Å hindre at avfall forårsaker forurensing, skade eller sykdom hos beboere/pasienter, medarbeidere, dyr eller miljø i og utenfor institusjonen.
Gjelder for alle institusjoner i Oslo kommune
Institusjonssjef/leder for tjenesten har ansvar for at renovasjon sorteres og håndteres i henhold til forskrifter og denne prosedyren. Interne rutiner kan ikke fravike hovedprinsippene i denne prosedyren. De skal sørge for at alle medarbeidere har tilgang på nødvendig utstyr for å kunne håndtere avfallet på en forsvarlig måte.
Avdelingsleder/leder med personalansvar har ansvar for at alle medarbeidere kjenner de gjeldende rutiner for håndtering av avfall, og at disse følges.
Den enkelte medarbeider har ansvar for at avfall blir korrekt sortert og emballert, og at intern transport og midlertidig lagring skjer på en forsvarlig måte.
Avfall skal grovsorteres på brukerstedet for å forhindre kontaminering. Se Smittevern - Sortering av avfall
Generelt utgjør avfall liten smittespredningsrisiko dersom det emballeres på brukerstedet, oppsamlingssekker eller -esker håndteres slik at det ikke går hull på dem, og håndhygiene utføres etter kontakt med avfall. Alt avfall skal håndteres med forsiktighet frem til det er emballert.
Det meste av avfall kan sorteres som restavfall, selvom det kommer fra beboer/pasient med smittsom sykddom, også når beboer er isolert. Se flytskjema vedlagt under relatert, eller tabell lenger ned.
Smittefarlig avfall er avfall som inneholder levedyktige mikroorganismer eller toksiner som kan forårsake sykdom. For at sykdom skal kunne oppstå må mikroorganismene være sykdomsfremkallende, antallet må være tilstrekkelig høyt og det må nå en inngangsport hos smittemottaker.
Det er kun det avfallet som kan utgjøre en risiko for videresmitte som skal kastes som smittefarlig avfall. Når avfall er emballert er det ikke lenger noen som skal komme i kontakt med avfallet, som brennes i godkjente anlegg.
Smittefarlig avfall skal aldri ligge på gulvet eller i møbler.
Smittefarlig avfall skal håndteres ved at medarbeider bruker hansker og forkle/smittefrakk for å beskytte hender og uniform. Dersom det er fare for sprut skal også munnbind og visir benyttes.
Husk håndhygiene etter håndtering av smittefarlig avfall.
Følgende avfall medfører økt fare for smitteoverføring og skal skilles ut fra vanlig restavfall og håndteres som smittefarlig avfall:
Beskyttelsesutstyr som hansker, munnbind og frakk kastes som restavfall, med mindre det er kraftig tilsølt (rennende/dryppende vått) med smitteførende materiale, eller har vært brukt på luftsmitteisolat.
Restavfall |
Smittefarligavfall |
|
Generelt |
Bleier, bandasjer m.m. der væsken er absorbert |
Bleier, bandasjer m.m. som er dryppende våte av blod, urin, avføring eller sekret fra sår eller luftveier |
Urin- og drensposer som er tømt for innhold |
Dren og poser fylt med kroppsvæsker |
|
Fra isolat eller smitteførende beboer/pasient |
Tørt avfall, inkludert brukte smittefrakker, hansker og munnbind Bleier, bandasjer m.m. der væsken er absorbert |
Bleier, bandasjer m.m. og beskyttelsesutstyr som er dryppende våte av blod, urin, avføring eller sekret fra sår eller luftveier Alt avfall fra luftsmitteisolat |
Vedlagt (se under fanen "Relatert" øverst i venstre hjørne) ligger flytskjema for avfallshåndtering.
Smittefarlig avfall skal legges i gule plastposer inne på beboerrommet eller så nære brukerstedet som mulig. Posen lukkes forsiktig med så lite luft i som mulig, før den tas ut av rommet. Hvis plastposen blir synlig forurenset på yttersiden, skal en ny pose trekkes utenpå. Posen med smittefarlig avfall legges deretter direkte i gul plastsekk, i hardplast eske eller pappeske merket med risikoavfall (se bilder under utstyr lenger ned). Når sekken eller esken er ca 2/3 full, skal den lukkes på forsvarlig vis.
Kanyler, nåler, skalpellblader mm
Brukte kanyler og andre skarpe gjenstander kastes direkte i UN godkjent kanyleboks ved brukerstedet. For å unngå stikkskader, skal kanyleboksene skiftes ut når de er 2/3 fulle. Lokk festes godt før den kastes i egen beholder merket risikoavfall. Se bilde under utstyr for mer informasjon.
Lagring og henting av smittefarlig avfall
Smittefarlig avfall skal ikke oppbevares lenger enn nødvendig på avdelingene. Beholdere med smittefarlig avfall skal være forsvarlig lukket og bringes til felles avfallslager der det settes synlig adskilt fra sekker med restavfall. Emballasjen må merkes slik at det tydelig fremgår at innholdet er smitte-/risikoavfall. Emballasjemerkelapper kan skaffes via Maske produker som Oslo kommune har avtale med.
Smittefarlig avfall skal ikke kastes i sjakt eller komprimeres. Smittefarlig avfall hentes av eget firma som institusjonen har avtale med.
Bildene er hentet fra OneMed som Oslo kommune har avtale med pr oktober 2023.
Bildene kan avvike fra utstyret som blir bestilt og levert, men kvaliteten skal være den samme.
Tynn gul pose = smitteavfall |
Kast hansker og utfør håndhygiene etter at posen er kastet |
Tykk gul plastsekk |
Utfør håndhygiene etter at sekken er lukket |
Riskoavfallseske + innvendig gul sekk |
Utfør håndhygiene etter at esken er lukket |
Gul plastbeholder 50 og 30 liter med lokk |
Utfør håndhygiene etter at esken er lukket |
Kanyleboks |
NB: kanyle skal ikke kobles fra sprøyte før kasting! |
E-læringskurs i Basale smittevernrutiner Kompetansebroen 2020
E-læringskurs i Håndhygiene Kompetansebroen 2022
Forskrift om renovasjon av husholdningsavfall, Oslo kommune, Oslo
Forskrift om smittefarlig avfall fra helsetjeneste og dyrehelsetjeneste mv.
Lov om vern mot forurensninger og om avfall (forurensningsloven)
Veileder for basale smitteverntiltak, avfallshåndtering. FHI 2022
Smittefarlig avfall Regionalt kompetansesenter Helse Sør-Øst 2022
Manglende tilgjengelig riktig utstyr, inkludert smittevernutstyr. Manglende lukking av avfallsposer eller esker. Mellomlagring over tid i avdeling. Manglende utført håndhygiene eller skifte av hansker etter håndtering av avfall. Smittefarlig avfall kastes i sjakt eller komprimeres. Restavfall sorteres som smittefarlig avfall. Feilsortering.