Smittevern - Rent lager v. 1.0

Formål

Hindre smitteoverføring fra personer og miljø til utstyr som igjen kan infisere pasienter/beboere. Sikre at sterile produkter/sterilt brukerutstyr oppbevares og håndteres på en måte som bevarer steriliteten. Sikre at rene produkter oppbevares og håndteres på en måte som bevarer renhetsgraden.

Omfang/Virkeområde

Gjelder for alle institusjoner i Sykehjemsetaten

Ansvar

Institusjonssjef har ansvar for at det foreligger retningslinjer for håndtering og lagring av rent og sterilt utstyr i institusjonen. Avdelingsledelsen har ansvar for at rutinene for riktig håndtering og lagring gjennomføres og at lagerrommet er tilfredsstillende. Personalet følger den til enhver tid gjeldende rutine med hensyn til lagring og håndtering av rent og sterilt utstyr.

Aktivitet/Beskrivelse

Det finnes i dag ingen gjeldende norsk standard for lagring/oppbevaring av sterilt utstyr med tanke på renhetsgrad, overtrykk, relativ fuktighet med mer.  Anbefalingene i denne prosedyren er basert på nasjonale erfaring og kunnskap om lagring av sterilt utstyr, samt nordiske anbefalinger.

Bakgrunn:

Bakterier og andre partikler utskilles fra personalet i varierende grad, avhengig av påkledning og graden av bevegelse. Størrelsen på disse partiklene gjør at de kan trenge gjennom pakkematerialet og på den måten føre til kontaminering av utstyr. Utvendig forurensning av pakkematerialet kan, under bestemte forhold, forurense innholdet. Et rent lager på institusjonen bør derfor ikke være utsatt for gjennomgangstrafikk eller romme utstyr som ikke hører hjemme på rent lager. Dører inn til lageret og skap som inneholder sterile artikler, skal holdes lukket. Korrekt lagring og øvrig håndtering av sterile og rene produkter er viktig for å bevare steriliteten og renhetsgraden.

Sterilt utstyr må lagres på en slik måte at verken produkt eller emballasje tar skade av fuktighet eller skarpe gjenstander. Lagringsrommet /- skapet må være slik at ikke kvaliteten på produktet forringes ved oppbevaring. Det skal være et tydelig skille mellom sterilt og rent utstyr. Om utstyret må lages i samme rom/skap, skal de sterile produktene være øverst og adskilt fra de rene. Flergangs utstyr som f.eks. hårruller skal ikke lagres sammen med sterilt utstyr.

  • Mekaniske skader: Er pakningen skadet, er ikke innholdet lenger sterilt. Skadet pakke kan ikke brukes som sterilt utstyr. Det kan vurderes om det kan brukes som rent. Forpakningen må kontrolleres ved enhver utpakking. Oppbevaring, håndtering og transport må foregå på en slik måte at emballasjen ikke skades, og dermed fører til kontaminering av innholdet.
  • Fuktighet: Pakkemateriale som er fuktig, slipper lett igjennom mikroorganismer og andre partikler. Sterile artikler må derfor lagres tørt.
  • Temperaturforhold: Ved lagring er temperatur på 18-22 °C gunstig. For høy temperatur kan resultere i at sveising åpner seg. Raske temperatursvingninger kan gjøre at det oppstår trykkforskjell mellom pakningens inne- og ytterside. Porøst pakkemateriale som utsettes for temperatursvingninger, kan slippe gjennom partikler.
  • Lysforhold/vinduer: Sterile artikler må ikke utsettes for direkte sollys eller sterk elektrisk belysning da dette kan påskynde nedbryting av materialer i utstyr og emballasje. Vinduer som er utsatt for direkte sollys skal blendes/skjermes utvendig. Vinduer skal holdes lukket.
  • Insekter og støv: Vinduer skal holdes lukket slik at insekter og partikler ikke kommer inn i lager for sterilt utstyr. Ytteremballasjen kan ofte være skitten og støvete, riller i f.eks. bølgepapp kan også være tilholdssted for skadedyr, og skal ikke forefinnes i et steriltlager.

Hver enkelt institusjon må vurdere de ytre faktorer som nevnt, og utarbeide retningslinjer for holdbarhetstider for sterilt utstyr i forhold til lagrings- og håndteringsforholdene ved institusjonen. Grovt sett vil det være snakk om uker for tekstiler, måneder for papir og år for plast.

Riktig håndtering av sterilt utstyr innbefatter rene hender. Utfør derfor alltid håndhygiene før sterilt utstyr blir tatt ut fra lageret. Det anbefales derfor en spritdispenser ved døren inn til rene lagre på institusjoner.

Ulike typer lager:

Vi skiller mellom ulike typer lager:

  • Grovlager/pallelager: Her mottas og oppbevares varer i ytteremballasje på paller, i reoler eller direkte på hjulunderstell. Det skal ikke lagres direkte på gulv.
  • Utpakningsrom: Her fjernes ytteremballasjen og varene klargjøres for videre transport. Dersom institusjonen ikke har eget utpakkingsrom, skal ytteremballasjen fjernes før varene tas med inn i avdelingene.
  • Lager for rent og sterilt utstyr: På et slikt lager bør det bare oppbevares rene og sterile artikler, enten i enkeltpakning eller i avdelingspakninger. Transportkartonger skal ikke tillates i rent eller sterilt lager. Kartongene er ofte skitne og kan inneholde f.eks. insekter. Spesielt i rillene på bølgepapp samler det seg lett støv og insekter
  • Tekstillager: Rene tekstiler skal ikke oppbevares sammen med sterilt utstyr da de i større grad medfører støv.

Uavhengig av lagertype, skal lagrene være organisert etter “FIFO” systemet (FIFO = first in, first out).

Anbefalte holdbarhetsgrenser for sterile varer

Holdbarheten av sterilt utstyr er avhengig av ytre faktorer som produksjonsmåte, steriliseringsmetode, pakkemateriale, lagringsbetingelser, transport og håndtering. Holdbarhetsgrensen forutsetter at produktet er produsert, sterilisert, transportert, håndtert og lagret på en måte som har bevart emballasjen uskadd. Det forutsettes videre at emballasjen er uåpnet.

Det aller meste av det sterile utstyret som sykehjemmene benytter er fabrikkfremstilt og holdbarhetsgrenser er påstemplet. I tilfeller der produksjonsdato er angitt, kan produktet antas å være holdbart i fem år. Utstyr som har kortere holdbarhetsgrense enn 5 år, skal være merket både med produksjonsdato og utløpsdato (mnd. og år er tilfredsstillende).

Anbefalte holdbarhetsgrenser for lagring av flergangsutstyr (tørrsterilisering) som er sterilisert i helseinstitusjon:

EMBALLASJE

HOLDBARHETSGRENSE

   

Tekstiler 2 lag

1-2 uker

Papir – non - wowen 2 lag

3 mnd

Papirposer – sveiset/tapet

3 mnd

Plast/papir - sveiset

1 år

Metallbeholder m/ filter/ steriliseringsport

3 mnd

 

Rene lager på avdelingene:

  1. Oppbevaring av sterile produkter skal skje i skap med dør, eget rom, i bakker med lokk eller i avdelingspakning
  2. Utstyret må ikke ligge tett sammenpresset i kurv/bakke
  3. Utstyret må ikke buntes sammen med strikk eller stramme bånd som kan skade emballasjen
  4. Ingen produkter skal lagres oppå skap eller på gulv
  5. Benytt FIFO – systemet

Generelle prinsipper for sterilt lager:

Det finnes 2 basissystemer for oppbevaring av sterile artikler, åpne reoler og lukkede skap.

  • Åpne reoler er mest vanlig, dette er en rimelig løsning, reolene er lette å holde rene og krever liten gulvplass. Åpne reoler stiller krav til kontroll med omgivelsene. Det bør være relativ god avstand mellom reolene, slik at det er god plass til å ta artiklene ut av hyllene. Reolene må ikke plasseres slik at de kommer i nærheten av vask, vindu eller dør.
  • Lukkede skap krever at døren åpnes forsiktig når det hentes sterilt gods. En “rask” luftbevegelse vil kunne trekke inn partikler og ødelegge selve hensikten med et lukket oppbevaringssystem. Lukkede skap egner seg derfor best til artikler som lagres over lengre tid.

Vinduer i rom som lagrer sterile produkter bør ikke kunne åpnes. Det skal ikke være gardiner i rommet, men rommet må skjermes for solstråling. Utvendige persienner eller annen solskjerming er å foretrekke.

Renhold av rent/sterilt lager:

  • Det skal utføres daglig renhold av gulv og horisontale flater.
  • Reoler og skap rengjøres månedlig eventuelt sjeldnere (minimum hver 3 måned) hvis det ikke avsettes synlig støv.
  • Hovedrengjøring bør utføres 1 gang pr. år
  • Det bør lages en avkrysningsliste som viser når siste periodiske renhold var utført.

Hjemmel

Forskrift om håndtering av medisinsk utstyr

Referanser

Hauff K, Sølsnes T, Bergh B. Sterilforsyning i helsetjenesten.  Universitetsforlaget AS 1998.

Huys Jan. Rengjøring, desinfeksjon og sterilisering av medisinsk utstyr. Norsk forening for sterilforsyning og HEART Consultancy 2014.

Nationale infektionshygiejniske retningslinjer for plejehjem, hjemmepleje, bo- og opholdssteder m.m. Central Enhed for Infektionhygiejne 1. udgave 2020.

Hög luftfuktighet – påverkan på sterilt gods och förslag till åtgärder. Vårdhygieniska rekommendationer. Svensk Förening för Vårdhygien (SFVH) 2021.