1.0 Formål
Anbefaling for forsvarlig renhold på legekontorer i Oslo.
2.0 Omfang
Gjelder for alle legekontorer i Oslo som mottar pasienter
3.0 Ansvar
• Virksomhetens ledelse har ansvar for at det utarbeides en renholdsplan som beskriver renholdsmetoder og frekvens basert på en risikovurdering. Virksomhetens ledelse har ansvar for opplæring av personalet og at renhold utføres i tråd med planen samt har ansvar for å sikre god avvikshåndtering.
• Helseetaten er ansvarlig for å utarbeide og vedlikeholde anbefalingen.
• Bydelene kan føre tilsyn på renhold etter forskrift om miljørettet helsevern.
4.0 Aktivitet
4.1 Generell standard på legekontor
• Det skal være vask med rennende varmt og kaldt vann i alle rom hvor man kan komme i kontakt med kroppsvæsker (f.eks. urin, spytt, blod, avføring, sårvæske, oppkast) f.eks. behandlingsrom/legekontor/lab.
• Alle behandlingsrom og legekontorer skal ha beholder for vanlig avfall, risikoavfallsboks og beholder for smittefarlig avfall. Smittefarlig avfall bør deponeres i avfallsbøtte med fungerende fotpedal. Det anbefales berøringsfrie såpe- og spritdispensere og berøringsfrie kraner.
• Papirtrekk skal benyttes på undersøkelsesbenk og GU-benk.
• Kontaminering med antatt smittefarlig materiale skal alltid fjernes/rengjøres umiddelbart.
• Det anbefales bruk av engangskluter/mopper. Gjenbrukskluter vaskes og bøtte eller annet rengjøringsutstyr skylles godt etter bruk.
• Overflater skal være lett vaskbare.
• Det anbefales ikke leker i venterommet, men dersom man har leker skal disse vaskes daglig.
4.2 Risikovurdering - frekvens av renhold
Størrelsen på legevirksomheten er avgjørende for frekvens.
• Toaletter, utslagsvask, behandlingsrom/legekontor som er i bruk, laboratorium vaskes hver dag uansett størrelse på legepraksisen
• Venterom, korridorer, ekspedisjon, lagerrom, pauserom vaskes etter følgende anbefaling:
Virksomheter med 1 til 4 leger bør vaskes minst tre ganger i uken.
Virksomheter med 5 eller flere leger bør vaskes daglig.
Dersom risikovurderingen viser økt smittefare, bør renholdfrekvensen økes.
4.3 Smittefarlig avfall (def):
Avfall som kan være smittefarlig:
1. Avfall som er direkte forurenset med sekret, puss o.l. fra pasienter med alvorlige infeksjoner (for eksempel brukte bandasjer, drensmateriell, hansker, munnbind, bleier og liknende).
2. Stikkende/skjærende avfall, for eksempel brukte kanyler, brukte skalpellblader, brukte sakser og pinsetter, reagensrør med blod, puss eller vevsrester.
3. Vevsbiter, organer, blod og blodprodukter (inkludert serum, plasma og andre komponenter fra blod), samt blodige bandasjer.
5.0 Hjemmel:
1. Forskrift om fastlegeordning i kommunene § 16
2. Helse- og omsorgstjenestelovens § 4-2
3. Helsepersonelloven § 4
4. Forskrift om miljørettet helsevern § 10
5. Arbeidsmiljøloven § 4-5
6. Forskrift om smittefarlig avfall fra helsetjeneste og dyrehelsetjeneste mv. § 3 Merknad
6.0 Referanser:
2. https://infeksjonskontroll.no/forebygging/5737
7.0 Tabell med anbefalinger for renhold på legekontorer
Rom |
Renholdsoppgaver |
Hver dag |
Tre ganger i uken |
Ukentlig |
Månedlig |
Hver 3. måned |
Årlig |
Hvert 2. år |
Venterom
|
• Rengjør berøringspunkter på stoler, bord, dørhåndtak, område rundt dørhåndtak og dørkarm ved dørhåndtak, lysbryter • Tømme søppel og rengjøre avfallsbeholderne • Gulv rengjøres |
X
praksis med >5 fastleger |
X
praksis med 1-4 fastleger |
|
|
|
|
|
|
• Støvtørking/rengjøring av vinduskarm, bilder, radiatorer, utsiden på ventiler, bordbein, stolbein, hyller og lister |
|
|
|
X |
|
|
|
|
• Vegg og tak vaskes • Boning |
|
|
|
|
|
X |
|
Behandlingsrom/ Legekontor/ Lab |
• Tømme søppel (både vanlig og smittefarlig avfall) • Rengjør berøringspunkter på stoler, bord, dørhåndtak, område rundt dørhåndtak og dørkarm ved dørhåndtak, lysbryter • Rengjør undersøkelsesbenk. • Rengjør servanten og hendel på armatur, dispenserer, hendel på såpe/spritdispenser, speil og området rundt servanten. • Gulv rengjøres • Legg rent papir på undersøkelsesbenken |
X |
|
|
|
|
|
|
|
• Rengjør telefon, mus, datamaskin og tastatur • Rengjør medisinsk utstyr (f.eks. blodtrykksapparat) |
|
|
X |
|
|
|
|
|
• Avfallsbeholderne rengjøres (mer regelmessig ved behov) • Støvtørking/rengjøring av vinduskarm, bilder, radiatorer, utsiden på ventiler, bordbein, stolbein, hyller og lister • Rengjør utstyrstralle |
|
|
|
X |
|
|
|
|
• Vegg og tak vaskes • Boning • Rengjør skjermbrett/gardiner |
|
|
|
|
|
X |
|
Toaletter/ Utslagsvask |
• Tømme søppel • Rengjør berøringspunkter på dørhåndtak, område rundt dørhåndtak og dørkarm ved dørhåndtak, lysbryter • Rengjør toalett, servanten og hendel på armatur, dispenserer, hendel på såpe/spritdispenser, speil og området rundt servanten. • Gulv rengjøres |
X |
|
|
|
|
|
|
|
• Støvtørking/rengjøring av vinduskarm, bilder, radiatorer, utsiden på ventiler, hyller og lister • Avfallsbeholderne rengjøres (mer regelmessig ved behov) |
|
|
|
X |
|
|
|
|
• Vegg og tak vaskes • Boning • Rengjør gardiner |
|
|
|
|
|
X |
|
Ekspedisjon/ Korridorer/ Pauserom/ Lagerrom |
• Rengjør berøringspunkter på stoler, bord, dørhåndtak, område rundt dørhåndtak og dørkarm ved dørhåndtak, lysbryter • Rengjør servant og hendel på armatur, dispenserer, hendel på såpe/spritdispenser, speil og området rundt servanten. • Tømme søppel • Gulv rengjøres |
|
X
praksis med >5 fastleger |
X
praksis med 1-4 fastleger |
|
|
|
|
|
• Rengjøre avfallsbeholderne • Støvtørking/rengjøring av vinduskarm, bilder, radiatorer, utsiden på ventiler, bordbein, stolbein, hyller og lister |
|
|
|
|
X |
|
|
|
• Vegg, gardiner og tak vaskes • Boning |
|
|
|
|
|
|
X |