Å beskytte medarbeider og beboer/pasient mot smittespredning via arbeidstøy og hud.
Institusjonssjef har ansvar for at det er tilstrekkelig og anbefalt arbeidstøy tilgjengelig i aktuelle størrelser på alle vakter hele året. Institusjonssjef har ansvar for at det er på plass avtale med godkjent vaskeri for vask av arbeidstøyet. Videre har institusjonssjef ansvar for at det er garderobefasiliteter til samtlige medarbeidere. Institusjonssjef skal sikre at det er nødvendig beskyttelsesutstyr tilgjengelig for å beskytte arbeidstøyet.
Avdelingsleder har ansvar for at personalet har nødvendig kjennskap til prosedyren, og skal påse at den følges.
Den enkelte medarbeider skal følge kravene i denne prosedyren.
Kravene til arbeidsantrekk gjelder for alle ansatte i sykehjem og helsehus som i sin yrkesutøvelse kan komme i kontakt med sykdomsfremkallende smittestoff, eller utfører arbeid der det stilles spesielle hygieniske krav, herunder ansatte som:
Arbeidstøy
Arbeidstøyet blir forurenset dels innenfra av bakterier fra personens hud, dels utenfra i løpet av dagens arbeid. Det kan være stor forurensning uten at det synes på tøyet.
Krav til arbeidstøy og garderobe
Arbeidstøy for helsearbeidere består av bukse og overdel/kittel som tåler hyppig vask på 85 grader i 10 minutter i henhold til Norsk Standard. I tillegg bør eventuell legefrakk og hodeplagg (hijab) tilbys.
Skifte mellom privat- og arbeidstøy skjer på arbeidsplassen i garderobefasilitetene. Arbeidstøy skal ikke benyttes på andre steder som f.eks. på butikken i arbeidstiden eller offentlig transport, og skal ikke tas med hjem.
Arbeidstøyet skal skiftes daglig og ellers når synlig tilsølt. Arbeidstøyet skal tildekkes i situasjoner der det kan bli kontaminert eller fuktig som for eksempel i stell, ved matlaging, jobbing på skyllerom osv. Se EQS beskyttelse av uniform.
Arbeidstøyet skal kun vaskes i godkjent vaskeri etter bransjestandarden.
Helsearbeidere og renholdere
Arbeidstøy/uniform for helsearbeidere og renholdere bestå av bukse med strikk ved ankel, overdel med kort erm, ev. hodeplagg og frakk, og sko kun til bruk i helseinstitusjonen. Overdel/kittel som brukes i direkte pasientrettetarbeid skal ha korte ermer. Lange ermer forhindrer adekvat håndhygiene og kan være reservoar for sykdomsfremkallende mikrober. Privat tøy skal dekkes helt av arbeidstøyet.
Kjøkkenmedarbeider
Arbeidstøy for personer som kun jobber med tilbredning av mat består av kokketøy i henhold til standard, som vil si bukse med lange ben og overdel med lange ermer samt hårnett eller kokkelue og sko som kun benyttes på arbeidsstedet. Tøyet skal vaskes i godkjent vaskeri og skiftes daglig.
Drifts- og vedlikeholds medarbeidere (uten pasientkontakt)
Arbeidstøy for teknisk personell skal være tilpasset det aktuelle arbeidet og være i henhold til avtale i Sykehjemsetaten. Skiftes ved behov og minst 1 gang per uke. Arbeidstøyet skal vaskes av godkjent vaskeri som håndterer tekstiler for helseinstitusjoner.
Kontor/administrativt personell (uten pasientkontakt)
Kontorpersonell kan benytte privat tøy, men må bruke uniform ved hjelp til stell eller annen nærkontakt og ved lengre opphold i pasientnære omgivelser. Uniform skiftes ved behov og minst 1 gang per uke. Det anbefales at også kontorpersonell unngår bruk av smykker på hender og har korte negler for optimal håndhygiene i institusjonen.
Privat tøy
Privat tøy skal dekkes helt av arbeidstøyet. Undertrøye o.l. skal ha korte ermer som ikke går nedenfor albuen. Det skal ikke benyttes privat tøy utenpå arbeidstøyet.
Dersom arbeidsstedet ikke tilbyr hodeplagg (hijab kufi, hodesjerf e.l.) skal denne være i nøytral farge og i ett materiell som tåler kokevask. Hodeplagg som dekker til ansiktet er ikke anbefalt. Caps og annet ikke religiøst hodeplagg skal ikke benyttes.
For mange pasienter kan lukten av røyk og parfyme være en belastning. Det er derfor spesielt viktig at ansatte ikke lukter sterk parfyme eller røyk i arbeidstiden.
Det forventes at en møter opp ren og velstelt på jobb uten bruk av sjenerende parfyme og eventuell diskret sminke.
Sko og skobeskyttelse
Personalet skal ha egne sko, som kun brukes i institusjonene. Skoene/sandalene bør ha helkappe eller stropp bak. Det skal brukes sokker dersom ikke sko dekker hæl og tå.
Ved håndtering av urent tøy/smittetøy på vaskeriet, kan man med fordel bruke egne sko som kun benyttes på uren side.
Utover ovennevnte situasjon er skobytte i de fleste tilfeller ikke nødvendig. I noen situasjoner med mye søl av infisert materiale på gulvet (f.eks. ved søl av avføring fra pasient med clostridium difficile infeksjon) bør det brukes egne rombundne sko eller støvler som tåler varmedesinfeksjon eller kjemisk desinfeksjon. Skoene bør kunne tas på og av uten bruk av hendene.
Dersom sko tilgrises av biologisk materiale må skoene vaskes og eventuelt desinfiseres før de tas i bruk igjen.
Et alternativ til bruk av private sko er sko/sandaler/støvler som oppbevares på isolatet og kun benyttes der (rombundne). Disse må:
Skotrekk anbefales ikke som smitteforebyggende tiltak, fordi det øker faren for forurensing av personalets hender og spredning av virus og andre mikroorganismer til miljøet ved avkledning. Skoovertrekk kan unntaksvis benyttes
E-læringskurset Basale smittevernrutiner
Veilder for basale smittevernrutiner, Personlig beskyttelsesutstyr. FHI 2022.
Arbeidstilsynet. Arbeidsklær 2020
Forskrift om utførelse av arbeid
Forskrift om organisering, ledelse og medvirkning
NS 3357 Helsevesen - Unisexbukser
NS 3362 Helse- og omsorgstjenester – Unisexbukse med gylf
NS 3361 Helse- og omsorgstjenester — Unisexkittel med v-hals
NS 3364 Helsevesen - Unisex legeskjorter
NS 3342 Helsevesen - Unisex frakk
NS 3375 Helsevesen - Hijab for helsepersonell
Norske Vaskeriers kvalitetstilsyn. Bransjestandard - Smittevern for vaskerier som behandler tekstiler til helseinstitusjoner
Håndhygieneveilederen. Folkehelseinstituttet. 2017
Arbeidstøy-Generell Regionalt kompetansesenter for smittevern i Helse sør-øst.