Hindre smitteoverføring fra personer og miljø til utstyr som igjen kan infisere pasienter/beboere. Sikre at sterile produkter/sterilt brukerutstyr oppbevares og håndteres på en måte som bevarer steriliteten. Sikre at rene produkter oppbevares og håndteres på en måte som bevarer renhetsgraden.
Gjelder for alle institusjoner i Sykehjemsetaten
Institusjonssjef har ansvar for at det foreligger retningslinjer for håndtering og lagring av rent og sterilt utstyr i institusjonen. Avdelingsledelsen har ansvar for at rutinene for riktig håndtering og lagring gjennomføres og at lagerrommet er tilfredsstillende. Personalet følger den til enhver tid gjeldende rutine med hensyn til lagring og håndtering av rent og sterilt utstyr.
Det finnes i dag ingen gjeldende norsk standard for lagring/oppbevaring av sterilt utstyr med tanke på renhetsgrad, overtrykk, relativ fuktighet med mer. Anbefalingene i denne prosedyren er basert på nasjonale erfaring og kunnskap om lagring av sterilt utstyr, samt nordiske anbefalinger.
Bakterier og andre partikler utskilles fra personalet i varierende grad, avhengig av påkledning og graden av bevegelse. Størrelsen på disse partiklene gjør at de kan trenge gjennom pakkematerialet og på den måten føre til kontaminering av utstyr. Utvendig forurensning av pakkematerialet kan, under bestemte forhold, forurense innholdet. Et rent lager på institusjonen bør derfor ikke være utsatt for gjennomgangstrafikk eller romme utstyr som ikke hører hjemme på rent lager. Dører inn til lageret og skap som inneholder sterile artikler, skal holdes lukket. Korrekt lagring og øvrig håndtering av sterile og rene produkter er viktig for å bevare steriliteten og renhetsgraden.
Sterilt utstyr må lagres på en slik måte at verken produkt eller emballasje tar skade av fuktighet eller skarpe gjenstander. Lagringsrommet /- skapet må være slik at ikke kvaliteten på produktet forringes ved oppbevaring. Det skal være et tydelig skille mellom sterilt og rent utstyr. Om utstyret må lages i samme rom/skap, skal de sterile produktene være øverst og adskilt fra de rene. Flergangs utstyr som f.eks. hårruller skal ikke lagres sammen med sterilt utstyr.
Hver enkelt institusjon må vurdere de ytre faktorer som nevnt, og utarbeide retningslinjer for holdbarhetstider for sterilt utstyr i forhold til lagrings- og håndteringsforholdene ved institusjonen. Grovt sett vil det være snakk om uker for tekstiler, måneder for papir og år for plast.
Riktig håndtering av sterilt utstyr innbefatter rene hender. Utfør derfor alltid håndhygiene før sterilt utstyr blir tatt ut fra lageret. Det anbefales derfor en spritdispenser ved døren inn til rene lagre på institusjoner.
Vi skiller mellom ulike typer lager:
Uavhengig av lagertype, skal lagrene være organisert etter “FIFO” systemet (FIFO = first in, first out).
Holdbarheten av sterilt utstyr er avhengig av ytre faktorer som produksjonsmåte, steriliseringsmetode, pakkemateriale, lagringsbetingelser, transport og håndtering. Holdbarhetsgrensen forutsetter at produktet er produsert, sterilisert, transportert, håndtert og lagret på en måte som har bevart emballasjen uskadd. Det forutsettes videre at emballasjen er uåpnet.
Det aller meste av det sterile utstyret som sykehjemmene benytter er fabrikkfremstilt og holdbarhetsgrenser er påstemplet. I tilfeller der produksjonsdato er angitt, kan produktet antas å være holdbart i fem år. Utstyr som har kortere holdbarhetsgrense enn 5 år, skal være merket både med produksjonsdato og utløpsdato (mnd. og år er tilfredsstillende).
Anbefalte holdbarhetsgrenser for lagring av flergangsutstyr (tørrsterilisering) som er sterilisert i helseinstitusjon:
EMBALLASJE |
HOLDBARHETSGRENSE |
Tekstiler 2 lag |
1-2 uker |
Papir – non - wowen 2 lag |
3 mnd |
Papirposer – sveiset/tapet |
3 mnd |
Plast/papir - sveiset |
1 år |
Metallbeholder m/ filter/ steriliseringsport |
3 mnd |
Det finnes 2 basissystemer for oppbevaring av sterile artikler, åpne reoler og lukkede skap.
Vinduer i rom som lagrer sterile produkter bør ikke kunne åpnes. Det skal ikke være gardiner i rommet, men rommet må skjermes for solstråling. Utvendige persienner eller annen solskjerming er å foretrekke.
Forskrift om håndtering av medisinsk utstyr
Hauff K, Sølsnes T, Bergh B. Sterilforsyning i helsetjenesten. Universitetsforlaget AS 1998.
Huys Jan. Rengjøring, desinfeksjon og sterilisering av medisinsk utstyr. Norsk forening for sterilforsyning og HEART Consultancy 2014.
Nationale infektionshygiejniske retningslinjer for plejehjem, hjemmepleje, bo- og opholdssteder m.m. Central Enhed for Infektionhygiejne 1. udgave 2020.
Hög luftfuktighet – påverkan på sterilt gods och förslag till åtgärder. Vårdhygieniska rekommendationer. Svensk Förening för Vårdhygien (SFVH) 2021.