Registrering, kartlegging og tverrfaglig oppfølging av fall - Hjemmebaserte tjenester v. 1.0

Formål

Formålet med prosedyren er å sikre at bydelens innbyggere, som har falt eller har høy fallrisiko, fanges opp uavhengig om de har helsetjenester i hjemmet eller ikke. 

Forebygge nye fall ved å sikre at det iverksettes tiltak ved fare for fall eller tidligere fallhendelser. 

Sikre at innbyggere som har falt tilbys likeverdige tjenester uavhengig hvilken tjenesteleverandør innbygger har valgt.

Bidra til god samhandling mellom tjenester/instanser. 

Sikre riktig registrering av fall i Gerica for å gi en samlet oversikt over fall i bydel/kommunen. Oversikt bidrar til å vurdere om fallforebyggende tiltak og tjenester har effekt.

Omfang/Virkeområde

Rutinen trer i kraft når en innbygger med eller uten helse- og omsorgstjenester, har falt. 

Overordnet rutine er utarbeidet av Helseetaten Fallforebygging og oppfølging av fall og fallrisiko - Hovedmeny. Enhet for hjemmebaserte tjenester har revidert den til lokale forhold. 

Oppfølgingen skal bygge på kunnskapsbasert praksis.

Ansvar

Ledere i Enhet for hjemmebaserte tjenester har ansvar for implementering av rutinene, sikre nødvendig opplæring og for å tilrettelegge for systematisk arbeid med fallforebygging og oppfølging i etterkant av fall.

Ansatte i Enhet for hjemmebaserte tjenester har ansvar for å følge rutinen og samarbeide tverrfaglig i gjennomføringen. Fysio- og ergoterapitjenesten har, i samarbeid med Tjenesteansvarlig (TA), hovedansvar for den faglige oppfølgingen av bruker etter fall (gjelder når bruker har tjenester i hjemmet).

Helseetaten ved seksjon kompetanse- og tjenesteutvikling har ansvar for å vedlikeholde den overordnede rutinen. 

Definisjoner

Likeverdige tjenester

Likeverdige tjenester innebærer at tjenestene utformes i samarbeid med og utfra den enkelte innbyggers behov (skreddersøm). 

Tjenester i hjemmet

Helse- og omsorgstjenester som gis i hjemmet for eksempel praktisk bistand, hjemmesykepleie, psykisk helsearbeid, ergo-/fysioterapi, hverdagsrehabilitering. 

Brukervalg

Brukere med vedtak om hjemmesykepleie eller praktisk bistand kan selv velge om tjenesten skal utføres av kommunens egen leverandør eller av en privat leverandør som har inngått avtale med kommunen. Uavhengig av hvilken leverandør som velges skal bruker sikres systematisk og kunnskapsbasert oppfølging etter fall.

Fallforebyggende samtale/besøk

Kartleggingssamtale som er basert på sjekkliste, gjennomføres etter fall for å kartlegge fallrisiko og forebygge nye fall.

Samarbeidspartnere

Øvrige kommunale tjenester, fastlege, spesialisthelsetjeneste, legevakt, Sykehjemseetaten osv.

Tjenesteansvarlig (primærkontakt hos privat leverandør)

Tjenestansvarlig (primærkontakt hos privat leverandør) som, i samarbeid med fysio/ergo, har ansvar for oppfølgingen av bruker etter fall. Det inkluderer ansvar for oppdatert tiltaksplan til bruker, herunder kartlegging, iverksetting, justering og evaluering av tiltak i samhandling med bruker og relevante faggrupper.

Saksbehandler

Sentral rolle for å fange opp brukere uten tjenester som har falt og som trenger fallkartlegging og vurdering av tjenestebehov.

Aktivitet/Beskrivelse

Nedenfor beskrives aktiviteter som kan være relevante å utføre når bruker/innbygger har falt.

Det må gjøres individuelle og faglige vurderinger om hvilke aktiviteter som er relevante utfra fallsituasjon og tilgjengelig informasjon.

For registrering av fall og dokumentasjon i Gerica, se: Manual for dokumentasjon av fall og fallforebygging i Gerica

Fallforebygging_til_prosedyre.jpeg

 

Oppfølging av fall - brukere med tjenester i hjemmet

Aktivitet

Tidsfrist

Ansvar  

Når du får informasjon om at bruker har fallt:

Kartlegge fallsituasjonen og vurdere hastegrad for iverksetting av tiltak (akutt/ikke akutt)

  • Når skjedde fallet?
  • Hvor skjedde fallet?
  • Er det kjent årsak til fallet?
  • Hva er konsekvensene av fallet?
  • Er det endring i funksjon og allmenntilstand?

Registrere fall i Labjournal (8-journal)

Hendelsen journalføres i ordinær journaltype for den enkelte tjeneste (f.eks. 101-/110-/111- /112-journal), eventuelt med henvisning til Labjournal

Umiddelbart/så raskt som mulig Utførende, uavhengig av fagbakgrunn

Avklare situasjon:

Gjennomfør ABCDE inkludert vitale målinger for å avklare skade og/eller årsak til fallet (fall kan være tidlig tegn på funksjonssvikt)

Bruk NEWS (eventuelt SAFE) som beslutningsstøtteverktøy for videre oppfølging og tiltak

Vær særlig observant på mulig slag mot hodet, tegn på brudd og sjekk om bruker går på blodfortynnende medikamenter (blødningsrisiko)

Umiddelbart/så raskt som mulig Utførende, uavhengig av fagbakgrunn

Ved akutt behov for helsehjelp kontakt legevakt, utfør relevante tiltak

Kontakt ansvarshavende på vakt ved behov, f.eks. ved skade eller tvil om fallsituasjonen

Umiddelbart/så raskt som mulig Utførende, uavhengig av fagbakgrunn

Ved ikke akutt behov for helsehjelp, utfør relevante tiltak i henhold til situasjonen (f.eks. fjerne fallrisiko elementer)

Før man forlater bruker  Utførende, uavhengig av fagbakgrunn

Avklare med bruker om pårørende skal varsles

Så raskt som mulig ved behov Utførende, uavhengig av fagbakgrunn

Vurdere om det er behov for å varsle andre (tjenesteansvarlig, ansvarlig på vakt, leder, andre tjenester)

Drøfte fallsituasjonen tverrfaglig ved behov

Vurdere behov for gjennomføring av fallforebyggende hjemmebesøk 

Vurdere behov for tettere oppfølging med NEWS i en begrenset periode

Så raskt som mulig Utførende, uavhengig av fagbakgrunn, i samarbeid med koordinerende/leder

Dokumentere vurderinger som er gjort og plan for videre oppfølging i Gerica i henhold til manual

Fortløpende Utførende, uavhengig av fagbakgrunn

Gjennomføre fallforebyggende hjemmebesøk der det er aktuelt. Gjennomgå sjekkliste under besøket: Sjekkliste for fallforebyggende hjemmebesøk

Så raskt som mulig innen 7 dager Koordineres av fysio/ergo i samarbeid med TA

Dokumentere relevant informasjon fra fallforebyggende hjemmebesøk inkludert funksjonsvurdering og oppdatere ADL, se manual. Eventuelt opprette/oppdatere tiltaksplan og iverksette tiltak

Så raskt som mulig i etterkant av hjemmebesøk Aktuell utførende (TA eller fysio/ergo)

Etter gjennomført fallforebyggende hjemmebesøk og utfylt sjekkliste diskuteres brukers situasjon med andre faggrupper for å avklare videre oppfølging, tiltak og når tiltakene skal evalueres

Vurdere behov for å henvise bruker til andre instanser (f.eks hukommelsesklinikk, demensteam, frisklivssenter, fysioterapeut, ergoterapeut)

Så raskt som mulig i etterkant av hjemmebesøk Aktuell utførende (TA eller fysio/ergo)

Informere fastlegen via PLO- melding om funn og tiltak. 

Informasjon til fastlegen er særlig aktuelt i situasjoner hvor det er behov for tilsyn av lege, medisingjennomgang, fallutredning eller dersom tjenesten ikke klarer å forhindre nye fall etter iverksatte tiltak 

Hvis bruker samtykker, er det hensiktsmessig at hele kartleggingen sendes til fastlege via PLO-melding

Så raskt som mulig i etterkant av hjemmebesøket Aktuell utførende (TA eller fysio/ergo)

Iverksette, følge opp og justere tiltak ut fra behov 

Utarbeide tiltaksplan i Gerica og sette inn evalueringstiltak med dato

Så raskt som mulig 

Aktuell utførende (TA eller fysio/ergo) i samarbeid med koordinerende

Evaluere iverksatte tiltak (gjennomføres tverrfaglig når det er aktuelt)

  • iverksatte tiltak skal vurderes og dokumenteres fortløpende 
  • frist for evaluering av tiltak skal fremkomme i tiltaksplanen
  • evaluering av tiltak gjennomføres
    • i dialog med bruker og eventuelt pårørende
    • ved å innhente informasjon fra andre samarbeidspartnere
    • ved å gjennomgå dokumentasjon (f.eks. om det har skjedd nye fall i perioden)
Kontinuerlig og innen oppsatt frist Aktuell utførende (TA eller fysio/ergo) i samarbeid med koordinerende

 

Oppfølging av fall - innbyggere uten tjenester i hjemmet

Aktivitet

Tidsfrist

Ansvar 

Kontakte innbygger, kartlegge fallsituasjonen og vurdere hastegrad for iverksetting av tiltak (akutt/ikke akutt). Ta kontakt med bruker/pårørende for videre avklaring

  • Når skjedde fallet?
  • Hvor skjedde fallet?
  • Er det kjent årsak til fallet?
  • Hva er konsekvensene av fallet? Slag mot hode? Bruker blodfortynnende medikamenter (blødningsrisiko)? Tegn på brudd?
  • Er det endring i funksjon og allmenntilstand?

Kartlegge ønske og behov for videre oppfølging

Når melding om fall mottas, og innen 24 timer.  Fysio/ergo 

Vurdere behov for fallforebyggende hjemmebesøk

Iverksette strakstiltak ved behov

Avklare med innbygger om pårørende skal informeres

Når melding om fall mottas Fysio/ergo

Gjennomføre fallforebyggende hjemmebesøk inkludert vurdering av behov for tjenester (tverrfaglig ved behov)

Ved fallforebyggende hjemmebesøk brukes følgende verktøy:Sjekkliste for fallforebyggende hjemmebesøk

Ved vurdering av behov for tjenester brukes følgende verktøy: Vurderings- og kartleggingsskjema for voksne

Så raskt som mulig og senest innen 7 dager Fysio/ergo og saksbehandler

Dokumentere vurderingsbesøk og fallforebyggende hjemmebesøk i henhold til manual i Gerica

I etterkant av hjemmebesøk Fysio/ergo og saksbehandler

Vurdere om fastlege skal kontaktes

Kontakt med fastlege er særlig aktuelt i situasjoner hvor det er behov for tilsyn av lege, utredning, medisingjennomgang osv.

Hvis innbygger samtykker, er det hensiktsmessig at kartleggingen sendes til fastlege via PLO-melding

I etterkant av hjemmebesøk Fysio/ergo

Ved behov drøfte fallsituasjonen og tjenestebehov tverrfaglig, etter samtykke med innbygger

I etterkant av hjemmebesøk Fysio/ergo og saksbehandler

Avklare tjenestebehov eller henvise til lavterskeltilbud i samråd med innbygger

I etterkant av hjemmebesøk Fysio/ergo og saksbehandler

Fatte vedtak om tjenester ved behov

I etterkant av hjemmebesøk Saksbehandler

Hvis det er aktuelt med tjenester: iverksette, følge opp og justere tiltak ut fra behov 

Utarbeide tiltaksplan i Gerica og sette inn evalueringstiltak med dato

Etter tildeling av tjenester Aktuell utførende (feks TA og koordinerende)

Evaluere iverksatte tiltak (gjennomføres tverrfaglig når det er aktuelt)

  • iverksatte tiltak skal vurderes og dokumenteres fortløpende 
  • frist for evaluering av tiltak skal fremkomme i tiltaksplanen
  • evaluering av tiltak gjennomføres
    • i dialog med bruker og eventuelt pårørende
    • ved å innhente informasjon fra andre samarbeidspartnere
    • ved å gjennomgå dokumentasjon (f.eks er det nye fall i perioden?)
Kontinuerlig og innen oppsatt frist Aktuell utførende (feks TA og koordinerende)

 

Kompetanse

Alle ansatte i Enhet for hjemmebaserte tjenester skal

  • kunne gjøre en akutt-vurdering ved fall hjemme hos bruker
  • sende 135-journal
  • registere lab-journal

Hjemmebesøk gjennomføres tverrfaglig. 

Hjemmel

Lov om pasient og brukerrettigheter

Lov om helsepersonell

 

Referanser

Overordnet standard for tjenester i hjemmet 

Utstyr

For å utføre vitale målinger: blodtrykksmåler, stetoskop, saturasjonsapparat, temperaturmåler

Sjekkliste for fallforebyggende hjemmebesøk

Manual for dokumentasjon av fall og fallforebygging i Gerica

Vurderings- og kartleggingsskjema for voksne