Pasinfo - Plassering og bruk av pasientoversikt/risikotavle/skjerm v. 1.2

Hensikten med rutinen

Hensikten med rutinen er å hindre at uvedkommende får tilgang til helse- og personopplysninger fra Pasinfo-løsninger som vises på tavle/skjerm på vaktrom og/eller i tverrfaglige møter.

 

Hvem gjelder rutinen for

Tjenester og virksomheter som benytter tavle/skjerm til visning av personopplysninger i Pasinfo-løsninger, eksempelvis på vaktrom og i tverrfaglige møter.

 

Ansvarsfordeling

Tjenesteleder som benytter visning av helse- og personopplysninger fra Pasinfo-løsinger på tavle/skjerm på vaktrom og i tverrfaglige møter har ansvar for at fysisk plassering av tavle/skjerm er på en slik måte som ikke medfører at uvedkommende får tilgang til helse- og personopplysninger fra gitt Pasinfo-løsning.

Tjenesteleder har ansvar for å utarbeide lokal rutine for bruk av tavle/skjerm på vaktrom og i tverrfaglige møter, der det er beskrevet tiltak som virksomheten anser som nødvendige for å hindre at uvedkommende får tilgang til helse- og personopplysninger. 

Medarbeidere har ansvar for å følge lokal rutine for bruk av tavle/skjerm.

Ved pålogging på tavle/skjerm med personlig bruker, har hver medarbeider ansvar for å logge ut dersom man forlater tavlen/skjermen.

Ved bruk av felles systembruker skal det være rutiner for gjennomgang av logger for å sikre korrekt bruk.

For ELISE: I de virksomhetene som benytter pasienttavle med avdelingens ident, må virksomheten ha rutine for gjennomgang av logger for avdelingsident, for å sikre at tavlen blir brukt korrekt.

 

Utførelse av rutine

Forhold som må vurderes ved plassering av tavle/skjerm:

- Er det innsyn fra vinduer/korridor? Husk på nabobygg, innsyn via glassdører, parkeringsplasser utenfor, gangveier o.l.
- Hvem har tilgang til rommet der tavlen eller skjermen er plassert? Personale med tjenestlig behov, personale uten tjenestlig behov, pasienter, pårørende, andre?
- Kan skjermen automatisk låses ved fravær ved pålogging med avdelings-ident? Hvor lang tid skal det ta?
- Er tavle/skjerm er plassert i åpent kontorlandskap?
- Er det automatisk låsing av døren inn til rom der tavlen eller skjermen er plassert?

 

Forslag til tiltak etter vurdering av plassering:

- Plasser tavle/skjerm på den veggen i rommet som ikke har innsyn fra vinduer/korridor eller lignende
- Dersom det er vinduer eller glassdør i rommet, kan det settes på frosting på vinduer/dør for å hindre innsyn 
- Plasser tavle/skjerm på låsbart rom og sørg for at det foreligger rutiner for låsing av rommet
- Benytt skjermbrett/rominndeler for fysisk inndeling av arbeidslag og for å hindre innsyn ved tavlemøter

Tavler/skjerm skal ikke være plassert i rom der pasienter, innbyggere, pårørende eller andre uten tjenestlig behov har fri tilgang.

Hvis andre uten tjenstlig behov periodevis har tilgang til rommet der tavle/skjerm er plassert, skal ikke tavlen/skjermen vise helse- og personopplysninger mens de har tilgang til rommet. Det anbefales at det foreligger lokale rutiner for slike tilfeller.

 

Innlogging på tavle

Det er kun ved personlig innlogging at det er mulig å gjøre endringer i opplysninger knyttet til innbygger/pasient. Ved bruk av systembruker har man kun tilgang til å lese opplysninger.

For ELISE: ved innlogging med avdelings-ident har denne kun leserettigheter, og det er kun tilgang til innbyggere på aktuell avdeling.

 

Lovverk

Helsepersonelloven,  § 21 Hovedregel om taushetsplikt

Pasientjournalloven, § 16 Forbud mot urettmessig tilegnelse av helseopplysninger

Pasient- og brukerrettighetesloven, § 3-6 Rett til vern mot spredning av opplysninger

 

Utstyr

Tavle/skjerm