Tilberedning av injeksjoner/infusjoner ved aseptisk arbeidsteknikk
v. 1.4
Formål
Sikre at ikke-bruksferdige, sterile legemidler tilberedes på en slik måte at risiko for kontaminasjon og forurensning av produktet begrenses.
Omfang/Virkeområde
Gjelder i alle helsehus og langtidshjem ved tilberedning av ikke-bruksklare sterile legemidler (hovedsaklig injeksjoner/infusjoner).
Ansvar
- Institusjonssjef har det overordnede ansvaret for legemiddelhåndteringen ved institusjonen, og må sørge for at rutinen gjøres kjent og implementeres.
- Institusjonssjef har ansvar for at helsepersonell som skal tilberede sterile legemidler har tilstrekkelig kompetanse til å utføre oppgaven på en faglig forsvarlig måte
- Sykepleiere/vernepleiere involvert i tilberedning av legemidler skal følge rutinen ved tilberedning av sterile legemidler.
Utstyr
- Desinfeksjonsprit 70 % til overflater
- Klut
- Desinfeksjonsservietter til desinfeksjon av injeksjonsporter, hetteglasspropper o.l
- Evt Sterile tupfere og Klorhexidinsprit 5% til desinfeksjon av porter og propper
- Avfallsbeholder
- Sterile hansker (brukes kun ved tilberedning av legemidler med risiko for operatøren)
- Nødvendig utstyr til aktuell utblanding; feks kanyler, sprøyter, overføringskanyler osv
Aktivitet/Beskrivelse
Generelle punkter ved tilberedning av ikke-bruksklare, sterile legemidler:
- Et eget, definert område i medisinrommet skal være definert til tilbereding av sterile legemidler. Området skal være rengjort og ryddet.
- Det bør det være færrest mulig mennesker i rommet. Bruk kontrollerte bevegelser.
- Sterile legemidler skal som hovedregel tilberedes umiddelbart før bruk.
- Utfør håndhygiene med såpe og vann, evt kan sprit benyttes når hendene ikke er synlig skitne.
- Håndhygiene bør utføres før start, underveis når man har hentet utstyr eller ved andre opphold/berøring av ikke-rene overflater. Ved evt bruk av sterile hansker skal også håndhygiene utføres.
- Unngå å lene deg med kropp eller armer over arbeidsflater og legemidler/sterilt utstyr under tilberedningen. NB: Ta også hensyn til dette ved plassering av kanylebøtter/ avfallsbeholdere som brukes under arbeidet.
- Ved tilberedningen skal man bruke non-touch-teknikk, unngå å berøre de punkter legemidlet har berøringspunkt med:
- Begge endene på en kanyle
- Overføringsadapteres kanyle/åpning
- Stempel i sprøyte
- Membraner/propper på legemidler inkl utblandingsvæsker
- Dersom man berører punkter som skal være sterile ved et uhell må ny desinfeksjon eller kassasjon utføres
- Kun godkjent desinfeksjonsserviett skal benyttes, f .eks ApoWipe IV Port
- Ved bruk av sterile kompresser/tupfere som fuktes med Klorhexidinsprit 5 mg/ml: Klorhexidinsprit er holdbar 1 mnd etter anbrudd. Flasken skal være tydelig merket med anbruddsdato. Åpne flasker uten anbruddsdato skal kasserers. Holdbarhet på 1 mnd forutsetter at flasken er håndtert med non-touch-teknikk og at den ikke oppbevares uten kort lenger enn det som er strengt nødvendig
- Bruk aldri avtrekk ved tilberedning av sterile legemidler som ikke er til fare for operatør eller miljø ("skitten" luft trekkes fra rommet og over arbeidsflaten og gir risiko for forurensning av legemidlet)
- LAF-benk kan med fordel benyttes om man har. Aseptisk arbeidsteknikk må fortsatt benyttes
- Holdbarhet av tilberedt legemiddel kan aldri være lenger enn holdbarheten av det produktet med dårligst holdbarhet som er brukt.
- Eks: Dersom utblandingsvæsken kun har 2 timer igjen av holdbarheten fordi den var anbrutt, kan holdbarheten av legemidlet som tilberedes maksimalt få 2 timers holdbarhet
- For generell informasjon om istandgjøring av legemidler, se også injeksjoner og infusjoner se Istandgjøring av legemidler til pasient/beboer
1. Klargjøring av arbeidsflate
- Utfør håndhygiene
- Desinfiser overflaten som skal benyttes med desinfeksjonssprit 70 %
- Feltet/området skal være så vått av desinfeksjonsmiddel og overfalten kan sies å være desinfisert når området her helt tørt
- Ved bruk av klut skal man tørke i horisontale drag fra bakerst til fremst på feltet/området
2. Finn frem legemiddel, utblandingsvæske og utstyr som skal benyttes
- Gå gjennom bruksanvisning for tilberedning av aktuellt produkt og planlegg hva du trenger av legemidler, utblandingsvæske og utstyr (kanyler, sprøyter, propper osv).
- Finn frem alt nødvendig utstyr og legg rent utstyr på en del av arbeidsflaten i emballasje. Utstyrets sterile emballasje kan åpnes, men kritiske koblingspunkter må ikke berøres. Engangsutstyr skal ikke gjenbrukes
- Dersom utstyrets emballasje er skadet/ødelagt skal det kasseres
- Sjekk datomerking ved sjelden bruk av sterilt utstyr.
- Finn frem legemiddel og utblandingsvæske.
- Sjekk holdbarhet av legemiddel og utblandingsvæske. Ved tvil/dårlig merking av anbrutte hetteglass- finn fram nytt.
- Utfør håndhygiene
3. Tilberedning
- Følg produsentens bruksanvisning for tilberedning
- Husk non-touchteknikk under hele tilberedningen
- Før perforering skal alle ikke-sterile koblingspunkter som gummipropper på hetteglass, usterile stusser på infusjonsposer og halsen på plast- og glassampuller desinfiseres
- Det er kun et fåtall legemidler som har sterile injeksjonsporter- eksempel er enkelte infusjonsposer som er pakket enkeltvis i en ytteremballasje av plast og Ecoflac-container- trenger ikke å desinfisere portene så lenge de kritiske punktene ikke berøres under håndtering)
-
Ny opptrekkskanyle benyttes hver gang man perforerer en propp/stuss, og kanyler skal ikke stå igjen til senere opptrekk
-
Steril sprøytepropp, evt. kanyle med hette kan settes på sprøyten inntil utdeling, som som hovedregel skal skje rett etter utblanding
-
Merking
- Hetteglass for flere uttak skal merkes med anbruddsdato, klokkeslett og signering (gjelder også utblandingsvæske)
-
Ferdig tilberedte legemidler som skal gis som infusjon merkes med oransje tilsetningslapp og sprøyter til bolus som ikke gis umiddelbart av den som har tilberedt sprøyten skal merke sprøyten med navn på legemiddel, styrke, tilberedningstidspunkt, holdbarhet og dobbeltsignatur
Hjemmel
Legemiddelhåndteringsforskriften
Forfatter: |
Julie Wendelbo (Spesialkonsulent II)
|
Godkjent av: |
Johnny Advocaat (Avdelingssjef)
|
Dokumentadministrator: |
Julie Wendelbo (Spesialkonsulent II) |
Dokument-ID: |
33582 |
Gyldig fra: |
14.05.2024 |
Revisjonsfrist: |
14.05.2026 |