Bruk av teledermatologisk tjeneste via mobil-app. Lege tar bilde(r) av pasientens hudlidelse for vurdering og behandling av hudlege.
Bruk av tjenesten kan:
- Sikre vurdering og forslag til behandling av hudlege
- Sikre at vurdering og behandling kan starte opp i langtidshjemmet / helsehuset
- Sikre oppfølging av samme hudlege over tid hvor henvisning videre til andre hudspesialister kan være aktuelt
- Unngå belastning for pasienter / beboere ved reise til spesialist
- Frigi tid for medarbeidere til pasientkontakt ved at man ikke behøver følge pasient til hudlege
- Redusere faren for smitte ved at pasient / beboer ikke må reise ut av langtidshjemmet / helsehuset
Lege i langtidshjem og helsehus
Sykepleier i langtidshjem og helsehus
Kvalitetssjef
ASKIN som leverandør av tjenesten og ansvarlig for veiledning i bruk av App og AskinScope – mobildermatoskop
Smarttelefon benyttes til å ta og sende bilde og motta referansenummer.
Leger i Sykehjem og Helsehus er henvisende lege og er ansvarlig for behandlingen og oppfølgingen av behandlingen
Hudlege ved ASKIN er ansvarlig for vurdering og forslag til behandling / oppfølging
Sykepleiere behandler og observerer hudlidelsen ut fra sykehjemslegens / helsehuslegens forordning
Institusjonssjef i forhold til betaling av konsultasjonene og derma lense
AKU er ansvarlig for tilrettelegging og bruk av Gerica - teknisk oppsett og bruk av henvisning og legeepikrise
Tjenesten fungerer som et konfereringsverktøy. Legen som skal bruke verktøyet opprettes med brukerprofil hos ASKIN. Kun lege med HPR ident kan være bruker.
Lege kan delegere ansvaret til sykepleier for å ta bilder og sende til ASKIN
Bilde og sende henvisning med referanse nummer bør gjøres fortløpende slik at det minimerer risiko for feilkobling mellom bilde og henvisning
Institusjonen opprettes som kunde hos ASKIN og mottar faktura på konsultasjoner.
Ingen informasjonselementer blir lokalt lagret på telefonen.
. Ut fra et smittevernsperspektiv vil dette kreve egnede lokale prosedyrer
- sykepleier oppretter journal 162 Til legevisitt ved behov for vurdering av en hudlidelse til sykehjemslege / helsehuslege
- Sykehjemslege / helsehuslege / sykepleier tar bilder i ASKIN app av hudlidelsen som ønskes vurdert av spesialist, fyller ut det som skal i appen, ingen sensitive opplysninger skal oppgis. Det mottas et referansenummer tilbake i appen
- Hvis sykepleier sender bilde må sykepleier logge seg inn i app / være innlogget
- Hvis sykepleier ikke umiddelbart kan gi legen referansenummeret oppretter Sykepleier 162 -Til legevisitt og opplyser referansenummer
- Sykehjemslege / helsehuslege oppretter 122 legejournal for dokumentere årsak til henvisning. Bruk standardtekst : 16_Lege_henvisning_eLink_ASKIN
- Sykehjemslege / helsehuslege sender henvisning -elektronisk melding i Gerica- hvor hudlidelsen beskrives - anamnese til ASKIN. I henvisningen hentes inn den aktuelle 122 legejournal. Meldingen må inneholde referansenummeret som mottas i appen etter at bildet ble sendt.


- Hvis 122 legejournal ikke hentes inn i meldingen, kan årsak og amamnese skrives i fritekst i kliniske opplysninger. Husk å ta med referansenummer fra appen

Sjekk i elektroniske meldinger at meldingen er gått gjennom

- Hudlege v /ASKIN vurderer oversendt henvisning
- Svaret fra en hudlege kommer innen 24-48 timer og inneholder tentativ diagnose, forslag til videre behandling evt. anbefaling om videre utredning/ behandling.
- Svaret mottas som epikrise i Gerica.
- Hvis kvaliteten på bilde er for dårlig, gir ASKIN tilbakemelding og det må tas nytt bilde. Tilbakemeldingen kommer i appen, henvisende lege /sykeleier får en notifikasjonssms.
- Hvis tekst og bilde ikke stemmer overens gir ASKIN tilbakemelding om dette. Tilbakemeldingen kommer i appen, henvisende lege får en notifikasjonssms.
- Sykehjemslege / helsehuslege merker melding som behandlet i eLink
- Sykehjemslege / helsehuslege iverksetter behandling/ oppfølging og informerer sykepleier om behandling.
- Lege bestiller tiltak i Gerica fra legemodulen eller sykepleier oppretter tiltak med prosedyre i tiltaksplan i Gerica.
- Sykepleier dokumenterer fortløpende observasjoner av hudlidelsen og effekt av behandlingen
Situasjoner som kan oppstå:
Ved behov for nytt passord app kontaktes ASKIN
Mistet telefon.
Kommunale telefoner er registrert i kommunens EMM, ta kontakt med 1.linjebrukerstøtte
Private, ta kontakt med ASKIN for å stoppe muligheten for bruk av app
svaret kommer ikke innen 48 timer eller inneholder ikke forslag eller anbefaling om behandling
Installere ASKIN app på telefon
Legen bruker henvisning -elektronisk melding i Gerica med standardtekst 16_Lege_henvisning_eLink_ASKIN
Sykepleier oppretter tiltak, prosedyre i tiltaksplan i Gerica
Manual fra ASKIN
Dokumentet er ikke gyldig (Ikke tilgjengelig) |
Utstyr
Smart mobiltelefon
https://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0232131