Pasientnett er en elektronisk bestillingsløsning på sikkerhetsnivå 4 og krever innlogging via ID-portalen. Rutinen skal:
Prosedyren gjelder ansatte i Bydel Stovner som har roller med oppgaver i Pasientnett.
Farmasøyt er tildelt oppgaven som kontaktperson mellom HAM og systemansvarlige for bestillingssystemet i Apotek1 og skal på beskjed fra avdelingssjef melde ny avdelingssjef (=virksomhetsleder i Pasiententt) til Apotek1.
Farmasøyt har ansvaret for oppdaterte dokumenter for Pasientnett i EQS.
Skal sørge for at informasjon i Workplace gruppen er oppdatert og følge opp superbrukere med jevnlige møter. Skal sammen med superbrukere besvare på spørsmål i Workplace gruppen og legge ut relevant informasjon.
Ny avdelingssjef skal meldes til farmasøyt på e-post med følgende følgende informasjon:
Avdelingssjef må selv melde i Kompass for å få tilgang til Pasientnett: Velg "PC og Utstyr" trykk deretter på "Bestilling av IKT-tilganger". Be om: ber om at ansatt xxxx får tilgang til pasientnett.
Rekkefølgen for når farmasøyt kontakter Apotek1 og avdelingssjef melder tilgangsbehov i Kompass, er uavhengig av hverandre. Når tilganger er gitt vil linken til Pasientnett finnes under sektorsystemer i AKS. Avdelingssjefer som aldri har hatt tilgang i Pasientnett vil få beskjed fra Apotek1 når tilgang er gitt. Avdelingssjefer som tidligere har hatt tilgang til Pasientnett må sjekke om de har fått ny rolle ved å logge inn og trykke på sitt navn øverst til høyre i bildet. Pålogging til Pasientnett med BankID via ID-portalen.
Når tilgang til Pasientnett er på plass må avdelingssjef i løpet av kort tid gå inn i Pasientnett og godkjenne samtykker for eksisterende administratorroller. Dette må gjøres for at ikke bestillere skal miste sin tilgang. Veiledning under "hjelp"-menyen i Pasientnett. Se prosesskart i EQS: Pasientnett- prosesskart Ny Virksomhetsleder og Ny Administrator
Avdelingssjef har ansvaret for at alle nye seksjonsledere får rolle som administrator for gjeldende tjenestested/enhet for sin avdeling. Avdelingssjef må melde disse endringene til farmasøyten, slik at dette dokumentet holdes oppdatert: Pasientnett - Virksomhetsleder og administratoransvarlig for tjenestested
Seksjonsleder må selv melde i Kompass for å få tilgang til Pasientnett: Velg "PC og Utstyr" trykk deretter på "Bestilling av IKT-tilganger". Be om: ber om at ansatt xxxx får tilgang til pasientnett.
Seksjonsleder kan melde eget tilgangsbehov i Kompass uavhengig av om avdelingssjef har opprettet seksjonsleder som administrator i Pasientnett .Når seksjonsleder har fått medling fra Apotek1 om at administratortilgang er opprett og PRK ansvarlig har gitt tilgang, vil linken til Pasientnett finnes under sektorsystemer i AKS. Pålogging til Pasientnett med BankID via ID-portalen. Se prosesskart i EQS:Pasientnett- prosesskart Ny Virksomhetsleder og Ny Administrator
Administrator skal opprette bestillere (sykepleiere/vernepleiere) og knytte disse bestillerne opp mot riktig multidosegruppe/tjenestested i Pasientnett. Veiledning under "hjelp"-menyen i Pasientnett. I de tilfeller bestiller skal knyttes opp mot tjenestesteder på tvers, må administrator ha kontroll på hvilke bestillere dette gjelder. Se oversikt i EQS: Pasientnett - Virksomhetsleder og administratoransvarlig for tjenestested Administrator som ønsker bestillertilgang må opprette seg selv som bestiller.
Bestillerne må ha tilgang til Pasientnett, felles sikkert lagringsområde (x) og mapper tilknyttet tjenestestedet (for eksempel Stigenga, Vestli og/eller GY mfl). For at bestillerne skal få disse tilgangene må administrator melde dette i kompass slik: ber om at ansatt XXXX får tilgang til pasientnett og sikker sone pasientnett på XXXX-tjenestested. Bestiller vil få melding når tilgangen er opprettet. Se prosesskart i EQS: Pasientnett- prosesskart Ny bestiller
Hver 90.dag vil Administrator få beskjed på e-post om å godkjenne sine bestillere. Veiledning under "hjelp"-menyen i Pasientnett.
Administrator skal melde nye bestillere til superbruker i sin seksjon.
Skal sørge for tilganger som meldes via kompass, slik som tilgang til det elektroniske bestillingssystemet Pasientnett og når det bes om tilgang til sikker sone (X) og de mappene (tjenestestedene) det bes om. Se EQS: Pasientnett- tilgangsstyring IKT
Superbruker skal ved forespørsel sørge for opplæring i Pasientnett av nye tjenesteutøvere i sin seksjon. Skal sørge for drift av Workplace gruppen ved å legge ut relevant informasjon i gruppen og sørge for at nye bestillere blir lagt til i Workplacegruppen etter informasjon fra administrator på tjenestestedet. Følge opp om tjenestestedene benytter Pasientnett ved å ha jevnlig kontakt med tjenestestedene. Bistå andre superbrukere med opplæring i Pasientnett ved behov og annet samarbeid vedrørende Pasientnett. Informere farmasøyten om systemproblemer og delta på møter som farmasøyten innkaller til.
Tjenesteansvarlig er ansvarlig for at det innhentes Samtykkeerklæring for nye pasienter og opprette ny pasienter i Pasientnett.
Når en pasient ikke lenger skal motta tjenesten, skal tjenesteansvarlig melde pasienten ut av Pasientnett. Se innhenting av samtykkeerklæring i EQS Pasientnett - arbeidsbeskrivelse samtykkeerklæring og prosesskart i EQS: Pasientnett- prosesskart Ny pasient
Bestiller vil få e-post fra Apotek1 når tilgangen til Pasientnett er opprettet. Linken til Pasientnett finnes under sektorsystemer i AKS. Pålogging til Pasientnett med BankID via ID- portalen. Bestillere har ansvaret for at bestillinger utføres i Pasientnett.
Legemiddelhåndteringsforskriften med kommentarer
Personopplysningsloven
Se under fanen Relatert for vedlegg og lenker