Gerica - LTO - Kontroll før og etter oppdatering av grunnbeløpet(G) for egenandelssaker v. 1.3

Hensikten med rutinen

Beskrivelse av kontroll av egenandelsaker for langtidsopphold  før og etter oppdatering av folketrygdens grunnbeløp (G) i Gerica

Om grunnbeløpet: "Grunnbeløpet er et tall som blir brukt til å beregne mange av Navs utbetalinger. Beløpet blir oppdatert 1. mai hvert år og blir bestemt av Stortinget etter trygdeoppgjøret."
Se NAVs sider: Grunnbeløpet i folketrygden - nav.no

I Gerica blir skjer oppdatering i slutten av  juni, gjeldende for 01.07.xxxx. Det nye beløpet blir oppdatert på alle aktive vederlagssaker med en rutine i Gerica`s driftverktøy.

Informasjon om når oppdateringsrutinen blir kjørt, blir lagt ut i Teams kanalen "Gerica egenandelsberegninger institusjon" 1 uke i forveien.

Rutinen gjelder for

Saksbehandlere av egenandelsbetalinng  for langtidsopphold

Hva gjør rutinen i Gerica?

Rutinen vil avslutte alle aktive beregninger, og opprette en ny beregning med oppdatert beløp fra 01.07

Link til NAV med oversikt over nye grunnbeløp
https://www.nav.no/no/NAV+og+samfunn/Kontakt+NAV/Utbetalinger/Grunnbelopet+i+folketrygden

Rutinen oppdaterer alle pensjoner som utbetales fra NAV, skattetrekk, vederlagstrekk og trygdetrekk som er registrert i Gerica på «Inntekts- og Utgiftsfanen» (over streken), samt «Vederlagsfanen».

Der hvor det er forsørgelse vil nytt forsørgelsesfradrag omberegnes.

NB! For å få oppdatert vederlagstrekket, kalkulator være aktiv.
 

Fordeler ved å benytte seg av faktortrygdrutinen

Utbetalingene fra NAV blir oppdatert med nye pensjoner og nye skattetrekk som (ved aktiv kalkulator på beregningsfanen) beregner oppdatert og riktig trygdetrekk.

NB! Ingen bydeler må lage beregninger med fra dato 01.07. før faktortrygd rutinen er kjørt. Er det gjort, må denne slettes, og legges inn etter at faktortrygdrutinen er kjørt.
 

PRO-seksjonen vil gi beskjed når rutinen er utført. Alle aktive saker vil da bli avsluttet 30.06.202x og tildelt med ny beregning fra 01.07.202x.

I etterkant av oppdateringen må bydelene gå igjennom sakene som hadde deaktivert kalkulator før rutinen ble kjørt, og sjekke om noen av disse skal deaktiveres igjen.

Det bør også sjekkes om det er noen nye saker med småbeløp f.eks. 1 kr som kan tas bort ved at kalkulator deaktiveres, og kronen plusses på trygdetrekket.

I forbindelse med denne rutinen er det flere viktige oppgaver og kontroller som må utføres av bydelene i beregningen før rutinen kjøres.  

NB!  Har brukeren inntekter utenom NAV utbetalingen, påvirker ikke dette trygdetrekket (dvs. under streken).

Hva må kontrolleres?

1) Kontroll av filtre

Brukerbildet:

Aktive vederlagssaker med avsluttet tjeneste

Nr. 22846 - OK_VEDERL.-LTO -Uten betalingssats/tjeneste

  • Gir oversikt over brukere som har en aktiv vederlagssak der tjenesten ikke er tildelt eller at tjenesten er avsluttet. Sjekke om beregningssaker skal avsluttes. 

Brukerbildet:

Aktive tjenester uten aktiv vederlagssak

Sjekk filter: Nr. 22844 – ”OK_LTO –Uten aktiv  vederlagssak” i brukerbildet

-      Viser alle brukere som har en aktive tjeneste med betalingssats nr. 30,og en  beregning som har avsluttet dato, eller hvor det ikke er registrert beregning i det hele tatt. 

Brukerbildet:

Aktive tjenester hvor ikke vederlagssak er registrert

Sjekk filter: Nr. 22006 – ”OK_LTO – Ikke registrert i vederlagsbilde» ” i brukerbildet

  •  Viser vederlagstjenester der det ikke er/har vært opprettet en vederlagsberegning noen sinne!

 

Kontroll av rapporter

Tjenestebildet:

Morsliste for perioden 01.01.202x -30.06.202x (Rapportnr. 22455 «OK_Vedlerl_morsliste vederlagstjenester»)

  • Dersom vederlagssaken ikke er avsluttet, må dette gjøres før rutinen kjøres, ellers blir det tildelt ny sak fra 01.07.202x.
     

 Kontroll av filtere i beregningsbildet

  • Filter nr. 22397 ”OK_Aktive saker med ektef_pensjon”
  • Filter nr. 22500 ”OK_Aktive saker med ektef_arbeidsinntekt”

Kontrollér i folkeregistrert at hjemmeboende ektefelle lever, eller om det vises en annen status enn gift. (Gå inn på sykehjemsbeboer på Brukerkortet for å finne ektefelles fødselsdato. Legg dette inn på Kontakter og Diversefanen)

 Hvis status er enke/enkemann, må status endres i Gerica.

  

Kontroll og oppdatering i inntekts-, utgifts- og vederlagsfanen


Før du starter kontrollen nedenfor, ta ut følgende rapporter på papir:

Alle saker med deaktivert kalkulator  (filter nr. 22394)

Viktig: Flettes til xls, mal nr. 3334 ”Aktive vederlagstrekk” Her vil da alle beløpene fremkomme som skal registreres tilbake til deaktivert kalkulator.

MÅ tas ut før rutinen kjøres.

Det kan være at sakene ikke behøver å ha deaktivert kalkulator etter at faktortrygdrutinen er kjørt. Dette må sjekkes.

Alle saker med aktiv kalkulator   (filternr. 22393)
(se beskrivelse av hvordan du gjør det nedenfor)

 

Inntekstfanen: Alle beregningssaker MÅ ha beregninger med pensjonsgrunnlag etter 01.05.20xx. Disse må være oppdatert med riktige beløp. Dersom det har vært endringer f.eks. pga. hjemmeboende ektefelle er død, må nye opplysninger innhentes.

Kontrolleres opp mot svaropplysningene fra NAV på innsendt Inntektsforespørselsmelding. (I denne meldingen kan det spørres om flere utbetalingsperioder samtidig).

c.   Utgiftsfanen:
Registrere skattetrekk etter 01.01.2019? ut fra pensjonsgrunnlagene fra NAV. Hentes fra svaropplysningene fra Inntektsforespørsel melding på en enkelte bruker..

d.  Beregningsfanen:
Påse at alle saker har aktiv kalkulator - Unntak: Beboere som ikke har utbetaling fra NAV (over streken), skal ha deaktivert kalkulator, og holdes utenfor denne oppdateringen.
 

NB! Kontroll av antall saker: Rapportene med Deaktivert kalkulator og  Aktiv kalkulator = antallet på rapporten Alle aktive saker

Sjekk av saker med deaktiverte kalkulator. (Hvordan gjøres dette?)

  • Klikk på ikonet ”gubbene”
  • Sett inn nr. 22394 ”OK_Aktive saker med deaktivert kalkulator”

  • Sett inn bydelsnr etter BRU.CITY_DISTRIKT (erstatt XX med bydelsnr.) under fanen seleksjon.
  • Klikk så på ikonet ”lynet”


Du vil nå få opp alle aktive saker der kalkulatoren er deaktivert.

 

Merk alle sakene ved å klikke på ikonet
 

Gå deretter inn på flettemal nr. 3287


 

Rapporten kan skrives ut, eller «Lagre som» under område X:\\Gerica\Vederlag

Husk å endre Filtype til ”Microsoft Office Excel-arbeidsbok”

Saker med deaktivert kalkulator skal benyttes til kontroll både før og etter faktortrygdrutinen

FØR faktortrygdrutinen kjøres:
Aktiver kalkulator - Unntak: Beboere som ikke har utbetaling fra NAV (over streken), skal fortsatt ha deaktivert kalkulator, og holdes utenfor denne oppdateringen.

ETTER at faktortrygdrutinen er kjørt:
Deaktivere kalkulator for juni dersom saken var deaktivert FØR rutinen ble kjørt. (v/Saker avsluttet 30.06, men ikke fakturert: For å få riktig faktura for juni,må kalkulator deaktiveres igjen)

Deaktivere saker fra 01.07.20xx:
Kontrollere om egenbetalingsfeltet har minusbeløp eller små beløp. Dersom dette er tilfelle, må kalkulator deaktiveres og sett inn totalt vederlagstrekk for trygdetrekk. 

  • Filter nr. 34542 "OK_Aktive saker med SMÅ egenandelsbeløp" (juster filteret etter behov)

NB! Det må bør sjekkes om det er noen nye saker med småbeløp f.eks. 1 kr, 2 kr eller minusbeløp som må tas bort ved at kalkulator deaktiveres. Sørg for at gale beløp i faktureringsfeltet blir rettet / fjernet.(dvs Alt vederlag trekkes via trygdetrekk og 0-beløp i feltet for egenbetaling.)
 

Kontroll av alle aktive saker mot tjenestestatus rapporten  

Utskrift av rapport nr. – 51 Tjenestestatus i tjenestebilde:

  • Sett inn nr. 23374 i seleksjonsfeltet som vist på bildet nedenfor.

Under feltet sortering bruk filter nr. 10005 om du ønsker å se tjenestene samlet.

Bruk også filter nr. 10004 om du ønsker at beboerne komme ut i alfabetisk rekkefølge i rapporten

Aktive pr. dags dato sett inn samme dato i feltene Fra og til dato

 

Hva skal sjekkes i rapporten Tjenestestatus med filter 23374?

- Sjekke at aktive tjenester ikke ligger flere ganger

- Sjekke at tjenester som ikke skal vederlagsberegnes kommer med, som f.eks. Nr. 62 Annen bolig.(tilrettelagt bolig)

OBS! Sammenlign også rapporten Tjenestestatus med alle ”Aktive saker med aktiv kalkulator og alle saker med deaktivert kalkulator”. Dette for å sjekke at alle sakene er med.
 

Rapport nr. - 8 Tjenesteliste

Skal du ha ut oversikt over hva som er tildelt og avsluttet i en bestemt periode, bør du bruke tjenestelisterapporten.

For å få med alle aktuelle vederlagstjenester i rapporten sett inn filternr. 23537 i rapport nr. – 8 «Tjenesteliste» som vist nedenfor.

 
Hva skal sjekkes i rapporten Tjenestelista?
Sjekke at brukere som har byttet institusjon har samme dato på avsluttet opphold som tildelt dato i ny institusjon. (sette inn periode)