Gerica - SvarUt - Rutine v. 1.5

Formål

Saksflyt og utsending må følges opp jevnlig for å sikre at vedtak/brev blir sendt ut og at rutinen følges.

Omfang/Virkeområde

Denne rutinen omfatter alle virksomheter som benytter SvarUt løsningen, i fra EPJ systemet Gerica.

Daglig og ukentlige oppfølgingspunkter, for å sikre at vedtak/brev blir sendt ut.

Ansvar

Det må utarbeides lokale rutiner i den enkelte virksomhet, spesielt knyttet til oppfølging:

  • av vedtak som ligger til godkjenning.
  • av underkjente utsendinger egne og andres underkjente utsendelser ved fravær.
  • ulike statuser på brevet/dokumentet (se oppfølging og kontroll) 
  • utskrift av forvaltnings-dokumenter.

Aktivitet/Beskrivelse

SvarUt er en sikker løsning for digital utsendelse av brev fra kommune til innbygger. Selve brevutsendingen går elektronisk fra Gerica til den nasjonale SvarUt-løsningen. Brevet blir derfra videresendt digitalt til Altinn eller innbyggers digitale postkasse som Digipost/eBok dersom vedkommende har opprettet dette.

Dersom en mottaker har reservert seg mot elektronisk post eller ikke leser brevet i Altinn vil dokumentene bli skrevet ut for så å bli sendt i manuell post. Dette blir håndtert av en sentral utskriftsløsning som er felles for hele Norge. Dersom mottaker har Digipost eller eBoks vil dokumentene ikke bli sendt til utskrift.

SvarUt-løsningen i Gerica kalles PostUt.

Under er en beskrivelse av faste oppgaver,ansvarfordeling og hva som må følges opp/kontrolleres. For veiledning på hvordan dette gjøres, se brukerveileder Gerica SvarUt

OPPGAVER

Ansvar saksbehandler

Ansvar vedtaksberettiget

Ansvar tjenesteansvarlig/ tjenesteutfører

Informasjon om bruker og brukers pårørende (postmottakere) skal være oppdatert på brukerkortet

Ved opprettelse av nye brukere/ kontaktpersoner:

  Skrive inn korrekt adresse på bruker og pårørende.

  Merke kontaktperson som er fast postmottaker med «SvarUt-mottaker»-ikon på brukerkortet.

  Dersom kontaktperson skal få brev digitalt via SvarUt må fødselsnummer registreres.

  Dersom advokat er verge må det registreres organisasjonsnummer og ikke fødselsnummer. Dette nummeret må dobbeltsjekkes når det legges inn.

 

 

Ved endringer:

  Merke kontaktperson som er fast postmottaker med «SvarUt-mottaker»-ikon på brukerkortet.

  Dersom kontaktperson skal få brev digitalt via SvarUt må fødselsnummer registreres.

  Dersom advokat er verge må det registreres organisasjonsnummer og ikke fødselsnummer. Dette nummeret må dobbeltsjekkes når det legges inn.

 

Sende vedtak til godkjenning

   Lagre dokumentet

   Ved sending til postsenteret, kontroller at brevet sendes til riktig mottakere.

   Ved sending til postsenteret, kontroller at vedlegg er med dersom aktuelt.

 

 

 

Angre utsending

   Anledning til å angre en utsending, hvis man har sendt brev til utsendelseskontrollen for godkjenning, men ser at det er noe som mangler (eksempel vedlegg) eller noe man må rette.

 

 

Avbryte utsending

   Mulighet for å avbryte en utsending helt, hvis man for eksempel har brukt feil mal. Det vil da ikke mulig å sende dokumentet på nytt til utsendelseskontroll.

 

 

Digital sending til f.eks. Statsforvalter

 

•Ved digital sending til f.eks. Statsforvalter må det legges inn organisasjonsnummer. For å unngå feiltasting lagres dette org. nummeret på forhånd i Notatblokk og kopieres inn derifra. 

• For brukere der det oftes sendes til instanser med org.nummer kan dette registres som kontakt. 

 

​​Sjekk at org.nummer til mottaker er korrekt.

 

 

Godkjenning og utsendelse av vedtak/

Underkjennelse av vedtak

 

 Sjekk daglig i Postsenter - Utsendelseskontroll om det ligger noen brev til godkjenning.

 Kontroller at mottaker av brev, samt vedlegg er korrekt.

 Sjekk spesielt nøye dersom vedlegg er et scannet dokument.

 Godkjenn utsendelse dersom alt er ok. Underkjenn med begrunnelse dersom noe må endres av saksbehandler.

 

 

Oppfølging av egne underkjente vedtak

  Sjekk journalbildet daglig for å se om det ligger underkjente dokumenter som skal rettes. Bruk funksjonen «Vis bare mine utsendelser» og endre status til «Underkjent».

   Åpne journalen som ligger der og klikk på fanen «PostUt». Der står det begrunnelse på underkjennelsen.

  Utfør endringene som beskrevet og send brev til ny godkjenning.

 

 

 

Oppfølging av vedtak med utsendelsesstatus=0
 

 Når et dokument får utsendelsesstatus 0      betyr det at flettingen av dokumentet har      feilet, og det vil ikke bli sendt til SvarUt.        Saksbehandler må flette dokumentet på        nytt.

 Når ansatt har flettet et nytt dokument, så    kan dokumentet med utsendelsesstatus=0    slettes. (Ikke mulig å endre status på dette    dokumentet)

    

Oppfølging av andres underkjente vedtak

  Sjekk journalbildet daglig for å se om det ligger underkjente dokumenter som skal rettes. Endre status til «Underkjent» for å se alle brev med denne statusen.

  For å kun se brev for en spesifikk ansatt, f.eks som stedfortreder; bruk filter OK_SvarUt_Stedfortreder.

  Åpne journalen som ligger der og klikk på fanen «PostUt». Der står det begrunnelse på underkjennelsen.

  Utfør endringene som beskrevet og send brev til ny godkjenning.

 

 

 

Overlevert bruker

   Overlevert bruker kan benyttes når dokumentet er skrevet ut og overlevert mottaker i hånda.

 

 

Print   Alle vedtak og brev i forvaltning (vedtak,       klagesaksbehehandling, etc) må skrives       ut og legges i papirarkiv.    
Sjekk av status på dokumentet  Ved behov kan man sjekke status på en         forsendelse i Postsenter –Utgående brev.     Her ser man om brevet er sendt ok, om         det er lest digitalt eller skrevet ut.

 Ved behov kan man sjekke status        på en forsendelse i Postsenter –          Utgående brev. Her ser man om          brevet er sendt ok, om det er lest          digitalt eller skrevet ut.

 

 

OPPFØLGING OG KONTROLL

Saksflyt og utsending må følges opp jevnlig for å sikre at vedtak/brev blir sendt ut og at rutinen følges.

Det skal være fast oppfølging av disse statusene:

 

Symbol

Status

Beskrivelse

1 - Venter

Dersom brev/ vedtak blir liggende mer enn 1 uke med denne statusen må det følges opp for å hindre at de blir glemt. Brev/ vedtak med denne statusen er ikke sendt til Postsenteret for kontroll. Brev som er opprettet ved en feil, eller ikke skal sendes ut skal endres til status «avbrutt».

2 - Til kontroll

Dersom brev/ vedtak blir liggende mer enn 1 uke med denne statusen må det følges opp for å hindre at de blir glemt. Brev/ vedtak med denne statusen ligger til kontroll i Postsenteret, men er ikke sendt ut. For brev som ikke skal godkjennes og sendes ut må sending til kontroll angres eller underkjennes og håndteres videre etterpå.

3 - Underkjent

Dersom brev/ vedtak blir liggende mer enn 1 uke med denne statusen må det følges opp for å hindre at de blir glemt. Brev/ vedtak med denne statusen er underkjent under kontroll i Postsenteret og har ikke blitt rettet/ endret eller sendt til ny kontroll. Brev som er opprettet ved en feil, eller ikke skal sendes ut skal endres til status «avbrutt».

4 - Sender

Dersom brev/ vedtak blir liggende mer enn 1 dag med denne statusen må det følges opp. Utsending til SvarUt har stanset opp. Dersom dette gjelder alle brev/vedtak i samme tidsperiode må det meldes via Kompass.

5 - Feil

Utsendingen har feilet til en eller flere mottakere. Årsak til feilen står beskrevet i journalen. Dersom feil ikke kan rettes må forsendelsen skrives ut lokalt (se forrige avsnitt) og sendes per post. Status skal da endres til «Overlevert bruker».

Referanser

Manual SvarUt