Kategorisering av brukeres helse- og livssituasjon i Behovsstyrt bemanning (BOB) v. 1.2

Innholdsfortegnelse

  1. Hensikten med rutinen
  2. Hvem gjelder rutinen for
  3. Ansvarsfordeling
  4. Om helse- og livssituasjon kategoriene
  5. Kategorisering av helse- og livssituasjon
  6. Registrering av helse- og livssituasjon
  7. Aktuelle rapporter for tjenesteansvarlig
  8. Aktuelle rapporter for leder 
  9. Referanser

Hensikten med rutinen 

Beskrive hvordan brukeres helse- og livssituasjon kan kategoriseres for å

  • sikre riktig fagkompetanse i oppfølgingen av bruker
  • gi ledere oversikt over kompetansebehov i tjenesten
  • gi ledere et verktøy for å sikre riktig bemanning 

Hvem gjelder rutinen for

  • ledere som har implementert Behovsstyrt bemanning i tjenesten
  • tjenesteansvarlige og primærkontakter
  • fordelere av arbeidsoppgaver/-lister

Ansvarsfordeling

  • Leder har ansvar for å sikre riktig kompetanse i tjenesten og at arbeidsoppgaver fordeles riktig ut fra brukernes behov.
  • Tjenesteansvarlig  har ansvar for å vurdere og dokumentere brukers helse- og livssituasjon, og involvere leder dersom valg av kategori får betydelige konsekvenser for bemanningen.
  • Primærkontakt har ansvar for å bidra med informasjon om bruker og faglige vurderinger. 
  • Fordeler av arbeidsoppgaver/-lister har ansvar for å fordele oppgaver i tråd med kategoriseringen. 

Helse- og livssituasjon 

Helse- og livssituasjon omfatter brukers totale fysiske, psykiske og sosiale situasjon. De ulike situasjonene indikerer hvilken kompetanse som trengs for at oppfølgingen skal være faglig forsvarlig og synliggjør brukere tjenesten skal være ekstra oppmerksomme på.

Det finnes 4 situasjoner som krever ulik grad av faglig kompetanse i utførelse av tjenesten:

  • Uavklart situasjon
  • Stabil situasjon
  • Ustabil situasjon
  • Ustabil avansert situasjon

Bruker kan kun være i én situasjon av gangen og ved endring i brukers behov, kan helse- og livssituasjon endres. Endringer i helsetilstand, kognitiv funksjon, psykisk tilstand, bo-/familiesituasjon og overganger fra sykehus/helsehus er forhold som kan påvirke helse- og livssituasjon.

Kategorisering av helse- og livssituasjon

Tjenesteansvarlig vurderer og registrerer brukers helse- og livssituasjon i tiltaksplan på bakgrunn av innhentede opplysninger, observasjoner, utførte kartlegginger og faglig skjønn. Vurderingen gjøres i samarbeid med primærkontakt og andre fagpersoner der det er aktuelt.  

Leder kan hente ut oversikt over brukernes helse- og livssituasjon og bruke informasjonen til å sikre riktig bruk av kompetanse i tjenesten. Ved å ta ut oversikter jevnlig, vil leder kunne følge med på utvikling over tid og sammenligne status for kompetansebehov, både internt og mellom tjenester.  

Helse- og livssituasjon

Beskrivelse av situasjon

Uavklart situasjon

 

Ny bruker i tjenesten eller nyoppståtte behov hos kjent bruker

Brukers situasjon er ikke avklart.

Brukers behov, ressurser og mål må kartlegges, tiltak vurderes og planlegges, ofte i samhandling med annet helsepersonell. Bruker (og eventuelt pårørende/verge) deltar aktivt i prosessen. 

Det er et mål at bruker er så kort tid som mulig i uavklart situasjon. 

Oppfølgingen skal i stor grad utføres av medarbeidere med helsefaglig bachelorkompetanse. 

Stabil situasjon

 

 

Bruker med avklarte og stabile behov  

Bruker kan ha både mindre eller mer omfattende behov for bistand (flere ganger daglig). Behovene er kjente og stabile.

Tiltaksplan er utarbeidet og oppdatert.  

Det er viktig med regelmessige observasjoner, for å fange opp endringer i brukers situasjon eller oppdage funksjonssvikt så tidlig som mulig.

Oppfølgingen utføres i stor grad av helsefagarbeidere eller tilsvarende. Medarbeidere med helsefaglig bachelorkompetanse utfører tjenester jevnlig for å holde oversikt og gjøre faglige vurderinger.

Ustabil situasjon

Bruker med et eller flere ustabile behov 

Brukers situasjon er kjent og det er avklart at et eller flere av brukers behov (fysiske, psykiske eller sosiale) er ustabile. For eksempel utfordringer somatisk, psykisk, nevrologisk, kognitivt, ernæringsmessig eller med atferd.  

Behovet for helsefaglig bachelorkompetanse i brukeroppfølgingen, sees i sammenheng med det ustabile i brukers behov. Jo mer ustabil situasjonen er, desto høyere grad av helsefaglig bachelorkompetanse trengs i oppfølgingen.  

Ustabil avansert situasjon 

 

Bruker med ustabile avanserte behov 

Brukers behov er betydelig ustabile og krever avansert håndtering. For eksempel ved kritisk sykdom, krevende/komplekse symptomer, farlig atferd og ved spesielle prosedyrer.

Brukers situasjon krever regelmessige observasjoner, vurderinger og justeringer av tiltak, ofte i samhandling med annet helsepersonell (for eksempel fastlege, spesialisthelsetjeneste, annen spesial kompetanse).

Oppfølgingen utføres i stor grad av medarbeidere med helsefaglig bachelorkompetanse. 

Registrering av helse- og livssituasjon

Aktuell situasjon registreres i tiltaksplanen under området Medisinsk oppfølging. Nedenfor vises BOB-tiltakene som er lagt under tjenestetype 3; Hjemmesykepleie.

 Skjermbilde_Bobtiltak_tjeneste_3.PNG

Skriv inn navn på tjenesteansvarlig og primærkontakt i prosedyrefeltet så informasjonen er lett tilgjengelig. Det er laget en standardtekst med navn OK_BOB_Tjenesteansvarlig og Primærkontakt som kan brukes.

Feltet Brukerstatus i tiltaksplanen brukes  til å beskrive brukerens status per dato  og valgt kategori begrunnes faglig. Det er knyttet historikk til denne registreringen slik at det er mulig å følge utviklingen i brukers situasjon.

Ved å knytte tidsplan til valgt kategori vil brukers helse- og livssituasjon bli synlig i tjenestekalenderen og fordelingsbildet samt på mobiltelefonen (LMP). Skreenshot_LMP.jpg

Aktuelle rapporter for tjenesteansvarlig

Oversikt over mine brukere som mangler situasjonstiltak

Seleksjon med id 22894; OK_BOB_Mine brukere mangler situasjon henter ut brukere som jeg (innlogget ansatt) er tjenesteansvarlig for og som mangler situasjonstiltak. Trykk på pilen ved siden av ”menneskene" øverst i brukerlista Skjermbilde_menneskene.PNG  og velg seleksjonen. Skjermbilde_Mangler_situasjon.PNG

Oversikt over brukere i de ulike kategoriene

For å få oversikt over hvilke kategorier "mine" brukere er registrert i, kan rapporten OK_BOB_Tjenestestatus i tjenestebildet brukes. Fyll i navnet i filteret: Skjermbilde_BOB_tjenestestatus.PNG

Aktuelle rapporter for leder

Oversikt over brukere i de ulike kategoriene

For å få oversikt over hvilke brukere og/eller hvor mange brukere som er registrert med en bestemt helse- og livssituasjon, kan rapporten OK_BOB_Tjenestestatus i tjenestebildet brukes.Skjermbilde_rapport_tjenestestatus.PNG

Statistikk per tjenesteansvarlig

Det går også å hente ut statistikk per Tjenesteansvarlig ved å fylle inn feltet Tjenesteansvarlig i filteret.  Se bilde under punktet "Oversikt over brukere i de ulike kategoriene" for å se hva som skal fylles ut. 

Oversikt over brukere som mangler situasjonstiltak

Seleksjon med id 22841; OK_BOB_Mangler situasjon henter ut brukere i brukerlista som mangler aktivt situasjonstiltak. Trykk på pilen ved siden av ”menneskene” Skjermbilde_menneskene_1.PNG og velg seleksjonen.

Skjermbilde_OK_BOB_Brukerbildet.PNG

 

Referanser 

Oslo kommune: BOB-prosjektet 2010-2011 sluttrapport

Oslo kommune: Behovsstyrt bemanning 2012-2014 statusrapport

Oslo kommune: Behovsstyrt bemanning 2014 kartleggingsundersøkelse

Kommuneforlaget 2011: Veien til bedre helseledelse IKOS-individbasert kompetansestyring (Marit Strandquist, Lise Adal)