Smittevern - Smittefarlig avfall v. 2.1

Hensikt

Å hindre at avfall forårsaker forurensing, skade eller sykdom hos beboere/pasienter, medarbeidere, dyr eller miljø i og utenfor institusjonen.

Hvem gjelder rutinen for

Gjelder for alle institusjoner i Oslo kommune

Ansvarsfordeling

Institusjonssjef/leder for tjenesten har ansvar for at renovasjon sorteres og håndteres i henhold til forskrifter og denne prosedyren. Interne rutiner kan ikke fravike hovedprinsippene i denne prosedyren. De skal sørge for at alle medarbeidere har tilgang på nødvendig utstyr for å kunne håndtere avfallet på en forsvarlig måte.

Avdelingsleder/leder med personalansvar har ansvar for at alle medarbeidere kjenner de gjeldende rutiner for håndtering av avfall, og at disse følges.

Den enkelte medarbeider har ansvar for at avfall blir korrekt sortert og emballert, og at intern transport og midlertidig lagring skjer på en forsvarlig måte.

Utførelse av rutinen

Avfall skal grovsorteres på brukerstedet for å forhindre kontaminering. Se Smittevern - Sortering av avfall

Generelt utgjør avfall liten smittespredningsrisiko dersom det emballeres på brukerstedet, oppsamlingssekker eller -esker håndteres slik at det ikke går hull på dem, og håndhygiene utføres etter kontakt med avfall. Alt avfall skal håndteres med forsiktighet frem til det er emballert. 

 

Definisjoner

Smittefarlig avfall 

er avfall fra blant annet medisinsk behandling som inneholder levedyktige mikroorganismer eller deres toksiner som kan forårsake sykdom hos mennesker

 

  • Avfall fra medisinsk behandling eller veterinærbehandling og/eller tilhørende forskning som inneholder levedyktige mikroorganismer eller deres toksiner som er kjent for eller er antatt å kunne forårsake sykdom på mennesker eller andre levende organismer.
  • Avfall som er direkte forurenset med sekret, puss o.l. fra pasienter med alvorlige infeksjoner (isoleringskrevende diagnoser) som brukte bandasjer, drensmateriell, hansker, munnbind, bleier og liknende.
  • Stikkende/skjærende avfall som brukte kanyler, brukte skalpellblader, brukte sakser og pinsetter, reagensrør med blod, puss eller vevsrester.
  • Vevsbiter, organer, blod og blodprodukter inkludert serum, plasma og andre komponenter fra blod, samt blodige bandasjer.
  • Avfall fra luftsmitteisolater.
Stikkende og skjærende avfall
  • brukte kanyler 
  • brukte skalpellblader
  • brukte sakser og pinsetter
  • reagensrør med blod, puss eller vevsrester

 

Håndtering av smittefarlig avfall

Det meste av avfall kan sorteres som restavfall, selvom det kommer fra beboer/pasient med smittsom sykddom, også når beboer er isolert. Se flytskjema vedlagt under relatert, eller tabell lenger ned.

Smittefarlig avfall er avfall som inneholder levedyktige mikroorganismer eller toksiner som kan forårsake sykdom. For at sykdom skal kunne oppstå må mikroorganismene være sykdomsfremkallende, antallet må være tilstrekkelig høyt og det må nå en inngangsport hos smittemottaker. 

Det er kun det avfallet som kan utgjøre en risiko for videresmitte som skal kastes som smittefarlig avfall. Når avfall er emballert er det ikke lenger noen som skal komme i kontakt med avfallet, som brennes i godkjente anlegg.

Smittefarlig avfall skal aldri ligge på gulvet eller i møbler.

Smittefarlig avfall skal håndteres ved at medarbeider bruker hansker og forkle/smittefrakk for å beskytte hender og uniform. Dersom det er fare for sprut skal også munnbind og visir benyttes.

Husk håndhygiene etter håndtering av smittefarlig avfall.

Følgende avfall medfører økt fare for smitteoverføring og skal skilles ut fra vanlig restavfall og håndteres som smittefarlig avfall:

  • Avfall som er dryppende vått av forurenset av organisk materiale (eks. urin, avføring, blod eller oppkast) fra beboer/pasient som har en smittsom sykdom (for eksempel MRSA, VRE, Norovirus, Clostridium difficile og ESBL)
  • Blod og blodprodukter
  • Biologisk-/patologisk avfall
  • Stikkende-/skjærende avfall (for eksempel brukte kanyler, skalpellblader, sakser og pinsetter)
  • Alt avfall fra luftsmitteisolater

Beskyttelsesutstyr som hansker, munnbind og frakk kastes som restavfall, med mindre det er kraftig tilsølt (rennende/dryppende vått) med smitteførende materiale, eller har vært brukt på luftsmitteisolat.

 

Restavfall

Smittefarligavfall

 

Generelt

​Bleier, bandasjer m.m. der væsken er absorbert

Bleier, bandasjer m.m. som er dryppende våte av blod, urin, avføring eller sekret fra sår eller luftveier

Urin- og drensposer som er tømt for innhold

Dren og poser fylt med kroppsvæsker

 

Fra isolat eller smitteførende beboer/pasient

​Tørt avfall, inkludert brukte smittefrakker, hansker og munnbind

Bleier, bandasjer m.m. der væsken er absorbert

Bleier, bandasjer m.m. og beskyttelsesutstyr som er dryppende våte av blod, urin, avføring eller sekret fra sår eller luftveier

Alt avfall fra luftsmitteisolat

Vedlagt (se under fanen "Relatert" øverst i venstre hjørne) ligger flytskjema for avfallshåndtering.

Smittefarlig avfall skal legges i gule plastposer inne på beboerrommet eller så nære brukerstedet som mulig. Posen lukkes forsiktig med så lite luft i som mulig, før den tas ut av rommet. Hvis plastposen blir synlig forurenset på yttersiden, skal en ny pose trekkes utenpå. Posen med smittefarlig avfall legges deretter direkte i gul plastsekk, i hardplast eske eller pappeske merket med risikoavfall (se bilder under utstyr lenger ned). Når sekken eller esken er ca 2/3 full, skal den lukkes på forsvarlig vis.

Kanyler, nåler, skalpellblader mm

Brukte kanyler og andre skarpe gjenstander kastes direkte i UN godkjent kanyleboks ved brukerstedet. For å unngå stikkskader, skal kanyleboksene skiftes ut når de er 2/3 fulle. Lokk festes godt før den kastes i egen beholder merket risikoavfall. Se bilde under utstyr for mer informasjon.

Lagring og henting av smittefarlig avfall

Smittefarlig avfall skal ikke oppbevares lenger enn nødvendig på avdelingene. Beholdere med smittefarlig avfall skal være forsvarlig lukket og bringes til felles avfallslager der det settes synlig adskilt fra sekker med restavfall. Emballasjen må merkes slik at det tydelig fremgår at innholdet er smitte-/risikoavfall. Emballasjemerkelapper kan skaffes via Maske produker som Oslo kommune har avtale med.

Smittefarlig avfall skal ikke kastes i sjakt eller komprimeres. Smittefarlig avfall hentes av eget firma som institusjonen har avtale med.

 

Utstyr

Bildene er hentet fra OneMed som Oslo kommune har avtale med pr oktober 2023.

Bildene kan avvike fra utstyret som blir bestilt og levert, men kvaliteten skal være den samme.

Tynn gul pose = smitteavfall

gul_avfallspose.jpg

  • gul pose minimum 18 my
  • primæroppsamling av smitteavfall fra pasientrom
  • unngå for mye luft i posen
  • legges i plastsekk eller avfallseske/plastbeholder
  • skal IKKE kastes i sjakt eller komprimeres

Kast hansker og utfør håndhygiene etter at posen er kastet

Tykk gul plastsekk

Gul_avfallssekk.jpg

  • gul sekk 100 my
  • avfallssekken skal stå i beholder med lokk som kan styres med fotpedal
  • bruk munnbind når sekken lukkes
  • unngå for mye luft i sekken
  • lukk sekken med muletråd/strips når den er maksimum 2/3 full
  • skal IKKE kastes i sjakt eller komprimeres

Utfør håndhygiene etter at sekken er lukket

Riskoavfallseske + innvendig gul sekk

risikoavfallseske.jpg

  • gule kanylebokser
  • smitteavfall fra beboer uten særlig væske
  • avfall fra luftsmitteisolat
  • innvendig sekk mule-lukkes/stripses når esken er full
  • lukkes forsvarlig og bringes til felles oppsamlingsplass
  • esken må være tydelig merket med risikoavfall (gul merking)

Utfør håndhygiene etter at esken er lukket

Gul plastbeholder 50 og 30 liter med lokk

risikoavfallsboks.jpg

  • gul plastbeholder med låsbart lokk, merket UN3291 og symbol for smitteavfall klasse 6.2 - Infeksjonsfremmende stoffer
  • smitteavfall som er dryppende vått av kroppsvæsker
  • drensposer og urinposer fra beboer/pasient med smitte
  • sugeposer og andre plastbeholdere med organisk materiale som ikke lar seg klippe opp
  • tomme poser cytostatika og antibiotika med iv sett
    • etiketter med navn skal alltid fjernes
  • lukkes forsvarlig og bringes til felles oppsamlingsplass

Utfør håndhygiene etter at esken er lukket

Kanyleboks

kanyleboks.jpgWoodSafe.jpg

  • godkjent UN 3291
  • sprøytespisser og andre spisse/ skjærende gjenstander
  • lukkes når 2/3 full. Lokket på kanyleboksen må låses sikkert før videre håndtering. Plasseres i gul risikokartong/boks

NB: kanyle skal ikke kobles fra sprøyte før kasting!

Kompetansekrav

E-læringskurs i Basale smittevernrutiner Kompetansebroen 2020

E-læringskurs i Håndhygiene Kompetansebroen 2022

 

Lovverk

Forskrift om renovasjon av husholdningsavfall, Oslo kommune, Oslo

Forskrift om smittefarlig avfall fra helsetjeneste og dyrehelsetjeneste mv.

Lov om vern mot forurensninger og om avfall (forurensningsloven)

Forskrift om utførelse av arbeid, bruk av arbeidsutstyr og tilhørende tekniske krav (forskrift om utførelse av arbeid). Kap 6.

Referanser

Veileder for basale smitteverntiltak, avfallshåndtering. FHI 2022

Smittefarlig avfall  Regionalt kompetansesenter Helse Sør-Øst 2022

Eksempler på avvik fra rutine

Manglende tilgjengelig riktig utstyr, inkludert smittevernutstyr. Manglende lukking av avfallsposer eller esker. Mellomlagring over tid i avdeling. Manglende utført håndhygiene eller skifte av hansker etter håndtering av avfall. Smittefarlig avfall kastes i sjakt eller komprimeres. Restavfall sorteres som smittefarlig avfall. Feilsortering.

Her kan du leser mer

Smittevern - Sortering av avfall