Gerica - IPLOS - Oversikt over IPLOS tjenester og tjenester i Gerica - Rutine v. 1.3

Hensikten med rutinen

Få oversikt over hvilken IPLOS tjenestetype som er koblet til hvilke Gerica tjenester eller tiltak, samt ​hvilke lovhenvisninger/beskrivelse og registreringskrav den enkelte IPLOS tjenestetypen har.

Målet med veilederen er å sikre en entydig forståelse og lik praksis for registrering av IPLOS-opplysningene, uavhengig av hvem som dokumenterer og hvor dokumentasjonen skjer. 

Hvem gjelder rutinen for

Veileder for saksbehandlere og tjenesteytere i kommunens helse- og omsorgstjenester. 

Ansvarsfordeling

Pro-seksjonen i Helseetaten (Systemforvalter for fagsystemet Gerica) har ansvar for å holde denne rutinen oppdatert.

Ansatte har ansvar for å følge rutinen.

 

Utførelse av rutine

Innholdsfortegnelse:

 

IPLOS tjenester

Lovhenvisninger/beskrivelse og Registreringskrav

Gerica

Hjemmetjenester

Praktisk bistand: daglige gjøremål

Tjenesten gjelder bistand til dagliglivets praktiske gjøremål, egenomsorg og personlig stell.

Rapporteringskrav: 

  • dato for mottatt søknad/henvendelse om behov/behov oppdaget 

  • dato vedtak/avgjørelse 

  • timer per uke til individrettede tiltak presisert i vedtak/avgjørelse 

  • timer per uke til individrettede tiltak – ressurstid (med to eller flere tjenesteytere) 

  • dato tjeneste start 

  • dato tjeneste slutt 

  • evt. avslag 

  • evt. dato klage mottatt og dato klagesvar fra kommunen 

Organisasjonsnummer skal registreres. 

Om tjenesten defineres som helsetjeneste i hjemmet eller praktisk bistand er saksbehandlers ansvar. Det er opp til saksbehandler i kommunene å utøve sitt faglige skjønn og gjøre en individuell vurdering av om søker/tjenestemottaker trenger helsehjelp eller praktisk bistand.

4; praktisk bistand

12; nabohjelp

Praktisk bistand - opplæring: daglige gjøremål 2

Formålet med praktisk bistand – opplæring er å gjøre den enkelte mest mulig selvstendig i dagliglivet, dvs. opplæring i husarbeid og matstell, personlig hygiene, påkledning og i forbindelse med måltider. Omfatter også boveiledning.

Rapporteringskrav:

  • dato for mottatt søknad/henvendelse om behov/behov oppdaget 

  • dato vedtak/avgjørelse 

  • timer per uke til individrettede tiltak presisert i vedtak/avgjørelse 

  • timer per uke til individrettede tiltak – ressurstid (med to eller flere tjenesteytere) 

  • dato tjeneste start 

  • dato tjeneste slutt 

  • evt. avslag 

  • evt. dato klage mottatt og dato klagesvar fra kommunen

Organisasjonsnummer skal registreres. 
 

5; praktisk bistand og opplæring 

121; booppfølging

Praktisk bistand: brukerstyrt personlig assistanse

Skal registreres uavhengig av hvem som har arbeidsgiveransvaret (tjenestemottaker, andelslag av tjenestemottakere, som ULOBA, eller kommunen).

Rapporteringskrav: 

  • dato for mottatt søknad/henvendelse om behov/behov oppdaget 

  • dato vedtak/avgjørelse 

  • timer per uke til individrettede tiltak presisert i vedtak/avgjørelse 

  • timer per uke til individrettede tiltak – ressurstid (med to eller flere tjenesteytere) 

  • dato tjeneste start 

  • dato tjeneste slutt 

  • evt. avslag 

  • evt. dato klage mottatt og dato klagesvar fra kommunen

Organisasjonsnummer skal registreres.

13; brukerstyrt personlig assistanse

Helsetjenester i hjemmet

15 

Med helsetjenester i hjemmet menes ulike helsetjenester som ytes til hjemmeboende.

I Pasient- og brukerrettighetslovens kap. 1-3 bokstav c defineres helsehjelp på denne måten: «Handlinger som har forebyggende, diagnostisk, behandlende eller pleie- og omsorgsformål».

Det betyr at det er helsetjenester som ytes til hjemmeboende som skal rapporteres. Det kan også innebære at helsetjenester som ytes utenfor hjemmets fire vegger skal rapporteres her.

Tjenesteytere som definerer sine tjenester som utredning og behandling skal også rapportere sine tjenester som helsetjenester i hjemmet.

«"Helsetjenester i hjemmet" er alle former for planlagte kommunale helsetjenester som ytes hjemme hos pasienten eller med utgangspunkt i pasientens hjem. Eksempler på helsetjenester som kan ytes i hjemmet er hjemmesykepleie, ergoterapi og fysioterapi. Også regelmessige samtaler mv. til personer med rusmiddelavhengighet eller psykiske lidelser kan tilbys som helsetjenester i hjemmet, dersom behovet tilsier dette. Hvilke helsetjenester som kan ytes i hjemmet vil bero på en forsvarlighets- og hensiktsmessighetsvurdering.» (Saksbehandlingsveilederen).

Les mer om dette på side 14 i Saksbehandlingsveilederen. 

Rapporteringskrav: 

  • dato for mottatt søknad/henvendelse om behov/behov oppdaget 

  • dato vedtak/avgjørelse 

  • timer per uke til individrettede tiltak presisert i vedtak/avgjørelse 

  • timer per uke til individrettede tiltak – ressurstid (med to eller flere tjenesteytere) 

  • dato tjeneste start 

  • dato tjeneste slutt 

  • evt. avslag 

  • evt. dato klage mottatt og dato klagesvar fra kommunen

Organisasjonsnummer skal registreres.

Om tjenesten defineres som helsetjeneste i hjemmet eller praktisk bistand er saksbehandlers ansvar. Det er opp til saksbehandler i kommunene å utøve sitt faglige skjønn og gjøre en individuell vurdering av om søker/tjenestemottaker trenger helsehjelp eller praktisk bistand.

1; psykisk helsearbeid

2; sykepleie til alvorlig syke

3; hjemmesykepleie

23; klinisk ernæringsfysiolog

15; avklaring og mestring

49; logoped

91; hjemmesykepleie natt

101; hverdagsrehabilitering

103; medisinsk avstandsoppfølging

106; ambulerende rehabilitering (ART)

110; hjemmesykepleie stasjonær

Dagaktivitetstilbud

4

Innhold og formål i tilbudet vil kunne variere, både ut fra hvilket bistandsnivå de som skal motta tilbudet har og lokale forhold.

Lavterskeltilbud/åpne kommunale tilbud der personer gjøres oppmerksom på tilbudet og kan komme og gå uten avtaler, skal ikke rapporteres.

Rapporteringskrav: 

  • dato for mottatt søknad/henvendelse om behov/behov oppdaget 

  • dato vedtak/avgjørelse 

  • timer per uke som presisert i vedtak/avgjørelse - antall timer i snitt per uke

  • timer per uke til individrettede tiltak – ressurstid (med to eller flere tjenesteytere) 

  • dato tjeneste start 

  • dato tjeneste slutt 

  • evt. avslag 

  • evt. dato klage mottatt og dato klagesvar fra kommunen

Organisasjonsnummer skal registreres.

Formålet og organisering av tjenesten

Formålet med tjenesten dagaktivitetstilbud kan være hjelp til egenomsorg, sosial støtte, aktivisering og opplæring i dagliglivets gjøremål og lignende.

Dagaktivitetstilbud er en måte for kommunene å organisere tjenestene sine på. Dagaktivitetstilbudet kan være organisert som en egen enhet eller det kan ligge under samme tak som for eksempel ett bofellesskap eller et sykehjem.

Et vedtak eller beslutning om dagaktivitetstilbud kan gis til personer med ulike behov, diagnoser og ulik alder.

Der hele eller deler av formålet er å gi nødvendig helsehjelp, for eksempel sårstell eller medisinering, kan dagaktivitetstilbud blant annet gis som dagopphold i kommunal institusjon. 

Skal åpne psykiatriske dagaktivitetstilbud rapporteres til registeret?

Dersom dagaktivitetstilbudet er et element i kommunens psykiske helsearbeid, (for eksempel bidrag til å mestre eget liv), og kommunen fatter enkeltvedtak/ beslutning om denne tjenesten, skal IPLOS opplysningene registreres og rapporteres. 

26; dagsenter

27; dagsenter for fysisk funksjonshemmede

28; dagtilbud for psykisk utviklingshemmede

25; dagrehabilitering

116; dagaktivitetstilbud til hjemmeboende demente

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Matombringing

5

Det skal alltid foretas en individuell vurdering for å avgjøre hvorvidt den enkelte har et bistandsbehov.

Der eldresenteret eller frivillighetssentralen kjører ut middager til personer som ønsker det, og omsorgstjenesten ikke er involvert, skal ikke rapporteres til registeret.

Rapporteringskrav:

  • dato for mottatt søknad/henvendelse om behov/behov oppdaget 

  • dato vedtak/avgjørelse 

  • dato tjeneste start 

  • dato tjeneste slutt 

  • evt. avslag 

  • evt. dato klage mottatt og dato klagesvar fra kommunen

Organisasjonsnummer kan registreres

6; matombringning

8; matombringning - annet

Avlastning – utenfor institusjon

7

Tilbud til personer og familier med særlig tyngende omsorgsarbeid, kan gis ut fra ulike behov og organiseres på ulik måte.

Tjeneste start dato og tjeneste stopp dato skal være den perioden vedtaket gjelder for.

Det er den som utløser behov for tjeneste som skal kartlegges og behovsvurderes med opplysninger som skal rapporteres til registeret.

Rapporteringskrav:

  • dato for mottatt søknad/henvendelse om behov/behov oppdaget 

  • dato vedtak/avgjørelse 

  • timer per uke til individrettede tiltak presisert i vedtak/avgjørelse 

  • timer per uke til individrettede tiltak – ressurstid (med to eller flere tjenesteytere) 

  • dato tjeneste start 

  • dato tjeneste slutt 

  • evt. avslag 

  • evt. dato klage mottatt og dato klagesvar fra kommunen

Organisasjonsnummer kan registreres.

Vedtak om avlastning etter lov om barneverntjenester skal ikke rapporteres til registeret.

32; avlastning – gruppe

33; avlastning - individuell

34; avlastning -ferie/sommer

Støttekontakt

9

Formålet med støttekontakttjenesten er å hjelpe den enkelte til en meningsfull fritid og samvær med andre.

Rapporteringskrav: 

  • dato for mottatt søknad/henvendelse om behov/behov oppdaget 

  • dato vedtak/avgjørelse 

  • timer per uke til individrettede tiltak presisert i vedtak/avgjørelse 

  • timer per uke til individrettede tiltak – ressurstid (med to eller flere tjenesteytere) 

  • dato tjeneste start 

  • dato tjeneste slutt 

  • evt. avslag 

  • evt. dato klage mottatt og dato klagesvar fra kommunen

Organisasjonsnummer kan registreres

Vedtak om støttekontakt etter lov om barneverntjenester skal ikke rapporteres til registeret.

Behov for støttekontakt, men ingen til å yte tjenesten 

Når det kommer en henvendelse/søknad eller behov for støttekontakt oppdages, skal vedtak om støttekontakt fattes og tjenesten innvilges. Hvis ingen kan yte tjenesten skal det allikevel fattes vedtak med dato for mottatt søknad/henvendelse eller behov oppdaget og timer per uke. Når tjenesten iverksettes skrives dato for tjenestestart

75; støttekontakt

Omsorgsstønad

11

Kommunen skal ha tilbud om omsorgsstønad til personer som har et særlig tyngende omsorgsarbeid.

Rapporteringskrav: 

  • dato søknad/henvendelse mottatt/behov oppdaget 

  • dato vedtak/avgjørelse 

  • timer per uke 

  • dato tjeneste start 

  • dato tjeneste slutt 

  • evt. avslag. 

  • evt. dato klage mottatt og dato klagesvar fra kommunen.

Organisasjonsnummer kan registreres

Hvem registreres IPLOS-bistandsvariabler på ved vedtak om omsorgsstønad? 

Dokumentasjonen av funksjonsnivå er en del av kartleggingen som gjøres i saksbehandlingen når tjenester blir vurdert. Det er den person som utløser behov for bistand som kartlegges og ikke den som mottar omsorgsstønad for å yte bistand. Tjenesten rapporteres på den som utløser behovet, men det er naturlig at vedtaksbrevet går til den som skal motta omsorgsstønad for å yte omsorg for den som har et bistandsbehov.

76; omsorgsstønad

77; omsorgsstønad barn

78; kontaktstønad til pleie i eget hjem

Bolig - Beboer har inngått husleiekontrakt og betaler husleie (type bolig er flyttet til personopplysninger).

Bolig som kommunen disponerer for helseog omsorgsformål

29

Bolig som kommunen disponerer for helse- og omsorgsformål, herunder omsorgsboliger

Rapporteringskrav: 

  • dato søknad/henvendelse mottatt/behov oppdaget 

  • dato vedtak/avgjørelse 

  • dato tjeneste start (den dato boligen disponeres av mottaker) 

  • dato tjeneste slutt 

  • evt. avslag 

  • evt. dato klage mottatt, dato klagesvar fra kommunen 

Rapportering av bolig når boligkontoret fatter vedtak

Når boligen tildeles på grunn av helse- og omsorgsbehov (sykdom, funksjonshemming, alder) skal IPLOS-opplysningene innhentes, dokumenteres og rapporteres. Det vil si at opplysningene skal sendes inn til registeret selv om det er et boligkontor som fatter vedtakene om bolig. Eventuelle tildelte tjenester i hjemmet kommer i tillegg.

58; omsorg+ (med oppstartstilskudd)

59; omsorg+ (uten oppstartstilskudd)

 

60; omsorgsbolig (med oppstartstilskudd)

61; omsorgsbolig (uten oppstartstilskudd)

 

62; annen bolig

Institusjonstjenester

Tidsbegrenset opphold utredning/ behandling

18 

Hovedhensikten med oppholdet skal være utredning og/eller behandling.

Rapporteringskrav:

  • dato for mottatt søknad/henvendelse om behov/behov oppdaget 

  • dato vedtak/avgjørelse 

  • dato tjeneste start 

  • dato tjeneste slutt 

  • evt. avslag 

  • evt. dato klage mottatt og dato klagesvar fra kommunen

Organisasjonsnummer skal registreres.

41; korttidsopphold – utredning/behandling

43; korttidsopphold – akuttplass

117; akutt- korttidsplass på institusjon for rusavhengige

Tidsbegrenset opphold rehabilitering og habilitering

19

Hovedhensikten med oppholdet skal være rehabilitering/habilitering. Gjelder kommunal institusjon.

Overordnet mål for oppholdet er økt funksjons- og mestringsevne, selvstendighet og deltakelse.

Kriterier for oppholdet:

  1. Ved innkomst: Tverrfaglig kartlegging og utredning av brukerens funksjonsnivå og behov for rehabilitering og habilitering.

  2. Brukere med behov for langvarige og koordinerte tjenester får informasjon om og tilbys individuell plan og/eller koordinator. Dersom bruker ønsker dette meldes behovet til koordinerende enhet for habilitering og rehabilitering. For de som har en plan og/eller koordinator, etableres kontakt med denne – forutsatt samtykke.

  3. Det er utarbeidet en plan for oppholdet med målsetting, konkrete tiltak med involvering fra ulike faggrupper avhengig av brukerens behov, og evalueringspunkter er tidfestet.

  4. Minimum ett tverrfaglig evalueringsmøte sammen med bruker under oppholdet.

  5. Ved avslutning av oppholdet evalueres måloppnåelse gjennom ny funksjonsvurdering som dokumenteres. Er ikke disse fem punktene gjennomført så er ikke dette et rehabiliterings- eller habiliteringsopphold.

Les mer i Veileder for rehabilitering, habilitering, individuell plan og koordinator.

Rapporteringskrav: 

  • dato for mottatt søknad/henvendelse om behov/behov oppdaget 

  • dato vedtak/avgjørelse 

  • dato tjeneste start 

  • dato tjeneste slutt 

  • evt. avslag 

  • evt. dato klage mottatt og dato klagesvar fra kommunen

Organisasjonsnummer skal registreres. 

40; korttidsopphold - rehabilitering

Tidsbegrenset opphold – annet

20

Gjelder alle midlertidige opphold der hovedhensikten verken er avlastning, utredning, behandling eller rehabilitering/habilitering.

Rapporteringskrav: 

  • dato for mottatt søknad/henvendelse om behov/behov oppdaget 

  • dato vedtak/avgjørelse 

  • dato tjeneste start 

  • dato tjeneste slutt

  • evt. avslag 

  • evt. dato klage mottatt og dato klagesvar fra kommunen

Organisasjonsnummer skal registreres.

42; korttidsopphold – annet

44; korttidsopphold – rullerende

121;brukerstyrt plass velferdsetaten

Avlastning i institusjon

Tilbud til personer og familier med særlig tyngende omsorgsarbeid, kan gis ut fra ulike behov og organiseres på ulik måte.

Ved vedtak/avgjørelse om rullerende avlastningsopphold, skal det foretas avkrysning (ja/nei) og registreres antall timer per uke. Start dato og stopp dato skal være den perioden vedtaket gjelder for.

Det er den som utløser behov for tjeneste som skal kartlegges og behovsvurderes med opplysninger som skal rapporteres til registeret.

Tjenestemottakere kan ha vedtak om hjemmetjenester innenfor samme tidsrom.

Rapporteringskrav:

  • dato for mottatt søknad/henvendelse om behov/behov oppdaget 

  • dato vedtak/avgjørelse 

  • dato tjeneste start 

  • dato tjeneste slutt 

  • evt. avslag 

  • evt. dato klage mottatt og dato klagesvar fra kommunen

Organisasjonsnummer skal registreres.

I rapporteringen kommer det ikke fram hvor ofte avlastningen skjer og hvor lenge den varer hver gang. Rapporteringen vil vise gjennomsnittstid per uke. Start dato og stopp dato skal være den perioden vedtaket gjelder for.

31; avlastning bolig 35; korttidsopphold – avlastning (eldre)

36; korttidsopphold – avlastning (eldre) – rullerende

Merk: Krav til registrering av periode er kun på tjenesten Korttidsopphold – avlastning (eldre) - rullerende

Dagopphold

17 

Formålet med oppholdet kan blant annet være å gi nødvendig helsehjelp.

Rapporteringskrav: 

  • dato for mottatt søknad/henvendelse om behov/behov oppdaget 

  • dato vedtak/avgjørelse 

  • timer per uke 

  • dato tjeneste start 

  • dato tjeneste slutt 

  • evt. avslag 

  • evt. dato klage mottatt og dato klagesvar fra kommunen

Organisasjonsnummer skal registreres

 

Nattopphold

22 

Formålet med oppholdet kan være å gi nødvendig helsehjelp, avlastning etc.

Rapporteringskrav:

  • dato for mottatt søknad/henvendelse om behov/behov oppdaget 

  • dato vedtak/avgjørelse 

  • timer per uke 

  • dato tjeneste start 

  • dato tjeneste slutt 

  • evt. avslag 

  • evt. dato klage mottatt og dato klagesvar fra kommunen

Organisasjonsnummer skal registreres.

 

Langtidsopphold

21

Med langtidsopphold vises det til opphold institusjon i henhold til Forskrift om kommunal helse- og omsorgsinstitusjon: 

  • Institusjon med heldøgns helse- og omsorgstjenester for barn og unge under 18 år som bor utenfor foreldrehjemmet som følge av behov for tjenester (barnebolig), herunder avlastningsboliger 

  • Institusjon med heldøgns helse- og omsorgstjenester for rusmiddelavhengige 

  • Aldershjem 

  • Sykehjem

Rapporteringskrav:

  • dato for mottatt søknad/henvendelse om behov/behov oppdaget 

  • dato vedtak/avgjørelse 

  • dato tjeneste start 

  • dato tjeneste slutt 

  • evt. avslag 

  • evt. dato klage mottatt og dato klagesvar fra kommunen

Organisasjonsnummer skal registreres.

50; Langtidsopphold i sykehjem 51; institusjonsplass psykiatri

53; spesialsykehjem for yngre

54; langtidsopphold i aldershjem 55; langtidsopphold i bosenter (tidl. Servicehjem)

56; barnebolig

57; institusjon eller bolig med heldøgns omsorgstjenester

66; omsorgsplass på institusjon for rusavhengige

67; rehabiliteringsplass på institusjon for rusavhengige

Bruk av tvang:

https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/registrering-av-iplos-data-i-kommunen/rapportering-om-bruk-av-tvang

Skadeavvergende tiltak i nødsituasjoner og tvang i systematiske tiltak

23

Brukes skadeavvergende tiltak i nødsituasjoner skal hendelsene rapporteres til registeret.

Rapporteringskrav:

  • dato start 
  • dato slutt

Hendelsen skal dokumenteres straks tiltaket er gjennomført.

Det er ingen begrensninger for hvor mange hendelser som kan rapporteres per dag eller om det er overlappende perioder/datoer.

Denne rapporteringen viser til Helse- og omsorgstjenesteloven kap. 9: Rettsikkerhet ved bruk av tvang og makt overfor enkelte personer med psykisk utviklingshemning. Formålet er å hindre at personer med utviklingshemning utsetter seg selv eller andre for vesentlig skade og å forebygge og begrense bruk av tvang og makt.

Kommunen plikter å ha ressursforholdene under stadig observasjon, og så vidt mulig treffe tiltak som kan forebygge nødsituasjoner.

Her rapporteres vedtak om bruk av tvang og makt jf. helse- og omsorgstjenesteloven § 9-5 bokstav:

b: planlagte skadeavvergende tiltak i gjentatte nødsituasjoner

c: tiltak for å dekke brukerens eller pasientens grunnleggende behov for mat og drikke, påkledning, hvile, søvn, hygiene og personlig trygghet, herunder opplærings- og treningstiltak

Rapporteringskrav til registeret: 

  • dato for kommunens vedtak 
  • dato tiltak start som er overprøvings/godkjennings-dato fra Fylkesmannen 
  • dato tiltak slutt
87; tvang i systematiske tiltak (HOL kap. 9)

Helsehjelp med tvang etter pasientrettighetsloven

 kap. 4 A

24 

Rapportering av helsehjelp med tvang til personer uten samtykkekompetanse som motsetter seg helsehjelpen.

  • Vedtak fattes i henhold til pasient- og brukerrettighetsloven § 4 A-5. 
  • Vedtak om helsehjelp treffes av det helsepersonellet som er ansvarlig for helsehjelpen. 
  • Vedtak kan bare treffes for inntil et år av gangen. 
  • Formålet med reglen er å yte helsehjelp for å hindre vesentlig helseskade samt å forebygge og begrense bruk av tvang. 
  • Helsehjelpen skal tilrettelegges med respekt for den enkeltes fysiske og psykiske integritet, og så langt som mulig være i overensstemmelse med pasientens selvbestemmelsesrett. 
  • Kopi av vedtaket sendes til Fylkesmannen. 
  • Pasienten og pasientens nærmeste pårørende skal snarest mulig underrettes om vedtaket.

Rapporteringskrav: 

  • dato for kommunens vedtak 
  • dato tiltak start 
  • dato tiltak slutt
94; helsehjelp med tvang (PBRL kap 4A)

Kommunalt øyeblikkelig hjelp - døgnopphold 

Kommunal øyeblikkelig hjelp – døgnopphold

25 

Kommunen skal sørge for tilbud om døgnopphold for helse- og omsorgstjenester til pasienter og brukere med behov for øyeblikkelig hjelp (jf. lov om helse- og omsorgstjenester § 3-2 nr. 6 bokstav c, jf. forskrifter om kommunale helse- og omsorgsinstitusjoner § 1 bokstav e).

Institusjon/avdelingstype følger av organisasjonsnummeret.

Rapporteringskrav:

  • dato start 
  • dato slutt

Organisasjonsnummer skal registreres.

Det er kun personer som allerede mottar en tjeneste som skal rapporteres.

Personer som ikke mottar tjenester som skal rapporteres til registeret, skal ikke rapporteres med øyeblikkelig hjelp døgnopphold.

Skal registreres med 

  • dato start 
  • dato slutt

Organisasjonsnummer skal registreres

102; KAD
     

Velferdsteknologi 

 https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/registrering-av-iplos-data-i-kommunen/rapportering-av-velferdsteknologi

Lokaliseringsteknologi (GPS) 

Rapportering av GPS - velferdsteknologi

Denne rapporteringen avgrenser seg til tildeling av tjeneste i form av sporing/lokalisering (GPS) som kommunen følger opp, evt. med bistand fra pårørende

Dette gjelder tildelingsvedtak fattet av helse- og omsorgstjenesten om bruk av tekniske innretninger for lokalisering som ledd i ytelsen av helse- og omsorgstjenester til pasienter eller brukere. Det gjelder videre uavhengig av hvilket rettsgrunnlag GPS-bruken baserer seg på (samtykke, pasient- og brukerrettighetsloven § 4-6a, pasient- og brukerrettighetsloven kapittel 4A eller helse- og omsorgstjenesteloven kapittel 9).

Rapporteringen gjelder ikke vedtak om tildeling digitalt tilsyn i hjemmet (varsling fra sensorer ol.).

Tiltak i form av sporing/lokalisering (GPS) som kommunen følger opp, evt. med bistand fra pårørende

Definisjon:

  • Bruk av tekniske innretninger for lokalisering som ledd i ytelsen av helse- og omsorgstjenester til pasienter eller brukere

Rapporteringskrav:

  • Start
  • Slutt

 

Tiltak som er satt opp som lokaliseringsteknologi (GPS):

  • 71.71 – Utendørs trygghetsalarm med lokalisering/trygghetspakke 3
  • 71.71.1 - SafeMate (GPS alarm SYE) (TP3)
  • 71.71.2 - GPS alarm (TP3)
Trygghetsalarm 

Trygghetsalarm som er tildelt for å dekke tjenestemottakers behov for helse- og omsorgstjenester skal rapporteres til registeret.

Tildelingen bør skje på bakgrunn av en konkret og individuell vurdering av den enkeltes bistandsbehov. Det kan være både i et forebyggende henseende eller på grunn av utrygghet, redsel for å falle, sykdom, sviktende syn og svimmelhet.

Rapporteringskrav:

  • Start
  • Slutt

Les mer i Saksbehandlingsveilederen om tildeling av trygghetsalarm.

Tiltak som er satt opp som trygghetsalarm.

  • 70.70 - Innendørs trygghetsalarm/trygghetspakke 1
  • 70.71 - Utendørs trygghetsalarm/Trygghetspakke 2
  • 70.71.1 - SafeMate (bærbar alarmknapp SYE) (TP2)
  • 70.71.2 - Bærbar alarmknapp (TP2)
  • 70.71.4 - Klokke (TP2)
Elektronisk medisineringsstøtte

Beskrivelse:

Bruk av elektroniske medisindispensere som varsler via lys og lyd etter forhåndsinnstilte tidspunkt når medisinen skal tas.

Rapporteringskrav:

  • Start
  • Slutt

Utdyping:

Elektronisk medisindispenser kan registrere om bruker tar medisinen ut av dispenseren og sender varsel til helsepersonell via mobilnettet dersom medisinen ikke tas ut.

Tiltak som er satt opp som medisineringsstøtte:

  • X.4.7.1.3: Elektronisk dosett
  • X.4.7.1.4: Multidosedispenser

Digitalt tilsyn

Beskrivelse:

Sensorteknologi eller passiv varsling

  • sensorer som sengematter/sensorlaken som registrerer fravær fra seng
  • bevegelsessensorer i rom som detekterer bevegelse
  • døralarm som varsler ved passering
  • falldetektorer som registrerer brå bevegelser etterfulgt av stillstand m.m.

Rapporteringskrav:

  • Start
  • Slutt

Utdyping:

Dette tilbudet inngår gjerne i såkalte trygghetspakker hvor varsler/alarmer/signaler går til tjenesten eller kommunens responstjeneste. Dette kan også kombineres med et kamera for bildeoverføring, slik at responstjenesten kan logge seg på ved avtalte tidspunkt eller det åpnes bildeoverføring ved utløst alarm som leder til nødvendig tiltak. Variantene er mange og teknologien i stadig utvikling. Smarthusteknologi, som automatisk lystenning og røykdetektorer, er også sensorteknologi.

 

Tiltak som er satt opp som digitalt tilsyn

  • X.2.1.3 – Digitalt tilsyn inkl. sensorteknologi
  • 70.80.2 - Fallsensor (TP1)
  • 70.80.3 – Seriekoblet røykvarsel (TP1)

 

IPLOS-brukeropplysninger i brukerkortet

Heldøgnstjenestetilbud

https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/registrering-av-iplos-data-i-kommunen/rapportering-av-tjenester-med-definisjoner-og-rapporteringskrav/held%C3%B8gnstjenestetilbud

Denne opplysningen er obligatorisk dersom det samlede tilbudet personen mottar av tjenester, anses som heldøgnstjeneste-tilbud. Ellers skal variabelen ikke fylles ut.

Hvorfor skal dette registreres og rapporteres?

Tjenestetilbudet i kommunene er stadig i utvikling. Individuelle behov kan dekkes på mange ulike måter. Blant annet mottar flere personer omfattende tjenestetilbud hjemme. Tjenestetilbudet ytes der personen er og ut fra individuelle behov og ønsker.

Hva skal informasjonen brukes til?

  • å synliggjøre mangfoldet av tjenestetilbudet i kommunene.
  • å vise hvor mange personer som mottar et heldøgnstjenestetilbud uavhengig av hvor (i eget hjem, bolig som kommunen disponerer til helse- og omsorgsformål, institusjon).

Les mer her: Heldøgns – notat fra HOD og KS

Om det samlede tilbudet er å anse som heldøgnstjenestetilbud skal registreres i EPJ med:

  • Ja

Hvis tjenestetilbudet ikke lenger er å anse som et heldøgnstjenestilbud skal "ja" fjernes.

Når skal du registrere ja for at det samlede tilbudet å anse som et heldøgnstjenestetilbud?

En person som får et heldøgns tjenestetilbud mottar helse- og omsorgstjenester - på kveld og natt - gjennom hele uka i tillegg til helse- og omsorgstjenester og/eller arbeids-, utdannings- eller aktivitetstilbud på dagtid. Som helse- og omsorgstjenester regnes også aktivt tilsyn ved bruk av kommunikasjonsteknologi eller besøk fra den kommunale helse- og omsorgstjenesten og andre de har gjort avtale med, der det er mulig å sette inn nødvendige hjelpetiltak på kort varsel.

Utdyping:

  • Tjenester som kan inngå i et heldøgnstjenestetilbud kan bestå av tradisjonelle tjenester som helsetjenester i hjemmet, praktisk bistand, ulike dagaktivitetstilbud og ulike velferdsteknologiske løsninger (som for eksempel digitalt tilsyn).
  • For en del brukergrupper gis det tjenestetilbud flere andre steder enn i selve botilbudet som for eksempel dagtilbud, skole/arbeid etc. Samlet vil dette kunne inngå i et heldøgnstjenstetilbud.
  • Heldøgnstjenestetilbudet kan variere og være mangfoldig ut fra individuelle behov.
  • Det er innholdet i og omfanget av tjenestetilbudet som bestemmer om det er heldøgnstjenestetilbud, ikke boformen eller organisasjonsformen.
  • Det innebærer i prinsippet at brukerne kan motta heldøgns tjenester både i eget hjem, i omsorgsbolig eller institusjon.
  • Tilbudet til den enkelte vurderes individuelt og ut fra kommunale kriterier.

Når er tjenestetilbudet ikke å anse som et heldøgnstjenestetilbud?

  • Når kontakt og responstid ikke er tilsvarende som om personen hadde vært innlagt på institusjon.
  • Når personen ikke kan tilkalle bistand eller hjelp hele døgnet enten personbistand eller via velferdsteknologiske løsninger.
  • Når aktivt tilsyn via velferdsteknologiske løsninger ikke innebærer toveiskommunikasjon, det må være mulig å prate med personen som tilkaller hjelp raskt. Punktet om responstid må sees i sammenheng med den teknologiske løsningen.

Venteliste på langtidsplass eller tilsvarende bolig særskilt tilrettelagt for heldøgnstjenester

https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/registrering-av-iplos-data-i-kommunen/rapportering-av-tjenester-med-definisjoner-og-rapporteringskrav/venteliste-p%C3%A5-langtidsplass-eller-tilsvarende-bolig-s%C3%A6rskilt-tilrettelagt-for-held%C3%B8gnstjenester

Obligatorisk for alle som blir satt på eller tatt av venteliste. Ellers skal variabelen ikke fylles ut. Angir om personen er på venteliste for sykehjemsplass eller plass i tilsvarende bolig særskilt tilrettelagt for heldøgnstjenester.

Bakgrunn:

I Pasient- og brukerrettighetsloven § 2-1 a andre ledd er det bestemt at pasient og bruker som oppfyller kommunens kriterier, men som med forsvarlig hjelp kan bo hjemme i påvente av langtidsopphold, skal ha rett til vedtak. Vedtaket innebærer at vedkommende er kvalifisert for langtidsplass og skal føres på venteliste. § 3-2 a fjerde ledd i helse- og omsorgstjenesteloven pålegger kommunene å føre ventelister over pasienter eller brukere som venter på langtidsopphold.

Registreringskrav:

Pasienten/brukeren oppfyller kommunens kriterier (jf. kommunale forskrifter) for tildeling av langtidsplass i sykehjem eller tilsvarende bolig særskilt tilrettelagt for heldøgns tjenester.

  • I påvente av ledig kapasitet ved sykehjem eller tilsvarende bolig særskilt tilrettelagt for heldøgns tjenester er pasienten/brukeren satt på venteliste.

Satt på venteliste registreres med:   

1. Ja (dato) angi når personen er satt på venteliste

2. Nei (dato) angi når personen er tatt av venteliste

Unntak:

  • personer som har fått tilbud om plass, men som har takket nei i påvente av tilbud på et bestemt sykehjem.
  • personer som har plass i egen bostedskommune, men søker seg til en annen kommune.
  • personer som er inneliggende i spesialisthelsetjenesten og ikke er meldt utskrivningsklare.


Rapportering av rehabilitering og habilitering utenfor institusjon

https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/registrering-av-iplos-data-i-kommunen/rapportering-av-rehabilitering-og-habilitering-utenfor-institusjon

 

Obligatorisk å registrere for alle brukere. Angir om personen mottar rehabilitering/habilitering utenfor institusjon. (inkluderer også hverdagsrehabilitering)

Rehabilitering og mestring har fått ett større fokus, tjenestene må legge større vekt på det friske og på hva den enkelte ønsker og mestrer. Før det iverksettes permanente tiltak som kompenserer for tap av funksjonsevne skal rehabiliteringspotensialet alltid vurderes. Rundskriv I-5/2007

Tjenestene som inngår i rehabilitering og habiliteringsprosessen rapporteres i tillegg. Det kan være helsetjenester i hjemmet, praktisk bistand opplæring og lignende.

Definisjon av habilitering og rehabilitering jf. forskrift

Ǥ 3.Definisjon av habilitering og rehabilitering

Habilitering og rehabilitering skal ta utgangspunkt i den enkelte pasients og brukers livssituasjon og mål.

Habilitering og rehabilitering er målrettede samarbeidsprosesser på ulike arenaer mellom pasient, bruker, pårørende og tjenesteytere. Prosessene kjennetegnes ved koordinerte, sammenhengende og kunnskapsbaserte tiltak.

Formålet er at den enkelte pasient og bruker, som har eller står i fare for å få begrensninger i sin fysiske, psykiske, kognitive eller sosiale funksjonsevne, skal gis mulighet til å oppnå best mulig funksjons- og mestringsevne, selvstendighet og deltagelse i utdanning og arbeidsliv, sosialt og i samfunnet.

Endret ved forskrift 10 april 2018 nr. 556 (i kraft 1 mai 2018).

Anbefalinger for gjennomføring av rehabilitering og habilitering:

Ved oppstart: Kartlegging med funksjonsvurdering av brukerens behov, dersom dette ikke er gjort tidligere.

  1. Informasjon om individuell plan og koordinator til brukere med behov for langvarige og koordinerte tjenester, dersom de ikke allerede har fått det. Hvis ønskelig meldes behovet til koordinerende enhet for habilitering og rehabilitering. For de som har en plan og/eller koordinator, etableres kontakt med denne – forutsatt samtykke.
  2. Utarbeidet en plan for tjenesten eller individuell plan med målsetting, konkrete tiltak med involvering fra ulike faggrupper avhengig av brukerens behov, og evalueringspunkter.
  3. Tidfestet evalueringsmøter fortrinnsvis tverrfaglig sammen med bruker.
  4. Ved avslutning av tjenesten evalueres måloppnåelse gjennom ny funksjonsvurdering som dokumenteres.

Les mer i Veileder for rehabilitering, habilitering, individuell plan og koordinator.

Rapporteringskrav:

1. Ja (dato) angi startdato for rehabilitering- habilitering

2. Nei (dato) angi sluttdato

  • hvis personen ikke har mottatt rehabilitering- habilitering skal datofeltet på svaralternativ "nei" ikke fylles ut.

 Utdyping:

  • Denne registering/rapportering omfatter den rehabilitering – habilitering der tjeneste(r) som rapporteres til KPR (IPLOS) er involvert i rehabilitering – habiliteringsprosessen.
  • Rehabilitering og habilitering kan ytes til ulike brukergrupper og kan være tidsavgrensede eller av langvarig/livslang karakter

Link til IPLOS-veileder: https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/registrering-av-iplos-data-i-kommunen/rapportering-av-tjenester-med-definisjoner-og-rapporteringskrav

 

Begrepsforklaring

Individbasert pleie- og omsorgsstatistikk (IPLOS) er et norsk offentlig register som drives av Helsedirektoratet. Registeret inneholder informasjon om alle som har søkt eller mottatt kommunale helse- og omsorgstjenester og skal være et verktøy for dokumentasjon, rapportering og statistikk mellom kommunene og statlige myndigheter.

 

Lovverk

IPLOS-registeret er hjemlet i Lov av 18. mai 2001 nr. 24 om helseregistre og behandling av helseopplysninger (helseregisterloven)  

IPLOS forskrift:  ”Forskrift om pseudonymt register for individbasert helse- og omsorgsstatistikk” av 17.02.2006)