Aktivitet/beskrivelse
Til: |
RUNDSKRIV |
Hensikten med dette rundskrivet er ut fra helselovgivningen å gi anbefalinger vedrørende helsetjenestens behandling av avdøde pasienters legemidler.
Når det gjelder håndtering av avdøde pasienters legemidler må det skilles mellom legemidler som forvaltes/oppbevares av helsetjenesten og legemidler som oppbevares i private hjem.
Legemiddellovens hovedformål er å verne om befolkningens helse ved blant annet å hindre at legemidler brukes feil, misbrukes eller på annen måte kan gjøre helseskade. På bakgrunn av dette skal et reseptpliktig legemiddel bare rekvireres av en lege til en bestemt person eller til bruk i egen praksis eller institusjon, jf. forskrift av 11. november 1993 om rekvirering og utlevering av legemidler fra apotek. Dette innebærer at legemidlet ikke skal brukes av andre enn den person det er forskrevet til. For legemidler i utleveringsgruppe A og B er dette presisert spesielt i legemiddelloven § 24 som sier: "...Slike midler må ikke anvendes til annet formål enn de er utlevert til, og må ikke uten lovlig hjemmel overdras til eller erverves av andre enn den som resepten eller rekvisisjonen er utstedt til. Resept eller rekvisisjon må ikke overdras til eller erverves av andre enn den de er utstedt til."
På bakgrunn av ovennevnte kan pårørende/arvinger etter Helsetilsynets vurdering ikke kreve utlevert reseptpliktige legemidler etter en avdød pasient. I slike tilfeller må legemiddellovens regler anses som spesialbestemmelser som går foran mer generelle regler om arverett og eiendomsrett som ellers ville ledet til at eiendomsretten til legemidlene ville blitt overdratt til arvingene. Helsetjenesten må således kunne nekte å utlevere reseptpliktige legemidler de oppbevarer/forvalter på vegne av pasienten. Legemidlene er strengt tatt heller ikke helsetjenestens eiendom, men i slike tilfeller vil det for alle parter være mest hensiktsmessig, med tanke på legemiddellovens formål om å hindre misbruk eller annen helseskade, at helsetjenesten tar hånd om legemidlene og leverer disse til destruksjon.
Helsetilsynet er derfor av den oppfatning at avdøde pasienters reseptpliktige legemidler som oppbevares/forvaltes av helsetjenesten ikke skal utleveres til pårørende/ arvinger. Legemidlene bør i stedet leveres til destruksjon.
Når det gjelder reseptfrie legemidler må disse i utgangspunktet anses som pasientens eiendom og må derfor kunne utleveres til pårørende/arvinger. Reseptfrie legemidler som ikke utleveres bør leveres til destruksjon.
Helsetilsynet anbefaler at det utarbeides rutiner for håndtering av alle typer legemidler fra avdøde pasienter.
Hjemmesykepleier og annet helsepersonell innenfor de hjemmebaserte tjenester har i utgangspunktet ingen myndighet til å disponere over en pasients eiendeler verken når pasienten lever eller etter dennes død. Videre foreligger det ikke noe klientforhold mellom de hjemmebaserte tjenester og pasientens pårørende/arvinger. Det vil med andre ord si at i det øyeblikk pasienten dør, har f.eks. hjemmesykepleier ikke lenger noen formell "stilling" i det aktuelle hjem.
Hjemmesykepleier og annet helsepersonell innenfor de hjemmebaserte tjenester har derfor ingen myndighet til å rydde vekk legemidler i private hjem når en pasient dør. Dersom det passer kan imidlertid hjemmesykepleier eller annet helsepersonell gi råd om at avdødes legemidler bør leveres inn på apotek for destruksjon. Det er heller ingenting i veien for at f.eks. hjemmesykepleier kan tilby hjelp til å rydde vekk legemidler dersom de pårørende ber om dette.
Dersom det er grunn til å tro at avdødes legemidler vil bli alvorlig misbrukt av pårørende/arvinger, bør det tas kontakt med politiet som kan vurdere behov og eventuelt hjemmel for beslag.
Helsetilsynet vil for øvrig understreke at de mengdene legemidler som skal oppbevares hjemme hos pasienter bør tilpasses slik at mengden returmedisin reduseres.
Marit Andrew e.f.
avdelingsdirektør
Kristin Middelthon
rådgiver
Kopi:
Sosial- og helsedepartementet
Fylkeslegene
Norges Apotekerforening
Norges Farmaceutiske forening
Den norske lægeforening
Bakgrunnsdokumenter: