Samarbeid med pårørende over 18 år i helse-, omsorgs- og velferdstjenester v. 1.0

Innholdsfortegnelse

 


 

Hensikten med rutinen

  • Rutinen skal sikre at pårørendesamarbeid er en integrert del av daglig praksis i helse-, omsorgs- og velferdstjenestene
  • Rutinen skal bidra til at pårørendesamarbeidet systematiseres og gjennomføres uavhengig av pårørendes bosted

Rutinen er byomfattende og gjelder for

  • Alle medarbeidere som jobber i helse-, omsorgs- og velferdstjenester

Ansvarsfordeling

  • Virksomhetens ulike ledere har ansvar for at rutinen forankres i egen virksomhet
  • Leder for aktuell tjeneste har ansvar for at rutinen gjøres kjent, at ansatte får nødvendig opplæring og oppfølging av arbeidet
  • Ansatte i tjenestene har ansvar for å sette seg inn i rutinen og ta den i bruk
  • Ansatte har selv ansvar for å melde behov for opplæring til nærmeste leder
  • Dokumentadministrator i Helseetaten har ansvar for å holde rutinen oppdatert

Generell informasjon til pårørende

Helsetjenesten kan alltid dele generell informasjon. Slik informasjon krever ikke samtykke fra bruker, og helsepersonell bryter ikke taushetsplikten ved å gi generell informasjon. Her kan du lese mer: Gi alltid pårørende tilbud om generell informasjon.

 


 

Utførelse av rutinen

Forvaltning

Når det søkes om helse -, omsorgs - og velferdstjenester

Kartlegg og avklar hvem som er brukers nærmeste pårørende og andre pårørende som er viktige i brukers liv (også barn). Samtal med bruker om pårørendesamarbeid.
Bruker med samtykkekompetanse bestemmer selv hvilke pårørende som kan involveres og hva de kan få informasjon om. For brukere som ikke har samtykkekompetanse gjelder egne lovbestemmelser Pasient- og brukerrettighetsloven § 4-6

For mer informasjon om journalføring om og fra pårørende, se her.

NB! Hvis bruker ikke ønsker å oppgi nærmeste pårørende skal dette respekteres. 
 

Samtale med bruker

Samtalen kan gjennomføres med bruker alene eller med pårørende, og bør inneholde:

  • I første samtale med bruker snakk om hvordan tjenesten kan tilrettelegge for et godt pårørendesamarbeid basert på brukers ønsker, behov og samtykke.
  • Kartlegg pårørendes roller, omsorgsoppgaver og behov 
  • Samtal med bruker om hvordan pårørendesamarbeid foregår hos oss
  • Kartlegg om bruker har mindreårige barn/søsken (0-18 år)

 

Den utøvende tjenesten

Planlegge, kartlegge, gjennomføre og dokumentere samarbeidet med pårørende

Opprette kontakt og etablere samarbeid med pårørende

Pårørende skal ha tilbud om en fast kontaktperson i tjenesten/telefonnummer til avdelingen

Under forutsetning av samtykke inviter til en første samtale med pårørende og avklar hvordan pårørende ønsker møtet gjennomført 

Samtalen med pårørende bør inneholde

  • Avklar hvordan pårørendesamarbeidet kan tilpasses til det beste for brukeren og pårørende
  • Gjensidig utveksling av informasjon som er viktig for utøvelse av tjenesten
  • Samtal om hva som er viktig for pårørende og pårørendes behov
  • Muligheter for at pårørende kan medvirke og gi viktig informasjon om bruker
  • Avklar hva det skal samarbeides om og hvordan kontakten skal foregå mellom dere

 

Har pårørende fått informasjon om

  • Sykdommen/problematikken til bruker
  • Brukers omsorgs- og tjenestetilbud
  • Pårørendes rettigheter
  • Tilbud til pårørende i bydel og etat

Avtal tidspunkt for neste møte. 

 

Dokumentasjon

Avtaler om informasjonsutveksling og samarbeid med pårørende dokumenteres i brukers journal.

 

Når tjenesten avsluttes

Tjenesten avsluttes grunnet tilfriskning 

Informer pårørende om hvor de kan ta kontakt dersom bruker får behov for tjenester på ny.

  • Ansvar: Utøvende tjeneste

Ved overgang til andre tjenester

Snakk med pårørende om deres behov for videre informasjon og støtte i overgangsfasen.

  • Ansvar: Forvaltning og utøvende tjeneste

Sørg for at informasjon om pårørendesamarbeid er gitt til ny instans.

  • Ansvar: Utøvende tjeneste

Tjenesten avsluttes grunnet dødsfall

Gi pårørende tilbud om avslutningssamtale.

  • Ansvar: Utøvende tjeneste

Verktøy

  • Samarbeidsplan for pårørendesamarbeid (kommer - er under utarbeidelse fra Helsedirektoratet). 

 


 

Begrepsavklaring

Nærmeste pårørende: Helsetjenesten skal avklare hvem bruker vil ha som sin nærmeste pårørende. Bruker bestemmer selv hvem som er nærmeste pårørende og kan utpeke flere nærmeste pårørende dersom det er hensiktsmessig. Nærmeste pårørende har særlige rettigheter med hensyn til informasjon, samtykke, journalinnsyn og klage (Helsedirektoratet.no).

Pårørende: Pårørende er nærstående personer i livet til pasienten eller brukeren; nærmeste familie, besteforeldre, barnebarn, tanter, onkler, venner, m.fl. (Helsedirektoratet.no).

Verge: En verge ivaretar interessene til en person som enten er mindreårig, eller som har fått oppnevnt verge. Det kan oppnevnes verge for den som trenger hjelp til å ivareta sine egne interesser, enten økonomisk eller på annen måte (Statsforvalteren.no).

Bruker: Betyr her både bruker, pasient, beboer, klient

Forvaltning: Den som er ansvarlig for saksbehandling og tildeling av pleie -, og omsorgstjenester i bydel

Utøvende tjeneste: Den som utøver tjenesten. Dette kan være tjenesteansvarlig, primærkontakt, sekundærkontakt eller en kontaktperson

 

Lovverk

 

Referanser