Unngå at ansatte får tilgang til bruker grunnet feil nivåsetting.
Kontrollen skal gjennomføres hvert tertial (Tidsangivelsene er veiledende, og kan ved behov gjennomføres hyppigere).
Virksomheten har ansvar for å at kontrollen blir gjennomført, i tillegg til lokale rutiner.
Nivåsetting i brukerkortet
Det skal kun registreres 3 nivåer i brukerkortet, og det er saksbehandler eller den som registrerer ny bruker som har ansvar for å registrere rett nivå på bruker. Nivået indikerer hvor brukeren bor/ hvem som har ansvar for bruker, og styrer i tillegg tilgangen for ansatte.
Nivået skal vises som følgende:
1.x.1: Hjemmeboende
1.x.2: Bolig
1.x.3: Bestiller
1.x.4: Rus
1.x.16: Sykehjem
X`en i midten representerer bydelsnummeret. Eksempel 1.1.1 =Gamle Oslo
Hver tertial skal det utføres kontroll på nivåsetting i brukerkortet.
Åpne brukerkortet og trykk på de "tre gubbene" for å hente opp filter.
Brukerne som kommer opp i listen har feil nivå. Endre til korrekt nivå, så vil bruker forsvinne fra listen.
Brukerne som kommer opp i listen har feil nivå. Endre til korrekt nivå, så vil bruker forsvinne fra listen.
Gjennomført kontroll dokumenteres evt. i endringsloggen i Gerica.
Det kreves at kontrollør har tilstrekkelig kompetanse på fagområdet og nødvendige tilganger i Gerica.
Se tildeling av tilgangsrettigheter i Gerica- Fellesskriv fra EST av 26.02.2008 og Tilgangsrettigheter til fellesskriv.