TISK - Tilberedning av injeksjoner/vaksiner ved aseptisk arbeidsteknikk
v. 2.4
Sikre at ikke-bruksferdige, sterile legemidler tilberedes på en slik måte at kontaminasjon og forurensning av produktet begrenses (mikrobioligisk kvalitet og holdbarhet av legemidlet opprettholdes).
Gjelder ved tilberedning av ikke-bruksklare sterile legemidler (vaksiner i denne sammenheng).
- Leder skal sørge for at rutinen gjøres kjent og implementeres, samt at nødvendig utstyr er tilgjengelig
- Helsesykepleiere, sykepleiere, farmasøyter som er involvert i tilberedning av vaksiner har ansvar for å sette seg inn rutinen
- Helseetaten/Faggruppe smittevern har ansvar for å holde rutinen oppdatert
Utstyr
|
-
Desinfeksjonsprit 70 % til overflater
-
Klut
-
Desinfeksjonsservietter til desinfeksjon av injeksjonsporter, hetteglasspropper og lignende
-
Avfallsbeholder og kanyleboks
-
Eventuelt hansker (hansker brukes kun hvis den som trekker opp vaksine har synlige sår eller eksem på hendene)
-
Nødvendig utstyr til aktuell utblanding; feks kanyler, sprøyter
|
Generelle punkter ved tilberedning av ikke-bruksklare, sterile legemidler
|
-
Et eget definert område i medisinrommet skal være definert til tilbereding av sterile legemidler. Området skal være rengjort og ryddet.
-
Det bør være færrest mulig mennesker i rommet.
-
Sterile legemidler skal som hovedregel tilberedes umiddelbart før bruk.
-
Utfør håndhygiene med såpe og vann, evt kan sprit benyttes når hendene ikke er synlig skitne.
- Håndhygiene skal utføres før start, underveis når man har hentet utstyr eller ved andre opphold/berøring av ikke-rene overflater. Ved evt bruk av hansker skal også håndhygiene utføres.
-
Unngå å lene deg med kropp eller armer over arbeidsflater og legemidler/sterilt utstyr under tilberedningen. NB: Ta også hensyn til dette ved plassering av kanylebokser/ avfallsbeholdere som brukes under arbeidet.
-
Ved tilberedningen skal man bruke non-touch- teknikk, unngå å berøre de punkter legemidlet har berøringspunkt med:
- Begge endene på en kanyle
- Stempel i sprøyte
- Membraner/propper på legemidler inkl utblandingsvæsker
-
Dersom man berører punkter som skal være sterile ved et uhell må ny desinfeksjon eller kassasjon utføres.
-
Kun godkjent desinfeksjonsserviett skal benyttes, f eks ApoWipe IV Port
-
Dersom desinfeksjonsserviett ikke er tilgjengelig kan alternativt sterile kompresser/tupfere som fuktes med Klorhexidinsprit 5 mg/ml brukes:
- Klorhexidinsprit er holdbar 1 mnd etter anbrudd. Flasken skal være tydelig merket med anbruddsdato. Åpne flasker uten anbruddsdato skal kasseres. Holdbarhet på 1 mnd forutsetter at flasken er håndtert med non-touch-teknikk og at den ikke oppbevares uten kork lenger enn det som er strengt nødvendig.
-
Holdbarhet av tilberedt legemiddel kan aldri være lenger enn holdbarheten av det produktet med dårligst holdbarhet som er brukt.
- Eks: dersom utblandingsvæsken kun har 2 timer igjen av holdbarheten fordi den var anbrutt, kan holdbarheten av legemiddelet som tilberedes maksimalt få 2 timers holdbarhet.
|
Utførelse
|
1. Klargjøring av arbeidsflate
|
- Utfør håndhygiene.
- Desinfiser overflaten som skal benyttes med desinfeksjonssprit 70%.
- Feltet/området skal være synlig vått av desinfeksjonsmiddel og overflaten kan anses som desinfisert når området er helt tørt. Det er viktig å vente lenge nok til det er helt tørt, fuktige miljøer øker kontamineringsfaren.
- Ved bruk av klut skal man tørke i horisontale drag fra bakerst til fremst på flaten.
|
2. Finn frem legemiddel, utblandingsvæske og utstyr som skal benyttes
|
- Gå gjennom bruksanvisning for tilberedning av aktuellt produkt og planlegg hva du trenger av legemidler, utblandingsvæske og utstyr (kanyler, sprøyter, propper osv).
- Finn frem alt nødvendig utstyr og legg rent utstyr på en del av arbeidsflaten i emballasje. Utstyrets sterile emballasje kan åpnes, men kritiske koblingspunkter må ikke berøres. Engangsutstyr skal ikke gjenbrukes.
-
- Dersom utstyrets emballasje er skadet/ødelagt skal det kasseres.
- Sjekk datomerking ved sjelden bruk av sterilt utstyr.
- Finn frem legemiddel og utblandingsvæske, alternativt vaksinehetteglass.
- Sjekk holdbarhet av legemiddel og utblandingsvæske. Ved tvil/dårlig merking av anbrutte hetteglass - finn fram nytt.
- Utfør håndhygiene.
|
3. Tilberedning
|
- Følg produsentens bruksanvisning for tilberedning og opptrekk. Se rutiner for de enkelte vaksinetypene.
- Husk non-touchteknikk under hele tilberedelsen.
- Før perforering skal alle ikke-sterile koblingspunkter som gummipropper på hetteglass og halsen på plast- og glassampuller desinfiseres.
- Ny opptrekkskanyle benyttes hver gang man perforerer membranen og kanyler skal ikke stå igjen til senere opptrekk, med unntak for opptrekk av flere doser umiddelbart etter hverandre.
- Sett på kanyle på sprøyten for injisering.
- Merking
-
- Hetteglass for flere uttak skal merkes med anbruddsdato, klokkeslett og signering (gjelder også utblandingsvæske).
- Ferdigopptrukne sprøyter merkes med innhold, dato og klokkeslett og oppbevares på egnet sted.
|
4. Kassasjon
|
- Utstyr brukt i tilberedningen kasseres i kanyleboks (kanyler) eller boks for risikoavfall.
- Brukte hetteglass med vaksine skal kastes i risikoavfallsboks.
- Bydel har ansvar for at risikoavfall oppbevares, håndteres og transporteres videre på en forsvarlig måte
|
FHI - Trygg injeksjonspraksis
Legemiddelhåndteringsforskriften
Forfatter: |
Heidi Christine Strömborg Sand (Spesialkonsulent)
Benedicte Hege Østen (Spesialkonsulent)
|
Godkjent av: |
Frode Hagen (Kommuneoverlege)
|
Dokumentadministrator: |
Dina Bang (Spesialkonsulent II) |
Dokument-ID: |
33804 |
Gyldig fra: |
04.04.2024 |
Revisjonsfrist: |
04.04.2025 |