Munnhelse hos eldre, langtidssyke og uføre med helsetjenester i hjemmet v. 1.7

Snarvei

Utførelse av munnstellE-læringTilrettelegging i GericaTilbudsskjema

Innhold

  1. Hensikten med rutinen
  2. Hvem gjelder rutinen for
  3. Generelt om målgruppen
  4. Ansvarsfordeling i samarbeidsavtalen
  5. Tilhøringhet til tannklinikk
  6. Tilrettelegging i Gerica
  7. Kompetansekrav
  8. Utførelse av munnstell
  9. Lovverk
  10. Referanser
  11. Her kan du lese mer

Hensikten med rutinen

Sikre brukerne nødvendig tannbehandling og ivaretakelse av daglig munnhygiene. 
Sikre at alle brukere som har vedtak om hjemmesykepleie får informasjon om sine rettigheter i forhold til tannbehandling.

Hvem gjelder rutinen for

Bydelenes helse- og omsorgstjeneste og Helseetaten – Tannhelsetjenesten

Generelt om målgruppen

Brukere som har vedtak om helsetjenester i hjemme etter helse- og omsorgstjenesteloven § 3-2 nr. 6 bokstav a, har rett til nødvendig hjelp fra den offentlige tannhelsetjenesten, dersom tjenesten de mottar er å anse som hjemmesykepleie. 

Videre må hjemmesykepleie gis minst én gang i uken, og ha vart eller er ment å vare, i tre måneder eller mer. (Dette gjelder fra første dag dersom tjenesten er ment å vare i minst tre måneder).
Hvis hjemmesykepleien gis med velferdsteknologi, for eksempel med en elektronisk medisindispenser, er regelmessighetskravet oppfylt når man vurderer at pasienten ville ha fått besøk av en ansatt i hjemmetjenesten minst én gang i uken hvis man hadde gitt tjenester på den tradisjonelle måten. 

Hjemmesykepleie og psykisk helsearbeid er helsetjenester hjemmet. 
Tilbudet gjelder kun for helsetjenester i hjemmet og ikke 

  •   personlig assistanse og praktisk bistand 
  •   ​​andre tjenester i hjemmet 

Ordningen er frivillig. Brukere som ønsker å fortsette hos sin private tannlege må betale for behandlingen selv, og evnt HELFO-refusjon bortfaller. Brukeren mister retten til fri tannbehandling når hen ikke lenger mottar helsetjenester i hjemmet. 

Ansvarsfordeling i samarbeidsavtalen 

Bydelens ansvar:

  • Helse– og omsorgstjenesten informerer nye brukere om Tannhelsetjenestens tilbud og innhenter informert samtykke fra dem som ønsker å benytte tilbudet. Tilbudsskjemaet forklares. 
  • Helse – og omsorgstjenesten sender tilbake ferdig utfylt tilbudsskjema til den lokale tannklinikken, for brukere som ønsker å benytte seg av tilbudet. Brukerens svar JA/NEI journalføres i Gerica hos helse – og omsorgstjenesten
  • Brukere som ikke klarer daglig renhold av tenner og munn selv, skal få tilbud om hjelp. Det er nødvendig å utarbeide prosedyrer/rutiner for daglig munnstell. Utarbeidelse og oppbevaring av prosedyrer/rutiner tilpasses det enkelte sted.
  • Ansatte i helse- og omsorgstjenesten skal gjennomføre en e-læring om munnstell.

Helseetatens – Tannhelsetjenestens ansvar: 

  • Samarbeidsmøter mellom bydelens helse- og omsorgstjeneste og tannhelsetjenesten minimum en gang per år. Tannhelsetjenesten har ansvaret for å innkalle til møtene og skrive referat.
  • Nye brukere av helsetjenester i hjemmet som ønsker å benytte seg av tilbudet, skal få time hos Tannhelsetjenesten innen rimelig tid.
  • Tannhelsetjenesten skal gi opplæring i munnstell til ansatte i helse – og omsorgstjenesten. 
  • Ferdig utfylt tilbudsskjema registreres i Opus pasient journalsystem. 

 Tilhørighet til tannklinikk

Pasientene i Tannhelsetjenesten fordeles etter grunnkretser. For brukere av helse- og omsorgstjeneten benyttes deres folkeregistrert adresse for å finne riktig tannklinikk. Bruk digitalløsning Finn din tannklinikk. 

Tilrettelegging i Gerica 

Gerica - Dokumentasjon av tannstatus og tilbud om fri tannbehandling - Brukerveieleder

Tilbudskjema

Kompetansekrav

Gjennomført e-læring om munnhelse

E-læring "Munnstell hos eldre, langtidssyke og uføre med hjemmesykepleie"

Utførelse av munnstell

Lovverk

Referanser

Her kan du lese mer