Opprett nytt dokument og fyll ut følgende punkter: |
Skriv rutine - Forklaring av punktene i rutinemal |
Sidemeny
|
Samarbeid med leder ved utarbeidelse og revisjon av dokumenter.
Vurder bakgrunn til, behov og nytteverdi av nytt dokument. Det avhenger bl.a. av krav til tjenesten, kartlagte risikoområde, størrelse og driftsform.
Undersøk om det allerede finnes lignende dokumenter i bydel eller etat, for å unngå duplikater.
Bør dokumentet gjelde flere enheter, en avdeling, bydel, etat eller flere virksomheter? Prinsippet om størst mulig grad av felles dokumenter er styrende.
Sjekk hva andre bydeler og etater har utarbeidet av lignande dokumenter. Dokumenter kan kopieres fra andre virksomheter, men metadataen viser hvor den er utarbeidet.
Tittel på rutine bør være gjennomtenkt, belyse innholdet i rutinen og være enkel å finne via søkefunksjonen. Tittel bør være kort, starte med nøkkelord og unngå ordet "rutine".
Velg dokumenttype:
I de fleste tilfeller velges "Rutinemal HTML". Dersom det er behov for å laste opp vedlegg er det viktig å påføre informasjon om hvilken rutine det tilhører.
Velg en mappe/dokumentkategori rutinen best passer inn i (obligatorisk). Dokumentkategoriene har også underkategorier,bruk dem.
Organisering av dokumentkategoriene er nærmere beskrevet i Veileder for dokumentstyring i kvalitetssystemet (Ikke tilgjengelig)
Fylles inn automatisk ved nye dokumenter, ved revisjon må det tas stilling til om det er større eller mindre endringer.
Revisjonsfristen bør gjenspeile hvor ofte du tror det vil være nødvendig å gjøre endringer i dokumentet. For utarbeidelse av rutiner vil det være hensiktsmessig å revidere minimum annet hvert år.
Forfatter og dokumentadministrator kan være samme person. Dokumentadministrator har tilganger i EQS. En forfatter uten tilgang i EQS kan få hjelp av dokumentadministrator til å legge dokumenter i EQS.
For å gjøre det oversiktlig for brukere hva som er endret kan det være hensiktsmessig å legge inn attributten: "Revisjonskommentar" høyt opp i teksten. Bruker vil da kunne lese den gjeldende revisjonskommentaren og hva som er blitt endret på.
Tips til når du skriver:
Overskrifter med stjerne (*) er obligatoriske og skal være med i alle rutiner. Resterende overskrifter som ikke er relevante kan fjernes.
EQS - Hvordan lage innholdsfortegnelse (Ikke tilgjengelig)
Her skal du skrive hva hensikten med rutinen er, for eksempel "Sikre at...".
Her skal du skrive hvem rutinen gjelder for.
Eksempel:
Her skal du skrive inn relevant ansvarsfordeling. Ansvarsfordeling må spesifiseres ut fra faktisk organisering og innhold i rutinen. Leder for tjenestested har et overordnet ansvar for at rutinen er kjent og følges. Nærmeste leder har ansvar for å fordele oppgaver til medarbeiderne med rett kompetanse. Medarbeidere i avdelingen har ansvar for gjennomføring av rutinen i praksis.
Her skal du skrive konkret og kortfattet forklaring av hva som skal inngå ved gjennomføring av rutinen. Det anbefales å benytte tabell hvis rutinen involverer flere personer, slik at det fremgår tydelig hvem som er ansvarlig for deler av prosessen.
Aktivitet | Beskrivelse | Ansvarlig |
NB, høyreklikk på tabell og gå inn på egenskaper for tabell, velg bredde 100%
Videoer kan ofte være mer informative enn tekster. Per i dag kan man kun legge inn videoer i EQS via Youtube.
Hvordan publisere video fra Youtube i dokument.
Her kan du legge inn eventuelle utstyr og hjelpemidler som er nødvendige for å gjennomføre rutinen.
Her kan du legge inn hvilken kompetanse som kreves for å utføre rutinen. Fylles ut der det er relevant.
Her kan du legge inn forklaring på begreper som kan trenge forklaring. Fremstilling i en tabell gir en god oversikt.
Begrep | Forklaring |
Her skal du sette inn lenke/r til lovverk/forskrift fra for eksempel Lovdata.no.
Her skal du føre inn referansene du har brukt i rutinen.
Her kan du skrive mer generelt (feks. alt som avviker fra rutinen skal meldes som uønsket hendeslse/avvik) eller mer detaljerte eksempler på hva som er avvik fra rutinen.
Her kan du legge ved annet relatert lesestoff som ikke er brukt som referanse i rutinen. Dette kan være bøker, handlingsplaner, artikler, retningslinjer og annen faglitteratur.
Her kan du forhåndsvise rutinen slik den vil vises i visningsdel. Husk lagre utkast før du trykker videre.
Her kan du redigere rutinene i HTML-editor.
Her kan du importere Word-dokumenter direkte inn i EQS og er et nyttig verktøy som kan spare deg for mye tid. Det trengs ofte noe "opprydding" etter import av Word-dokumenter. Noen tips:
Her kan du velge ett eller flere overordnede kapitler (Overskrift 1) som du legger i bakgrunn. All tekst under valgt kapitel og frem til neste kapitel vil legge seg under fanen "bakgrunn" (som vil dukke opp). Bakgrunn er en nyttig funksjon for å gjøre hovedteksten mer spisset. Da vil det dukke opp en fane over dokumentet som heter "bakgrunn".
Her kan du se og redigere informasjonen som ble lagt inn ved opprettelse av dokumentet. Her kan du blant annet redigere tittel, dokumenttype (Obs! tømmer innholdet i dokumentet), enhet(er), dokumentkategori, legge inn søkeord m.m.
Her kan du sette inn implementeringsstøtte for å sikre at medarbeidere har lest rutinen. Medarbeidere må da kvittere for at de har lest og forstått innholdet i rutinen og du får en oversikt over hvem som har lest/ikke lest rutinen. Her må du velge hvilke enheter/grupper som implementeringsstøtten skal gjelde for. Det er også mulig å legge til implementeringstest, huk av for "bruk implementeringstest", så vil det dukke opp en mal.
Her kan du skrive inn hvilke endringer som er gjort i revisjonen av dokumentet før det godkjennes (obligatorisk).
Her kan du koble til andre godkjente og publiserte dokumenter i EQS.
Her kan du legge ved dokumenter som ikke er i EQS (NB, det må sikres at det er påført hvilke rutine de hører til).
Her kan du legge lenke til nettside. Eksempel: Lovdata.
Her kan du legge til skjema i EQS (Uønskede hendelser, forbedringsforslag, ROS).
Her kan du opprette en arbeidsgruppe hvis det er flere som skal jobbe sammen om et dokument. Medlemmer i arbeidsgruppen kan lese det uferdige dokumentet og legge inn kommentarer underveis. Det er mulig å velge om arbeidsgruppen kan redigere dokumentet. Det vil da være mulig å spore alle endringer og det er dokumentadministrator som godtar eller avslår endringer i dokumentet.
Her kan du sende den ferdige rutinen på høring til aktuelle fagfolk før den sendes til godkjenning dersom det sees på som nødvendig. Ofte ikke nødvendig om det har vært en arbeidsgruppe som har jobbet med rutinen. Sett tidsfrist for høringsrunde, velg deltakere og skriv en kommentar. Under høringsrunden er det ikke mulig å redigere rutinen. Dersom det må gjøres endringer under høringsrunden må runden avsluttes. Alle deltakerne vil få melding per e-post og en oppgave i EQS. Høringsrunden avsluttes automatist når fristen er nådd, selv om ikke alle har uttalt seg.
Under "status for høringsrunde" kan du se status for runden og lese kommentarer ettersom de kommer inn.
Rutinen godkjennes av leder for det nivået den skal gjelde for. Bruk interne rutiner for oppgaver og godkjenningsansvar i bydel eller etat.
Ledere har godkjenningsrettighet i egen enhet. Godkjenner må ha godkjenningsrettingheter til det nivået som dokumentet publiseres på. Godkjenner ser eget godkjenningsnivå i "Min profil". Det må skrives en revisjonskommentar som kort beskriver sentrale punkter, bakgrunn, vedrørende rutinen, eller hvilke hovedendringer som er gjort ved en revisjon.
Send dokumentet til den som skal godkjenne dokumentet.
I venstre menyen kan du slette nåværende revisjon, dersom det er ønskelig.