Innholdsfortegnelse
Hensikten med rutinen er å
- bidra til at medarbeidere vet hvordan man vurderer og kartlegger risiko for brann hos brukere med helse- og omsorgstjenester i hjemmet, og iverksetter brannforebyggende tiltak der det blir avdekket risiko for at brann kan oppstå
- fremme brannsikkerhet i hjemmet for brukere som mottar helse- og omsorgstjenester
- bidra til at brukere med helse- og omsorgstjenester i hjemmet får hjelp til å ivareta brannsikkerheten i egen bolig sier ikke dette det samme som over, men på en litt annen måte?
Hvem gjelder rutinen for
- medarbeidere som utfører helsetjenester i hjemmet og personlig assistanse i Oslo kommune, inkludert private tjenesteleverandører. Dette gjelder tjeneste 1 psykisk helsearbeid, 2 sykepleie til alvorlig syke, 3 hjemmesykepleie, 15 avklaring og mestring, 23 klinisk ernæringsfysiolog, 91 hjemmesykepleie natt, 101 hverdagsrehabilitering, 103 digital hjemmeoppfølging, 106 ambulerende rehabilitering, 110 hjemmesykepleie stasjonær, 4 praktisk bistand, 5 praktisk bistand og opplæring, 13 brukerstyrt personlig assistanse (gitt som helsehjelp), 123 booppfølging.
Kompetansekrav
Medarbeider som skal utføre brannrisikovurdering skal ha kjennskap til denne rutinen, inkludert når og hvordan man utfører en brannrisikovurdering, og kunne vurdere og igangsette relevante tiltak.
Følgende opplæring skal/bør gjennomføres, dette er beskrevet i kompetansekrav i Dossier: ELISE - Brannrisikovurdering
Medarbeidere bør i tillegg ha deltatt på kurs som Brann- og redningsetaten tilbyr til virksomhetene.
Ansvarsfordeling
- Hver virksomhet har ansvar for å:
- vurdere og kartlegge risiko for brann, inkludert kartlegging hos risikoutsatte brukere
- planlegge og gjennomføre brannforebyggende tiltak
- formidle nødvendige hjelpemidler og å tilrettelegge miljøet for den enkelte bruker i forbindelse med at det ytes helse- og omsorgstjenester
- bidra til at hjemmeboende, sårbare personer i utsatte grupper får iverksatt nødvendige tiltak for å bedre den enkeltes brannsikkerhet
- dersom innbygger mottar flere tjenester, må tjenestene koordinere hvem av tjenestene som tilbyr brannrisikovurdering hos innbygger
- implementere gjeldende rutine i virksomheten og utarbeide lokal rutine i EQS som beskriver:
- ansvarsfordeling i det brannforebyggende arbeidet
- organiseringen av det brannforebyggende arbeidet
- hvilken tjeneste som utfører brannrisikovurdering og oppfølging av tiltak dersom bruker mottar flere helse- og omsorgtjenester, og ivareta bruker dersom en av tjenestene blir avsluttet
- samarbeid med Brann- og redningsetaten (BRE)
- Medarbeidere har ansvar for å følge rutinen og gjennomføre opplæring
- Helseetaten har ansvar for å oppdatere rutinen i samarbeid med Brann- og redningsetaten (BRE)
Utførelse av rutinen
Gjennomføring av brannrisikovurdering
►Hvem skal det gjennomføres brannrisikovurdering hos?
Alle hjemmeboende som får vedtak om helsetjeenster i hjemmet og personlig assistanse. Dette gjelder tjeneste 1 psykisk helsearbeid, 2 sykepleie til alvorlig syke, 3 hjemmesykepleie, 15 avklaring og mestring, 23 klinisk ernæringsfysiolog, 91 hjemmesykepleie natt, 101 hverdagsrehabilitering, 103 digital hjemmeoppfølging, 106 ambulerende rehabilitering, 110 hjemmesykepleie stasjonær, 4 praktisk bistand, 5 praktisk bistand og opplæring, 13 brukerstyrt personlig assistanse (gitt som helsehjelp), 123 booppfølging.
► Når skal det gjennomføres brannrisikovurdering
- senest to uker etter oppstart av helse- og omsorgstjenester i hjemmet
- minimum en gang i året
- ved endring i brukers tilstand, slik som for eksempel endringer i ADL, medisiner eller funksjonsnivå
- dersom bruker blir aleneboende (tidligere har bodd sammen med andre)
► Hvordan gjennomføre brannrisikovurdering i ELISE/sikkerhetssjekk i Gerica
Alle:
- Opprett tiltaket "x.13.1.2 Brannskjema -fylle ut" i Gerica med tidsplan årlig i bruker sin tiltaksplan.
Ditt tjenestested bruker ELISE:
- Opprett aktiviteten brannrisikovurdering i ELISE og gjennomfør denne.
- Aktiviteten kan enten opprettes av den som skal utføre brannrisikovurderingen eller i planlegges i forkant og tildels til medarbeider som skal utføre brannrisikovurderingen.
- Se veiledningsvideo for registrering i ELISE.
- Brannrisikovurderingen fra ELISE blir automatisk overført til 170 kartleggingsjournal i Gerica, knyttet til tiltak x.13.1.2. etter at den er fullført.
Ditt tjenestested bruker kun Gerica (ikke tatt i bruk ELISE):
- Gjennomfør sikkerhetssjekken på papir hjemme hos bruker.
- Se Gerica-brannsjekk i Gerica. Lenke?
- Dokumenter sikkerhetssjekken i 170; kartleggingsjournal.
Tiltak etter gjennomført brannrisikovurdering eller sikkerhetssjekk:
Tiltak må vurderes individuelt for hver enkelt bruker, som et minstekrav skal alle hjem ha fungerende brannslukningsutstyr (slukkeapparat eller brannslange) og røykvarsler i hver etasje.
Dokumentasjon av tiltak i ELISE
I ELISE vil det komme opp forslag til tiltaksnivå etter gjennomført brannrisikovurdering ut fra hvilke svar som er gitt.
Vurder om forslaget som kommer opp er relevant og tilstrekkelig for å forebygge brann hos bruker.
Tiltak og oppfølging av tiltak dokumenterer du i notat i den automatiske oppgaven som ble opprettet etter gjennomført brannrisikovurdering.
Oppdater tiltaksplanen i Gerica med relevante tiltak.
► Beskrivelse av tiltaksnivåer i ELISE
- Tiltaksnivå 1: tilstrekkelig antall fungerende røykvarslere (syn- og hørsel) i sin bolig, batteri i røykvarsler, slukkeapparat
- Tiltaksnivå 2: tilstrekkelig antall fungerende røykvarslere (syn- og hørsel) i sin bolig, batteri i røykvarsler, slukkeapparat. Komfyrvakt, flammehemmende sengetøy, trygghetsalarm tilknyttet røykvarsler, batteridrevet lys og konkret vurdering om det er behov for bekymringsmelding til branntips.no
- Tiltaksnivå 3: tilstrekkelig antall fungerende røykvarsler (syn- og hørsel) i sin bolig, batteri i røykvarsler, slukkeapparat. Komfyrvakt, flammehemmende sengetøy, trygghetsalarm tilknyttet røykvarsler, batteridrevet lys og konkret vurdering om det er behov for bekymringsmelding til branntips.no. Mobilt vanntåkeanlegg.
Dokumentasjon av tiltak i Gerica
Tiltak og oppfølging av tiltak må journalføres i Gerica, se brukerveileder Gerica-brannsjekke i Gerica (Ikke tilgjengelig) .
Dersom ditt tjenestested kun bruker Gerica, vil det ikke automatisk komme opp forslag til tiltak etter gjennomført sikkerhetssjekk på papir. Tiltakene nedenfor kan du bruke i en individuell vurdering av bruker ut fra sikkerhetssjekken du har gjennomført.
Brannforebyggende tiltak
► Røykvarslere
- Alle boliger skal ha minst én fungerende røykvarsler per etasje. Vær oppmerksom på at bruker skal høre røykvarsleren bak lukket dør på soverommet. Røykvarsleren skal være plassert i taket, minst 50 cm fra veggen. Test røykvarsleren ved å holde ”test-knappen” inne noen sekunder. Røykvarsleren skal da begynne å pipe. For mer info sjekk §7 i Forskrift om brannforebygging. Se video fra BRE om hvordan bytte batteri i røykvarsler.
- Ved sentralt brannalarmsystem: eier av bygget/styret har ansvar for at brannalarmsystemet fungerer som det skal, og det skal årlig kontrolleres av godkjent firma. Du skal derfor ikke sjekke om denne fungerer, men konstanter at den er der, ikke er tildekt eller åpenbart er fysisk skadet. Det er da ikke krav om enkeltstående røykvarsler, men personer i utsatte grupper kan ha behov for flere røykvarslere da slik alarm ofte er plassert i gang. Det kan være hensiktsmessig med røykvarslere også i soverom/stue/kjøkken.
- Du kan forespørre BRE om vanlig røykvarsler med tiårsbatteri til utsatte grupper. Du forespør dette ved å sende e-post til servicesenteret@bre.oslo.kommune.no. Du kan også forespørre batterier der. Det er ønskelig at bydelen sender en samlet forespørsel for flere brukere samtidig. Du kan sende forespørsel om røykvarsler med tiårsbatteri til utsatte grupper til BRE: servicesenteret@bre.oslo.kommune.no. Der kan du også spørre etter batterier. Det er ønskelig at bydelen sender forespørsel for flere brukere samtidig.
► Røykvarsler for nedsatt hørsel
- Hjelpemiddelet passer brukere som har nedsatt hørsel og vil ha utfordringer med å reagere på en vanlig røykvarsleralarm.
- Det finnes ulike typer varslingsmottakere. Se eksempel på dette her.
- Bydelen kan søke om hjelpemidler som røykvarsler for nedsatt hørsel via NAV Hjelpemiddelsentral. Sjekk retningslinjer for dette i din bydel.
► Røykvarsler tilknyttet trygghetsalarmen
- Røykvarsler tilknyttet trygghetsalarm kan fås som et tilleggsprodukt i Trygghetspakke1til Oslo kommune. Røykvarsleren utløser automatisk alarm i boligen og sender samtidig en alarm til overvåkingssenteret via trygghetsalarmen.
- Hjelpemiddelet passer brukere med fysiske og kognitive funksjonsnedsettelser som kan motta trygghetsalarm og har utfordringer med å høre og/eller reagere ved brann.
- For mer informasjon se Oslo kommune sin side om trygghetsalarm og trygghetspakker og Careium sin side om røykvarsler knyttet til trygghetsalarm.
► Slukkeutstyr
Sjekk at slukkeapparatet virker:
- Sjekk utløpsdato på apparatet: Pilen skal stå på grønt. Slukkeapparater skal kontrolleres/gjennomgå service. Les mer om når og hvordan her.
- Sikring og splint skal være på plass.
- Det skal ikke være synlige skader på slukkeapparatet.
- Pulverapparat: snu pulverapparat opp ned og lytt etter lyden av pulver som renner nedover.
- Skumapparat: du trenger ikke snu apparat opp/ned.
Dersom bruker har husbrannslange:
- Kontroller at slange er intakt, kranen fungerer.
- Slangen må rekke til alle rom i boligen.
Dersom slukkeapparatet ikke virker, må bruker/pårørende skaffe nytt apparat selv.
► Komfyrvakt
Komfyrvakt består av en sensor og en strømbryter som er plassert bak komfyren. Dersom sensor oppdager for høy temperatur, utløser den en alarm. Dersom ingen reagerer på alarmen, gir sensoren beskjed til komfyrvakten om å kutte strømmen til komfyren, se video her.
- Komfyrvakt passer brukere som tilbereder mat på koketoppen. Komfyrvakten kobler ikke ut stekeovnen dersom mat blir glemt der.
- Bydelen skal hovedsakelig bestille komfyrvakt gjennom NAV Hjelpemiddelsentral. Sjekk retningslinjer i din bydel for dette.
- Ved avslag fra NAV, kan du sende forespørsel om komfyrvakt til bruker ved å sende e-post til servicesenteret@bre.oslo.kommune.no. Det er ønskelig at bydelen sender en samlet forespørsel for flere brukere samtidig.
► Flammehemmende sengetøy
- Flammehemmende sengetøy er beregnet for brukere som røyker på senga, sofaen eller liknende. Hjelpemiddelet reduserer risikoen for utvikling av brann dersom bruker som røyker sovner fra eller mister sigaretten.
- Sengetøyet må skaffes av bruker selv/pårørende eller bydelen.
► Batteridrevet lys
- Dersom bruker benytter levende lys, men har nedsatte fysiske eller kognitive funksjoner som tilsier at dette kan øke risiko for brann.
- Kjøpes av bruker i ordinære forretninger.
► Hjemkjøring av varm mat/hjelp til å lage varm mat
- Dersom bruker lager varm mat selv, men har nedsatte fysiske eller kognitive funksjoner som tilsier at dette kan øke risiko for brann.
- Følg bydelenes ordninger for å bestille dette.
► Bekymringsmelding
- Før du melder bekymring, vurder saken sammen med din leder og les om bekymringsmelding på www.branntips.no.
- Se informasjonsvideo om branntips: Workplace eller vimeo.
- Les om taushetsplikt på www.branntips.no og vurder dette.
- Bekymringsmelding registreres på www.branntips.no og blir automatisk sendt videre til det lokale brannvesenet. Dersom du er bekymret for brannsikkerheten hjemme hos en bruker bør du melde bekymring. Saken blir behandlet og forsøkt løst, enten i direkte kontakt med brukeren som bekymringen gjelder, eller i samarbeid med bydelen.
► Mobilt vanntåkeannlegg
- Et mobilt vanntåkeanlegg består av en tank på 130 liter vann og sprayer ut vanndamp/ørsmå vanndråper som slokker et branntilløp effektivt. Anlegget er laget for å redde menneskeliv og utløses både ved røyk og varme. Hjelpemiddelet passer godt til brukere som røyker - gjerne i kombinasjon med bruk av alkohol og/eller medisiner - og som oppholder seg mye på ett sted i boligen, for eksempel på sofaen eller i senga.
- Brann- og redningsetaten i Oslo kommune vil sammen med bydelen gjøre en vurdering av om bruker vil ha nytte av hjelpemiddelet.
- Informasjonsvideo om mobilt vanntåkeanlegg
- Ved behov for mobilt vanntåkeanlegg til bruker, ta kontakt med brannkontakt i egen bydel for hvordan dette kan bestilles.
Lovverk
- Forskrift om brannforebygging
- Lov om kommunale helse- og omsorgstjenester, §3-3 helsefremmende og forebyggende arbeid
- Lom om kommunale helse- og omsorgstjenester § 4-1 forsvarlige tjenester
- Lov om pasient- og brukerrettigheter § 4-1
Referanser
- Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (2017): “Samarbeid mellom kommunale tjenesteytere om brannsikkerhet for risikoutsatte grupper”.
- Intensjonsavtale om brannverntiltak, mellom hver bydel og brann- og redningsetaten (BRE).