Oppbevaring av legemidler-rutine v. 1.2

Formål

Sikre forsvarlig oppbevaring av legemidler på tjenestested og hjemme hos bruker/pasient.

Virkeområde

Rutinen gjelder alle tjenesteytere i avdeling helse, aktivitet og mestring i Bydel Stovner som er involvert i prosessen om forsvarlig oppbevaring av legemidler.

 

Ansvar

Virksomhetsleder har det overordnede ansvaret for helsehjelpen som ytes i virksomheten.

Seksjonsleder og seksjonssjef har ansvar for at det utarbeides internkontroll for legemiddellagret. Internkontrollen skal sikre at legemiddelhåndteringsforskriften og denne rutinens bestemmelser blir fulgt. Rutinen skal implementeres og gjøres kjent for tjenesteutøvere.

Tjenesteutøvere som utfører oppgaver innen legemiddelhåndtering, har et personlig og selvstendig ansvar for å sikre trygg og riktig legemiddelhåndtering til pasienten og dermed også ansvarlig for å sikre riktig oppbevaring av legemidlene.
 

Oppbevaring av legemidler (generelle krav)

  • Legemidlene skal oppbevares på tjenestens kontor, låst i medisinskap eller medisinrom, med mindre annet fremgår av den skriftlige avtalen med pasienten.

  • Ferdig istandgjorte legemidler skal holdes adskilt fra legemidler som ikke er istandgjort. Det er bare offentlig godkjent sykepleier/vernepleier som skal ha tilgang til medisinrom/medisinskap for oppbevaring av legemidler som ikke er istandgjort.

  • Oppbevares og istandgjøres legemidlene i pasientens hjem skal tjenestedet ha rutinen for hvordan dette ivaretas inkludert hvilke risikovurderinger som er gjort.  

  • Legemidlene er personlige og skal være merket med navn på pasienten. Legemidlene skal oppbevares i navngitte bokser/hyller til den enkelte pasient og må ikke brukes av andre enn pasienten selv og kan ikke lånes av andre.

  • Legemidler oppbevares i samme emballasje som de blir utlevert i fra apotek.

  • Legemidlene bør oppbevares i oversiktlige hyller slik at forveksling forhindres.

  • Temperaturen der legemidlene oppbevares skal ikke overskride 25 ºC.

  • Legemidlene skal normalt ikke være utsatt for direkte sollys.

  • Det skal være mulighet for kald oppbevaring (2-8 °C) for de legemidlene som krever det. 

  • Legemidler som skal oppbevares i kjøleskap på tjenestestedet skal ikke oppbevares sammen med mat.

  • Informasjon om oppbevaringsbetingelser finner man i preparatomtalen (SPC) punkt 6.4.

  • Opprydding på medisinrom/medisinskap/medisinkjøleskap skal utføres jevnlig. Renhold og primære oppgaver på medisinrom og i medisinskap-rutine

  • Legemiddelrester må tas hånd om og destrueres på forsvarlig måte, etter rutiner for kassasjon av legemidler. Se avsnitt lenger ned i denne rutinen.
     

Oppbevaring hjemme hos bruker

  • Når tjenesten har ansvar for legemiddelhåndteringen, skal virksomheten bidra til forsvarlig oppbevaring av medikamentene. Steder med mye lys, høy fuktighet og hvor temperaturer svinger for mye, egner seg ikke til oppbevaring av legemidler. 

  • Brukerens samtykke er en forutsetning hvis prinsippet om legemiddeloppbevaring i hjemmet fravikes. Ved tvil om samtykkekompetanse skal fastlegen kontaktes.

  • Så lenge legemidlene oppbevares i pasientens hjem og pasienten selv er ansvarlig for å administrere disse, er dette ikke en del av virksomhetens legemidler. I slike tilfeller skal legemidler i reseptgruppe A og B ikke tas med i narkotikaregnskapet.

  • Tjenesten skal føre oversikt over den mengde legemidler i gruppe A og B som håndteres for pasienten.

  • Det skal til enhver tid finnes oppdatert legemiddelinformasjon hjemme hos bruker. 

Oppbevaring på medisinrom/medisinskap

  • Legemidler som oppbevares på medisinrom/medisinskap/medisinkjøleskap, skal oppbevares i adskilte bakker eller lignende, merket med pasientens navn og fødselsdato.

  • Pasienten bør få tilbud om at også reseptfrie legemidler kan oppbevares sammen med de andre legemidlene.

  • Dokumentere alle mottak og uttak av legemidler i reseptgruppe A og B, herunder hva den enkelte tjenestemottaker har fått av slike legemidler. Dokumentasjon skal være oppdatert til enhver tid og oppbevares i 5 år.


Nøkkelrutiner

  • Det er bare offentlig godkjent sykepleier/vernepleier som skal ha tilgang til medisinrom/medisinskap for oppbevaring av legemidler som ikke er istandgjort.

  • Det skal finnes lokale skriftlige låse- og nøkkelrutiner for legemidler som oppbevares i virksomheten.

  • Nøkkel til medisinskap følger ansvarsvakt, den praktiske løsningen bør legge opp til sporbarhet med tanke på hvem som disponerer tilgang til hvilken tid.


Medisinrom-/medisinskapsansvarlig sykepleier/vernepleier

Når tjenestestedet har et medisinrom/medisinskap, skal ansvarlig leder utnevne en ansvarlig sykepleier/vernepleier med hovedansvar for arbeidsoppgaver relatert til oppbevaringsstedet. Ansvaret innebærer:


Narkotikaregnskap

A-preparater som oppbevares i medisinrom/medisinskap på tjenestestedet:

  • Legemidler i reseptgruppe A skal oppbevares adskilt fra andre legemidler, slik at de er enkle å identifisere, og regnskapsplikten enkelt kan overholdes. 

  • Legemidler i reseptgruppe B kan oppbevares sammen med pasientens øvrige legemidler.

  • Det skal føres regnskap over forbruket til hver pasient.

  • Mengden som hentes fra eller leveres av apotek føres inn i regnskapet, og mengden som legges i dosett/gis til pasienten, føres ut

  • Sykepleier/vernepleier har ansvar for narkotikakontroll for hver seksjon. All håndtering av A-og B-preparater skal kontrolleres ved samtidig dobbeltkontroll. Dobbeltkontroll skal utføres av sykepleier/vernepleier. Det skal føres regnskap over beholdning, mottak og bruk av A- og B-preparater. Regnskap og kontroll av legemidler i reseptgruppe A og B-rutine

 

A-og B-preparater som oppbevares i brukers private hjem:

  • Tjenesten kan ikke ta ansvar for beholdningen av A-og B-preparater når disse oppbevares og administreres av pasienten i pasientens hjem

  • Har tjenesten ansvar for administrering av A- og B-preparater og legemidlene oppbevares i pasientens hjem, skal tjenesten føre regnskap over den mengden de håndterer for pasienten.

Når det gjelder multidose er dette lagret i leverandørenes datasystemer, og rapportene kan hentes ut på forespørsel. Ved mistanke om avvik kan listene etterspørres fra leverandørene av multidose.

Månedlig kontrolltelling av A- og B- preparater utføres av to sykepleiere/vernepleiere. Kontrolltelling er en varetelling og har ikke noe med istandgjøring til pasient å gjøre. Det skrives dato og «kontroll» på linjen i narkotikaregnskapet for å tydeliggjøre at det kun dreier seg om varetelling.

 


Kassasjon

  • Seponerte pasientspesifikke legemidler og ubrukte multidoser skal aldri benyttes til andre pasienter.

  • Alle legemidler som er seponert eller utgått på dato, samt ubrukte doser fra dosett og multidose, returneres til legemiddelleverandør/apotek for destruksjon. Ved retur til apotek/leverandør følges leverandørens rutine for retur.

  • Brukte plaster skal ikke kastes i vanlig søppel, men brettes sammen med legemiddelsidene mot hverandre. Plastret kasseres sammen med andre legemidler til destruksjon på tjenestestedet.

  • Sprøytespisser og stikkende/skjærende avfall kastes i gule kanylebokser/tomme plastflasker når helsepersonell håndterer injeksjonen. Kanyleboksene/plastflaskene skal kastes i restavfall. Oppbevaring og håndtering av legemidler til destruksjon og retur-rutine


Avvik

  • Dersom man får mistanke om svinn/tyveri av A- og B-preparater skal straks melde fra til seksjonsleder. Dette skal ikke diskuteres med kollegaer. Seksjonsleder bes ta kontakt med farmasøyt for å få veiledning med å kartlegge og avdekke situasjonen samt få råd til eventuelle videre tiltak.

 

Referanser

Legemiddelhåndteringsforskriften med kommentarer.
Forskrift om ledelse og kvalitetsforbedring i helse- og omsorgstjenesten, med kommentar
Helsepersonelloven