Saksflyt og utsending må følges opp jevnlig for å sikre at vedtak/brev blir sendt ut og at rutinen følges.
Denne rutinen omfatter alle virksomheter som benytter SvarUt løsningen, i fra EPJ systemet Gerica.
Daglig og ukentlige oppfølgingspunkter, for å sikre at vedtak/brev blir sendt ut.
Det må utarbeides lokale rutiner i den enkelte virksomhet, spesielt knyttet til oppfølging:
SvarUt er en sikker løsning for digital utsendelse av brev fra kommune til innbygger. Selve brevutsendingen går elektronisk fra Gerica til den nasjonale SvarUt-løsningen. Brevet blir derfra videresendt digitalt til Altinn eller innbyggers digitale postkasse som Digipost/eBok dersom vedkommende har opprettet dette.
Dersom en mottaker har reservert seg mot elektronisk post eller ikke leser brevet i Altinn vil dokumentene bli skrevet ut for så å bli sendt i manuell post. Dette blir håndtert av en sentral utskriftsløsning som er felles for hele Norge. Dersom mottaker har Digipost eller eBoks vil dokumentene ikke bli sendt til utskrift.
SvarUt-løsningen i Gerica kalles PostUt.
Under er en beskrivelse av faste oppgaver,ansvarfordeling og hva som må følges opp/kontrolleres. For veiledning på hvordan dette gjøres, se brukerveileder Gerica SvarUt
Saksflyt og utsending må følges opp jevnlig for å sikre at vedtak/brev blir sendt ut og at rutinen følges.
Det skal være fast oppfølging av disse statusene:
Symbol |
Status |
Beskrivelse |
|
1 - Venter |
Dersom brev/ vedtak blir liggende mer enn 1 uke med denne statusen må det følges opp for å hindre at de blir glemt. Brev/ vedtak med denne statusen er ikke sendt til Postsenteret for kontroll. Brev som er opprettet ved en feil, eller ikke skal sendes ut skal endres til status «avbrutt». |
|
2 - Til kontroll |
Dersom brev/ vedtak blir liggende mer enn 1 uke med denne statusen må det følges opp for å hindre at de blir glemt. Brev/ vedtak med denne statusen ligger til kontroll i Postsenteret, men er ikke sendt ut. For brev som ikke skal godkjennes og sendes ut må sending til kontroll angres eller underkjennes og håndteres videre etterpå. |
3 - Underkjent |
Dersom brev/ vedtak blir liggende mer enn 1 uke med denne statusen må det følges opp for å hindre at de blir glemt. Brev/ vedtak med denne statusen er underkjent under kontroll i Postsenteret og har ikke blitt rettet/ endret eller sendt til ny kontroll. Brev som er opprettet ved en feil, eller ikke skal sendes ut skal endres til status «avbrutt». |
|
|
4 - Sender |
Dersom brev/ vedtak blir liggende mer enn 1 dag med denne statusen må det følges opp. Utsending til SvarUt har stanset opp. Dersom dette gjelder alle brev/vedtak i samme tidsperiode må det meldes via Kompass. |
|
5 - Feil |
Utsendingen har feilet til en eller flere mottakere. Årsak til feilen står beskrevet i journalen. Dersom feil ikke kan rettes må forsendelsen skrives ut lokalt (se forrige avsnitt) og sendes per post. Status skal da endres til «Overlevert bruker». |