Rutine for å følge opp frakoblede utendørs trygghetsalarmer i trygghetspakke 2 og 3 v. 2.2

Denne rutinen skal ses i sammenheng med brukerveileder for VFT-applikasjonen: Velferdsteknologi (VFT)-applikasjonen - brukerveileder.

Hensikten med rutinen

Å følge med på bruk av utendørs trygghetsalarmer, og sørge for oppfølging av frakoblede trygghetsalarmer ved behov.

Hvem gjelder rutinen for

Rutinen gjelder for:

  • Medarbeidere som har ansvar for å identifisere frakoblede utendørs trygghetsalarmer (punkt 1-4).
  • Medarbeidere som har ansvar for å ta kontakt med innbyggere med frakoblede utendørs tryggehtsalarmer (punkt 5).

Aktuelle oppgaver

1. Sjekk Velferdsteknologi-Applikasjonen daglig (mandag til fredag – ekskludert røde/helligdager) for å se hvilke TP2 og TP3 enheter som er frakoblet. 

2. For alle frakoblede enheter:  
    Sjekk om innbyggeren er død («Dødsdato» felt) eller på langtidsopphold: 

  • Om ja, følg rutinen beskrevet under i punkt 3. eller 4. 
  • Om nei, sjekk «Status bruk av enhet» felt:
    • Dersom det er oppgitt forklaring for frakoblet enhet som fortsatt er gjeldende kan du gå videre til eventuelt neste frakoblede enhet på listen. 
    • Dersom det ikke er oppgitt forklaring, «Oppfølgingsdato for status bruk av enhet» er passert, eller at det nærmer seg ferietider (jul og påske), sjekk enhetshistorikk for å få oversikt over bruksmønster og gjør en individuell vurdering. 
      • ​Om det kan vente noen dager for å se om enheten tilkobles, sett oppfølgingsdato i «Oppfølgingsdato for status bruk av enhet». 
      • Skal innbyggeren kontaktes for oppfølging, sjekk tiltaksbildet i Gerica om hjemmetjenesten har ansvar for lading. Dersom det er innbyggeren eller pårørende som har ansvar for lading kan dette velges i «Status bruk av enhet». Identifiser hvem som bør kontaktes for å følge opp gjennom hjelpeteksten under, og opprett en oppgave til vedkommende. 

 ​​

Har innbygger kommunal hjemmetjeneste?

  • Nei: Ta kontakt med innbyggere selv (rutinen beskrevet i punkt 5 under).
  • Ja: Har innbygger kommunal hjemmesykepleier?
    • Ja: Send en melding i ELISE og be de om å ta kontakt med innbyggeren (rutinen beskrevet i punkt 5 under).
    • Nei: Har innbyggeren Demensteam?
      • ​Ja: Send en melding i ELISE og be dem om å ta kontakt med innbyggeren (rutinen beskrevet i punkt 5 under).
      • Nei: Har innbyggeren regelmessig kontakt med noen i kommunal hjemmetjeneste som kan følge opp? 
        • Ja: Send en melding i ELISE og be de om å ta kontakt med innbyggeren (rutinen beskrevet i punkt 5 under).
        • ​ Nei: Ta kontakt med innbyggere selv (rutinen beskrevet i punkt 5 under).

 

3. Innbygger er død: 

Sjekk Gerica - har det vært sendt OL beskjedjournal til Careium, og brev til innbyggeren, for å avslutte tjenesten og innhenting av utstyr?​​​​​​

  • Ja: I «Status bruk av enhet» felt i VFT-Applikasjonen velg «Avvikling sendt» (Enheten vil nå bli filtrert bort fra tabellen som viser TP enheter). 
  • Nei: send OL-beskjedjournal til Careium, og brev til innbyggeren for å avslutte tjenesten. I «Status bruk av enhet» felt i VFT-Applikasjonen velg «Avvikling sendt» (Enheten vil nå bli filtrert bort fra VFT-applikasjonen).

 

4. Innbygger er flyttet på langtidshjem:

 

Sjekk Gerica - har det vært sendt OL beskjedjournal til Careium, og brev til innbyggeren, for å avslutte tjenesten og innhenting av utstyr?​​​​​​

  • Ja: I «Status bruk av enhet» felt i VFT-Applikasjonen velg «Avvikling sendt» (Enheten vil nå bli filtrert bort fra tabellen som viser TP enheter). 
  • Nei: send OL-beskjedjournal til Careium, og brev til innbyggeren for å avslutte tjenesten. I «Status bruk av enhet» felt i VFT-Applikasjonen velg «Avvikling sendt» (Enheten vil nå bli filtrert bort fra VFT-applikasjonen).

 

5. Ta kontakt med innbyggeren med frakoblet enhet:

Ta kontakt med innbyggeren:

  • Om man ikke oppnår kontakt på telefon, kontakt pårørende eller foreta et hjemmebesøk. Dokumenter kontaktforsøkene i Gerica. 
  • Vurder i samråd med innbyggeren/pårørende - Er det fortsatt behov for enheten?
    • Ja: Lad enheten og trykk på knappen for å gjennomføre en enkelt test. Fungerer enheten?
    • Nei: Send OL-beskjedjournal til Careium for å avslutte tjenesten.
      • ​Ja: Er det behov for hjelp med lading?
      • Nei: Ta kontakt med Careium - mulig teknisk feil. 
        • Ja: Etabler ny rutine for lading. Avtal hvem som skal ha ansvar, og journalfør beslutningen i Gerica.
        • ​ Nei: Journalfør oppfølging av frakoblet enhet i Gerica