Gerica - eLink - Behandling av PLO meldinger mellom sykehus og Oslo kommune - Rutine v. 1.1

Formål

Sikre at nødvendige og riktige helseopplysninger formidles mellom sykehus, saksbehandler og utøvende tjenester. 

Sikre gode rutiner for tidlig utskrivelse fra sykehus, og sikre en god samhandling mellom tjenestestedene til det beste for bruker. 

Omfang/Virkeområde

 Denne rutinen gjelder alle ansatte som har ansvar for oppfølging og helsehjelp til bruker.

Ansvar

 Alle ansatte som har ansvar for å lese og behandle elektroniske meldinger i Gerica. 

  • Meldingsansvarlig er ansatt som er ansvarlig for så følge opp meldinger per vakt på tjenestestedet.
  • Meldingsovervåker er den som har ansvar for å sjekke at alle meldinger er fulgt opp og behandlet innen tidsfrist på tjenestestedet. 

Ansvarsrollene er beskrevet under hvert punkt i rutinen. 

Aktivitet/Beskrivelse

Rutine for uttak av rapporter

Hendelse  Tiltak  Ansvar  Tid/frist 
Nye meldinger leses daglig.  

Trykk på eLink knappen og velg  meldingsoversikt  

Velg evt status Ubehandlede meldinger 

Meldingsansvarlig hos utføre

Daglig x 3 

kl.08, 12 og 14.30 

Nye meldinger leses daglig.  

Trykk på eLink knappen og velg  meldingsoversikt  

Velg evt status Ubehandlede meldinger 

Saksbehandler

Daglig minimum 

kl.08.30, 12 og 14.30 

Sjekk for ubehandlede meldinger sist uke 

Trykk på eLink knappen og velg  meldingsoversikt  

Velg evt status Ubehandlede meldinger 

Meldingsovervåker  Mandag morgen 

 

Meldinger som sendes mellom sykehus og bydel

Hendelse  Tiltak  Ansvar  Tid/frist 

Melding om innlagt pasient 

Sendes fra sykehus innleggelsesdagen når brukeren har helsetjenester ved innleggelse. 

Svar på meldingen med innleggelses -rapport og merk deretter meldingen som behandlet. 

Ved melding om innlagt på bruker som har helsetjenester som ikke er registrert i gerica (eks rusinstitusjon) svarer saksbehandler på melding om innlagt med helse-opplysninger i meldingen «Svar på forespørsel». 

Utfører 

Tjenesteansvarlig, ansvarsvakt eller meldingsansvarlig 

Saksbehandler 

Daglig.  

ca. kl. 08, 12, 14.30 og 18 

Daglig.  

ca. kl. 08, 12, 14.30 

Innleggelsesrapport 

Sendes fra kommunen når melding om innlagt pasient er mottatt. 

Dersom bruker har helsetjenester (hj.spl, spl til alvorlig syke, psykisk helse, fransiskushjelp etc.) er det de som skal sende innleggelses-rapporten. Dersom bruker kun har praktisk bistand skal de sende meldingen.

NB! Sjekk da at det ikke er registrert medisiner på bruker.

Fyll ut og send innleggelsesrapport med opplysninger om bl.a. tjenester, IPLOS, medisiner og journaler.  

NB: Sjekk om det er registrert medisiner i medisinbildet og om de er oppdatert. Dersom medisinlisten ikke er riktig, må medisinkortet i Gerica oppdateres før melding sendes.  

Utfører 

Tjenesteansvarlig, ansvarsvakt eller meldingsansvarlig  

Snarest, men senest innen 24 timer etter melding om innlagt er mottatt. 

Helseopplysning ved søknad 

(Varsel til kommunen om innlagt pasient) 

Sendes fra sykehus. Kan bli sendt flere ganger ved endring. 

Benyttes som førstemelding når bruker ikke har kommunale PLO tjenester fra tidligere. 

Sendes innen 24 timer ved behov for tjenester etter utskrivelse. 

 

Opplysingene registreres i Gerica og saksbehandlingen igangsettes. Saksbehandler vurderer om det er grunnlag for å tildele /endre tjenester. 

Meldingen besvares med svar på forespørsel dersom behov for ytterligere informasjon.  

Merkes som behandlet. 

Saksbehandler 

 

Sykepleier ved sykehjem for beboere på langtidsplass  

Daglig alle virkedager.  

ca. kl. 08.30, 12 og 14.30 

Melding om
utskrivningsklar

Sendes fra sykehus når
pasient er
utskrivningsklar fra
sykehus.

Meldingen besvares
med svar på
forespørsel
med
informasjon om bydel
kan ta imot pasient,
evt når et tilbud kan
være klart.
Når kommunen kan ta
i mot pasienten
sendes en ny svar på
forespørsel med
informasjon om at de
kan ta imot pasienten

Saksbehandler


Sykepleier ved
sykehjem for beboere
på langtidsplass

Straks ved mottatt
melding

Avmelding utskrivningsklar

Sendes fra sykehus hvis pasienten ikke lenger er utskrivnings- klar 

Meldingen følges opp og merkes som behandlet. 

Saksbehandler 

Sykepleier ved sykehjem for beboere på langtidsplass  

Ved mottatt melding. 

Melding om utskrevet pasient 

Sendes fra sykehus utskrivningsdagen når brukeren skal følges opp i kommunen. 

 

Benyttes også ved status død eller suicid.  

Meldingen følges opp og merkes som behandlet. 

Saksbehandler 

Sykepleier ved sykehjem for beboere på langtidsplass 

Ved mottatt melding. 

Utskrivningsrapport

Sendes fra sykehus
utskrivningsdagen når
brukeren skal følges opp
i kommunen. Inneholder
informasjon om forløp og
videre oppfølging av
pasient.

Meldingen følges
opp og merkes som
behandlet.

Hvis bruker skrives ut
til helsetjenester som
ikke benytter Gerica
må Utskrivningsrapporten skrives ut
og formidles til
helsetjenesten som er
ansvarlig for videre
oppfølging av bruker

Utfører


Tjenesteansvarlig,
ansvarsvakt eller
meldingsansvarlig


Saksbehandler

Ved mottatt melding.


Merkes som
behandlet innen 3
dager.

Forespørsel og svar på forespørsel

Kan benyttes til
spørsmål, utveksling av
informasjon.

På type forespørsel
hent opp status/plan
for utskrivning (Id 8)

Meldingen besvares
og merkes som
behandlet

Dialog mellom bydel
og sykehus.

Ansvarlig sender /
mottaker skal gå frem
av melding.

Daglig alle
virkedager.


ca. kl. 08.30, 12 og 14.30

Tilbakemelding om feil i mottatt melding (avvik)

Brukes ved:

  • Feilsending
  • Mangelfulle opplysninger
  • Annet

Obs: Meldingen
skal ikke benyttes i
forbindelse med tekniske
feil.

Meldingen kan kun sendes av
systemkoordinator eller
saksbehandler

Ved sending av meldingen:

Under tema hent
opp type: Feil
adressat, Mangelfulle
opplysninger eller
annet
ut fra hva
tilbakemeldingen gjelder.

Ved mottak av Tilbakemelding om feil i mottatt melding:

Meldingen besvares
og merkes som
behandlet. 

Dialog mellom bydel
og sykehus.

Ansvarlig sender /
mottaker skal gå frem
av melding

Fortløpende ved mottatt melding.

Epikriser på brukere som ikke har
sykehjemsplass

Epikriser og polikliniske
notat til saksbehandlertjenesten, sykepleiertjenesten eller til ergo- og
fysioterapitjenesten

Kjør kontrollfilter 28240 OK_eLink –Epikrise – Ikke
KTO/LTO
i brukerbildet for å sjekke om det er brukere med
ubehandlede epikriser
Saksbehandler og
Utfører
Daglig minimum 1 gang per dag.

0 – brukere

Nye brukere som ikke er registrert i Gerica fra før som det kommer
Helseopplysninger eller forespørsel på

Systemforvalter Gerica oppretter brukerne i Gerica og gir saksbehandler-tjenesten i bydel tilgang til bruker og melding for videre oppfølging.
Bydelstilhørighet (nivå på brukerkortet) tildeles ut fra oppholdsadresse i meldingen eller UFB bydel dersom adresse ikke er kjent
Helseetaten - PRO-seksjonen Daglig minimum
kl.08.00, 12 og 14.30

 

Selvevaluering

  • Er gjeldende rutiner for OL_beskjedjournal fulgt i tillegg til eLink rutinen?
  • Er alle meldinger innkommet siste døgn lest og merket som behandlet?
  • Finnes det ubehandlede meldinger på mitt område?
  • Finnes det ubehandlede meldinger som andre i bydelen skulle besvart?

 

Avvik

 Avvik på rutinen meldes saksbehander eller systemkoordinator som evt. melder det til PRO-seksjonen  i Helseetaten (Prosit)

 

Referanser