|
|
Bydel |
Formidlingen(SYE) |
Aldershjem |
Kommentar |
|
1. Ny søknad om Aldershjemsplass |
Foreta faglig vurdering og fatt vedtak. Registrer Vente/ønskeliste langtidsplass med riktig Type plass 8-aldershjem, evt. haster |
Når saken er innvilget og søker er registrert i Vente/ønskeliste, blir søker synlig i bildet Plassadministrasjon langtid.
|
|
Nivå på ny tjeneste skal være 1.16 Bydel og Formidlingen: Bruk fritekstfeltet på brukerens venteliste for å beskrive særskilte forhold som er viktig ift. formidlingen |
|
2. Tilbud om plass (hjemmefra) |
Klikk på Plassadministrasjon Reservasjonsoversikt og sjekk om det har kommet nye tilbud x 2 pr dag. Ved tilbud om plass, avklar umiddelbart med søker/ pårørende. Godta eller avslå tilbudet. |
Tilby ledig plass iht. gjeldende retningslinjer og prioriteringer. Reserver aktuell seng til bruker, opprett Tilbudsreservasjon. Start og sluttdato på Tilbudsreservasjoner angir hvor lenge tilbudet varer. Innflytningsklardato er lik Slutt dato på tilbudet. Bruk riktig Standardtekst i Tilbudsreservasjonen avhengig av hvor bruker er når tilbudet gis |
|
Dersom fristen ikke overholdes ”mister” bydelen tilbudet Innflytningsklardato = dato for betalingsstart for bydel. |
|
3. Langtidsplass i korttidsseng
|
Er søker på korttidsopphold når vedtak om aldershjemsplass fattes og tilbud om aldershjemsplass godtas, må bydelen svare JA på spørsmål om korttidsoppholdet skal avsluttes. Pr i dag avsluttes ikke tjenesten korttidsopphold automatisk. Dette gjelder spesielt om en bruker er på langtid på korttid og får tilbod om plass på lamgtidshjem. Selvom bydel svarer JA på spørsmål om korttidsoppholdet skal avsluttes, må bydel sjekke at tjenesten er avsluttet. Er den ikkje avsluttet må bydel avslutte tjenesten manuelt.
Opprett Vente/ønskeliste Korttidplass med Type plass 10; Langtidsplass på korttid. I tillegg opprett Vente/ønskeliste Langtidsplass, plasstype 8:aldershjem |
Bruk riktig Standardtekst; ”Langtidsplass på korttid” i fritekstfeltet inne på Tilbudsreservasjonen.
Mottaksteam helsehus: Book oppholdet i korttidskalenderen. Oppholdet starter på samme dato som Korttidsoppholdet avsluttes.
|
|
Dette gjelder kun en bloc plasser |
|
4. Utvidet frist på tilbudet
|
Hvis fristen er for kort, må Formidlingen kontaktes pr tlf så fort som mulig. For å få utsatt frist, skal dette begrunnes godt.
Hvis anmodning om utvidet frist godkjennes, avslå tilbudet med kode 10; Utvidet frist bydel. |
Når bydel har avslått tilbudet, opprett 2 nye reservasjoner på senga i følgende rekkefølge (for samme tidsperiode): 1. Utvidet frist Bydel 2. Tilbud |
|
|
|
5. Godta tilbud/ Ny bruker |
Bruker godtar tilbudet. Godta tilbudet i Reservasjonsoversikt.
Når man godtar et tilbud oppdateres tjenesten med tildeltdato, Type plass, Nivå, romnummer, Institusjon. Bydelen skal koordinere selve flyttingen. Informer hjemmetjenesten /helsehuset og aldershjem om planlagt innleggelse.
|
|
Sjekk x2 per dag:
I Reservasjonsoversikt, sjekk om nye beboere har takket ja til å komme på sykehjemmet; nye Tildelingsreservasjoner, og/eller kjør rapport. |
Fra tjenestebildet: 15127: OK_PLA_Nye tildelte brukere-langtidsopphold
135;OL Beskjedjournal
|
|
6. Avslå tilbud |
Bruker kan ikke motta plassen grunnet forverret helsetilstand. Avslå tilbudet i reservasjonsoversikten. Oppgi årsak, evt. Avslutt venteliste dersom plass ikke er aktuell.
|
PLA-Langtid; Senga kommer opp som ledig.
|
|
|
|
7 Avslutte saken før igangsetting av tjenesten |
Når bruker med vedtak om Aldershjemsplass dør før plass er tildelt, eller det av andre grunner likevel ikke er aktuelt med innleggelse i institusjon, avsluttes brukerens Vente/ønskeliste. |
|
|
|
|
8. Endring av behov |
Bydel mottar ny søknad fra bruker/aldershjemsavdelingen om aktuelt omsorgsnivå |
|
Bistå beboer med ny søknad til bydel
Vurderer avdelingen at beboer har behov for en annen plasstype eller annet botilbud, skal beboerens helse- og livssituasjon dokumenteres tverrfaglig. Oppdater IPLOS ADL. Innhent ønsker om sykehjem. Sikre at ønskede sykehjem har aktuell plasstype. Revurderingsteam behandler saken etter gjeldene rutine. |
106-Tverrfaglig samarbeidsjournal med stand.tekst: «Tplan_status_ omsorgsbehov» Ved behov for spesialplass; Bruk dokumentet «Oversikt over spesialtilbud i sykehjemsetaten» Finnes på Oslo kommue sine nettsider under sykehjemsetaten-om oss-om sykehjemsetaten internett-under rapporter og dokumenter.
|
|
9. Tilbud om annen Type plass pga endrede behov |
Tilbud om ny plass grunnet endrede behov.
|
Tilby ledig plass iht. gjeldende retningslinjer og prioriteringer, reserver aktuell seng til beboer i PLA. Bruk riktig standardtekst. |
Når beboer flytter: Avslutt reservasjon med årsak 7-Langtidsplass i institusjon, svar nei på å avslutte tiltak og tidsangivelser. |
Standardteksten: bruk «PLA_Tilbud om plass
|
|
10. Bytte rom (intern flytting)
|
|
|
I PLA-Reservasjonsoversikt: Marker den SOM skal flytte. Velg «Bytt bruker». Marker beboeren som skal bytte rom/seng og lagre. |
|
|
11. Avslutte opphold ved dødsfall |
Fra tjenestebildet: Bruk rapporten PLA_Avsluttet årsak død. Korriger beboerens status i brukerbildet og kjør brukerrutinen ”oppdatering av tilhørende registre” på vanlig måte. |
|
Dokumenter i Tiltaksplan og journal
Avslutt oppholdet i bildet Reservasjonsoversikt. Angi videre status på sengen og ny Innflytningsklardato. Evt. ”Bytt opphold/bruker”.
Når oppholdet avsluttes, avsluttes tjenesten automatisk. Sengen skal ikke stå ledig i mer enn to virkedager ved dødsfall. Husk å sett sluttdato på reservasjonen knyttet til klargjøring!
|
Journal 114; Institusjonsjournal og journal 164; Innkomst/- utreise.
|
|
12. Ajourhold av statusen på senger |
|
Ved langvarige planlagt ledighet (budsjettmessige vedtak) bruk riktig reservasjonskode. Ved beslutning om avvikling/ omstilling av senger og rom, avsluttes disse med avtalt tidspunkt. |
Alle senger skal til enhver tid ha en reservasjon, med unntak av nyopprettede senger og senger som er vanskelig å omsette. Hvis perioden for ledighold blir kortere enn antatt, avslutt reservasjon umiddelbart når avklaring foreligger. Eks. hvis rommet blir ferdig oppusset tidligere enn planlagt. |
Reservasjonskode: 23; Ledighet knyttet til avvikling og 24; Ledighet knyttet til omstilling dokumenterer slik ledighet. NB! Når langtidssenger midlertidig brukes som korttidsseng, må felt disponeres av settes til 1.16. Oppholdet bookes i korttidskalenderen. |
|
13. Fakturering av sykehjemsplasser |
Frist kvalitetssikring av registreringer: Senest den 10. i måneden. |
|
Frist kvalitetssikring av registreringer: Senest den 10. i måneden. |
Økonomiavdelingen i SYE har ansvaret for faktureringen |