Multidose er et virkemiddel for å sikre at riktig legemiddel gis til rett pasient. Multidose effektivisere tidsbruk for sykepleiere/vernepleiere.
Denne rutinen skal sikre at riktig fremgangsmåte blir brukt ved bruk av multidose.
Gjelder alle medarbeidere som er involvert i legemiddelhåndtering i avdeling for helse-, aktivitet og mestring i Bydel Stovner, med de begrensninger som satt nedenfor.
Virksomhetsleder har det overordnede ansvaret for helsehjelpen som ytes i virksomheten.
Seksjonsleder og seksjonssjef er ansvarlig for å påse at håndtering av legemidler i tjenesten samsvarer med gjeldende lover og forskrifter, og at interne rutiner gjøres kjent og følges.
Vurderingsteam har ansvaret for å gjøre en vurdering av pleie og omsorgsbehovet til tjenestemottaker og kommuniserer bistandsbehov til tjenesten.
Sykepleier/vernepleier på tjenestestedet som har gjort vurderingsbesøk hos tjenestemottaker har ansvaret for at det opprettes/ endres tiltak som samsvarer med tjenestemottakers behov.
Saksbehandler skal ferdigstille vedtak i samarbeid med tjenesten innen 2 uker.
Den som istandgjør og/eller deler ut et legemiddel, har ansvar for egenkontroll samt å sørge for at en annen kvalifisert person utfører dobbeltkontroll når det er krav om det.
Sykepleier/vernepleier med opplæring i håndtering av multidose har ansvar for mottak av multidose og multidose import.
Tjenesteansvarlig har et særskilt ansvar for oppfølging av legemiddelhåndtering for sine tjenestemottakere og særlig oppfølging ved fravær/ ferieavvikling
Utlevering av multidose kan gjøres av alle med godkjent Fullmakt i legemiddelhåndtering med eventuelle begrensninger i fullmakten.
Multidose i e-resept: Rekvirering av multidose i Reseptformidleren for e-resepter.
Papirbasert multidose: Rekvirering av multidose ved signert ordinasjonskort som sendes fra lege til multidoseapoteket.
Reseptformidler: Sentral reseptdatabase for e-resepter i Norge.
Pasientnett: Elektronisk bestillingssystem fra Apotek1 med oversikt over den enkelte pasients e-resepter. Oversikt over e-reseptene er ikke et øyeblikksbilde, men oppdateres over natten. Det betyr at er resepten lagt ut av lege i dag, blir den synlig i Pasientnett i morgen.
Hastebestilling/hasteleveranse: Pakking av multidose utenom ordinær leveranse som utløser ekstra kostnad.
Legemiddelsamstemming (LMS): Er en metode der helsepersonell i samarbeid med lege og tjenestemottaker sikrer fullstendig informasjon om legemidlene tjenestemottakeren bruker.
Virkedager: defineres som vanlige hverdager mandag-fredag. Lørdager, søndager og helligdager, inkludert julaften og nyttårsaften, er ikke definert som virkedager.
Privat multidose: Pakking av multidose der avtaler inngås mellom tjenestemottaker og lokalt apotek. Tjenestemottaker har selv ansvaret for å opprette denne kontakten og skaffe tilveie legemiddelopplysninger for pakking og eventuelle endringer i multidosen.
Tjenester i hjemmet, pasienten selv, pårørende, fastlege, sykehus eller andre kan foreslå oppstart av multidose.
Vurderingsteam vurderer om tjenestemottaker har behov for hjelp til administrering av legemidler og dokumenterer dette i 106 journal. Kommunikasjon om bistandsbehov kommunisere til tjenesten via 135 journal. Dersom kriterier for nødvendig helsehjelp ikke er oppfylt, skal det gis informasjon om at det finnes en privat ordning for multidose, der pasienten selv i samarbeid med sin fastlege blir ansvarlig for oppstart, bestilling, endring og henting av multidose fra sitt lokale apoteket.
Ansvar: Vurderingsteam
Saksbehandler igangsetter tjenesten i samarbeid med tjenesteansvarlig sykepleier/vernepleier.
Ansvar: Saksbehandler.
Det skal settes opp en time hos fastlegen før oppstart med multidose. Samstemming av legemiddellisten er fastleges ansvar, eventuelt i samarbeid med tjenesten, hvis dette avtales.Tjenester i hjemmet, i samråd med fastlegen, bestemmer om multidose skal startes opp. Tjenestemottaker som starter med multidose bør ha stabil legemiddelbehandling (ikke planlagte endringer på 4 uker)
Ansvar: Fastlege, tjenesteansvarlig
Vurdere om tjenestemottaker har samtykkekompetanse angående hjelp til legemiddelhåndtering. Når det skal vurderes om tjenestemottaker ikke er samtykkekompetent, må legen så vidt mulig innhente informasjon fra pårørende/verge. Legen tar så beslutningen etter samråd med tjenesteansvarlig sykepleier/vernepleier https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1999-07-02-63/KAPITTEL_4#%C2%A74-2 Vurderinger skal dokumenteres i 136 journal.
Ansvar: tjenesteansvarlig
Tjenestemottaker/verge/pårørende får informasjon om multidoseordningen. Tjenestemottakeren får opplæring i multidosebruk og det forklares hvordan tablettene skal inntas. Opplæringen skal dokumenteres i 136 journal.
Ansvar: Tjenesteansvarlig
Det må lages en avtale med tjenestemottaker/verge, eventuelt kan nærmeste pårørende inngå en avtale på tjenestemottakerens vegne for hvordan legemiddelhåndteringen skal foregå. Eget skjema skal benyttes: Avtale for legemiddelhåndtering mellom tjenestestedet og tjenestemottaker Avtale om legemiddelhåndtering for tjenestemottakere i HAM-skjema. Det må samtidig gis informasjon om tjenestens bruk av Pasientnett og behov for en underskrevet samtykkeerklæring:
Pasientnett- prosesskart Ny pasient Signerte skjemaer skal alltid skannes inn i pasientjournal og settes inn tjenestemotakerens bruker/beboerperm i hjemmet.
Ansvar: tjenesteansvarlig
Alle tjenestemottaker med vedtak i helsehjelp skal ha egen bruker/beboerperm i hjemmet med oppdatert legemiddelliste (multidosekort) og annen nødvendig informasjon for samhandling.
Ansvar: tjenesteansvarlig
Tjenestested har ansvar for å informere tjenestemottaker om legemiddelendringer.
Ansvar: alle som leverer ut legemidler
Frist for innmelding i multidose,fremkommer på multidose ordinasjonskort til hver enkelt multidosegruppe.
Tjenestested er ansvarlig for å melde tjenestemottaker inn til multidose via Pasientnett. Pasientnett- prosesskart Ny pasient
Legemidler som ikke pakkes i multidose og som skal administreres av tjenesten, skal meldes som fast levering fra multidoseapoteket.
PLO-melding sendes av sykepleier/vernepleier til fastlegen om at oppdatert og samstemt legemiddelliste må sendes multidoseapoteket for oppstart.
Frist for endringer i multidose,fremkommer på multidose ordinasjonskort til hver enkelt multidosegruppe.
Det er ikke tillatt å klippe opp multidoseposen, ta ut eller legge til innhold for så å tape sammen posene igjen.
Bestill minstepakning av medikamentene dersom det er nødvendig med oppstart av medisinene før oppstart av ny multidoserull.
Ved endringer av medisiner skal det vurderes å bestille hastepakket multidoserull, doseres dosett ved siden av eller legge alle tablettene over i dosett i påvente av ny multidoserull.
Elektronisk medisindispenser settes på stopp til ny multidoserull er på plass. Rutine for kartlegging og oppstart og drift av elektronisk multidosedispenser (EMD) (Ikke tilgjengelig)
Fastlege skal melde endringer til multidoseapoteket og tjenesten/ sende e-resept. Tjenestestedet bør oppfordre lege til å informere om endring må iverksettes før neste multidose, eller selv ta kontakt med lege for å be om slik beskjed.
Alle nye legemidler og endringer av legemidler skal føres inn i medisinkortet i pasientjournal umiddelbart ved oppstart av medisinering, i henhold til punkt "ordinasjon av legemidler". Nye ordinasjoner og endringer, legges inn i medisinkortet i pasientjournalen av sykepleier/vernepleier som mottok beskjeden.Ved generisk bytte av preparater må medisinlisten til enhver tid samsvare med det legemiddelet som faktisk benyttes og gis til pasienten.
Medisinkortet skrives ut og signeres av den sykepleier/vernepleier som har utført endringen i medisinkortet.
Medisinkortet dobbeltsjekkes opp mot gyldig informasjon av annen sykepleier/vernepleier som signerer på medisinkortet for utført dobbelkontroll.
Sykepleier/vernepleier som foretok endringen i medisinkortet har ansvar for å legge dosett og sende ut nytt medisinkort.
Ved bruk av dosett skal det alltid legges ved utskrift av medisinkortet fra pasientjournal hvor det framkommer hva som er dosert i dosetten.
Medisinendringer må være forordnet fra lege med gyldig signatur. Dette legges ved som vedlegg i endringsmelding i pasientnett for endring i multidose.
Ansvar: Sykepleier/vernepleier
Mottak av multidose skal utføres av sykepleier/vernepleier med opplæring.
Når multidose tas i mot skal det kontrolleres opp mot mottatte legemiddelopplysninger at endringer er utført. Samsvarer ikke multidose med mottatte opplysninger, må fastlege kontaktes snarest og utfordringer løses før oppstart av multidoserullen. PLO-melding bør sendes fastleger som ikke informerer tjenester i hjemmet om endringer i multidose, men kun sender slike oppdateringer til multidoseapoteket. Ved hvert mottak må det sikres at legemidler blir administrert selv om disse ikke pakkes i multidose. Eventuelle tilleggsdoseringer utført i påvente av multidose må fjernes for ikke å dobbeltdosere. Vedlagt finnes Sjekkliste for mottak av multidose som et hjelpemiddel til å utføre et forsvarlig multidosemottak. Multidose mottak- sjekkliste for mottak
Ansvar: Sykepleier/vernepleier med opplæring.
Multidoseimport skal utføres av sykepleier/vernepleier med opplæring.
Multidoseimport er en elektronisk overføring av legemiddelopplysninger fra multidoseapoteket til medisinlisten i elektronisk pasientjournal (Gerica). . Dette er informasjon om hva som er pakket i multidosen, annet fast og behovsmedisin. Korrekt utført import er viktig for å ha en forsvarlig legemiddelhåndtering og sikrer at vi sender fra oss kjent informasjon om legemidlene d med innleggelsesrapporter. Vedlagt finnes Sjekkliste for multidoseimport som et hjelpemiddel til å utføre en forsvarlig multidoseimport. Multidose import- sjekkliste ved utføring
Ansvar: Sykepleier/vernepleier med opplæring.
Sjekk tjenestemottakers navn og fødselsdato på posen. Kontroller dag, dato og klokkeslett for dosen du skal gi og sjekk om det er flere poser for samme klokkeslett.
Posen åpnes ved å rive forsiktig eller bruk saks.
Den tomme posen kan kastes i restavfall når pasientens navn og fødselsdato er skilt fra innholdsfortegnelsen.
Tell om antall tabletter i posen stemmer med posens innholdsfortegnelse.
Husk legemidler utenom multidose i dosett, flytende, dråper etc som skal gis på samme klokkeslett.
Kaster pasienten opp eller du mister legemidler på gulvet, kontakt sykepleier for informasjon om hvordan dette skal følges opp.
Dokumenter i 101 journal om hva du har gitt. Eks gitt "multidosepose, fra dosett, 10 ml Lactulose " etc.
Dersom tjenester i hjemmet er tilstede ved innleggelsesprosessen, sendes medisinoversikten som de har på papir (skal ligge i bruker/beboerperm), med pasienten, sammen med hvilke legemidler tjenestemottaker har tatt samme dag.
Multidoserull bør ikke følge tjenestemottaker ved innleggelser i spesialisthelsetjenesten.
Multidosen skal følge tjenestemottaker til Trygghetsavdelinger og institusjoner som driver rehabilitering. Ved oppstart av ny multidoserull under oppholdet må tjenestestedet levere denne, eller gjøre avtale med pårørende om at de leverer denne før oppstart. Dette dokumenteres i 136 journal.
I svar på PLO-melding om innleggelse ved institusjon, opplyses det automatisk i rapporten om pasienten har multidose og legemiddellisten følger med i innleggelsesrapporten.
Det skal kontrolleres at legemiddellisten i elektronisk pasientjournal er riktig før innleggelsesrapporten sendes.
Varsle innleggende institusjon dersom det er kjent at legemiddellisten ikke er oppdatert.
Midlertidig stopp i multidose varsles multidoseapoteket via Pasientnett.
Elektronisk medisindispenser settes på stopp til bruker er tilbake og oppdatert multidoserull er på plass. Rutine for kartlegging og oppstart og drift av elektronisk multidosedispenser (EMD) (Ikke tilgjengelig)
Ansvar: Sykepleier/vernepleier
Pasienten får med legemidler for 3 virkedager med mindre annet er avtalt.
Legen skal signere legemiddellisten. Refusjonspunkter skal fremkomme.
Institusjonslege er oppfordret til å skrive e-resepter for ny legemidler og legemidler med doseendringer på legemiddellisten. Det er anbefalt at institusjon sender med tilstrekkelig legemidler for å sikre legemidler til hastepakket multidose ankommer eller kur kan hentes fra apotek.
Det skal alltid lages e-resepter på legemidler for kortvarig behandling.
Institusjon skal sørge for legemiddelliste til multidoseapoteket og varsle fastlegen og tjenester i hjemmet elektronisk, senest på utskrivelsesdagen.
Trenger tjenestemottaker hjelp til å bestille time hos fastlegen skal institusjonen bistå med dette. Tidspunkt avhenger av klinisk tilstand, men senest etter 4 uker.
Epikrisen skal inneholde informasjon om avtalene som er gjort for multidose og kontroll hos fastlegen.
Epikrisen bør inneholde om nye/endrede legemidler allerede er startet på institusjon.
Det skal ikke gjøres endringer i multidoseposene, da må innhold overføres til dosett.
Henter ut nødvendige legemidler på eventuell e-resept, dersom det ikke er avtalt at tjenestemottakeren/pårørende selv har ansvaret for dette.
Følger opp legemiddelbehandlingen i henhold til vedtak og følger opp at tjenestemottakeren kommer til planlagt kontroll hos fastlegen.
Ansvar for å sikre nødvendig gyldig informasjon: Sykepleier/vernepleier
Medisinsk oppfølging av pasienten etter innleggelse.
Samstemmer legemiddellisten og sender denne til multidoseapoteket.
Sender PLO-melding med legemiddelliste og relevante medisinske opplysninger til tjenester i hjemmet.
Det skal fremkomme når legemiddelendring må gjennomføres.
Når pasientens behov for legemiddeladministrering opphører eller tjenestested og eller fastlege avgjør at multidose skal avsluttes, meldes dette i Pasientnett.
Multidose stoppes midlertidig ved innleggelser utover 2 uker, langtidsfravær, i samarbeid med fastlege ved ofte endringer i legemidlene til tjenestemottakeren.
Ved overføring av multidose til andre tjenesteleverandører skal tjenestestedet avklare overgang med mottaker. Tjenestested melder tjenestemottaker ut av multidoseordningen via Pasientnett. Mottaker er ansvarlig for innmelding.
Ansvar: Sykepleier/vernepleier
Tjenestemottaker må selv være i stand til og overta legemiddelhåndteringen. Dette må utmeldende tjeneste avklare på en forsvarlig måte i tverrfaglige møter.
Det skal lages et sluttnotat i 136 journal i elektronisk pasient journal hvor det foreligger faglig begrunnelse for opphør av tjeneste / tiltak.
Det sendes PLO til fastlege med faglig begrunnelse om utmelding og tjenesten avsluttes ikke før fastlege svarer ut meldingen eventuelt har lest meldingen.
Tjenestemottaker og hoved pårørende skal informeres muntlig av tjenesten før den avsluttes. Tjenestemottaker informeres i tillegg skriftlig. Tjenestemottaker informeres godt om hva det innebærer at de tar over ansvaret selv og hva de selv må gjøre for å opprette privat multidose på apoteket og at de har klagerett på opphør av vedtaket. Avslutte multidose fra tjenesten- informasjonsbrev
Det skal pakkes multidose for 4 uker for å gi tjenestemottaker og evt apotek tid til å skaffe nødvendige opplysninger/resepter.
Dersom det kommer henvendelse knyttet til avslutningen / endringen skal mottaker av henvendelsen sjekke ut sluttnotatet i 136 journal og formidle dette. Ved behov henviser mottaker henvendelsen til fagsykepleier /saksbehandler for videre oppfølging.
Ansvar: Sykepleier/vernepleier
Samhandling mellom tjenestestedene skal sikre at tjenestemottaker har legemidler ved overgangen mellom tjenestedene.
Tjenestestedet som skal melde ut, melder utmelding til multidoseapoteket.
Tjenestestedet som skal melde inn, melder inn ny tjenestemottaker til multidoseapoteket.
Så fremt det ikke er nye opplysninger om legemiddelendringer og innmelder/utmelder tjenestemottaker samme multidoseprodusent, kan samme legemiddelinformasjon benyttes ved innmelding. Dette gjelder ikke ved overgang til privat multidose. Apoteket skal ved opprettelse av privat multidose sikre ny legemiddelliste.
Ansvar: Sykepleier/vernepleier
Det er laget egen rutine på dette Ferie eller langtidsfravær når hjelp til legemiddeladministrasjon- prosedyre
Multidose pakkes ca en 8 ukers periode. Dette må avklares i hvert enkelt tilfelle og tjenestedet må ta kontakt med multidoseapoteket for avklaring.
Tjenestemottaker skal informeres om det er mulig å få pakket multidose i ønsket periode og om hvor lenge det faktisk kan pakkes i multidose.
Er fravær/ferie utover det som multidosen kan pakkes for, må tjenestemottaker ta kontakt med fastlegen for å få resepter og hente legemidlene på apoteket. Tjenestemottaker har selv ansvaret for administrering av legemidlene. Ved behov kan tjenestested gjøre avtale med tjenestemottaker om å hente på apoteket dersom tjenestemottaker ikke er i stand til dette selv.
Tjenestested informerer fastlege om endringer i legemiddeladministrering for tjenestemottaker.
For å unngå at tjenestemottaker må betale ekstra gebyrer må pasienten informeres om at tjenestested må ha beskjed 6 uker før avreise.
Tjenestemottaker har ansvaret for å få kontrolltime hos fastlegen ved hjemkomst og informerer tjenestestedet om tidspunkt for hjemkomst.
Tjenestestedet skal vurdere om det skal gjøres et nytt vurderingsbesøk for å sikre riktig helsehjelp.
Tjenesten avtaler med tjenestemottaker når multidose kan startes opp etter at fastlegen har gitt tjenestestedet og multidoseapoteket oppdatert legemiddelinformasjon.
Ved fravær utover multidoseperiode som er utlevert, kan det være nødvendig å søke bydelen på nytt om nødvendig helsehjelp, da nødvendig helsehjelp ikke har vært et behov i en lenger periode. Tjenestemottaker skal informeres om at nødvendig helsehjelp kan mottas i andre kommuner i Norge, ved opphold der.
Ansvar: Tjenesteansvarlig
Medisindispensere skal settes på midlertidig stopp og må vurderes for oppstart når pasienten er tilbake.Rutine for kartlegging og oppstart og drift av elektronisk multidosedispenser (EMD) (Ikke tilgjengelig)
Ansvar: Tjenesteansvarlig
Legemiddelhåndteringsforskriften
Samarbeidsavtale mellom Ahus og bydel om multidose
Lov om pasient- og brukerrettigheter
Se Relaterte vedlegg