Gerica - eLink - Overvåking av elektroniske meldinger - Rutine v. 1.1

Hensikten med rutinen

Sikre at alle sendte og mottatte elektroniske meldinger blir lest, behandlet og fulgt opp av tjenestestedene

Hvem gjelder rutinen for

Ledere, systemkoordinator samt alle ansatte som sender og mottar elektroniske meldinger

Ansvarsfordeling

Ledere har ansvar for at alle mottatte meldinger blir behandlet og fulgt opp, og at det blir sjekket at sendte meldinger har blitt sendt ut uten feil.

Meldingsansvarlig på vakt har ansvar for å sjekke sendte meldinger, lese, behandle og svare på meldinger daglig innen frister

Systemkoordinator kan bistå med å sjekke meldinger som er ubehandlet og informere ledere om å følge opp meldingene som er feilet eller ikke lest

PRO-seksjonen har ansvar for å følge opp mottak av meldinger på brukere som ikke er opprettet i systemet (0-brukere)

Utførelse av rutine

Nr Beskrivelse Ansvar Tid/frist
1 Sjekke i Meldingsoversikten at sendte meldinger ikke har feilet. Sjekk de 3 ulike statusene - klar til sending, - sendt, men ikke mottatt kvittering og – sending feilet. (Se egen forklaring under) Meldingsansvarlig    Daglig           
2 Sjekke om det er ubehandlede meldinger i Gerica under Status Ikke behandlet i Meldingsoversikten og følge opp at meldingene blir lest/behandlet Meldingsansvarlig Daglig      
3 Hvis melding har feilet ved sending pga feil mottaker, ta kontakt med ansatt som har sendt melding og be vedkommende sende på nytt Meldingsansvarlig Når situasjonen oppstår
4 Dersom sendt melding har feilet og det er sjekket at mottaker av meldingen er riktig og man ikke finner feilen meldes det til systemkoordinator Ansatte Når situasjonen oppstår
5 Melde til PRO seksjonen dersom meldinger feiler og man ikke finner årsak til feilen Systemkoordinator Når situasjonen oppstår
6 Er det andre utenfor ditt myndighetsområde som ikke har behandlet meldingen innen tidsfristen, sendes internmelding til SK / ansvarlig i riktig instans, med beskjed om at de må behandle meldingen. Systemkoordinator  Når situasjonen oppstår
7 Meldinger på 0-brukere legges inn og tilgjengeliggjøres for bydel. PRO seksjonen oppretter bruker og kobler til rett bydel ved mottatt elektronisk melding slik at bestillerkontoret i bydel får tilgang på meldingen. PRO seksjonen Minimum 3 ganger per dag: 08, 12 og14.30
8 Slette meldinger på 0-brukere som er feilsendt og ikke skal registreres i Gerica PRO seksjonen Når situasjonen oppstår

 

Utførelse opplæring

Nr Beskrivelse Ansvar Tid/Frist
1 Ha ansvar for opplæring av personale som skal motta og behandle elektroniske meldinger i Gerica Systemkoordinator/Leder Ny ansatt. Deretter etter behov    

 

De ulike statusene i meldingsoversikten

Skjermbilde_Meldingsoversikt_status_1.PNG

Status - Klar til sending

Skjermbilde_Meldinsoversikten_klar_til_sending_1.PNG

Hvis melding ikke blir sendt etter mer enn 5 minutter vises fortsatt dette tegnet Skjermbilde_klar_til_sending_1.PNG i Meldingsoversikten  (meldinger blir sendt automatisk hvert 5 minutt). Årsaker til at dette skjer kan være:

  1. Meldingsserveren er nede slik at meldinger ikke blir sendt ut på helsenett.

Meld fra til Systemkoordinator dersom ingen meldinger ersendt ut når det har gått mer enn5 minutter. Systemkoordinator melder fra til PRO seksjonen som følger opp videre.

Status - Sendt men ikke mottatt kvittering

Skjermbilde_verktoylinje_sendt_ikke_mottatt_kvittering_1.PNG

Sjekke daglig om det er mottatt kvitteringer på meldingene.

Skjermbilde_sendt_ikke_mottatt_kvittering.PNG

Hvis Gerica ikke mottar kvitteringer på sendte melding innen rimelig tid til en kommunikasjonspartner (15 minutter på virkedager mellom 08-16 for sykehus og tre virkedager for fastleger), må det meldes systemkoordinator. Systemkoordinator melder videre til PRO seksjonen som vil ta kontakt med kommunikasjonspartneren.

Status - Sending feilet

Skjermbilde_verktoylinje_sending_feilet.PNG

Når vi får en konkret feilmelding på en utgående melding, blir ikke disse meldingene mottatt hos den vi sender til. Dette vises med rødt kryss

Skjermbilde_Sending_feiler.PNG

Sjekk innholdet i feilmeldingen for informasjon om hvorfor meldingen feiler. 

Eksempel på feilmelding kan være Skjermbilde_feilmelding.PNG

Dersom ansatte ikke finner ut av feilmelding kontakt systemkoordinator. Systemkoordinator kontakter PRO seksjonen dersom det kommer en feilmelding som ikke er forståelig. 

Kompetansekrav

Kjennskap til elektroniske meldinger

Begrepsforklaring

Motta = Sjekke om det er mottatt nye meldinger
Lese = Å klikke på gul konvolutt for å lese
Behandle = Trykke på ”Merk som lest” i meldingskartoteket i Gerica og status endrer meldingen fra gul konvolutt til åpen konvolutt
0- brukere= Brukere som ikke er registrert i Gerica fra før
Meldingsoversikt = Bilde i Gerica som viser oversikt over alle meldinger til tjenestestedet og status på sendte og mottatte meldinger

Lovverk

Forskrift om kommunal betaling for utskrivningsklare pasienter

Referanser