Bestilling og mottak av legemidler utenom multidose-prosedyre v. 1.0

Formål

 Prosedyren skal sikre at legemidler utenom multidose bestilles og tas i mot på en forsvarlig måte. 

Virkeområde

Prosedyren gjelder alle tjenesterutøvere som er innvolvert i bestilling og mottak av legemidler utenom multidose ved avdeling helse, aktivitet og mestring. Prosedyren beskriver legemiddelhåndteringen i denne prosessen for å sikre at riktige legemidler er tilgjengelige ved istangjøring, administrering og/eller etter skritlig avtale med den enkelte tjenestemottaker. Prosedyren skal sikre bestilling til riktig bestillingssted og hindre feilbestilling og overbestilling.

Ansvar

Virksomhetsleder har det overordnede ansvaret for helsehjelpen som ytes i virksomheten.

Seksjonsleder og seksjonssjef er ansvarlig for å påse at håndtering av legemidler i tjenesten samsvarer med gjeldende lover og forskrifter, og at interne rutiner og prosedyrer gjøres kjent og følges.

Sykepleier/vernepleier har ansvaret for bestillinger av legemidler.

Tjenesteutøvere skal informere sykepeier/vernepleier om mangler eller for mye legemidler, når de oppdager det. 

Tjenesteansvarlig har et særskilt ansvar for oppfølging av legemiddelhåndtering for sine tjenestemottakere.

 

Beskrivelse

Bestilling av legemidler som ikke pakkes i multidose

  • Legemidler som av ulike grunner ikke pakkes i multidose skal bestilles ved behov eller legges inn som fast bestilling med fast leveringsfrekvens. Det forutsettes at legemidlet ordinert fra lege og at det finnes e-resept.  

  • Bestillinger av legemidler skal gå via sykepleier/vernepleier og fortrinnsvis bestilles i Pasientnett.

  • Oversikt over bestillingsfrister og leveringstider på legemidler utenom multidose fra Apotek1 Skårersletta.Bestillingsfrister og leveringsdager utenom multidose

  • Er det behov for legemidler utenom faste leveringsdager, skal sykepleier/vernepleier be om en hastelevering fra sitt lokale apotek og sørge for at tjenesteutøvere henter derfra. Bestilling skal sendes på faks Bestilling Apotek1 utenom multidose- skjema , ved å levere ordreseddel Bestilling til lokalt apotek ved oppmøte på apoteket -skjemaeller fullmakt fra tjenstemottaker. Bestillingsskjema det her henvises til er en avtale inngått mellom HAM og Apotek1 Stovner. Tilsvarende avtaler bør inngås med andre lokale apotek, hvis nødvendig.

  • Apoteket gir tjenesten tilbakemelding ved manglende resept. Tjenesten må selv sørge for gyldig resept og deretter gjøre bestillingen på nytt.

  • Abonneres det på faste leveringer er alle tjenesteytere ansvarlig for å informere sykepleier/vernepleier slik at det sikres at det ikke leveres ut for mye legemidler. 

  • Når det opprettes abonnement bør det også fremkomme i tiltaket, slik at det ikke gjøres enkelt bestillinger i tilegg til abonnementet.

Mottak av bestilte legemidler som ikke pakkes i multidose

  • Kontroller mottatt legemiddel opp mot bestilling i Pasientnett eventuelt andre bestillingssedler. Kontakt apoteket ved manglende leveringer.

  • Sjekk om noen pakninger er merket med "siste ekspedering" for da må du kontakte fastlege for ny resept snarest.

  • Det bør fremkomme i tiltaket hvis legemidlet skal leveres direkte til pasienten.

Legemidler som skal hentes fra lokalt apotek:

  • Den som henter må fremvise tjenestebevis med bilde. Finnes det ikke bilde på tjenestebeviset må vedkommende vise annen gyldig legitimasjon med bilde. 

  • Kan ikke helsepersonellet fremvise legitimasjon med bilde kan den som henter oppgi en kode som bestiller har påført innsendt faks.

 

Kompetanse

 Sykepleier/vernepleier er asvarlig for bestillinger av legemidler.

Hjemmel

Legemiddelhåndteringsforskriften med kommentarer
Helsepersonelloven
Forskrift om ledelse og og kvalitetsforbedring i helse-og omsorgstjenesten

Vedlegg

Se under fanen Relater