Dette er et avlastningstilbud til foreldre med barn som går i behandling ved Sykehus. F.eks kreftsyke barn eller immunsykdommer. Virksomheten har ikke noe direkte samarbeid med Sykehuset, de får henvisningene fra dem.
Tilbudet er fleksibelt og gis på dagtid på hverdager etter behov og kapasitet. Har de kapasietet så kan barn fra omkringliggende kommuner også få tilbud
Barne - og familieetaten har faglig og administrativ ansvar for tjenesten. Det fattes ikke vedtak.
Er bruker registrert i Gerica?
Når du får en ny bruker må du sjekke om vedkommende allerede er registrert i Gerica. Hvis vedkommende er registrert fra før, må du gi deg selv tilgang til bruker
Åpne brukerkortet og trykk på ikonet
på menylinjen for å foreta brukersøk for tilgang.
Fyll inn fullt personnummer og trykk søk.
Hvis bruker allerede er registrert i Gerica kommer meldingen: Fant bruker med personnummer:
klikk "opprett tilgang", Du får da tilgang til bruker i minimum 3 dager.
Lukk deretter brukerkortet og åpne det på nytt.
Hvis bruker ikke er registrert i Gerica som bruker, må en registrere bruker
I brukerbildet, trykk på ikonet på knapperaden
Fyll inn hele personnummeret til Bruker og trykk TAB tasten. Her kan en hente opp bruker fra folkeregisteret ved å trykke på knappen
Hak eventuelt også av for forledre i fokeregistersøket under kategorien "hent", om de skal overføres og registreres som "kontakter" i brukerkortet.
Overfør aktuell informasjon til Gerica ved å trykke på overfør.
Etter overføring fra Folkeregisteret vil feltene Navn, Poststed, Kjønn og Sivilstand automatisk fylles ut.
Mer utfylling av brukerkortet finner du her
Fanen Gruppering.
Her registreres brukers bydelstilknytning i feltene Nivå og Bydel. Her skal det kun registreres 3 nivåer. "1.bydel.1" Hvis bruker har adresse utenbys så registreres det 1.17 og Bydel= 30 annen kommune.
NB! Hvis feil nivå hentes inn her, får ikke riktig bydel tilgang til bruker
Lukk brukerkortet og benytt brukersøk igjen for å gi deg tilgang til bruker.
Når det er gjort kommer bruker fram i brukerlista.
Klikk på ikonet Sak og søk opp brukeren.
Sjekk om bruker har aktiv sak= lavtersket fra før. Hvis ikke:
Trykk på NY-knappen på knapperaden. Sakskortet skal fylles ut på følgende måte:
Fanen Generelt:
· Sakstype: Type sak som det søkes om, i dette tilfelle Lavtersket
· Søkt dato: Dagen en får henvisningen
· ID: Id nr på ansatt som registrerer saken kommer automatisk opp.
· Henvendelse: Evt. Registrer hvem henvendelsen opprinnelig kom fra - sykehus, lege, pårørende, osv.
· Vedtak gyldig: samme dato som på søkt dato.
· Type: Avgjørelse
Fanen detaljer:
· Referansenummer: Kommer automatisk.
· Tekstfeltet: Når sakstype er hentet inn i saken vil navnet på saken automatisk fylles ut. Hvis feil sakstype blir valgt, må navnet slettes i tekstfeltet før sakstypen endres, samt at lovhjemmelen kontrolleres evt. Korrigere.
Nivåfeltet: Nivå skal være virksomheten i saken, i dette tilfelle Solhagan 1.17.5.14.7
Lagre. Da vil en få opp dette bildet
Her må nivået på tjenesten registreres.
Nivå: Velg riktig nivå Solhagan avlastning
Trykk OK for å lagre. Det er nå blitt opprettet en tjeneste på pasienten. Nivået som blir satt gir ansatte ved Solhagan tilgang til bruker helt til tjenesten avsluttes.
Svar Ja på å lagre i postjournal.
Trykk på ikonet og oversikt over brukers tjenester vises. Tjenester som en ikke har tilgang til, vises som grå. Når det er opprettet sak og tjeneste vil tjenesten Lavterskel komme opp her foreløpig uten tildelt dato og uten tiltaket Solhagan.
Marker tjenesten Lavterskel og dobbeltklikk eller trykk på ikonet endre/vise
· Faggruppe: fylles ikke ut.
· Tildelt Dato: Dagen bruker får tilbudet fra
· ID: Kommer automatisk, den ansatte som registrer tildelt dato på tjenesten
· Revurderes: Fylles ikke ut.
· Avsluttet: Hvis det er avtalt slutt dato kan en sette inn dette, hvis ikke la det stå åpent
· ID: Kommer automatisk, den ansatte som registrer avslutt dato på tjenesten
· Årsak: Når avslutt dato settes må riktig avslutt årsak velges. Eks 1; Behov opphørt.
· Utfører: Fylles ikke ut
Fanen detaljer:
Nivå: sjekk at nivået er korrekt
Lagre registreringen med grønn hake
Trykk på plusstegnet ved tjenesten. Da får en frem "tiltak". Stå på tiltak og trykk Ny. Da får en opp dette bildet:
Velg tiltaket 108.68 lavterskel - Solhagan Avlastning
Tjenestebildet vil da se slik ut:
Stå på riktig bruker og klikk på knapperaden.
Klikk på for å opprette ny journal.
Gjør oppslag i feltet Journaltype og velg aktuell journaltype.
Høyreklikk (eller F4) for å knytte journalen til tjenesten.
Fanen Fritekst kan brukes på to måter; skrive fritekst eller hente inn maler fra standardtekst og fylle inn opplysninger.
For å hente opp en ferdig utformet tekst fra tekstbanken, sett markøren i friteksfeltet og høyreklikk (systemkoordinator lan tilrettelegge egne standard tekster)
Stå i fanen tilak og trykk ny knappen, finn tiltaket Solhagan Avlastning. Viktig å få med dette for å finne igjen journaler som tilhører virksomheten.
Når bruker utskrives fra Solhagan, må avsluttet dato og årsak registreres inn på tjenesten. Saken trenger ikke avsluttes, den vil da bli satt som ikke aktiv. Det vises ved «snorketegn» som betyr at tjenesten som er knyttet til er avsluttet. Saken legger seg nå under neste fane i saksbildet, fanen "alle".
Ansatte med roller på Solhagan mister tilgang til bruker etter 7 dager. Hvis bruker skal ha tjenester på et senere tidspunkt benyttes brukersøk for å gi Solhagan ansatte tilgang på bruker på ny, som beskrevet tidligere i manual.
Det er mulig å knytte journaler til en avsluttet tjenesten, ved behov. Når tjeneste skal hentes inn i journalen, holdes SHIFT knappen nede mens man høyreklikker i feltet tjeneste. Tjenestebildet i en gul versjon vises. Velg å ta bort hake for aktive tjenster, og velg den avsluttede tjenesten ved å dobbeltklikke på den.
Sikkerhetsprofiler: det er opprettet to sikkerhetsprofiler med tilgang kun til sak/tjeneste lavterskel, opprette bruker, opprette sak/tjeneste, 136 journal, DigiHelse og Notatblokk
541 BFE_ Lavterskel med brukersøk
542 BFE_Lavterskel uten brukersøk