Velferdsteknologi - Digital medisineringsstøtte - Varsler og alarmer v. 1.2

Digital medisineringsstøtte:
Varsler og alarmer med beskrivelse og tiltak


Innhold

  1. Pilly SMS
  2. Karie
  3. Medido
  4. Evondos 300
  5. Trenger du hjelp?

 


Kort om innholdet

På denne siden finner du forklaring på varsler og alarmer, og forslag til tiltak. 

Lurer du på hvordan du mottar, åpner og lukker varsler og alarmer? Gå til Løpende oppfølging, for beskrivelse av hvordan dette skal gjøres. 

 

 


 

1. Pilly SMS

Merk! Ofte krever oppfølgingen mer detaljert informasjon om lokale rutiner hos bydelen (for eksempel hvor du finner nødnøkkel til medisindispenseren). Undersøk om dere har lokale rutiner du må bruke.
 

  • Røde varsler må håndteres umiddelbart.

  • Gule varsler må håndteres innen neste medisineringstidpunkt.

  • Grønne varsler bør håndteres innen det neste døgnet

 

Halvparten av medisineringstiden har gått. Kontakt tjenestemottaker for å sikre at medisinen blir tatt.  

  • Gult varsel. Halve tiden angitt i innstillingen AFTER er gått uten at medisinen er tatt ut av Pilly. Ring opp tjenestemottaker (eventuelt andre som er beskrevet i EPJ).


Medisin ikke tatt. Kontakt tjenestemottaker.

  • Rødt varsel. Halve tiden angitt i innstillingen AFTER er gått uten at medisinen er tatt ut av Pilly. Se rutine for den enkelte tjenestemottaker.


Fire eller færre doser igjen. Etterfyll dispenseren.

  • Grønt varsel. Dersom Pilly er satt opp riktig, er det fire eller færre doser igjen i Pilly. Kontroller at påfylling er planlagt gjennomført før Pilly går tom.


Usikkert om tjenestemottaker har tatt medisin fordi det ikke er mottatt bekreftelse fra dispenseren. Kontakt tjenestemottaker.

  • Gult varsel. Det er hverken kommet bekreftelse på at medisinen er tatt eller varsel om at medisin ikke er tatt. Ring tjenestemottaker (eventuelt andre i EPJ). Kontroller at Pilly har batteri. Ved gjentagende varsling oppdater Pilly ved å holde inne 2-tallet (Tray Z). Om fortsatt gjentagende, kontakt Dignio Support.


Ligger på skrå eller opp-ned. Kontroller dispenseren.

  • Gult varsel. Sørg for at Pilly står riktig vei.
     

Lavt batterinivå. Bytt batteri.

  • Gult varsel. Pilly har et batterinivå på 30 % eller mindre. Planlegg batteriskifte i løpet av førstkommende uke.


Det er en feil på Pilly. Dette kan bety at enheten har sluttet å fungere som den skal og bør undersøkes nærmere. Ta kontakt med ansvarlig for Pilly.

  • Gult varsel. Teknisk feil. Kontakt support.

 

Brukerveiledere 

Brukerveiledere og informasjonsmateriell (se punkt 3).
 

Support

Ta kontakt med Dignio for support til Pilly, Karie og Medido:

  • Telefon for kritiske feil: 69 95 55 20  
  • E-post: support@dignio.com
  • Åpningstid 24/7/365, ved kritiske feil
  • Åpningstid for annen brukerstøtte: 8-16 alle hverdager med unntak av røde dager.

 


 

2. Karie

Merk! Ofte krever oppfølgingen mer detaljert informasjon om lokale rutiner hos bydelen (for eksempel hvor du finner nødnøkkel til medisindispenseren). Undersøk om dere har lokale rutiner du må bruke.
 

  • Røde varsler må håndteres umiddelbart.

  • Gule varsler må håndteres innen neste medisineringstidpunkt.

  • Grønne varsler bør håndteres innen det neste døgnet.

  • Varsler markert med * blir automatisk lukket.

 

2.1 Bruk av dispenser 

​Medisin ikke tatt. Kontakt tjenestemottaker.​

  • Rødt varsel. Total varslingstid er utløpt. Ring tjenestemottaker for å undersøke hvorfor medisinen ikke er tatt. Håndter avviket slik at tjenestemottaker får medisinen slik de skal.

  • * Varselet lukkes automatisk dersom medisinen blir matet ut eller fjernes manuelt (ved å ta ut kassetten).


Medisin kunne ikke utleveres fordi enheten var skrudd av. Kontroller dispenseren.

  • Gult varsel. Dersom dispenseren er i bruk, kontakt tjenestemottaker for å undersøke hvorfor dispenseren er skrudd av. Dersom dispenseren ikke er i bruk, kan den settes på pause for å unngå denne typen varsler.


Usikkert om tjenestemottaker har tatt medisinen fordi dispenseren ikke er koblet til nettverk. Kontakt tjenestemottaker.

  • Gult varsel. Siden dispenserne ikke kan kommunisere uten nettverksforbindelse, kan ikke Dignio Prevent vite om medisinen er tatt eller ikke. Kontakt tjenestemottaker for å undersøke dette. For å unngå dette varselet må dispenseren kobles til nettverket igjen (se mer detaljer under varselet : Ingen forbindelse til nettverket. Kontroller dispenseren).

 

2.2 Utmating

Feil under utmating av pose. Kontroller medisinrullen.

  • Rødt varsel. Ta ut kassetten og undersøk om noen poser har satt seg fast. Kontroller at neste dose stemmer overens med neste medisineringstidspunkt. Sett inn kassetten.

  • * Varselet lukkes automatisk dersom dispenseren mater ut en pose uten feil. 


Strekkoden viser at rullen tilhører en annen pasient. Kontroller medisinrullen. 

  • Gult varsel. Ta ut kassetten og kontroller at medisinrullen hører til riktig tjenestemottaker. Dersom den gjør det, sett inn kassetten på nytt (varselet kan oppstå  dersom strekkoden ikke ble lest riktig).


Medisinplanen finnes ikke for medisinrullen som er satt i dispenseren. Kontroller medisinrullen og medisinplanen.

  • Gult varsel. Kontroller at planen eksisterer i Prevent. Dersom den gjør det, sett inn kassetten på nytt (varselet kan oppstå dersom strekkoden ikke ble lest riktig).


Den nye rullen er ikke installert eller kunne ikke leses. Kontroller medisinrullen.

  • Gult varsel. Hvis rullen er skjøtet: Ta ut kassetten og sikre at rullen er plassert riktig, og sett inn kassetten på nytt. Hvis rullen ikke er skjøtet:  Dispenseren er tom. Sett inn ny rull.

  • Varselet lukkes automatisk når medisinplan overføres: Karie: Medisinplan og / eller innstillinger overført til dispenseren.

 

2.3 Overføring av data mellom Karie og Dignio Prevent

Dispenseren mangler medisinplan for neste rull. Oppdater medisinplanen innen neste medisineringstidspunkt.

  • Gult varsel. Sjekk at dispenseren har nettverk. Undersøk medisinplanen i Prevent. Legg til plan dersom dette mangler. Kontakt Dignio support dersom det er uklart hvorfor planen mangler.


Dosen kan ikke mates ut fordi medisinplanen ikke er overført til dispenseren. Kontroller at rullen er riktig installert og at dispenseren har nettverksforbindelse.

  • Rødt varsel. Ta ut kassetten og undersøk at rullen som står i stemmer overens med neste medisineringstidspunkt. Dersom planen fremdeles ikke blir lastet ned, undersøk om dispenseren er koblet til et nettverk.

  • * Lukkes automatisk når medisinplan overføres: Karie: Medisinplan og / eller innstillinger overført til dispenseren.


Strømtilkobling og forbindelse til Dignio Prevent

  • Rødt varsel. Teknisk feil med dispenseren. Kontakt Dignio support ved behov.


Dispenseren er skrudd av. Skru på for å fortsette utmatingen.

  • Gult varsel. Sikre at dispenseren er koblet til strøm. Skru på dispenseren.

  • Lukkes automatisk når dispenseren er skrudd på. 


Mindre enn 2 timer batteri igjen. Koble til strøm før neste utmating.

  • Gult varsel. Koble til strøm.

  • * Varselet lukkes automatisk når dispenseren er koblet til strøm.


Ingen forbindelse til nettverket. Kontroller dispenseren.

  • Gult varsel. Kontroller at dispenseren har nettverk. Vurder å flytte dispenseren til et sted med bedre dekning. Vurder om WiFi kan benyttes.

  • Varselet lukkes automatisk når dispenseren er tilkoblet et nettverk igjen.

 

2.4 Sikkerhet

Åpningsvarsel utløst. Kontroller hvorfor kassetten ble fjernet.

  • Gult varsel. Undersøk hvorfor kassetten er blitt fjernet.

  • * Varselet lukkes automatisk når kassetten settes inn igjen.

 

2.5 Testvarsler

Testvarsel

  • Grønt varsel. Testvarsel fra Prevent for å sikre at vidersending til SMS og / eller responssenterløsninger fungerer som det skal.


Hensikten med denne hendelsen er å teste at integrasjonen med VKP fungerer. Den opprettes med en manuell kommando og blir spesialhåndtert som en MedicationDispense uten noe tidspunkt i whenHandedOver.

  • Grønt varsel. Testvarsel fra Prevent for å sikre at VKP-integrasjonen fungerer som den skal.

 

2.6 Permanente endringer

Kunne ikke gjøre permanente endringer da doser ville blitt omrokkert. Dette gjelder for rull med startdato X. Oppdater permanente endringer.

  • Gult varsel. Sammenlign de permanente endringene du har satt opp med hvordan den nyeste apotekplanen du har mottatt ser ut. Du kan ikke ha et sett med permanente endringer som vil resultere i omrokkering av doser på apotekplanen.


Kunne ikke gjøre permanente endringer da doser ville blitt slått sammen. Dette gjelder for rull med startdato X. Oppdater permanente endringer.

  • Gult varsel. Sammenlign de permanente endringene du har satt opp med hvordan den nyeste apotekplanen du har mottatt ser ut. Du kan ikke ha et sett med permanente endringer som vil resultere i sammenslåing av doser på apotekplanen.


Kunne ikke gjøre permanente endringer da medisineringstidspunktet ikke eksisterer eller har endret seg. Dette gjelder for rull med startdato X. Oppdater permanente endringer.

  • Gult varsel. Sammenlign de permanente endringene du har satt opp med hvordan den nyeste apotekplanen du har mottatt ser ut. Du kan ikke ha et sett med permanente endringer som inneholder orginale medisineringstidpunkt som apoteket ikke sender.


Apoteket har endret eller lagt til et medisineringstidspunkt i rullen med startdato X. Kontroller medisinplan og permanente endringer.

  • Grønt varsel. Dette er bare en advarsel om at apoteket har endret medisineringstidspunktene sine. Du kan vurdere å sjekke planen for å se endringene og sjekke at de permanente endringene fortsatt gir mening.


Apoteket har endret antall poser for et medisineringstidspunkt i rullen med startdato X. Kontroller medisinplan og permanente endringer.

  • Grønt varsel. Dette er bare en advarsel om at apoteket har endret antall poser for en dose. Du kan vurdere å sjekke planen for å se endringene og sjekke at de permanente endringene fortsatt gir mening.


Kunne ikke gjøre permanente endringer på grunn av en teknisk feil. Kontakt Dignio support ved behov.

  • Gult varsel. Prøv igjen. Hvis problemet vedvarer, gjør eventuelt midlertidige endringer i medisinplanen. Ta kontakt med Dignio support ved behov.

 

Brukerveiledere 

Brukerveiledere og informasjonsmateriell (se punkt 3). 

Support

Ta kontakt med Dignio for support til Pilly, Karie og Medido:

  • Telefon for kritiske feil: 69 95 55 20  
  • E-post: support@dignio.com
  • Åpningstid 24/7/365, ved kritiske feil
  • Åpningstid for annen brukerstøtte: 8-16 alle hverdager med unntak av røde dager.

 


 

3. Medido 

 

Merk! Ofte krever oppfølgingen mer detaljert informasjon om lokale rutiner hos bydelen (for eksempel hvor du finner nødnøkkel til medisindispenseren). Undersøk om dere har lokale rutiner du må bruke.

 

Husk å ta med Medido-nøkkel når du skal hjem til bruker!

 

  • Røde varsler må håndteres umiddelbart.

  • Gule varsler må håndteres innen neste medisineringstidpunkt.

  • Grønne varsler bør håndteres innen det neste døgnet.

  • Varsler markert med * blir automatisk lukket.

 

3.1 Bruk av dispenser

 

Medisin ikke tatt. Kontakt tjenestemottaker.

  • Rødt varsel. Total varslingstid er utløpt og medisin er ikke tatt. Avvik. 


Usikkert om pasienten har tatt medisinen fordi dispenseren ikke er koblet til nettverk. Kontakt tjenestemottaker.

  • Gult varsel. Dispenseren har ikke meldt fra om medisinen er tatt eller ikke. Avvik


Meldingen ble ikke bekreftet av tjenestemottaker.

  • Gult varsel. Total varslingstid er utløpt og tjenestemottaker har ikke bekreftet melding på skjermen. Hvis dette varselet ikke håndteres, vil ikke tjenestemottaker bli gjort oppmerksom på denne informasjonen. Avvik.

 

3.2 Utmating

 

Feil under utmating av pose. Mat inn medisinrull på nytt. 

  • Rødt varsel. Medisinrullen sitter fast / dispenseren ikke klarer å finne ut hvor den skal kutte posen. Avvik.


Strekkoden viser at det er feil pose, feil tjenestemottaker eller feil tid. Kontroller medisinrullen.

  • ​Gult varsel. Strekkoden på posen stemmer ikke overens med strekkoden i planen. Feil medisinrull i dispenseren / posene ligger i feil rekkefølge. Avvik.


Medisinpose kan ha blitt hengende igjen i rullen. Kontroller at tjenestemottaker har fått medisinen.

  • Gult varsel. Dispenseren forsøker å kutte posen fra rullen to ganger og kniven blir stoppet fra å gå helt over posens bredde begge gangene. Avvik.


En pose kan ha satt seg fast, og medisin vil ikke kunne mates ut. Kontroller dispenseren.

  • Gult varsel. Åpne dispenseren, og sett inn rull på nytt.

 

3.3 Etterfylling

 

Installering av medisinrull feilet.

  • Grønt varsel. Medisinrullen er ikke installert korrekt / rullen mangler helt. Dispenseren sender dette varslet fem minutter etter at lokket på dispenseren er lukket. Obs! Dette varslet blir også sendt ved uautorisert tilgang og fjerning av medisinrull. Hvis ikke dette varslet blir håndtert, vil det oppstå avvik ved neste medisinering, og varsel "Ingen rull i dispenseren. Etterfyll dispenser", vil utløses.

  • *Varslet lukkes automatisk. Merk! Dette gjelder varsler på Medido hvor medisinrullen ikke ble riktig installert. Når medisinrullen blir matet inn riktig, vil varslene lukkes automatisk.


Siste pose utlevert. Etterfyll dispenseren.

  • Gult varsel. Dispenseren har levert ut siste pose på medisinrullen. Hvis dette varslet ikke blir håndtert, vil tjenestemottaker få tidsavvik i neste medisinering. Ved neste medisinering vil varsel nr. 10 utløses. 


Ingen rull i dispenseren. Etterfyll dispenser.

  • Gult varsel. Tjenestemottaker trykker på OK-knappen for utlevering av medisin, og dispenseren er tom for poser. Avvik.


Dispenseren gikk tom for rull underveis i medisinplanen. Etterfyll dispenseren.

  • Gult varsel. Tjenestemottaker trykker på OK-knappen for utlevering av medisin, og dispenseren er tom for poser. Avvik.

 

3.4 Overføring av data mellom Medido og Dignio Prevent

 

Medido er snart tom for medisinplan. Oppdater medisinplanen.

  • Grønt varsel. Medido henter ukentlig eller oftere ned medisinplan fra Dignio Prevent for de neste sju dagene. Hvis det mangler medisinplan for noen av de neste sju dagene, vil systemet sende dette varslet. Årsakene til denne feilen er av teknisk art. Hvis dette varslet ikke blir håndtert, vil det utløse varsel "Medido mangler medisinplan. Oppdater medisinplanen". 

  • * Varslet lukkes automatisk. Merk! Gjelder varsel på Medido hvor tjenestemottaker mangler medisinplan. Når en medisinplan blir lagt til tjenestemottaker, vil varselet lukkes automatisk.


Medido mangler medisinplan. Oppdater medisinplanen.

  • Gult varsel. Grønt varsel "Medido er snart tom for medisinplan. Oppdater medisinplanen", er ikke blitt håndtert. Dispenseren har ingen medisinplan og vil ikke levere ut flere poser. Avvik.

 

3.5 Overføring av medisinplan fra apotek til Dignio Prevent

 

Medisinplanen fra apoteket er ulik planen for forrige rull. Kontroller medisinplanen. Medisinplanen for neste rull er endret.

  • Grønt varsel. Dette varselet blir sendt hvis en medisinplan som blir importert fra apoteket er endret sammenlignet med planen for nåværende rull. Sendes også hvis apoteket pakker om deler av neste rull. Avvik.

 

3.6 Strømtilkobling og forbindelse til Dignio Prevent 

 

Strømkabelen ble koblet fra. Kontroller dispenseren innen 24 timer.

  • Grønt varsel. Strømkabelen ble koblet fra og har ikke blitt koblet inn igjen siste 10 min. Hvis dette varselet ikke blir håndtert, vil årsak vedvare – etterfulgt av varsel 17 om 25 timer.


Ingen forbindelse til nettverket. Kontroller dispenseren.

  • Gult varsel. Dispenseren har ikke vært i kontakt med Dignio Prevent den siste timen – enten fordi dispenseren er avslått eller utenfor dekning. Avvik. Hvis dette varselet ikke blir håndtert, vil årsak vedvare – etterfulgt av varsel 17 om 1 time. 

  • *Varslet lukkes automatisk. Merk! Dette gjelder varsler på Medido som ikke har forbindelse. Når forbindelsen opprettes igjen, vil varslene lukkes automatisk.


Ingen forbindelse til nettverket. Dette er siste varsel. Kontroller dispenseren.

  • Rødt varsel. Situasjonen fra varsel 16 har vedvart i 2 timer, eller dispenseren har vært uten strømtilkobling i 25 timer.

  • *Varslet lukkes automatisk. Merk! Dette gjelder varsler på Medido som ikke har forbindelse. Når forbindelsen opprettes igjen, vil varslene lukkes automatisk.

 

Brukerveiledere 

Brukerveiledere og informasjonsmateriell (se punkt 3). 

Support

Ta kontakt med Dignio for support til Pilly, Karie og Medido:

  • Telefon for kritiske feil: 69 95 55 20  
  • E-post: support@dignio.com
  • Åpningstid 24/7/365, ved kritiske feil
  • Åpningstid for annen brukerstøtte: 8-16 alle hverdager med unntak av røde dager.

 


 

4. Evondos 300

 

Merk! Ofte krever oppfølgingen mer detaljert informasjon om lokale rutiner hos bydelen (for eksempel hvor du finner nødnøkkel til medisindispenseren). Undersøk om dere har lokale rutiner du må bruke. 

 

Evondos skiller på hendelser med to begreper:

  • Røde alarmer må håndteres umiddelbart og stopper videre medisinering.
  • Gule varsler er viktig informasjon som må vurderes umiddelbart og respons må avklares, men varslet hindrer ikke neste medisinering. 
     

 

Siste medisin ikke tatt 

  • Medisinen er ikke tatt innen det tilgjengelige tidsrommet og har blitt låst ned i skuff for ikke tatt medisin.

  • Vurder om medisinposen må låses ut fra skuff for ikke tatt medisin og gis til tjenestemottaker. Dispenseren fungerer for øvrig som normalt. Alarmen forsvinner fra systemet i forbindelse med neste medisinering.

Hvordan forebygge ”Siste medisin ikke tatt”:
Skjer dette ofte hos samme tjenestemottaker? Finn ut hvorfor og sett inn korrigerende tiltak:
Er volumet tilpasset plassering og tjenestemottakerens hørsel? Er tjenestemottaker ofte utenfor hørevidde til dispenser? Husk at det er mulig å aktivere automatisk påminnelse til telefon, oppringning eller sms, til tjenestemottakere som kan nyttiggjøre seg av dette. Er medisintidene på rullen godt nok tilpasset tjenestemottakers døgnrytme og ev. faste aktiviteter? God kartlegging i forkant er viktig, men husk å følge opp underveis - mange blir mer aktive når de ikke trenger å vente på hjemmetjenesten.

 

De 2 siste eller flere medisiner er ikke tatt

  • Tjenestemottaker har ikke tatt de siste to eller flere medisindosene.

  • Forsøk å finne årsaken til at medisiner ikke er tatt. Vurder om medisinposer må låses ut fra skuff for ikke tatt medisiner og gis til tjenestemottaker, eller er det behov for å midlertidig stanse medisinutdeling og alarmer? Velg i tilfelle «Stans medisinutdeling» på dispenseren eller i Fjernpleiesystemet. Dispenseren fungerer som normalt.

Hvordan forebygge ”De siste 2 eller flere medisiner ikke tatt”:
Sørg for at ansatte kjenner prosedyre for midlertidig stans av dispenser ved for eksempel innleggelser.
Skjer dette ofte hos samme tjenestemottaker? Finn ut hvorfor og sett inn korrigerende tiltak:
Er volumet tilpasset plassering og tjenestemottakerens hørsel? Er tjenestemottaker ofte utenfor hørevidde til dispenser? Husk at det er mulig å aktivere automatisk påminnelse til telefon, oppringning eller sms, til tjenestemottakere som kan nyttiggjøre seg av dette. Er medisintidene på rullen godt nok tilpasset tjenestemottakers døgnrytme og ev. faste aktiviteter? God kartlegging i forkant er viktig, men husk å følge opp underveis - mange blir mer aktive når de ikke trenger å vente på hjemmetjenesten. 

 

Dispenseren er tom for medisin 

  • Dispenseren er enten tom eller medisinrull er ikke tilgjengelig.

  • Etterfyll dispenseren. Er dispenseren tom fordi en tjenestemottaker har fått med seg rullen på tur, velg «Stans medisinutdeling» for å stoppe varslinger.


Medisinrullen sitter fast

  • En situasjon har ført til at medisindispenseren ikke klarer å gi ut medisin som normalt.

  • Medisiner gis ikke ut. Kontakt Evondos support for videre instruksjon. Kontroller at tjenestemottaker har fått alle medisinene sine.


Intern feil fører til at medisin ikke kan gis ut

  • En situasjon har oppstått som forhindrer utdeling av medisiner fra dispenseren.

  • Før du rykker ut: Kontakt Evondos support for videre instruksjon. Noen internfeil kan løses med hjelp fra support, mens andre krever at dispenseren byttes ut med en reservedispenser.


Noen uten tillatelse har forsøkt å åpne dispenseren

  • Noen har forsøkt å åpne, eller har åpnet, medisindispenseren uten at den er låst opp. Kan være innbrudd i dispenseren.

  • Logg deg inn på dispenseren og følg instrukser på skjermen: Kontroller medisinrullene og utfør etterfylling av medisinruller om igjen.

 

Dispenseren er ikke koblet til strømnettet, alarm er sendt

  • Medisindispenseren har ikke fått strøm de siste 60 minuttene.

  • Finn årsak og utfør nødvendige tiltak så fort som mulig. OBS: Batteriet må ikke gå tomt. Dispenseren fungerer på batteri i opptil et døgn ved normal bruk.


Ingen forbindelse til dispenseren

  • Dispenseren har ikke forbindelse med Fjernpleiesystemet. Kan skyldes manglende mobildekning, eller at dispenseren har blitt skrudd av på feil måte.

  • Dersom manglende mobildekning er årsak, vil dispenseren dele ut medisinene som normalt, men får ikke sendt oppdateringer og alarmer til systemet. Finn årsaken til manglende forbindelse. Eventuelt kontakt Evondos support for hjelp.

 

Skuff for ikke tatt medisin er full 

  • Det er 6 medisinposer i skuffen for ikke tatt medisin. Det er ikke plass til flere. 

  • Logg deg inn og tøm skuff for utelatte medisiner. NB: Dispenseren kan ikke dele ut medisiner dersom skuffen er full.

 

Medisinkammer åpent

  • Dispenserens lokk og/eller skuff er åpent.

  • Sjekk at skuffen er ordentlig lukket og sett på lokket korrekt slik at dispenseren låses.

 

Skuff for ikke tatt medisin er åpen

  • Skuffen for ikke tatt medisin er åpen (ikke låst). 

  • Dersom dispenseren er låst, må du logge deg inn og velge Meny->Medisinering->Endre medisinering manuelt, slik at den er ulåst, før du får dyttet skuffen helt inn. Sjekk ruller og logg ut.

 

Poseinformasjon kan ikke leses, medisin må administreres manuelt

  • Posens kvalitet eller plassering gjør at roboten ikke klarer å avlese informasjonen på posen, eller hvor den skal kuttes, med tilstrekkelig sikkerhet. 

  • Dra til bruker og logg deg på, velg «Medisinering» - «Endre medisinering manuelt» (knapp med skiftenøkkel) for å rette ut poser og montere på nytt. Det er viktig å sjekke at du har funnet alle posen(e) før du monterer rullen på nytt. Høyst sannsynlig finner du den under den grå serviceluken i medisinkammeret.

 

Brukerveiledere 

Brukerveiledere og informasjonsmateriell (se punkt 3).

Support

Ta kontakt med Evondos for support til Evondos E300

  • Telefon 90 84 07 03
  • E-post: support@evondos.no
  • Åpningstid 24/7/365

 


 

5. Trenger du hjelp?

 


Har du spørsmål om varsler, alarmer eller utstyret?

Ta kontakt med brukersupport hos den leverandøren som har levert dispenseren tjenestemottakeren har.


Dignio (support for Pilly, Karie og Medido)

  • Telefon for kritiske feil: 69 95 55 20  
  • E-post: support@dignio.com
  • Åpningstid 24/7/365, ved kritiske feil
  • Åpningstid for annen brukerstøtte: 8-16 alle hverdager med unntak av røde dager.

Evondos (support for Evondos E300)

  • Telefon 90 84 07 03
  • E-post: support@evondos.no
  • Åpningstid 24/7/365