkelte andre etater.

I følgende lenker kommer en oversikt over lover og forskrifter som omhandler smittevern, og som smittevernplanen bygger på. 

FHI - Oversikt over lover, forskrifter og diverse andre tekster som er relevante for smittevernet i og utenfor helseinstitusjoner.

FHI - Lovverk og smittevern - veileder for helsepersonell 

Helsedirektoratet - Oversikt over blant annet lovverk, det internasjonale helsereglementet, forskrift av transport av lik mm.

 

Definisjoner

  • Bydelsoverskridende saker - Saker som omfatter mer enn en bydel.
  • Byomfattende saker - Saker som omfatter hele byen. 
  • Lege i samfunnsmedisinsk beredskapsvakt og skiftleder Allmennlegevakten - Vakthavende lege har delegert fullmakt som kommuneoverlege og bydelsoverlege.
  • HLS - Byrådsavdelingen for helse.
  • HEL - Helseetaten i Oslo kommune.
  • Helseetaten / HEL - har flere kommuneoverleger i avdeling for Samfunnsmedisin, hvorav én av kommuneoverlegene ivaretar smittevernoppgaver for ansvarsområde i Oslo. 
  • Kommuneoverlege/smittevernoverlege - I store bykommuner med bydelsforvaltning skal det utpekes en lege til å utføre de oppgaver som angår hele eller store områder av kommunen (smittevernoverlege). I Oslo kommune er det utnevnt en smittevernoverlege som utfører og har ansvar for oppgavene som kommuneoverlegen har i lovverk.
  • FHI - Folkehelseinstituttet.
  • SYE - Sykehjemsetaten.

 

Kommunens oppgaver i smittevern og rollefordeling i kommunen

Kommunens oppgaver

  • Kommunens oppgaver er omtalt i smittevernloven § 7-1. Her står blant annet at kommunen skal sørge for at alle som bor eller midlertidig oppholder seg i kommunen er sikret nødvendige forebyggende tiltak, undersøkelsesmuligheter, behandling og pleie utenfor eller i institusjon med hensyn til smittsom sykdom.
  • Videre skal kommunen ha oversikt over arten og omfanget av de smittsomme sykdommer som forekommer, drive opplysningsarbeid og sørge for at individuelt forebyggende tiltak eller andre tiltak blir satt i verk.

Smittevernoverlegens oppgaver 

  • Kommunelegens (smittevernoverlegens) oppgaver er omtalt i smittevernloven § 7-2. Det heter at en kommunelege skal utpekes til å utføre smittevernoppgaver, og at det skal være en stedfortreder. I store bykommuner med bydelsforvaltning skal det utpekes en lege til å utføre de oppgaver som angår hele eller store områder av kommunen (smittevernoverlege).
  • Etter § 5-8 kan smittevernoverlegen sammen med infeksjonsmedisinsk overlege i helseforetak gjøre hastevedtak om tvungen legeundersøkelse og kortvarig isolering i sykehus.
  • Smittevernoverlegen skal blant annet
    • Særlig ansvar for overvåking av smittsomme sykdommer.

    • Utarbeide forslag til smittevernplan, herunder beredskapsplan.
    • Ha oversikt over infeksjonsepidemiologiske forhold.
    • Rådgivning og informasjon til bydeler og andre kommunale og offentlige etater/institusjoner, herunder sykehjem og langtidsinstitusjoner.

    • Smittevernoverlegen er leder av kommunens beredskapsgruppe for smittevern, men har ellers ingen instruksjonsmyndighet eller overordnet funksjon overfor bydelene.

    • I Oslo er mottak av varslingspliktige sykdommer sentralisert til smittevernoverlegen i HEL. Varslene kommer fra laboratorier, spesialisthelsetjenesten og Folkehelseinstituttet. HEL varsler videre til berørt(e) bydel(er) for kartlegging og oppfølging i egen bydel.

    • Dersom det er definert et større utbrudd, eller det er smitteutbrudd som omfatter flere bydeler, kan smittevernoverlegen innta en koordinerende rolle, men da på forespørsel fra bydel eller på oppdrag fra byrådsavdeling for helse.

    • Personer uten bydelstilhørighet fordeles til bydel etter liste der fødselsdatoen brukes. Dette gjelder selv om man bor privat, på hotell eller ankommer via Oslo havn. 

Smittevernoverlegens oppgaver i forbindelser med utbrudd 

  • Vil først og fremst være informasjon og forebyggende tiltak. Informasjon gis til pasienters pårørende/nærmiljø, eventuelt media og øvrige befolkning. Forebyggende tiltak for å hindre ytterligere spredning må vurderes.
  • Eksempler på tiltak som kan være aktuelle er vaksinasjon, prøvetaking og/eller behandling av smittekontakter og andre personer i nærmiljøet, midlertidig stenging av barnehage eller skole, karantene/isolering, avlysning av idrettsarrangement eller russetreff.
  • Behandling av syke personer vil normalt ikke være en oppgave for kommuneoverlegene, men gjøres av fastlege, legevakt eller sykehus.
  • Les mer: DokumentSmittevern - Tvang etter smittevernloven - bakgrunn (Gyldig)

Bydelsoverlegens oppgaver

  • Alle bydeler har en bydelsoverlege som ivaretar kommuneoverlegefunksjonen i respektiv bydel. Bydelsoverlegen har hovedansvaret for oppfølging av smittevernsaker i egen bydel.

  • Plikter som er tillagt kommunelegen etter smittevernloven § 3-6 (smitteoppsporing), § 4-2 (forbud mot utførelse av arbeid mv.), § 4-5 (obduksjon), § 5-5 (forberedelse til tvangssak for smittevernnemnda), § 5-8 (hastevedtak) og § 7-2 (kommunelegens oppgaver) vil tilligge bydelsoverlegen.

  • Dersom det dreier seg om saker som omfatter mer enn en bydel, må de aktuelle bydelsoverlegene samarbeide med hverandre. Smittevernoverlegen kan bistå med koordinering ved store omfattende saker der mange bydeler er involvert.

 

 

Informasjon om kommunale vedtak i Oslo kommune

  • Myndighet til å treffe vedtak etter smittevernloven er delegert til bydelsadministrasjonen, se bydelsreglementet § 3-4, jfr. § 3-2 nr. 5.

  • Delegasjonen omfatter all myndighet som ikke er lagt til en fagperson eller et organ etter smittevernloven. Delegasjonen omfatter også myndighet etter smittevernloven § 4-1 (møteforbud, stenging av virksomhet mv.) og myndighet til å utpeke smittevernlege i bydelen.

  • Fullmakten ble pr. 1.januar 2002 overført til byråden for helse og barnevern og pr. 16.oktober 2002 til byråden for velferd og sosiale tjenester. Byråden for eldre og bydelene delegerte 05.januar 2001 til Helsevernetaten myndighet til å treffe vedtak etter smittevernloven i enkeltsaker med byomfattende karakter som ikke er av prinsipiell betydning. I byrådens (VST) sak 37/2003 ble denne myndigheten overført til HEV pr. 01.januar 2004.

  • Bystyret vedtok i møte 24.mai 2000, sak 330 – Smittevernplan for Oslo, å delegere sin myndighet etter smittevernloven til å treffe vedtak i enkeltsaker med byomfattende karakter til byrådet. Myndigheten ble videredelegert til byråden for eldre og bydelene ved byrådets vedtak av 21.desember 2000, sak 2029.

  • Bystyret vedtok i møte 26.april 1995, sak 276 – Utpeking av leger med oppgaver i henhold til lov om vern mot smittsomme sykdommer, å delegere sin myndighet til å utpeke leger til å ivareta byomfattende oppgaver etter smittevernloven § 7-2 til byrådet. Myndigheten ble videredelegert til byråden for eldre og bydelene ved byrådets vedtak av 07.juli 1997, sak 1474. Denne myndigheten ble 01.januar 2002 overført til byråden for helse og barnevern og pr. 16.oktober 2002 til byråden for velferd og sosiale tjenester, nå byråden for helse.

  • Bystyret vedtok i møte 16.juni 1999, sak 364 – Byomfattende helsearbeid – organisering og delegasjon å overføre smittevernfunksjonen etter smittevernloven § 7-2 fra Ullevål sykehus til Helsevernetaten, senere Helse- og velferdsetaten (HEV), nå Helseetaten. Byråden for eldre og bydelene utpekte den 14.mai 2001 smittevernlegen i Helsevernetaten til å ivareta de byomfattende oppgaver etter smittevernloven § 7-2. I byrådens (VST) sak 37/2003 ble HEV gitt myndighet til å utpeke stedfortreder for smittevernoverlegen. Pr. 2022 er alle kommuneoverlegene i HEL utpekt som stedfortredere.

Internasjonale bestemmelser

  • International Health Regulations (IHR) angir hvordan smittsomme sykdommer av betydning for internasjonal folkehelse skal håndteres. Bestemmelsene ble sist revidert i 2005 etter vedtak av World Health Assembly. I Norge foreligger IHR-forskriften (trådte i kraft 1.1.2008) som blant annet bestemmer at Nasjonalt Folkehelseinstitutt er nasjonalt IHR-kontaktpunkt og skal varsles ved mistanke om smittsom sykdom av betydning for internasjonal folkehelse.

  • Etter § 19 skal Helsedirektoratet ”… utpeke hvilke havner, lufthavner og grensepasseringssteder som skal ivareta særskilte oppgaver slik at de kan håndtere en alvorlig hendelse av betydning for internasjonal folkehelse” og kan gi nærmere retningslinjer i forhold til dette. Oslo havn er, sammen med Bergen og Tromsø, utpekt i denne sammenheng. Av flyplasser er Oslo lufthavn Gardermoen (Ullensaker kommune) og Bergen lufthavn Flesland utpekt.

  • Etter § 21 godkjenner Nasjonalt folkehelseinstitutt hvilke kommuner som kan utføre hygienekontroll på skip og utstede sertifikat for foretatt kontroll eller dispensasjon. Oslo er en av de godkjente kommunene.

  • Les mer: Internasjonalt smittevernsamarbeid  - veileder for helsepersonell

 

Revisjon 

Byråden for helse (HLS) gis fullmakt til å revidere Smittevernplan for Oslo, jf. Bv 330/00. 

 

Relaterte planer og dokumenter

Helsedirektoratet - Smittevernloven med forskrifter - Les  her. 

Helsedirektoratet - Pandemiplanlegging - Les her. 

FHI - Lovverk og smittevern - Les veileder for helsepersonell her. 

FHI - Smittevernveilederen - Les  her. 

Regjeringen - Nasjonal beredskapsplan mot utbrudd av alvorlige smittsomme sykdommer - Les her. 

Regjeringen - Nasjonal beredskapsplan pandemisk influensa - Les på regjeringens sinder her. 

Oslo kommunes plan for overordnet helsemessig og sosial beredskap 2017-2020 - Byrådens sak 15/2017 - les her. 

Psykososial beredskapsplan Oslo kommune 2022 - Les den her. 

Plan for evakuerte- og pårørendesenter (EPS) byrådens sak 26/2016, oppdatert 2018 (Kommunaldirektørens sak 36/2018). Gjeldende per jan. 2023. - les her

Overordnet beredskapsplan for Helseetaten (2016). Planen ble revidert og vedtatt av ledelsen HEL i 2016. Siste oppdatert versjon er fra 5.11.2019. Gjelder per januar 23. 

ROS Analyse Helseetaten (2018)- revideres hvert 4 år- så den skal da revideres i løpet av  (2023). - Les her.