TISK - Tilberedning av injeksjoner/vaksiner ved aseptisk arbeidsteknikk v. 2.4

Hensikten med rutinen

Sikre at ikke-bruksferdige, sterile legemidler tilberedes på en slik måte at kontaminasjon og forurensning av produktet begrenses (mikrobioligisk kvalitet og holdbarhet av legemidlet opprettholdes).

Hvem gjelder rutinen for

Gjelder ved tilberedning av ikke-bruksklare sterile legemidler (vaksiner i denne sammenheng).

Ansvarsfordeling

  • Leder skal sørge for at rutinen gjøres kjent og implementeres, samt at nødvendig utstyr er tilgjengelig
  • Helsesykepleiere, sykepleiere, farmasøyter som er involvert i tilberedning av vaksiner har ansvar for å sette seg inn rutinen 
  • Helseetaten/Faggruppe smittevern har ansvar for å holde rutinen oppdatert

 

Utstyr

  • Desinfeksjonsprit 70 % til overflater

  • Klut

  • Desinfeksjonsservietter til desinfeksjon av injeksjonsporter, hetteglasspropper og lignende

    • Evt. sterile tupfere og Klorhexidinsprit 5% til desinfeksjon av porter og propper

  • Avfallsbeholder og kanyleboks

  • Eventuelt hansker (hansker brukes kun hvis den som trekker opp vaksine har synlige sår eller eksem på hendene)

  • Nødvendig utstyr til aktuell utblanding; feks kanyler, sprøyter

 

Generelle punkter ved tilberedning av ikke-bruksklare, sterile legemidler

  • Et eget definert område i medisinrommet skal være definert til tilbereding av sterile legemidler. Området skal være rengjort og ryddet. 

  • Det bør være færrest mulig mennesker i rommet. 

  • Sterile legemidler skal som hovedregel tilberedes umiddelbart før bruk. 

  • Utfør håndhygiene med såpe og vann, evt kan sprit benyttes når hendene ikke er synlig skitne.

    • Håndhygiene skal utføres før start, underveis når man har hentet utstyr eller ved andre opphold/berøring av ikke-rene overflater. Ved evt bruk av hansker skal også håndhygiene utføres.
  • Unngå å lene deg med kropp eller armer over arbeidsflater og legemidler/sterilt utstyr under tilberedningen. NB: Ta også hensyn til dette ved plassering av kanylebokser/ avfallsbeholdere som brukes under arbeidet.

  • Ved tilberedningen skal man bruke non-touch- teknikk, unngå å berøre de punkter legemidlet har berøringspunkt med:

    • Begge endene på en kanyle
    • Stempel i sprøyte
    • Membraner/propper på legemidler inkl utblandingsvæsker
  • ​Dersom man berører punkter som skal være sterile ved et uhell må ny desinfeksjon eller kassasjon utføres.

  • ​Kun godkjent desinfeksjonsserviett skal benyttes, f eks ApoWipe IV Port

  • Dersom desinfeksjonsserviett ikke er tilgjengelig kan alternativt sterile kompresser/tupfere som fuktes med Klorhexidinsprit 5 mg/ml brukes: 

    • Klorhexidinsprit er holdbar 1 mnd etter anbrudd. Flasken skal være tydelig merket med anbruddsdato. Åpne flasker uten anbruddsdato skal kasseres. Holdbarhet på 1 mnd forutsetter at flasken er håndtert med non-touch-teknikk og at den ikke oppbevares uten kork lenger enn det som er strengt nødvendig. 
  • Holdbarhet av tilberedt legemiddel kan aldri være lenger enn holdbarheten av det produktet med dårligst holdbarhet som er brukt.

    • ​Eks: dersom utblandingsvæsken kun har 2 timer igjen av holdbarheten fordi den var anbrutt, kan holdbarheten av legemiddelet som tilberedes maksimalt få 2 timers holdbarhet.

 

Utførelse

1. Klargjøring av arbeidsflate

  • Utfør håndhygiene.
  • Desinfiser overflaten som skal benyttes med desinfeksjonssprit 70%.
  • Feltet/området skal være synlig vått av desinfeksjonsmiddel og overflaten kan anses som desinfisert når området er helt tørt. Det er viktig å vente lenge nok til det er helt tørt, fuktige miljøer øker kontamineringsfaren. 
    • Ved bruk av klut skal man tørke i horisontale drag fra bakerst til fremst på flaten.

2. Finn frem legemiddel, utblandingsvæske og utstyr som skal benyttes

  • Gå gjennom bruksanvisning for tilberedning av aktuellt produkt og planlegg hva du trenger av legemidler, utblandingsvæske og utstyr (kanyler, sprøyter, propper osv).
  • Finn frem alt nødvendig utstyr og legg rent utstyr på en del av arbeidsflaten i emballasje. Utstyrets sterile emballasje kan åpnes, men kritiske koblingspunkter må ikke berøres. Engangsutstyr skal ikke gjenbrukes.
    • ​​Dersom utstyrets emballasje er skadet/ødelagt skal det kasseres.
  • ​Sjekk datomerking ved sjelden bruk av sterilt utstyr.
  • Finn frem legemiddel og utblandingsvæske, alternativt vaksinehetteglass.
  • Sjekk holdbarhet av legemiddel og utblandingsvæske. Ved tvil/dårlig merking av anbrutte hetteglass - finn fram nytt.
  • Utfør håndhygiene.

3. Tilberedning

  • Følg produsentens bruksanvisning for tilberedning og opptrekk. Se rutiner for de enkelte vaksinetypene.
  • Husk non-touchteknikk under hele tilberedelsen.
  • Før perforering skal alle ikke-sterile koblingspunkter som gummipropper på hetteglass og halsen på plast- og glassampuller desinfiseres.
  • Ny opptrekkskanyle benyttes hver gang man perforerer membranen og kanyler skal ikke stå igjen til senere opptrekk, med unntak for opptrekk av flere doser umiddelbart etter hverandre. 
  • Sett på kanyle på sprøyten for injisering.
  • Merking
    • Hetteglass for flere uttak skal merkes med anbruddsdato, klokkeslett og signering (gjelder også utblandingsvæske).
    • Ferdigopptrukne sprøyter merkes med innhold, dato og klokkeslett og oppbevares på egnet sted.

4. Kassasjon

  • Utstyr brukt i tilberedningen kasseres i kanyleboks (kanyler) eller boks for risikoavfall.
  • Brukte hetteglass med vaksine skal kastes i risikoavfallsboks.
  • Bydel har ansvar for at risikoavfall oppbevares, håndteres og transporteres videre på en forsvarlig måte

​​

Referanse

FHI - Trygg injeksjonspraksis 

Lovverk

 Legemiddelhåndteringsforskriften