Gerica - EMM -Tilgang til nettsider og apper på tjenestetelefoner med LMP app - Rutine v. 1.3

Formål

Legge inn apper og nettsider for virksomhetene etter ønske/behov.

Omfang/Virkeområde

Gjelder alle med tjenestetelefoner med LMP(LifeCare Mobil Pleie)/Gerica-app.

 

Ansvar

Pro-seksjonen i Fagsystemavdelingen, Helseetaten har ansvar for å legge inn nye apper og bokmerker i Workspace One/EMM.

Bydel og private tjenesteleverandører har ansvar for vurdering av nytteverdi, bruksområde og sikkerhet, se vedlagte retningslinjer fra Byrådsavdelingen og UKE under kulepunktet aktivitet/beskrivelse.

Aktivitet/Beskrivelse

Hvilke apper får man?

For å ivareta sikkerheten på telefonen kan man ikke legge inn «hva som helst» av tilgang til apper og nettsider, eller ha åpen nettleser med søkefunksjon. Vi har derfor i samråd med byrådsavdelingen og UKE utarbeidet følgende retningslinjer:

  • Alle ønsker om apper og tilgang til nettsider sendes via systemkoordinator til PRO-seksjonen.
  • Virksomheten må på forhånd ha tatt en vurdering av nytteverdi, bruksområde og sikkerhet/risiko og sårbarhetsanalyse (ROS). Virksomheten står selv ansvarlig for denne vurderingen. 
  • Det er ikke mulig å legge inn apper som krever betaling ved installasjon.
  • PRO-seksjonen legger inn apper per virksomhet. Oppsettet på hvor appene ligger i launcheren kan gjøres per virksomhet. Appene ligger i et rutemønster 4x4, og ved ønske om nye apper ber vi om at man angir hvor appen skal plasseres, eksempel side 1,2 osv
  • Virksomheten må sende Pro-seksjonen lenken til appen i Google "Play Butikk".
  • Nettsider blir publisert som bokmerker i nettleseren (Chrome eller i VMWare Browser) og vil være tilgjengelig for alle virksomheter.
  • Dersom det kommer bestilling om apper som PRO-seksjonen antar flere vil ha behov for sendes det ut spørsmål til systemkoordinator om flere ønsker denne.
  • PRO-seksjonen går ikke god for sikkerhet eller funksjonalitet i apper som legges ut, og har ikke brukerstøtte for andre enkelt apper enn LMP (LifeCare Mobil Pleie).

EQS på tjenestetelefoner

Tilgang til EQS kan bli pushet til «personlige enheter» fortløpende når bydelene har gitt beskjed til Pro-seksjonen om at de har ryddet/tagget alle personlige enheter. Pro-seksjonen oppretter en kompass sak til EMM-teamet, om at de kan pushe ut EQS til personlige enheter i bydel. EQS er kun tilgjengelig for bydel.

 

Hva om det er apper som ikke alle virksomheten trenger?

Det kan lages en egen tilpasset launcher ved behov. Systemkoordinator kontakter PRO-seksjonen ved behov for endring. Dersom det er store forskjeller i hvilke apper tjenestene bruker kan dette tilpasses ved å lage to ulike launcher-oppsett i bydel, for eksempel en for hjemmetjeneste og en for mer stasjonære tjenester.

Kompetanse