Prosedyren skal sikre at legemidler utenom multidose bestilles og tas i mot på en forsvarlig måte.
Prosedyren gjelder alle tjenesterutøvere som er innvolvert i bestilling og mottak av legemidler utenom multidose ved avdeling helse, aktivitet og mestring. Prosedyren beskriver legemiddelhåndteringen i denne prosessen for å sikre at riktige legemidler er tilgjengelige ved istangjøring, administrering og/eller etter skritlig avtale med den enkelte tjenestemottaker. Prosedyren skal sikre bestilling til riktig bestillingssted og hindre feilbestilling og overbestilling.
Virksomhetsleder har det overordnede ansvaret for helsehjelpen som ytes i virksomheten.
Seksjonsleder og seksjonssjef er ansvarlig for å påse at håndtering av legemidler i tjenesten samsvarer med gjeldende lover og forskrifter, og at interne rutiner og prosedyrer gjøres kjent og følges.
Sykepleier/vernepleier har ansvaret for bestillinger av legemidler.
Tjenesteutøvere skal informere sykepeier/vernepleier om mangler eller for mye legemidler, når de oppdager det.
Tjenesteansvarlig har et særskilt ansvar for oppfølging av legemiddelhåndtering for sine tjenestemottakere.
Legemidler som av ulike grunner ikke pakkes i multidose skal bestilles ved behov eller legges inn som fast bestilling med fast leveringsfrekvens. Det forutsettes at legemidlet ordinert fra lege og at det finnes e-resept.
Bestillinger av legemidler skal gå via sykepleier/vernepleier og fortrinnsvis bestilles i Pasientnett.
Oversikt over bestillingsfrister og leveringstider på legemidler utenom multidose fra Apotek1 Skårersletta.Bestillingsfrister og leveringsdager utenom multidose
Er det behov for legemidler utenom faste leveringsdager, skal sykepleier/vernepleier be om en hastelevering fra sitt lokale apotek og sørge for at tjenesteutøvere henter derfra. Bestilling skal sendes på faks Bestilling Apotek1 utenom multidose- skjema , ved å levere ordreseddel Bestilling til lokalt apotek ved oppmøte på apoteket -skjemaeller fullmakt fra tjenstemottaker. Bestillingsskjema det her henvises til er en avtale inngått mellom HAM og Apotek1 Stovner. Tilsvarende avtaler bør inngås med andre lokale apotek, hvis nødvendig.
Apoteket gir tjenesten tilbakemelding ved manglende resept. Tjenesten må selv sørge for gyldig resept og deretter gjøre bestillingen på nytt.
Abonneres det på faste leveringer er alle tjenesteytere ansvarlig for å informere sykepleier/vernepleier slik at det sikres at det ikke leveres ut for mye legemidler.
Når det opprettes abonnement bør det også fremkomme i tiltaket, slik at det ikke gjøres enkelt bestillinger i tilegg til abonnementet.
Kontroller mottatt legemiddel opp mot bestilling i Pasientnett eventuelt andre bestillingssedler. Kontakt apoteket ved manglende leveringer.
Sjekk om noen pakninger er merket med "siste ekspedering" for da må du kontakte fastlege for ny resept snarest.
Det bør fremkomme i tiltaket hvis legemidlet skal leveres direkte til pasienten.
Den som henter må fremvise tjenestebevis med bilde. Finnes det ikke bilde på tjenestebeviset må vedkommende vise annen gyldig legitimasjon med bilde.
Kan ikke helsepersonellet fremvise legitimasjon med bilde kan den som henter oppgi en kode som bestiller har påført innsendt faks.
Sykepleier/vernepleier er asvarlig for bestillinger av legemidler.
Legemiddelhåndteringsforskriften med kommentarer
Helsepersonelloven
Forskrift om ledelse og og kvalitetsforbedring i helse-og omsorgstjenesten
Vedlegg
Se under fanen Relater