Utdeling av legemidler- rutine v. 3.1

Formål

Prosedyren skal sikre at riktig legemiddel gis til riktig pasient, i riktig dose, til riktig tid og på riktig måte.

 

Virkeområde

Gjelder for tjenesteutøvere i avdeling helse, aktivitet og mestring i Bydel Stovner, med eventuelle begrensinger i Fullmakten Legemiddelhåndtering - Kompetansekrav, opplæring og fullmakt  for utdeling av legemidler til tjenestemottakere i avdelingen. Utdeling av legemidler gjøres på bagrunn av skriftlig avtale med tjenestemottaker /pårørende/verge Avtale om legemiddelhåndtering for tjenestemottakere i HAM-skjema

 

Ansvar

Virksomhetsleder skal sørge for at legemiddelhåndtering i virksomheten utføres forsvarlig og i henhold til gjeldende lover og forskrifter.

Seksjonsleder og seksjonssjef er ansvarlig for å påse at håndtering av legemidler i tjenesten samsvarer med gjeldende lover og forskrifter, og at interne rutiner gjøres kjent og følges.

Helsepersonell skal utføre sitt arbeid i samsvar med de krav til faglig forsvarlighet og omsorgsfull hjelp som kan forventes ut fra helsepersonellets kvalifikasjoner, arbeidets karakter og situasjonen for øvrig. Den enkelte er ansvarlig for å si fra hvis egne faglige kvalifikasjoner ikke er tilstrekkelige for oppgaven.

Tjenesteutøver som deler ut/adminstrerer et legemiddel, har ansvar for egenkontroll samt å sørge for at en annen kvalifisert person utfører dobbeltkontroll når det er krav om det.

Utlevering av ferdig istandgjorte legemidler kan gjøres av alle tjenesteutøvere med godkjent fullmakt i legemiddelhåndtering med eventuelle begrensninger oppgitt i fullmakten. Formell utdanning avgjør hvilke generelle fullmakter som kan gis til den enkelte medarbeider. Det kan i tillegg gis utvidete fullmakter og de skal være spesifisert for hvilke oppgaver som kan utføres. For medarbeidere uten helse- og sosialfaglig utdanning skal det ved utvidete fullmakter i spesielle legemiddeloppgaver gis pasientbundet opplæring og fullmakt. Legemiddelhåndtering - Kompetansekrav, opplæring og fullmakt

Tjenesteutøvere som utfører oppgaver innen legemiddelhåndtering, har et personlig og selvstendig ansvar for å sikre trygg og riktig legemiddelhåndtering til pasienten. All utlevering av legemidler skal dokumenteres i 101 journal og er utdelers ansvar å utføre.

Tjenesteansvarlig har et særlig ansvar for oppfølging av legemiddelhåndteringen hos sine brukere.

 

Definisjoner:

Helsehjelp: handlinger som har forebyggende, diagnostisk, behandlende, helsebevarende, rehabiliterende eller pleie- og omsorgsformål, og som er utført av helsepersonell.

Utdeling: Utdeling av ferdig istandgjort legemiddel til pasient, administrering av legemiddel som pasienten ikke kan administrere selv, overvåkning av legemiddelinntak og observasjoner av eventuelle umiddelbare reaksjoner, samt eventuelle reaksjoner som kan optre senere, men som kan knyttes til legemiddelbruken.

Interaksjoner:    https://www.helsenorge.no/medisiner/interaksjon-nar-medisiner-pavirker-hverandre/

Dobbeltkontroll: To personer som hver seg, og ved å signere manuelt eller elektronisk, bekrefter at oppgaven er utført korrekt, og i henhold til fastsatte prosedyre.

LAR-medisin: Legemiddelassistert rehabilitering. 

DOT-medisin: Direkte observert behandling (treatment)

 

Generelt om utdeling

Utdeling av ferdig istandgjorte legemidler fra dosett og multidose, omfatter:

  • Identifisering av tjenestemottaker

  • Kontroll av doseringstidspunkt

  • Kontroll av legemiddeldose

  • Kontroll av legemiddelform/ administrasjonsmåte

  • Overvåkning av legemiddelinntak

  • Observasjon av eventuelle umiddelbare reaksjoner på tilført legemiddel

  • Dokumentasjon på at legemidlet er gitt i 101 journal.

Dersom tjenestemottaker ikke er hjemme

  • Tjenesten skal ha rutiner for oppfølging. Se Når medarbeider ikke kommer i kontakt med bruker ved avtalt besøk - tjenester i hjemmet

  • ​​​​​Sykepleier/vernepleier skal vurderer videre oppfølging for hvordan sikre at tjenestemottaker får nødvendige legemidler. 

  • Ved neste besøk skal sykepleier/vernepleier avgjøre hvilke legemidler som skal gis, evt vurdere om fastlegen/legevaktslege skal konsulteres.

  • Vurderinger og hva som er gjort skal dokumenteres i 136 fagjournal.
     

Beskrivelse av rutine ved utdeling

Informer tjenestemottaker om legemidlene som skal tas/gis og tilpass informasjonen

Før utdeling 

  • Les oppdraget for å sikre at tjenestemottakeren får administrert riktige og alle legemidlene. Medisinkortet gjennomgås for å få oversikt over hvilke legemidler som ligger i dosett, eller multidose eller som administreres som annen fast medisin.  

  • Finn frem alle legemidlene som skal deles ut ved det aktuelle tidspunktet 

Utstyr

  • Medisinkort, eventuelt tablettskje, tablettknuser og medisinbeger

  • Minst et halvt glass vann (ikke juice)

Kontroller legemiddelform/administrasjonsmåte

  • Preparatsøk i felleskatalogen.no: Regler for administrering av det enkelte legemidlet finnes under avsnittet "Dosering", og i pakningsvedlegget (pasientinformasjon). Multidose ordinasjonskortet inneholder opplysninger om administrasjonsmåte.

  • Vanlige tabletter og kapsler skal som hovedregel svelges hele, med minst et halvt glass vann. Tjenestemottaker skal sitte oppreist eller stå.

  • Hjelp tjenestemottaker i god stilling

  • Ved munntørrhet, gi en slurk vann først

  • Tabletter med delestrek kan som regel deles i streken, men garanterer ikke alltid lik dose i hver halvdel. Sjekk felleskatalogen.no eller https://ehandboken.ous-hf.no/document/10301

  • Entero- og depotpreparat må ikke knuses

Overvåk legemiddelinntaket

  • Påse at tjenestemottaker tar legemidlene på riktig måte

  • Pass på at tjenestemottaker ikke mister tabletter, eller glemmer noen

  • Observer og rapporter svelgevansker. Er tabletter egnet legemiddelform?

  • Lege må få beskjed dersom tjenestemottaker ikke vil ta legemidlene

  • Observer tjenestemottaker tilstand og eventuelle umiddelbare reaksjoner på legemidlet

  • Observer og registrer effekt, og eventuelle symptom på bivirkninger

  • Kaster tjenestemottaker opp eller du mister legemidler på gulvet, kontakt sykepleier for informasjon om hvordan dette skal følges opp. 

  • Gi konkrete objektive beskrivelser av effekt og bivirkninger. Foreta målbare registreringer om mulig

​Kontakt alltid sykepleier dersom det oppdages feil eller det gis feil legemiddel. Dette skal dokumenteres i pasient journal, og hendelsen skal meldes som avvik i EQS. Se Feil/avvik i legemiddelhåndteringen - rutine

Kontroller inntaksregler for det enkelte legemiddel

  • Som en hovedregel gjelder at medisiner som skal tas utenom mat

  • Skal enten tas 1 time før eller 2 timer etter måltid

  • Interaksjoner som for eksempel:
    - vær oppmerksom på at det kan gjelde spesielle inntaksregler i forhold til måltid, spesielt når det gjelder mat som inneholder jern, kalsium, magnesium og sink
    - noen typer antibiotika (tetracykliner, kinoloner) og legemidler mot benskjørhet (bisfosfonater), bør som hovedregel gis minst 2–3 timer forskjøvet i forhold til inntak av melk, antacida, jern- og sinkpreparater.

 

Kontrollrutiner - Utdeling av legemidler fra dosett

  • Identifiser riktig pasient ved navn og fødselsdato

  • Spør tjenestemottaker, få eventuelt bekreftelsen på annen måte

  • Kontroller mot navn/ fødselsdato påført dosetten

Kontroller tidspunktet:

  • Kontroller dag, dato og klokkeslett mot tidspunktet for gjeldende dose, anført på medisinliste/ordinasjonskort

  • Åpne det rommet i dosetten som tilsvarer riktig ukedag og tidspunkt, og ta ut medisinen

  • Ta tellekontroll: Tell tablettene og kontroller opp mot medisinliste/ordinasjonskot. 

  • Kontroller oppdraget ditt slik at alle legemidler som skal administreres blir administrert.
     

Kontrollrutiner - Utdeling av legemidler fra multidose

  • Identifiser riktig pasient ved navn og fødselsdato

  • Spør tjenestemottaker få eventuelt bekreftelsen på annen måte

  • Kontroller mot navn/ fødselsdato påført multidoseposen

Kontroller tidspunktet:

  • Kontroller dag, dato og klokkeslett for dosen du skal gi og sjekk om det er flere poser for samme klokkeslett.

  • ​Posen åpnes ved å rive forsiktig eller bruk saks.

  • Den tomme posen kan kastes i restavfall når tjenestemottakers navn og fødselsdato er skilt fra innholdsfortegnelsen.

  • Tell om antall tabletter i posen stemmer med posens innholdsfortegnelse.

  • Kontroller oppdraget ditt slik at alle legemidler som skal administreres blir administrert. Multidose- rutine


Kontrollrutiner - Utdeling av andre faste legemidler

Den enkelte tjenesteutøver har en individuell fullmakt til å håndtere legemidler. Fullmakten spesifiserer hvilke oppgaver i legemiddelhåndteringen som er gitt. Det er den fullmakten som avgjør hvilke legemidler nedenfor som kan utdeles. 


Utdeling av legemiddelplaster:

Tjenesteutøvere med godkjent skriftlig fullmakt kan dele ut legemiddelplastre der dette fremkommer i fullmakten. Legemiddelhåndtering - Kompetansekrav, opplæring og fullmakt

  • Plasteret er ferdig istandgjort og skal være merket med navn, fødselsdato, dato og klokkeslett. https://www.varnett.no/portal/procedure/7446/17

  • Før påføring av nytt plaster skal man sikre at evt. forrige plaster er fjernet. Hvis man ikke finner tidligere påsatt plaster fordi det er fjernet av tjenestemottaker, har falt av eller liknende, informere ansvarlig sykepleier samme dag samt dokumentere i Greica.

  • Plaster skal som hovedregel ikke settes på samme sted neste gang. Se produsentens anvisning. Det finnes kvitteringsskjema for legemiddelplastre i Gerica, under fletting. Skjemaet beskriver hvor plasteret skal festes og det dokumenteres hvor plasteret er festet i dette skjemaet. Når skjemaet er utfylt skal det tas inn i tjenesten og skannes inn i elektronisk pasientjournal. Nytt skjemaet tas med hjem til tjenestemottaker. 

Utdeling av miksturer 

Tjenesteutøvere med godkjent skriftlig fullmakt Legemiddelhåndtering - Kompetansekrav, opplæring og fullmakt kan måle opp og dele ut miksturer der dette frekommer i fullmakten. Miksturen skal være ordinert av lege, og miksturen skal gjøres i stand umiddelbart før bruk:

  • Før opptrekk/oppmåling kontrolleres tjenestemottaker navn og fødselsdato, samt miksturens navn, styrke og volum mot medisinlisten/ordinasjonkortet.

 

Utdeling av salver/kremer

Tjenesteutøvere med godkjent skriftlig fullmakt Legemiddelhåndtering - Kompetansekrav, opplæring og fullmakt kan påføre salver og kremer etter ordinasjon fra lege der dette fremkommer i fullmakten:

  • Kontroller pasientens/beboers navn og fødselsdato mot medisinlisten/ordinasjonkortet

  • Kontroller legemiddelets navn, styrke og formulering mot medisinlisten/ordinasjonkortet

  • Påfør legemiddelet på kroppen som er angitt i medisinlisten/ordinasjonkortet/oppdraget/tiltaket. https://www.varnett.no/portal/procedure/7733/17

  • Salver og kremer skal signeres for utdelt i 101 journal og effekt eller mangel på effekt skal dokumenteres i 136 journal i Gerica

  • Duraphat tannpasta er definert som et legemiddel, men kan deles ut av medarbeidere som gjennomfører stell. Tannpastaen skal være ordinert av lege og fremkomme på medisinlisten/ordinasjonkortet.

 

Utdeling av legemidler i flerdosebeholdere (feks øyedråper/salver, inhalatorer)

Tjenesteutøvere med godkjent skriftlig fullmakt Legemiddelhåndtering - Kompetansekrav, opplæring og fullmakt kan utlevere legemidler fra flerdosebeholdere, der dette fremkommer i fullmakten.

 

Utdeling/håndtering av Oksygen (O2)

Se kurskompendium KlinObs s 28, avsnitt administrering av oksygen Kurskompendium KlinObs (Ikke tilgjengelig)

Oksygenbehandling - Indikasjoner og risikofaktorer: https://www.varnett.no/portal/content/7017/1

Bruk av fuktet oksygen: https://www.varnett.no/portal/content/13157/17

Oksygen – sikker håndtering: https://www.varnett.no/portal/content/6835/17

Utstyr og metoder for administrering av oksygen til pasienten: https://www.varnett.no/portal/content/6541/17 

 

Utdeling av injeksjon/infusjon

Utdeling av injeksjoner/infusjoner er en sykepleier/vernepleier oppgave Legemiddelhåndtering - Kompetansekrav, opplæring og fullmakt.

  • Injeksjon/infusjon bør istandgjøres umiddelbart før bruk, dobbeltkontrolleres av to sykepleiere/vernepleiere med kompetanse i aseptisk arbeidsteknikk. Tilberedning av injeksjoner/infusjoner ved aseptisk arbeidsteknikk 

  • Ved utdeling skal legemidlet, inkl evt merking, kontrolleres mot medisinlisten/ordinasjonkortet (tjenestemottakers navn, legemiddelnavn, styrke). Vær spesielt oppmerksom på administrasjonsmåte/administrasjonssted og at legemidlet er merket med holdbarhets dato og klokkeslett hvis legemidlet er istandgjort på forhånd.

  • For mer om injeksjoner til palliative pasienter, se avsnittet "istandgjøring av ​legemidler til lindrende behandling i livets sluttfase" i prosedyre  Istandgjøring av legemidler-rutine

  • Oppbevaringsbetingelser må kontrollerer opp mot pakningsvedlegg eller  https://www.felleskatalogen.no/medisin/  Det enkelte tjenestested og tjenesteutøver må sikre at legemidlet ikke utsettes for temperaturer som kan ødelegge innholdet når det fraktes mellom tjenestested og tjenestemottaker. 

  • Sprøytespisser og stikkende/skjærende avfall kastes i gule kanylebokser/tomme plastflasker når helsepersonell håndterer injeksjonen. Kanyleboksene/plastflaskene skal kastes i restavfall. Oppbevaring av legemidler-rutine

  • Tjenesteutøver må sørge for at tjenestemottaker har gule kanylebokser/flasker tilgjengelig hjemme.



Utdeling av insulin

Tjenesteutøvere med godkjent skriftlig fullmakt kan dele ut noen typer insulin, der dette fremkommer i fullmakten. Se Legemiddelhåndtering - Kompetansekrav, opplæring og fullmakt.

  • Legemidlet skal være ordinert av lege. Før administrering kontrolleres det at legemiddel og dose er korrekt etter ordinering og at pennen er merket med tjenestemottakers navn, fødselsdato og dato for når pennen er tatt i bruk (anbruddsdato). Hvor lenge pennen kan oppbevares etter at den er tatt i bruk før den må byttes ut, avhenger av type insulin. Oppbevaringsbetingelser må kontrollerer opp mot pakningsvedlegg eller  https://www.felleskatalogen.no/medisin/  Det enkelte tjenestested og tjenesteutøver må sikre at insulin ikke utsettes for temperaturer som kan ødelegge insulin når det fraktes mellom tjenestested og tjenestemottaker. 

  • Ordinert dose skal vurderes opp mot tjenestemottaker tilstand og evt. målte blodsukkerverdier før innstilling av dosen på pennen. Dersom tilstanden til tjenestemottaker eller målte blodsukkerverdier tilsier at dosen bør justeres, må lege kontaktes. Gi beskjed til fagansvarlig.

  • Insulin skal injiseres subkutant, vanligvis i underhudsfettet på magen. Husk å bytte injeksjonssted fra dag til dag. https://www.varnett.no/portal/procedure/7881/17

  • Blodsukkerverdier og dose insulin skal noteres på eget skjema Insulin injeksjon-kvitteringsskjema (Ikke tilgjengelig)   som oppbevares i hjemmet. Når skjemaet er ferdig utfylt skal det tas med tilbake til tjenestestedet og tjenesteansvarlig skal gjennomgå skjemaet for å sikre at tjenestemottaker får riktig medisinsk oppfølging av sin diabetes. Skjemaet skal skannes inn i pasientjournal og nytt legges ut i hjemmet. I tillegg til dokumentasjon på papirskjema i hjemmet skal det dokumenteres i journal 8 (labsvar) i pasientjournal.
     

Utdeling av Fragmin/Klexane i ferdig dosert engangssprøyte

Tjenesteutøvere med godkjent skriftlig fullmakt kan dele ut Fragmin/Klexane, der dette fremkommer i fullmakten. Se Legemiddelhåndtering - Kompetansekrav, opplæring og fullmakt

  • Legemidlet skal være ordinert av lege. Før utdeling kontrolleres det at legemiddel og dose er korrekt etter ordinering og at sprøyten er merket med navn, fødselsdato. 
  • Fragmin/Klexane skal injiseres subkutant, vanligvis i underhudsfettet på magen, men lår og overarm kan også brukes. Husk å bytte injeksjonssted fra dag til dag. https://www.varnett.no/portal/procedure/7781/17 

  • Benytt kvitteringsskjema for å sikre riktig administrasjonssted. Når skjemaet er ferdig utfylt skal det tas med tilbake til tjenestestedet og tjenesteansvarlig skal gjennomgå skjemaet for å sikre at tjenestemottaker får riktig medisinsk oppfølging. Skjemaet skal skannes inn i pasientjournal og nytt legges ut i hjemmet. Klexane injeksjon- skjemaFragmin injeksjon-skjema (Ikke tilgjengelig)
     

Utdeling av LAR-medisin

Tjenesteutøvere med godkjent skriftlig fullmakt kan dele ut LAR-medisin, der dette fremkommer i fullmakten.Legemiddelhåndtering - Kompetansekrav, opplæring og fullmakt

  • Det bør vurderes om sykepleier/vernepleier skal ha denne oppgaven ved ustabile tjenestemottakere.

Overvåket utlevering og inntak av metadon mikstur:

  • pasienten skal kvittere for mottatt dose. Kvitteringsskjema tas med ved hver utlevering.

  • tjenesteutøver skal kvittere for utlevert dose. Kvitteringsskjema tas med ved hver utlevering.

  • korken skrus opp og flasken gis til pasienten

  • det påses at pasienten drikker alt innhold i flasken

  • det kontrolleres at metadondosen er svelget, ved å snakke med pasienten og eventuelt ved å be pasienten drikke et glass vann mens tjenesteutøver observerer.

  • pasienten kan skylle flasken i vann og drikke innholdet

  • tomme flasker behandles som øvrige legemiddelrester, fjern etikett/pasientopplysninger. 

  • For utdeling av andre legemiddelformer i LAR behandling se Legemiddelhåndtering - Legemiddelassistert rehabilitering (LAR)
     

Utdeling av DOT-medisin

Tjenesteutøvere med godkjent skriftlig fullmakt Legemiddelhåndtering - Kompetansekrav, opplæring og fullmakt kan dele ut DOT-medisin, Legemiddelhåndtering - Direkte observert behandling av Tuberkulose - DOT, der dette fremkommer i fullmakten

  • Tjenesteutøver møter i pasientens hjem til avtalte tider som er nedfelt i behandlingsplan.

  • Tjenesteutøver observerer direkte at pasienten tar medisinene og svelger den, dokumenterer fortløpende i elektronisk journal på at medikamentene er gitt/inntatt etter planen samt effekt og bivirkninger. 

  • Tjenestemottaker og tjenesteutøver signerer på DOT-skjema om at medisinen er tatt. Skjemaet skal i etterkant skannes inn i Gerica. 

  • Tjenestemottaker  skal alltid ha to nød-doser i hjemmet for selvmedisinering i unntakssituasjoner.

  • Det skal journalføres av helsetjenesten når det ikke er gitt DOT og årsaken til at nød-dose er benyttet.

  • Tjenestemottaker skal da få en ny nød-dose i hjemmet.

  • Alle avvik på behandlingsplan skal registreres i EQS og meldes til TBK og bydelsoverlegen Bydelsoverlege- tjenesteyters rutine for kontakt

 

Dokumentasjon etter utdeling

  • Dokumentasjon på gitt legemiddel skal utføres umiddelbart etter utdeling og observert inntak, og den som deler ut må sikre at man har delt ut alle legemidlene til tjenestemottakeren.

  • Følg tjenestestedets rutine for å bekrefte ved signatur, at legemidlet er gitt.

  • Hver enkelt tjenesteutøver skal ha en egen, unik signatur

  • Det skal være mulig å gå tilbake å avlese hvilket legemiddel som er gitt, hvilken dose til hvilket tidspunkt, og hvem som har gitt legemiddeldosen.

  • Pasient journalen skal inneholde informasjon om behandlingsresultat

  • Registrer dine observasjoner knyttet til effekt, og eventuelle bivirkningssymptom. Gi konkrete objektive beskrivelser, og foreta målbare registreringer om mulig.

  • Bivirkninger skal journalføres i Gerica. Dersom pasienten/beboeren får en uvanlig eller alvorlig bivirkning, og det kan mistenkes at bivirkningen kan skyldes et legemiddel skal dette varsles på https://melde.no/  Alle typer helsepersonell kan varsle om bivirkninger.

 

Rutine når legemiddel ikke er gitt

  • Når legemiddelet ikke er gitt kontaktes fastlege/legevakt for vurdering om legemidlet skal gis eller eventuelt utsettes til neste doseringstidspunkt. Vakthavende sykepleier/vernepleier kan på bakgrunn av legemidlet egenskaper og pasientens diagnose vurdere om det er forsvarlig å utsette kontakt med lege og ta egen avgjørelse. Avgjørelsen skal dokumenteres og begrunnes i journalen. Når andre enn fastlegen er involvert i avgjørelser, skal fastlege informeres via PLO-melding.

  • Ved tilfeller når legemiddel ikke er gitt skal slike hendelser, så snart som praktisk mulig, meldes i bydelens elektroniske kvalitetssystem. Den som oppdager avviket skal skrive avviket i kvalitetssystemet. Se rutine: Feil/avvik i legemiddelhåndteringen - rutine 

Rutine for legemidler som gis på feil tidspunkt

  • Legemidler bør gis i faste intervaller for optimal effekt på diagnose. For noen diagnoser er det helt avgjørende for pasientens livskvalitet. I tilfeller hvor tjenesten opplever at intervallene er vanskelig å oppretholde må tjenesten ha systemer som ivaretar denne delen av legemiddelhåndteringen. 

  • Vakthavende sykepleier/vernepleier skal kontaktes når tidspunktet for gitt legemiddel avviker fra det som er ført på medisinliste/multidosekort. Vakthavende sykepleier/vernepleier bør sammen med fagpersoner (fagsykepleier/lege/farmasøyt) vurdere når neste doseringstidpunkt skal gjennomføres for optimal effekt av legemiddelbehandlingen. Vurderinger og tiltak skal journalføres i pasientens journal. 

  • Avvik skal føres i bydelens kvalitetssystem når avviket er på +/- 2 timer ifht angitt tidspunkt for når legemidlet skulle vært gitt. Dette skal sikre oppfølging av denne type utfordringer på systemnivå. Se rutine: Feil/avvik i legemiddelhåndteringen - rutine
     

Rutine ved feilmedisinering

Utlevering av legemidler ved rullerende opphold

  • Bør ikke få med seg legemidler. Har krav på legemidler på sykehjemmet. Individuelle vurderinger kan gjøres. Utfordringen er at pasienten ikke får med seg legemidlene tilbake etter endt opphold.
     
  • Multidoseimport skal utføres på brukere som er på rullerende opphold, så fremt tjenestemottaker benytter rull med endringene.  


Utlevering av legemidler ved avlastningsopphold 

  • Skal ha med seg medisiner for oppholdet.

  • Ved oppstart av ny multidoserull under oppholdet må tjenestestedet levere denne, eller gjøre avtale med pårørende om at de leverer denne før oppstart. Dette dokumenteres i 136 journal. Multidose- rutine

  • Multidoseimport skal utføres på brukere som er på avlastningspphold.  Multidose import- sjekkliste ved utføring

 

Utlevering av legemidler ved korttidsopphold på sykehjem og sykehusopphold

Utlevering av legemidler ved rehabiliteringsopphold 

  • Det finnes forskjellige typer rehabiliteringsopphold. Noen hvor det er påkrevd å ha med egne legemidler, andre ikke. Sykepleier/vernepleier må avklare dette i hvert enkelt tilfelle, slik at tjenestemottaker er sikret legemiddelbehandling under oppholdet.

  • Ved oppstart av ny multidoserull under reahbiliteringsoppholdet (når rullen skal brukes) må hjemmetjenesten levere denne, eller gjøre avtale med pårørende om at de leverer denne før oppstart. Dette dokumenteres i 136 journal.

  • Multidoseimport skal utføres når multidosen benyttes på rehab opphold.  Multidose import- sjekkliste ved utføring

     

​Utlevering av legemidler til pårørende eller arvinger etterdødsfall

  • Av hensyn til sikker bruk av legemidler skal reseptpliktige legemidler ikke utleveres til annen person enn den de er ordinert og rekvirert til. Pårørende eller arvinger skal ikke få disse legemidlene utlevert når de har vært forvaltet og oppbevart av helsetjenesten. Slike personlige legemidler kasseres på forsvarlig måte, og dette dokumenteres.

  • Reseptfrie legemidler kan i utgangspunket leveres til pårørende/arvinger, men helsepersonell bør gi råd om kassasjon.

  • Tjeneste kan ikke rydde legemidler ut fra private hjem uten samtykke. Ved mistanke om at legemidler kan misbrukes skal politiet kontaktes som vurderer behov og eventuel hjemmel for beslag. Håndtering av avdøde pasienters legemidler-rundskriv Hdir

Referanser

Rutinen tar utgangspunkt i definisjoner, mål og fortolkning i rundskriv IS- 7/2015: Legemiddelhåndtering for virksomheter og helsepersonell som yter helsehjelp, og forskrift om pasientjournal § 8, krav til journalens innhold.

Vedlegg

Se under fanen Relatert.