Sikre at ledere som skal tildele roller i Gerica for ansatte, har nødvendig tilgang i Gerica og at tilgangen avluttes når behovet/kompetansen opphører. Listen over ledere som er Bestiller i Kompass, skal til enhver tid være lik liste over ledere som har aktiv rolle OK_Tildele roller i Gerica.
Gjelder for bestillerer ved KAD og FRA.
Pro-seksjonen har ansvar for rutinen og for å ta ut liste på hvem som har aktiv rolle OK_Tildele rolle i virksomhetene. KAD og FRA har ansvar for at ledere med tilstrekkelig kompetanse og myndlighet får tilgang til rollen.
Ledere/ansatte som skal kunne bestille rolletilganger i Gerica for sine ansatte, må ha rolle som Bestiller i Kompass. I tillegg må vedkommende kunne tildele roller i Gerica for sine ansatte, og til dette trenger de en tildelingsrolle; OK_Tildele roller. Det er kun PRO-seksjonen som kan tildele denne rollen.
Det er virksomheten selv som må vudere hvem som skal ha rollen OK_Tildele roller i virksomheten. Det er kun ledere med personalansvar eller ansatte som er midlertidig innsatt i en slik stilling som kan inneha denne rollen ved KAD og FRA.
Virksomheten bestiller selv tilgang til Bestiller-rolle i Kompass for den ansatte. For å få tilgang til rollen OK_Tildele roller i Gerica, må mail senders til prosit@hel.oslo.kommune.no. Mailen må inneholde navn og PRK-ID på den som skal ha tilgang, samt beskrivelse av bakgrunn for behovet. Dersom tilgangen er for en tidsbegrenset periode må dette fremkomme av mailen.
Når behovet/kompetanse for tilgang opphører, skal det umiddelbart meldes på mail til prosit@hel.oslo.kommune.no. Mailen må inneholde dato for når rollen skal avsluttes, og årsaken til at tilgangen avsluttes.
Virksomheten avslutter selv Bestiller-rollen via Kompass.
Det skal gjøres jevnlig kontroll på for å sikre at listen over Bestillere i Kompass er lik listen over ledere som har aktiv rolle OK_Tildele roller i Gerica.
1. Pro-seksjonen tar ut liste over ansatte med aktiv roller OK_Tildele roller
2. Pro-seksjonen kontrollerer listen over aktive roller, med Kompass-rapport (mottas månedlig på mail) over aktive Bestillere.
Ved eventuelle avvik mellom listene, avsluttes tilgangene etter gjeldende rutine (se kap. Avslutte tilgang tidligere i denne rutinen).