1. Signaturliste
For hver avdeling i institusjonen skal det være signaturliste for ansatte som deltar i legemiddelhåndteringen (se vedlegg "Signaturliste"). Den ansatte skal ikke ha legemiddelhåndteringsoppgaver før det er signert på signaturlisten.
Signaturlisten skal inneholde:
Når kort-signaturbrukes for å dokumentere utførte oppgaver i legemiddelhåndtering skal det alltid brukes de samme tre bokstavene som er ført i signaturlisten
Avdelingssykepleier har ansvar for at signaturlisten for egen avdeling er oppdatert. Signaturlisten skal stå i legemiddelpermen. Ved oppdatering skal gammel signaturliste arkiveres i 3 år.
2. "Legemiddelperm"
Ved hver avdeling eller samlet for institusjonen skal det være en legemiddelperm hvor minimum følgende skjema og lister oppbevares:
3. "Medisinperm"
Hver avdeling eller hvert team/gruppe skal ha en medisinperm som inneholder følgende aktive dokumenter vedrørende legemiddelbehandlingen til alle pasienter/beboere i avdelingen/teamet/gruppen:
Medisinpermen oppbevares innelåst i medisintrallen og skal være utilgjengelig for uvedkommende
Utskrevne dokumenter i medisinpermen med unntak av Doseringslisten og "Rotasjonskjema" for rullering av insulininjeksjoner, skal etter bruk scannes inn i Gerica fordi dokumentene er endel av pasient/beboers journal.
4. Dokuementasjonssystem for legemidler i gruppe A og B
Dette vil beskrives i prosedyre Oppbevaring og kontroll av legemidler i reseptgruppe A og B (Ikke tilgjengelig)
Forskrift om legemiddelhåndtering i virksomheter som yter helsehjelp