Om Gerica tilgangsstyring og internkontroll
1. Kontroll av ansattes aktive roller i viksomheten
1.1 Rapport over ansattes aktive roller i virksomheten
2. Kontroll av Bestillere, Iverksettere og Overordnet godkjennere
2.1 Bydel; Rapport over aktive Bestillere, Iverksettere og Overordnet godkjennere for bydeler
2.2 SYE; Rapport over Bestillere og Iverksettere
2.3 Hvordan skal Kompassrollene (bestiller, iverksetter, overordnet godkjenner) kontrolleres
3. Kontroll av hvem som skal tildele tilganger i Gerica
3.1 Rapport over ansatte med rollen OK_Tildele rolle i Gerica
3.2 Hva skal kontrolleres på tildelingsroller
4. Etterkontroll av aktive roller hos systemkoordinator
4.1 Hva skal gjennomgås i egenkontroll
5. Gjennomgang av virksomhetens roller
5.1 Hva skal gjennomgås i virksomhetens roller og tilhørende sikkerhetsprofiler
6. Kontroll av blålysinnlogginger
6.1 Hva skal kontrolleres på blålysinnlogginger
7.1 Hva skal kontrolleres på brukersøk sperret
8. Kontroll av aktive tjenester/ tiltak
8.1 Hva skal kontrolleres på aktive tjenester/tltak
9. Kontroll av nivå i brukerkortet
9.1 Hva skal kontrolleres på nivå i brukerkortet
10. Dokumentasjon av utført kontroll
11. Lagring av og dataminimering i rapporter og kontrolldokumenter
Sikre korrekt tilgangsstyring i Gerica
Rutinen gjelder for alle som benytter Gerica og er er knyttet til tilgangsstyring i det elektroniske pasientjournalsystemet Gerica.
Pro-seksjonen i Helseetaten er systemforvalter for fagsystemet Gerica på oppdrag fra byrådsavdlingen for helse, eldre og innbyggertjenester. Pro-seksjonen har ansvar for denne rutinen, virksomhetene er pliktig til å følge denne. Det må utarbeides lokale rutiner for hvilken funksjon som skal utføre kontrollen og når de ulike kontroller skal gjennomføres.
Virksomhentene er ansvarlig for at tildeling av tilganger er i tråd med gjeldende føringene for informasjonssikkerhet, personvern og tilgangsstyring i kommunen.
Tjenstlig behov: Med «tjenstlig behov» menes i Normen at personer med nærmere bestemte arbeidsoppgaver trenger nødvendige helse- og personopplysninger for å yte helsehjelp, omsorgstjeneste og/eller utføre administrasjon i forbindelse med dette. Dersom pasienten har sperret hele eller deler av helse- og personopplysningene, kreves særskilt hjemmel for tilgang til disse (Norm for informasjonssikkerhet og personvern i helse- og omsorgssektoren Versjon 6.0, kap 6.2)
Virksomhet: Med «virksomhet» menes en juridisk enhet som helseforetak, helseforvaltning, kommune, sykehus, legepraksis, tannklinikk, apotek, apotekkjede, røntgeninstitutt, frittstående laboratorium, universitet, høyskole, stiftelse mv., eller databehandler/leverandør som ved avtale er forpliktet til å følge Normen (Norm for informasjonssikkerhet og personvern i helse- og omsorgssektoren Versjon 6.0, kap 6.2)
Virksomheter som yter helsehjelp har ansvar for at behandling av helse- og personopplysninger skjer på en måte som ivaretar taushetsplikten og sikrer pasientenes personvern, samtidig som opplysningene skal være tilgjengelige for personell ved virksomheten som trenger det. Det er kun personell ved virksomheten som har tjenstlig behov som skal ha tilgang til taushetsbelagt informasjon, og de skal ikke få tilgang til flere opplysninger enn det som er relevant og nødvendig for å kunne utføre sine oppgaver (Jfm Veileder for tilgangsstyring).
.."Tildeling av tilgangsrettigheter skal gjøres ut fra en konkret vurdering av den enkelte medarbeiders behov. Ved endring i behov, skal tilgangsrettighetene endres slik at de blir i samsvar med de nye behovene. Når en medarbeider slutter eller får tildelt oppgaver som gjør at vedkommende ikke lenger har behov for tilgang til Gerica, skal tilgangen stanses umiddelbart etter at behovet har opphørt"... (Fellesskriv til bydelene; Tildeling av tilgangsrettigheter i Gerica)
For å sikre at dette ivaretas, må den enkelte virksomheten sikre korrekt tilgangsstyring for sine ansatte. Dette inkluderer å foreta jevnlig internkontroll av tilganger og tilgangsstrying i egen virksomhet. Se egen rutine for tildeling av roller og tilganger i Gerica.
Det skal månedlig tas ut en oversikt fra Gerica som viser ansatte med aktiv rolle i virksomheten. Denne skal gjennomgås av tjenesteleder (med personalansvar).
Det finnes ulike måter å ta ut en slik oversikt, se eksempler i Manual Rapporter og seleksjoner for tilgangskontroll i Gerica.
Tjenesteleder (med personalansvar) skal gjennomgå alle aktive roller for sin virksomhet hos den enkelte ansatte, og kontrollere om den ansatte (fortsatt) har:
Dersom ett eller flere av punkter ikke oppfylles, skal rollen avsluttes umiddelbart ut fra gjeldende rutiner for avslutte roller (se Manual Registrering og autorisering av ansatte i Gerica). Husk å også avslutte tilgang til enkeltbrukere. Avviket dokumenteres, se kap. 10.2 Melde avvik
Det skal også sjekkes at det ligger korrekte og oppdaterte opplysinger i ansattkartoteket (status, type, tittel, helseprofesjon).
Kontrollen dokumenteres, se eget punkt.
Virksomhetene skal gjennomføre halvårlig kontroll av hvem som har aktiv rolletilgang i Kompass.
Månedlig sendes det rapporter fra Kompass som viser aktive rolletilganger (Bestiller, Iverksetter og Overordnet godkjenner). Disse sendes på mail til Systemkoordinator.
Månedlig sendes det rapporter fra Kompass som viser aktive iverksetter-roller og manuelt tildelte bestiller-roller (til ansatte uten formelt lederansvar; SYE har automatisk tildeling av Bestillertilgang for alle sine ledere på ledernivå).
NB! Rollen Overordnet godkjenner benyttes ikke av SYE, da godkjenningsflyten går til den ansattes nærmeste leder. SYE mottar derfor ikke rapport over overordnet godkjenner.
Ved gjennomgang av aktive Kompassroller skal det vurderes om den ansatte (fortsatt) har:
Dersom ett eller flere av punkter ikke oppfylles, skal rollen avsluttes umiddelbart ut fra gjeldende rutiner for avlutte roller (se rutiner Legge til/ fjerne Bestiller, Iverkser eller Overordnet godkjenner). Avviket dokumenteres, se kap. 10.2 Melde avvik
Tilgang til å tildele roller i Gerica er primimært forbeholdt systemforvalter og systemkoordinatorrollen. Tilgangen kan unntaksvis tildeles andre funksjoner for å sikre smidigere tilgangsstyring; for eksempel til Superbruker med autorisasjonsansvar, Koordinerende superbruker eller stedfortreder for Systemkoordinator.
Det skal utføres halvårlig kontroll av hvem som har tilgang til å tildele roller i Gerica.
Systemforvalter og Systemkoordinator har tilgang til tildeling av rolle i sin Hovedrolle Administrator/ Systemkoordinator (Innslag i Sikkerhetsprofil: Ansatt Tildeling av rolle_Userrole).
Andre funksjoner må ha tildelt rollen "OK_Tildele roller".
Det anbefales å benytte seleksjon 21394 OK_Ans med gitt sikkerhetsfilter. SYE erstatter X (i seleksjonen) med 77, mens bydel erstatter X med 258 osv.
I gjennomgang av aktive tildelingsroller i Gerica skal det vurderes om den ansatte (fortsatt) har:
Dersom ett eller flere av punkter ikke oppfylles, skal rollen avsluttes umiddelbart ut fra gjeldende rutiner for avlutte roller (se rutiner Legge til/ fjerne Bestiller, Iverkser eller Overordnet godkjenner). Avviket dokumenteres, se kap. 10.2 Melde avvik
Det skal minimum årlig gjennomføres egenkontroll på systemkoordinatorenes aktive roller i Gerica. Kun relevante roller skal være aktiv.
PRO-seksjoen skal årlig ta ut oversikt over hvem i vikrsomheten som har aktive systemkoordinatorrolle. Oversikten skal gjennomgås av viksomheten selv, og gjennomført kontroll dokumenteres med signatur og dato. Dokumentasjon av gjennomført kontroll oversendes Pro-seksjonen.
Dersom ett eller flere av punkter ikke oppfylles, skal rollen avsluttes umiddelbart ut fra gjeldende rutiner for avlutte roller. Avviket dokumenteres, se kap. 10.2 Melde avvik
Det skal minimum årlig gjennomføres en gjennomgang av virksomhetens opprettede roller.
Det skal minimum årlig gjennomføres en gjennomgang av sikkerhetsprofiler, i regi av Pro-seksjonen. Gjennomgangen gjøres i samarbeid med systemkoordinator i bydel/etat.
Roller:
Roller som ikke er i bruk, skal avsluttes med sluttdato.
Sikkerhetsprofiler som avsluttes, navnes om til IKKE I BRUK_
Hvert havlvår skal det gjennomføres kontroll av blålysinnlogginger hos ansatte. Benytt Rapport -139 Oversikt over blålysinnlogginger.
Dersom ett eller flere av punkter ikke oppfylles, skal det håndteres som avvik, se kap. 10.2 Melde avvik.
Hvert halvår skal det gjøres en kontroll av om noen ansatte har søkt på brukere de er sperret for. Benytt rapport Brukersøk sperret (Se Manual tilgangsstyring, Kap 7.2 Standard rapporter i syslogg).
Ved mistanke om snoking, se egen rutine for dette.
Dersom noen kommer i listen etter kjørt rapport, betyr det at vedkommende har søkt på brukere de er sperret for. Saken håndteres som avvik, se kap. 12.2 Melde avvik.
Hvert tertial skal det gjøres en kontroll av tjenestene som ikke er avsluttet ved dødsfall, behov opphørt ol. Se beskrivelsen Kontroll av aktive tjenester hvordan filtrere på de ulike seleksjonene.
Brukere som kommer opp i filterene har aktive tjenester eller tiltak som skulle vært avsluttet.
Avlutt tjeneste/tiltak med riktig sluttdato. Saken håndteres som avvik, se kap. 10.2 Melde avvik.
Hvert tertial skal det gjøres en kontroll av det er satt riktig nivå på brukerkort hos alle brukere. Se beskrivelsen Kontroll av nivå for nærmere beskrivelse av hvordan ta ut oversikt.
De brukerne som kommer opp i seleksjonen har feil nivåsetting på brukerkortet. Nivået rettes umiddelbart, og håndteres som avvik, se kap. 10.2 Melde avvik.
Utført kontroll må dokumenteres og kunne fremvises ved ettersyn.
Kontrolldokumentet må minimum inneholde informasjon om:
Dersom det legges opp til delt ansvar i rutinene, for eksempel at listen som skal kontrolleres tas ut av noen andre enn den som utfører kontrollen, kan også følgende punkter vurderes:
TIPS! Oversikt fra Gerica eller Kompass, kan benyttes som utgangspunkt for å dokumentere utført kontroll. Opplysninger som ikke er nødvendige for kontrollen bør imidlertid fjernes (dataminimering), slik at den ikke inneholder sensitive personopplysninger. All dokumentasjon knyttet til internkontroll bør samles og lagres ett sted for enklere revisjon og oppfølging.
Dokumenter tilknyttet tilgangskontroll (oversikt og/eller kontrolldokument) må lagres etter gjeldende føringer for informsjonssikkerhet og personvern, samt lovverk for dokumentasjon og arkivering.
Det skal kun tas ut opplysninger som er nødvendig for kontrollen, og det må ved lagring eller distribusjon vurderes lagringsområde ut fra hvilken verdi opplysningene kan ha for uvedkommende. Eksempel: Kan opplysningene om en ansatts tjenestested, få alvorlige konsekvenser dersom opplysningene kommer på avveie (feks ved hemmelig adresse).
TIPS! Rapprter som tas ut fra Gerica kan lagres på Felles sikkert lagringsområde (X:/-området). Det kan derfor være hensiktsmessig å benytte dette som lagringssted for rapportene (feks under Gerica- Rutiner i bydel, hvor kontrollskjemaet tidligere har ligget).
"Med «avvik» menes i Normen enhver håndtering av helse- og personopplysninger som ikke utføres i henhold til gjeldende regelverk, retningslinjer og/eller rutiner, samt andre sikkerhetsbrudd. Et brudd på sikkerheten som fører til utilsiktet eller ulovlig tilintetgjøring, tap, endring, ulovlig spredning av eller tilgang til personopplysninger som er overført, lagret eller på annen måte behandlet"...
..Uønskede hendelser (for eksempel brudd på rutiner, personvernet eller informasjonssikkerheten) skal behandles som avvik. Avvik skal behandles for å gjenopprette normal tilstand, fjerne årsaken til avviket og hindre gjentagelse". (Norm for informasjonssikkerhet og personvern i helse- og omsorgssektoren, Versjon 6.0)
Det regnes som avvik når det avdekkes at rutiner knyttet til tilganger ikke er fulgt. Dette kan være dersom tilganger er tildelt ut over tjenestlig behov og/eller kompetanse (uten at rimelig årsak er tilstede og dokuemtert i saken), dersom tilganger ikke er avsluttet etter endt behov/ ansettelsesforhold, at tjenester/tiltak ikke er avsluttet eller at nivåsetting på brukerkort ikke er korrekt. Det regnes også som avvik dersom disse rutinenene for kontroll ikke er fulgt og dokumentert etter gjeldende føringer.
Virksomheten skal ha rutiner for å oppdage og håndtere avvik. Avviksbehandlingen skal være dokumentert". (Norm for informasjonssikkerhet og personvern i helse- og omsorgssektoren, Versjon 6.0)
Avdekkede avvik skal rettes umiddelbart og meldes etter interne rutiner i virksomheten.
Fellesskriv til bydelene; Tildeling av tilgangsrettigheter i Gerica
Kommentar til fellesskriv; Tildeling av tilgangsrettigheter i Gerica
Instruks for viksomhetsstyring i Oslo Kommune
Instruks for informasjonssikkerhet i Oslo Kommune
Norm for informasjonssikkerhet og personvern i helse- og omsorgssektoren, Versjon 6.0
Manual Roller og tilgangsstyring
Legge til/ fjerne Bestiller, Iverkser eller Overordnet godkjenner
Registrering og autorisering av ansatte i Gerica
Manual Rapporter og seleksjoner for tilgangskontroll i Gerica
Hjemmeside for Norm for informasjonssikkerhet helse- og omsorgstjenesten
Helsedirektoratets rundskriv og veiledere
Kravspesifikasjon for PKI i offentlig sektor
Rammeverk for autentisering og uavviselighet i elektronisk kommunikasjon med og i offentlig sektor
Digitaliseringsdirektoratets hjemmeside om informasjonssikkerhet
The European Union Agency for Network and Information Security (ENISA)
Det europeiske personvernrådet (European Data Protection Board – EDPB)