ELISE/Gerica - Dokumentasjon av fall, fallrisikovurdering og fallforebyggende hjemmebesøk v. 1.1

Innholdsfortegnelse

1.0 Innledning
2.0 Årlig fallrisikovurdering
3.0 Mottak av informasjon om fall
3.1 Dokumentere fallmeldinger fra skadelegevakten
3.2 Dokumentere fallmeldinger fra trygghetsalarmen
4.0 Dokumentere fall og meldinger om fall og fallforebyggende hjemmebesøk
5.0 Videre samarbeid
6.0 Uttak av statistikk
7.0 Her kan du lese mer

 

1.0 Innledning

Denne rutinen beskriver hvordan fall, fallrisiko og fallforebyggende hjemmebesøk skal dokumenteres i ELISE og Gerica. Rutinen gjelder for tjenestesteder som benytter både ELISE og Gerica. Dersom ditt tjenestestedet kun bruker Gerica, skal denne følges: Gerica - Dokumentasjon av fall, fallrisikovurdering og fallforebyggende hjemmebesøk

 

2.0 Årlig fallrisikovurdering

Ved oppstart av kommunale helse- og omsorgstjenester i hjemmet, og deretter minst én gang i året bør alle innbyggere over 65 år spørres om fall for å identifisere fallrisiko. 

  1. Opprett tiltak "x.15.3.17 Fallrisikovurdering" i tiltaksplan i Gerica.
  2. Legg inn tidsplan på tiltaket med gjennomføring minimum én gang i året. Det må gjøres individuell vurdering på hvor ofte vurderingen skal gjennomføres. I tillegg skal det gjøres ny fallrisikovurdering og vurdering av hyppighet ved endring av helsetilstand eller ved fall.
  3. Utfør fallrisikovurdering i samarbeid med innbygger i ELISE.
  4. Risiko for fall:
    1. Opprett tiltaket "x.13.2.8 Fallforebygging" i Gerica. Utfør fallforebyggende hjemmebesøk i ELISE senest syv dager etter fallrisikovurdering. Når fallrisikovurderingen og det fallforebyggende hjemmebesøket er fullført i ELISE, blir dette automatisk overført til kartleggingsjournal (170) i Gerica.
    2. Hvis det av ulike årsaker ikke skal gjennomføres fallforebyggende hjemmebesøk, til tross for at innbygger er i risko for fall, skal medarbeider dokumentere dette i et obligatorisk tekstfelt som blir synlig i fallrisikovurderingen. Prosessen blir da avsluttet, og fallrisikovurderingen inkludert begrunnelse vil automatisk blir overført til kartleggingsjournal (170) i Gerica.
  5. Ikke risiko for fall:
    1. Prosessen kan avsluttes og fallrisikovurderingen vil automatisk overføres til kartleggingsjournal (170) i Gerica.
    2. Ved ønske om å gjennomføre fallforebyggende hjemmebesøk etter fallrisikovurdering hvor innbygger ikke er i risiko, er dette mulig.
  6. Etter at fallrisikovurdering og fallforebyggende hjemmebesøk er utført, opprettes det automatisk en oppgave med foreslåtte oppfølgingstiltak. Denne legges i køen til samme arbeidsteam som ble valgt under opprettelse av fallrisikovurderingen. Dette er mulig å endre hvis det er et annet team som skal gjennomføre oppfølgingen. Oppgaven settes automatisk til oppgavetype "tverrfaglig", og skal tas opp på tverrfaglig møte senest etter 30 dager. Når oppgaven er tatt opp og fulgt opp, kan den fullføres på vanlig måte.
  7. Gå gjennom og oppdater bruker sin IPLOS - funksjonsnivå (ADL) 
  8. Igangsett nødvendige tiltak og oppdater tiltaksplan i Gerica ved behov. Legg inn tiltak "x.15.10 Evaluering" med tidsplan innen 90 dager. 
  9. Evaluer tiltakene tverrfaglig i løpet av 90 dager og dokumenter i tverrfaglig samarbeidsjournal (106) i Gerica.
  10. Gjenta prosessen minimum årlig.

 

 

 3.0 Mottak av informasjon om fall

Bydelene mottar informasjon om fall fra skadelegevakten, fra trygghetsalarmen, kommunal akutt døgnenhet (KAD), fastlege, sykehus, fra bruker selv, pårørende eller ansatte som har observert fall.

  • Registrer fallene i ELISE slik at all statistikk om fall samles i ett system.
  • Velg rett sted/person på spørsmålet "Hvor fikk du vite om fallet?" ved registrering av fall.

Under beskrives det hvordan fallmeldingene mottas i Gerica, og hvordan de skal registreres i ELISE. Også i disse tilfellene er det mulig å velge et annet arbeidsteam som skal tilby fallforebyggende hjemmebesøk en det arbeidsteamet hvor fallet ble registrert.

 

3.1 Dokumentere fallmeldinger fra skadelegevakten

Fallmeldingene fra skadelegevakten kommer som elektronisk epikrisemelding fra Oslo universitetssykehus HF-Skadelegevakten. Hovedmottaker er pasientens fastlege. Pleie- omsorg- og rehabiliteringstjenesten er satt på kopi når pasienten har samtykket til at det blir sendt melding til bydelen med tanke på tilbud om fallforebyggende hjemmebesøk. Bydel skal alltid kontakte bruker for å tilby fallforebyggende hjemmebesøk dersom det kommer fallmelding fra skadelegevakten. For å fange opp meldingene fra skadelegevakten skal bydelen daglig kjøre seleksjonen med ID 28240 OK_eLink – Epikrise – ikke KTO/LTO som ligger i brukerbildet.

 

3.2 Dokumentere fallmeldinger fra trygghetsalarmen

Trygghetsalarmtjenesten skal dokumentere i Trygghetsalarmjournal 9 når de har vært hos innbygger. Se kapittel 4 i Trygghetsalarmmanual. Saksbehandler i bydel skal lese trygghetsalarmjournalene daglig, og sørge for videre oppfølging av innbyggerne. Dersom utrykningen gjelder fall skal bydel registrere fallet på vanlig måte i ELISE (se punkt 4), og aktuell tjeneste i bydel skal tilby fallforebyggende hjemmebesøk til innbygger (se punkt 2).

 

4.0 Dokumentere fall, meldinger om fall og fallforebyggende hjemmebesøk

Den/de i bydelen som har ansvar for å lese innkommende meldinger fra skadelegevakten og trygghetsalarmjournalene, skal registrere fallet i ELISE og videreformidle saken til den/de som skal utføre fallforebyggende hjemmebesøk. Videreformidling gjøres etter lokale rutiner slik at riktig team eller tjeneste gjennomfører videre oppfølging. 

Registrering av fallet gjøres ved fallregistering i ELISE. Etter et registrert fall skal det i henhold til rutine utføres fallrisikovurdering og fallforebyggende hjemmebesøk. Før fallregistreringen kan fullføres, skal medarbeider svare på om det fallforebyggende hjemmebesøket skal gjennomføres nå eller senere. Prosessen for å registrere fall er beskrevet nedenfor med punkter og illustrasjon. 

  1. Opprett aktiviteten fallregistrering i ELISE
  2. Fyll ut skjema
  3. Når skal fallforebyggende hjemmebesøk gjennomføres?
    1. Hvis det skal gjennomføres nå, fullfører den ansatte fallregistreringen og oppretter fallrisikovurdering på vanlig måte.
    2. Hvis det fallforebyggende hjemmebesøketskal gjennomføres senere, fullfører den ansatte fallregistreringen, og fallrisiko + fallforebyggende hjemmebesøk vil automatisk bli lagt som aktivitetet i teamets kø.
    3. I spesielle tilfeller, f. eks. hvis det nylig er gjennomført fallrisikovurdering + fallforebyggende hjemmebesøk,er det også mulig å velge alternativet "ikke aktuelt å utføre", og medarbeider må begrunne årsaken i eget tekstfelt som blir synlig i fallregistreringen
    4. Etter at fallrisikovurdering og fallforebyggende hjemmebesøk er utført, opprettes det automatisk en oppgave med foreslåtte oppfølgingstiltak. Denne legges i køen til samme arbeidsteam som ble valgt under opprettelse av fallrisikovurderingen. Dette er mulig å endre hvis det er et annet team som skal gjennomføre oppfølgingen. Oppgaven settes automatisk til oppgavetype "tverrfaglig", og skal tas opp på tverrfaglig møte senest 7 dager etter hjemmebesøket. Når oppgaven er tatt opp og fulgt opp, kan den fullføres på vanlig måte.
    5. Gå gjennom og oppdater bruker sin IPLOS - funksjonsnivå (ADL) 
    6. Igangsett nødvendige tiltak og oppdater tiltaksplan i Gerica ved behov. Legg inn tiltak "x.15.10 Evaluering" med tidsplan innen 90 dager. 
    7. Evaluer tiltakene tverrfaglig i løpet av 90 dager og dokumenter i tverrfaglig samarbeidsjournal (106) i Gerica.

 

 

5.0 Videre samarbeid

Kartlegginger og registreringer som er nevnt i denne prosessen overføres automatisk til kartleggingsjournal (170) i Gerica når aktiviteten blir fullført i ELISE, med unntak av den automatiske oppgaven. Det skal opprettes en tverrfaglig samarbeidsjournal (106) i etterkant av tverrfaglig møte hvor planen for oppfølging etter fallforebyggende hjemmebesøk dokumenteres. Innholdet av journalen bør kopieres og sendes til fastlegen i PLO-melding, hvis innbygger har samtykket til dette. Ved behov for å informere andre tjenester som benytter ELISE, gjøres dette ved å benytte henvendelse eller oppgave i ELISE.

 

6.0 Uttak av statistikk

  • Statistikk for fallregistrering, fallrisikovurderinger og fallforebyggende hjemmebesøk samles og presenteres i dashbord i ELISE
  • Tjenestene kan i tillegg filtrere og sortere på de ulike indikasjonene på hvorfor bruker er i fare for å falle, eller har falt i ulike visninger under fagområdet
  • Eksempler på sorteringer kan være: hvilke sted innbyggerne faller eller hvor informasjon om fallet kommer fra

 

7.0 Her kan du lese mer

Se overordnet rutine for fall, fallrisikovurdering og fallforebyggende hjemmebesøk for tjenester i hjemmet her: Fallforebygging og oppfølging av fall og fallrisiko - Hovedmeny

For utvidet kurs i tiltaksplan ta kurset på KS læring.

Se video for fallregistrering her: ELISE - Fallregistrering

Se video for fallrisikovurdering og fallforebyggende hjemmebesøk her: ELISE - Fallrisikovurdering og fallforebyggende hjemmebesøk