Bruke tjenestetelefoner med LifeCare Mobil Pleie (LMP) som grunnlag for fakturering av egenandel, og fjerne bruk av arbeidssedler. Sikre at tjenestemottakere av praktisk bistand mottar korrekt faktura.
Den enkelte ansatte skal gjennomføre egenkontroll av utførte besøk etter utført vakt.
Fakturaansvarlig skal hver måned sjekke kontrollrapportene før generering av faktura.
Pro-seksjonen har ansvar for rutinen. Virksomheten har ansvar for å at kontrollen blir gjennomført.
Byrådsavdelingen ga Helseetaten i oppdrag i samarbeid med representanter fra bydeler å utrede nye måter for kontroll og oppfølging av fakturering av egenandeler for hjemmetjenester/praktisk bistand. Dette i stedet for å bruke arbeidssedler.
Arbeidsseddelen ble innført 2007 og er veldig ressurskrevende for virksomhetene og administrere, og det har lenge vært et sterkt ønske om at kontrollen og oppfølgingen av fakturagrunnlaget skulle endres. I 2007 fantes det ikke funksjonalitet for journalføring på tjenestetelefoner med LifeCare Mobil Pleie (LMP). Arbeidsgruppen mener derfor at riktig bruk av Gerica på tjenestetelefoner kan erstatte gammel rutine, og derfor fjerne dagens arbeidssedler.
I Oslo kommune er det et krav om at tjenestetelefoner med LifeCare Mobil Pleie (LMP) skal benyttes. Bystyret har vedtatt at alle kommunale og private leverandører av hjemmesykepleie og praktisk bistand i hjemmet skal benytte tjenestetelefoner. (Felleskriv til bydelene nr. 8/2013, saksnr. 200205178-222). Lenke: Gerica - Lifecare mobil pleie (LMP) - bruk av tjenestetelefoner m LMP i pleie- og omsorgstjenesten
Det er tilrettelagt for at utfører/leverandører i bydel/etat kan benytte signeringsskjemaet for dokumentasjon av gjennomført opplæring av ansatte. Ansatte i virksomheten kvitterer da for at de er innforstått med rutine for riktig bruk av LifeCare Mobil Pleie (LMP).
Signeringsskjemaet inneholder beskrivelse av følgende:
Kvitteringsskjema for rett bruk av LMP ved betalbare oppdrag (Ikke tilgjengelig)
Følgende rapporter skal kontrolleres hver mnd.
Kontroller følgende: | Benytt rapport | Beskrivelse av rapporten |
Sjekke planlagt/beregnet tid (korrigert for midlertidig stopp) opp mot utført tid. |
Tjenestebildet Id15522 "OL_Utvidet BUM-rapport NY" som kontrollrapport. |
Rapporten viser en sammenstilling av bestilt, planlagt og utført tid. Den kan brukes som en kontroll for å finne avvik mellom disse. Se manual Kontroll og kvalitetssikring av data i brukervalgsordningen |
Kontrollere at alle arbeidslister er journalført, som skal journalføres. |
Journalbildet Id nr.15238 "OK_Ubekreftede arbeidslistejournaler – detaljert". |
Rapporten gir oversikt over alle arbeidslistejournaler som ikke er journalført. Se manual Kontroll og kvalitetssikring av data i brukervalgsordningen |
Viser hva som skal faktureres av egenandeler. |
Journalbildet Id 11789 "OK_Oversikt -sjekk registrert egenandel" |
Se manual Kontroll og kvalitetssikring av data i brukervalgsordningen |
I tillegg til overnevnte kontroller, finnes andre relevante kontrollfiltre, se manual Kontroll og kvalitetssikring av data i brukervalgsordningen fra side 25 til 34.
Se manual Kontroll og kvalitetssikring av data i brukervalgsordningen
Se manual Gerica - Brukervalg - Leverandør/Utfører - Brukerveileder
Bruk av tjenestetelefoner i pleie og omsorgstjenesten